Banner cycler

Trim af org cab.

Diskussion omkring tuning og trimning - f.eks. megasqiurt.

Redaktører: Bestyrelsen, Casper_Ankersen

Jannek_uldal
ULTRA SAAB FREAK
Geografisk sted: Midtjylland
Indlæg: 217
Tilmeldt: 28. jul 2005, 15:12

Trim af org cab.

8. jul 2018, 14:54

Når jeg nu har fået org cab’en ud at køre igen (se post i cab forum) vil det jo være dejligt at få den trimmet helt optimalt.

Den kører 100% std pt, men hvad er holdningen til trimning af en 1992 org cab. Turbo?

Den har sort APC og 3 speed auto gearkasse.


Jeg er på ingen måde ude efter et fartmonster, men lidt ekstra indenfor rimelighedens grænser og uden at min gearkasse får væsentlig reduceret levetid (det samme for evt andre komponenter)

Jeg skal jo helst ikke overhales af alle de der TDI Audi’er vel :-)


Jeg har læst lidt omkring forhøjet tryk i APC’en samt fuelchip fra spedparts, men lad mig høre hvad I siger.

/Jannek


SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 731
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Trim af org cab.

8. jul 2018, 17:13

Holdningen kan vel gå fra
Du ødelægger en fin original bil.
Til min mening og hvad så, bare den kan bygges tilbage til original igen :D
Men al form for effekt forøgelse giver en reduceret levetid :!: :!: :!:
Så det er et spørgsmål om hvor sund resten af mekanikken er, og det er umuligt at give et bud på.
Jeg ville angribe det således.

Trin 1.
Monter en større oliekøler til gearkassen, og skift olien jævnligt.
Trin 2.
Erstat den originale katalysator, med en metal sports katalysator, og opgrader udstødningen til en med mere frit flow
Trin 3 .
Monter et wideband løsning således du kan se om den begynder at magre ud.
Trin 4.
Monter en ordentlig intercooler.
Feks. denne https://www.do88.se/sv/artiklar/fmic-sa ... -1993.html
Trin 5.
Modificer APC boksen
Trin 6.
Få den kørt ind på et rullefelt, og få det justeret ind til din bil.
Trin 7.
Begynd at skifte de dele der ikke kan holde, dette er nok det dyreste, og længst varende trin.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Viggen
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: 8700 Horsens
Indlæg: 622
Tilmeldt: 8. sep 2006, 09:12

Re: Trim af org cab.

8. jul 2018, 19:45

Hej Jannek. :D
Jeg har en original rød box fra min SAAB 9000 MY91 med papirer fra fabrikken, som gør trim af ydelse lovligt over for myndighederne. 8)
Desværre ved jeg ikke, om den også passer til en til SAAB 900 cab :?:
Hvis den har interesse, er den til slag for en rimelig pris. :idea: Send Pm eller ring 7565 7565.
SAAB hilsen Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+


SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
NC_Ribe
ULTRA SAAB FREAK
Geografisk sted: Ribe
Indlæg: 247
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Trim af org cab.

9. jul 2018, 14:44

Hej Jannek

En 175 hestes lavtgearet turbo automatic, der overhales af Audi TDI'er? :roll: Er det Audi R18'er, du kører om kap med? :D

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (adskillige OG 900 med og uden turbo og aut.)
96 TT MY 66
Jannek_uldal
ULTRA SAAB FREAK
Geografisk sted: Midtjylland
Indlæg: 217
Tilmeldt: 28. jul 2005, 15:12

Re: Trim af org cab.

9. jul 2018, 15:57

@Morten:
Tak, det var en super fin opskrift på de enkelte trin. Jeg altid været lidt forsigtig med min auto gearkasse, da det er helvedes dyrt at få lavet. Er den større oliekøler bedre pga den forøgede mængde kræfter?
Hvad er en “wideband løsning”

@Ole:
Meget interessant Ole - det har jeg lige i baghovedet når jeg beslutter mig for opgraderingerne. Det virker selvfølgelig med det samme, men spørgsmåletet er om Mortens forslag omkring oliekøler, intercooler mm kommer først....

@NC:
Ha ha - ja, jeg kører nok med blød hat det meste af tiden (har dog ikke fået gråt fuldskæg endnu, selvom konen siger at dem møder hun flest af på vejen i andre SAAB’er :-) )
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12
NC_Ribe
ULTRA SAAB FREAK
Geografisk sted: Ribe
Indlæg: 247
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Trim af org cab.

9. jul 2018, 21:04

Hej igen

Det var ikke en antydning om, at du kører med blød hat og gråt fuldskæg -mere et spørgsmål om, hvad du skal med mere power i din originale supercruiser... (hvem/hvilken bil kan hente den i en spurt?).

Der er lidt at hente i justering af APC-boksen, og sikkert også i brug af oktan 99 eller 100. Men ellers ville jeg nu holde mig til det originale.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (adskillige OG 900 med og uden turbo og aut.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 731
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Trim af org cab.

9. jul 2018, 21:08

En automat gearkasse har al et større energi tab end en manuel gearkasse.
Denne energi bliver omdannet til varme i gearolien.
Når man nu begynder at tune motoren, så kommer der mere varme i gearolien. Olien nedbrydes og gearkassen dør, meget hurtigt.
Så derfor en større køler.
Gearkasse fabrikanten har i de fleste tilfælde opgivet et maks. moment gearkassen kan tåle, således den ikke bryder ned inden for garantiperioden, eller man må basere det på oplysninger fra internettet. Hvad den kan holde til.
Men der er ingen garanti på at det holder da vi ikke ved hvor slidt din gearkasse er.
Det er noget du selv må finde ud af, og regne ind i tunings budgettet.
Ekstra effekt koster hvor stærkt vil du køre :?:
En wideband løsning
Består af en bredbånds lambdasonde, en elektronik boks. og et ur der viser benzin luft blandings forholdet.
Som feks. den her
https://www.innovatemotorsports.com/pro ... l_plus.php
Der bliver monteret i min bil, inden jeg begynder for alvor at hive ekstra effekt ud af motoren.
Dvs. mere en 10 % på min bil.
Det er en sikkerhed for at man ikke brænder motoren af grundet for lidt benzin.
Og den er vigtig når man ikke kan købe et færdigt tunings kit, men tager lidt af dit og lidt af dat.
Og stykker det sammen til en pakke.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Jannek_uldal
ULTRA SAAB FREAK
Geografisk sted: Midtjylland
Indlæg: 217
Tilmeldt: 28. jul 2005, 15:12

Re: Trim af org cab.

10. jul 2018, 09:32

tak allesammen - stof til eftertanke. Jeg grubler lidt over det og ligger en plan.....
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 11822
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Trim af org cab.

10. jul 2018, 10:26

Saab OG 900 har en ”sær” auto gearkasse.

Det er en Borg Werner enhed specielt bygget til Saab. Enheden er lavet til en 2,0 sugemotor med ca. 100 HK.
2,0 turbo er hård kost for den, og tuning af en i forvejen klein kasse er problematisk.

Red APC box kan være ok, men så heller ikke ret meget mere.
Det giver vel ca. 185 HK og det er langt mere end nok for den lille kasse.

Hvis kassen svigter er ”fanden” løs. Det er meget svært at finde en god brugt autogearkasse til OG900
Stumper til dem er også meget svært.

https://saabpartners.com/automatische-t ... er-3-speed

Hvis gearkassen svigter, skal hele motor enheden ud. Gearkassen af boltes og ordens. Boltes på igen og motor arrangementet hejses ned igen.

Et hyggeligt projekt der tager en weekend ( hvis man selv kan )
+renovering af gearkassen.
Hvis man ikke selv kan, så skal der hives mange ”knaster” op af lommen.

Lige mht. OG900 og autogear så er forsigtighed nok at foretrække…

Men første sted er helt sikker at monterer en større oliekøler. Skifte olie og filer.
Dernæst nænsom trimning.

OG900 er svagelige i mht. manuel gearkasse, men der er langt flere at vælge i mellem.
Saab bliver desværre først god mht. autogearkasse i 9000 serien. ( selv den skal trimmes specielt )..
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Geografisk sted: Knastrup, civilisationens vugge.
Indlæg: 11969
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Trim af org cab.

10. jul 2018, 19:56

Der er Borg Warner Type 35. Den var svag.
Borg Warner 37 er en forstærket 35. 37 er fed nok. 8)
Jeg har en 37 i min '83 Turbo. Den har kørt 200 kkm. Den kører og kører.

Jeg har en Classic '92 Cab EP, man. EP har en lettryksturbo. 141 HK. Den kører helt fedt. Det er ikke en dragster, men det er ikke en sløv kærre. Det er let at tune den, men det gider jeg ikke. Jeg gider ikke at rage med den. Den skal bare køre og virke. Tun en bil, og gør den en værkstedsbil. Hiv røvlæderet ud og gør klar at fået den lettet fra pengesedler og plastickort. Enjoy! :lol: :lol:
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
NC_Ribe
ULTRA SAAB FREAK
Geografisk sted: Ribe
Indlæg: 247
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Trim af org cab.

10. jul 2018, 22:34

Hej Viking

Borg Warner 35 eller 37 er ikke en sær kasse bygget til SAAB (Borg Warner eller andre ville næppe kunne leve af at lave automatgearkasser, der kun passer på SAAB).

Den er brugt i utallige bilmodeller, bl.a. Jaguar XJ (3,8 og 4,2), Rover 3500 og Citroen SM (dén med Maserati-motor). I sammenligning med disse er SAAB'en jo lille, let og behersket motoriseret, så kassen er næppe overbebyrdet som udgangspunkt.

Det er aldrig lykkedes mig (eller konen) at chrashe eller opslide en BW-kasse -heller ikke med campingvogn på slæb. Jeg har så også kun haft max turbo 8 i standardtrim (altså 155 hk). Min gamle chefmekaniker (Vagn Bruncke) anbefalede i øvrigt at bruge ATF-olie i differentialet, da kassen kan suge/pumpe olie herfra (og EP-olie i gearkassen er nok det rene gift). Jeg har konsekvent fulgt dette råd, og det har i hvert fald ikke skadet. Man skal nok holde lidt mere øje med olielæk og niveauet i differentialet, men ellers har jeg ikke oplevet ulemper.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (adskillige OG 900 med og uden turbo og aut.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 11822
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Trim af org cab.

11. jul 2018, 10:11

I standart trim holder gearkassen fornuftigt i Saab-en

Hvis man vil have en raket, så køb en nyere vogn og brug Saaben som sommer cruiser.

Saab cab er en cruiser. Med autogear er den nem og behagelig.
Synd at ødelægge det med at tune hårdt på en gearkasse der er presset i forvejen.

Mht. BW i Jaguar: Jaguar folket hader den sløje kasse.
Jaguar XJS V12 5,3 havde en BW tre trins kasse i de tidlige udgaver. Den var helt umulig i den bil.
Det den var bedst til var at generer varme….

Deres problemer blev først løst da Ford overtog Jag og forlangte en gearkasse der kunne holde, var hurtig og var økonomisk i brug.
Så der kom der en ZF tysk kasse i deres biler. Føret en 5 gearet i 90erme og så en 6 gearet fra 2004.
Fantastisk gearkasse. Samme som benyttes i Merc. 500 og BMW 750 og i min Jag XJ8. De napper 400HK som smør i kompressor udgaven.

BW kassen i Saab-en er fin op til ca. 175 hk ( +- rød box ) Der ud over kommer man til at hygge med reparationer.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
tknage
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: 8382 Hinnerup
Indlæg: 1468
Tilmeldt: 15. jun 2010, 07:15

Re: Trim af org cab.

11. jul 2018, 11:00

Som jeg forstår det, er Saabs gearkasser fine sager. Altså indmaden, forstås. Både aut. og manuel. Det er gearkassehuset, der er problemet. Det er for svagt og flekser under påvirkning. Når det flekser kører tandhjulene skævt og problemer opstår. Det er den del der er bygget til "kun" 100-150 Hk.

Derfor lavede saab nogle specielle kokilestøbte og forstærkede gearkassehuse. Så vidt jeg ved kun til 99 ems og turbo. Hvorfor f. man ikke kunne få dem til og900 er mig en gåde.

Folk der tuner og900 for alvor, finder sådan en kokilekasse fra en 99 og bygger indmaden fra en 900 i den. Derudover kan den (eller en almindelig kasse) forstærkes med noget bolt on hardware.

Jeg ville gå efter "rød boks" tuning. Evt. hjemmelavet tuning af en sort boks. Casper Ankersen er ekspert i dette. Herefter, køb en 9-3 cabriolet hvis den skal have flere heste.
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710

9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz

Tilbage til "Tun og trim Forum"