Banner cycler

Saab 9000 crossflow intercooler max tryk?

Diskussion omkring tuning og trimning - f.eks. megasqiurt.

Redaktør: Bestyrelsen

RuneSM
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 22. mar 2005, 20:37

Saab 9000 crossflow intercooler max tryk?

25. sep 2015, 23:48

Jeg er igang med en budget racer - og selvfølgelig har den fået turbo.
Jeg fandt i gemmerne på loftet en saab 9000 intercooler med bagudvendte studser, og tænkte at den havde en god størrelse.

Nu laver den gamle mazda 626 så 230hk/300nm på 0,65bar, hvilket jo i sig selv er pænt nok med en td04hl-16t - og standard motorstyring, med et tilskudssystem som man kun kan ryste på hovedet af.

Men jeg har fået fat i en holset HX35 som skal på den, og så kom jeg til at tænke på hvor mange hk jeg egentlig kan køle til 9000 ic'en.

Nogle som kan huske hvornår den begynder at give op?
Jeg har et forsigtigt mål på omtrent 350-400hk på mazdaens standard 10:1 motor :)

Billede
Billede


Før: Saab 90 8v m/ Turbo // VW Polo '89 1,3 m/ Turbo // Saab 900 2,0 16v m/ Turbo & Megasquirt // Audi 80 // Avensis '01 Sedan
Nu: '01 Avensis Stationcar
Legetøj: BMW E36 316i med turbo. Snart 2,5i Turbo til drift og drag
LarsJ
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1074
Tilmeldt: 4. dec 2008, 20:30

Saab 9000 crossflow intercooler max tryk?

25. sep 2015, 23:58

Maptun skifter intercooler ved 310hk kittet.
De skriver at den normale kan blive utæt ved 1,4-1,5bar.
palleib
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 138
Tilmeldt: 7. okt 2011, 17:49

Saab 9000 crossflow intercooler max tryk?

26. sep 2015, 23:41

Det er lige meget,Ved 1.4 bar med en holset hx35 har den lagt bunden ud på vejen 😉
2000 Saab 9-5 Aero
Brugeravatar
casper-fischer
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3008
Tilmeldt: 25. dec 2004, 19:14

Saab 9000 crossflow intercooler max tryk?

27. sep 2015, 22:02

Den kan godt være med til 350+
9000 aero 1993 3"jt GT3076r turbo M: extern wastegate 3"downpipe "banan"Kort top m.storre ventiler.frakoblet ballance aksler.850ml dyser.Knaster 268/9,6 520hk 669 nm
RuneSM
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 22. mar 2005, 20:37

Re: Saab 9000 crossflow intercooler max tryk?

30. sep 2015, 22:01

LarsJ skrev:Maptun skifter intercooler ved 310hk kittet.
De skriver at den normale kan blive utæt ved 1,4-1,5bar.
Ved det tryk er vi også tættere på 400 - specielt på standard kompression.
Har to bekendte der kører med henholdsvis gt3076r og gt35??r som begge laver omkring 400hk - de har været så forsigtige at sænke deres kompression, den ene på standard stempler, den anden med andre stempler, men begge omkring 1,45 bar.
palleib skrev:Det er lige meget,Ved 1.4 bar med en holset hx35 har den lagt bunden ud på vejen 😉
Find du en motor som er lige så kraftigt bygget som en Mazda FE3 motor. Den er totalt overdimensioneret, og meget kendt for at fungere rigtig godt med tryk, uden at være til at ødelægge.
Der findes mange eksempler på folk der har kørt 400+hk, std stempler og plejlstænger (Det er altså en motor der er født med 148hk på sug, med 10:1 kompression), uden at bøje noget :)


Det eneste der er drøn uheldigt ved de biler, er at gearkasserne er lavet af porcelæn skulle man tro.

casper-fischer skrev:Den kan godt være med til 350+
Tak :)
Før: Saab 90 8v m/ Turbo // VW Polo '89 1,3 m/ Turbo // Saab 900 2,0 16v m/ Turbo & Megasquirt // Audi 80 // Avensis '01 Sedan
Nu: '01 Avensis Stationcar
Legetøj: BMW E36 316i med turbo. Snart 2,5i Turbo til drift og drag

Tilbage til "Tun og trim Forum"