Banner cycler

Ny udstødning på Saab 9-5 2.0t Hirsch (2004)

Diskussion omkring tuning og trimning - f.eks. megasqiurt.

Redaktør: Bestyrelsen

jjohnsen
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 12
Tilmeldt: 14. okt 2015, 08:45

Ny udstødning på Saab 9-5 2.0t Hirsch (2004)

14. okt 2015, 08:56

Hej

Der er et lille hul i bagerste potte på den originale udstødning. Så kan jeg vel ligeså godt skifte til 3" hele vejen inkl forrør.
Jeg synes nemlig, at bundtrækket er elendigt - motoren skal op over 3000 omdrejninger, før de 210 hk kan mærkes (og de skal nok være der). Men det er ikke sjældent, at der skal geares ned. Min gamle Polo trækker fint op fra 1000 omdrejninger i 5. gear, og den sammenligning skuffer mig lidt!
Min mekaniker siger, at en 3" udstødning vil hjælpe på momentet.

Kan jeg uden videre skifte hele vejen uden at Hirsch-chippen skal omprogrammeres?

Kan jeg nøjes med at skifte til 3" forrør og så køre 2,5" resten af vejen?

Jeg vil gerne bibeholde et nogenlunde komfortabelt lydniveau!


Brugeravatar
BrittOgLars
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 416
Tilmeldt: 22. jul 2007, 18:42

14. okt 2015, 09:53

Du kan sagtens sætte 3" forrør & 2.5" Cat back system på, der er rigeligt hul op til over 300 Hk.
Dit problem med bundtræk kan også godt forbedres en del med en anden software. Jeg har software der laver 350 Nm og 210hk, det gir en mærkbar forbedring af bundtrækket.
Pga tuboens lade karakteristik, skal du dog ikke forvente megen ændring under 1800-2000 omdr.

Mvh. Lars
Medlem nummer 785
Sekretær i SAABklubDanmark
Lars@saabklubdanmark.dk
40841988
Saab 9000 2,3 1997
Saab 9-3 Cabriolet 2001
Saab 9-3 2.0T 2009 Sport Sedan 361Hk,486Nm, lææææækker bil:)
jjohnsen
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 12
Tilmeldt: 14. okt 2015, 08:45

14. okt 2015, 10:01

Jeg skulle mene, at min - med Hirsch - skulle lave de 350Nm og 210hk! (?)
Går man ind og ændrer i chippens program og kan de gøres med standardværdier - eller skal man på rullefelt?

Det giver et lidt bredere udvalg, hvis jeg også kan vælge 2,5". Er det uden tryllerier at installere de to størrelser sammen?`

Nogen anbefalinger til et forrør? Det behøver ikke at være high-end:-)

Jeg havde egentlig set mig lun på JT, men synes at kunne læse rundt omkring, at de ikke kan holde ret mange år!


Jeppe
Brugeravatar
Stoffer
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1246
Tilmeldt: 14. feb 2004, 21:29

14. okt 2015, 12:32

9-3 2.0t aut. Cabriolet ´99
Brugeravatar
BrittOgLars
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 416
Tilmeldt: 22. jul 2007, 18:42

14. okt 2015, 14:29

Dit Hirsch laver 320Nm. Jeg kan da også lave 230Hk 380 Nm på din hardware. Der behøves ikke et rullefelt,det er ret gennem prøvet det jeg laver:)

Du får ikke umiddelbart ret meget mere ud af dit Hirsch trim, heller ikke med anden udstødning.

Mvh. Lars
Medlem nummer 785
Sekretær i SAABklubDanmark
Lars@saabklubdanmark.dk
40841988
Saab 9000 2,3 1997
Saab 9-3 Cabriolet 2001
Saab 9-3 2.0T 2009 Sport Sedan 361Hk,486Nm, lææææækker bil:)
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1657
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

14. okt 2015, 14:30

Din gamle polo går nok næppe mere end 30km/t ved 1000rpm i 5gear, hvor din 9-5 nok ruller omkring 50km/t :wink:

Et 3" forrør vil nok give lidt hurtigere spool up af turboen og dermed lidt mere moment, men om det er mærkbart ved jeg ikke.

Du skal måske tænke lidt mere "som en lavt gearet polo" , køb de dæk med den mindste tilladte rulle omkreds iht bruger manualen.
Dvs du gearer den lidt lavere.

Du kan lege lidt med dæk vs rulle rulleomkreds her:
http://www.willtheyfit.com/
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
jjohnsen
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 12
Tilmeldt: 14. okt 2015, 08:45

14. okt 2015, 14:55

Lars, det lyder interessant - må jeg sende en SMS med henblik på nærmere samtale?

Vedr. hastigheder og omdrejninger - ja, naturligvis er der forskel på gearingen, men den basale forskel i motorens livlighed ved lave omdrejninger er der stadig. Også hvis man sammenligner ved 30 km/t - bilen er selvfølgelig også næsten dobbelt så tung, men alligevel...
Brugeravatar
BrittOgLars
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 416
Tilmeldt: 22. jul 2007, 18:42

14. okt 2015, 15:09

Det må du gerne :D

Mvh. Lars
Medlem nummer 785
Sekretær i SAABklubDanmark
Lars@saabklubdanmark.dk
40841988
Saab 9000 2,3 1997
Saab 9-3 Cabriolet 2001
Saab 9-3 2.0T 2009 Sport Sedan 361Hk,486Nm, lææææækker bil:)
Brugeravatar
kobbernagel
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 408
Tilmeldt: 18. dec 2014, 18:52

14. okt 2015, 15:35

Din Saab har jo en turbolader, og har dermed først for alvor muskler når der kommer lidt omdrejninger. Så selvom Saab'ers favoritdisciplin ikke er lyskrydsrace, er de heldigvis RIGTIGT giftige i mellemaccelerationer, hvor der ikke er ret meget der kan følge med! (Diverse GTI'er, og et par Porscher er da blevet noget overraskede, når de har villet "lege" :D )
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
LarsJ
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1074
Tilmeldt: 4. dec 2008, 20:30

14. okt 2015, 19:51

Gik fra smadret original udstødning til 3" på min og9-3, det gav måske omkring 100 omdr. hurtigere gang i turbo, men kan tydeligt se at det er softwaren der styrer trykket med hård hånd.
Tror ikke du kan komme under 2500omdr. med godt træk, uden at lave om i den software der er på bilen.
Om det er klogt at give den mere moment dernede er jeg lidt usikker på.

Jeg er en af dem med et smuldret JT udstødning, jeg har kun forrøret tilbage og erstattet resten med et original størrelse, via trappe overgange fra biltema.
Det var måske en lille forskel på effekten, men den var mindre end forskellen mellem oktan 95 og 98.

Hvis du køber JT, så få det behandlet ude og indvending, min bagpotte brækkede sig med ståluld, da hele indmaden rådnede væk.
jjohnsen
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 12
Tilmeldt: 14. okt 2015, 08:45

15. okt 2015, 08:33

Takket være diverse emner og links herinde, har jeg fundet frem til et par prismæssigt fornuftige bud på en udskiftning til et rustfast udstødningssystem.

Saabtuners.com's 3" downpipe med sportskat (200 cpi): 2537 DKK
Rakarörs 2,5" catback: 2728 DKK
TOTAL: 5265 DKK


http://www.rakaror.o.se/Rostfrittavgass ... Turbo.html
http://www.saab-tuners.com/saab-tuners- ... npipe.html

Har nogen input og kommentarer til sammensætning og til disse produkter?

Jeppe
jjohnsen
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 12
Tilmeldt: 14. okt 2015, 08:45

12. nov 2015, 20:15

Jeg endte med at købe en 2,5" cat back fra Ferrita gennem BSR. Super pasform og stort set samme lyd som standardpotten. Jeg synes, at bilen trækker lidt bedre nu - det føles mere rigtigt. Det skal lige nævnes, at jeg også satte et sportsluftfilter på og at det udskiftede trængte meget til at blive skiftet.

Tilbage til "Tun og trim Forum"