Banner cycler

Spørgsmål om 2,8T V6 motor

Diskussion omkring tuning og trimning - f.eks. megasqiurt.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Viggen
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 714
Tilmeldt: 8. sep 2006, 09:12

Spørgsmål om 2,8T V6 motor

30. jan 2016, 18:07

Hej SKD.

Jeg overvejer at finde en SAAB 9-3 SC med 2,8T V6 motor. 8) :idea:

Det undrer mig, at effekt og moment er af samme størrelse som i min OG9-5 Aero 2,3T:
Begge 250 HK - 350 Nm.

Hvorfor mon disse relativt lave ydelser? Umiddelbart ville jeg forvente ca.
280 KK - 430 Nm.

Der er sikket en god grund :?: men hvilken :?:

Har nogen erfaringer med trim fra Hirsch, Mptun eller BSR til 2,8T V6 motoren :?: 8)

SAAB hilsen Ole


SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Spørgsmål om 2,8T V6 motor

30. jan 2016, 19:01

Tja 2,8 er relativt lavt tunet.

Samme motor i Opel yder 325hk. 435 Nm

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/opel/i ... x4/2680720

Den er bjørne stærk, en helt anderledes følelse end en halsede 2,0er

Den vil du ikke blive skuffet over...

Med mindre du forventer fornuftig Benz økonomi....

PS. det er nemt af få mere ud af V6eren.....
http://www.nordictuning.com/me9/9-3ng-28t-280hk-08

Giv den en dobbelt 3" rustfri udstødning og få "øre orgasme"

Der var åbent hus for SKD hos AM i Gladsaxe omkring 2008.

Der prøvede jeg en 9,3 Aero Cab 2,8 Oh boy..

I skulle se Speedy, da han lagde fra land i den bag efter...

Han skulle syes i mundvigende, da han var flækket fra øre til øre i giga fryd..... :-)


PPS. Køb den og voldtun motoren og ræs igennem.

En fabriksfrisk blok koster rimelig:

http://www.saabpartners.com/complete-en ... t-xwd.html
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Viggen
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 714
Tilmeldt: 8. sep 2006, 09:12

2. feb 2016, 14:25

Hej Viking.

Som sædvanligt et grundigt og uddybendes svar :D og med god humor. 8)

Vil der være problemer med 6 trins automatgearkassen, hvis den skal håndtere 460 - 480 Mm. Det er moment i den størrelsesorden, som de annerkendte tuningsfirmaer tilbyder i deres steg 1 trim. :D 8)

SAAB hilsen Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

2. feb 2016, 15:08

ja, nej.

Men ultimativt koster den slags sjov:
http://www.saabpartners.com/saab-9-3-20 ... 06-08.html

3200 ærø penge / 24kkr

Nu er der ikke så mange 2,8V6 , og endnu færre med autogear.

Meen Opel OPC bruger dem også, og har lign. specifikationer.
De har 325 HK/435 Nm

Så mon ikke den kan holde til det...

Det er så stage 1.

Hvad bliver så mon stage 4: Ludacris speed
https://www.youtube.com/watch?v=ifrR18dFS9s
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Viggen
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 714
Tilmeldt: 8. sep 2006, 09:12

2. feb 2016, 21:17

Hello mr Viking :D

I'm not fightin' a space war, I just occasionally want to tease some BWM's, Audi's etc. :twisted: :D :oops: I have done it before :D :D

May the force be with you Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
Brugeravatar
94-Griffin
SAAB FREAK
Indlæg: 51
Tilmeldt: 9. sep 2009, 23:17

3. feb 2016, 16:35

Hej Viggen.

Jeg kører en 2,8T - og er voldsomt glad for den. Det er - som allerede nævnt - en bom-stærk motor.

Der er dog nogle få forskelle imellem de motorer, som findes i Opelen med 325 HP, og de der findes i Saaben med 255/280 HP - så vidt jeg husker er der blandt andet variabel ventilstyring på både ud- og indsugning i Opelen. Det er derfor ikke sikkert, at du sådan lige kan få den op på 325HP uden at det bliver en dyr omgang.

for så vidt angår driftssikkerhed med chip kører jeg med MapTun Stg. 1 (290HP/450NM), og jeg har ikke oplevet problemer der kunne relatere til chippen - i hvert fald ikke før nu, hvor både mine tændspoler og min kobling lige er stået af. Men jeg har også nået at køre 80.000 km med chiippen, og før da havde bilen kørt 100.000 uden. Så måske det bare er alm. slid?

2,8T'eren kan KLART anbefales!
Nuværende:
2006 Saab 9-3 SC Aero 2,8T, Map-Tun steg 2.
Tidligere:
1994 Saab 9000 CD Griffin 2,3T, Fischer steg 1, 3" cat-back+downpipe.

Og hvordan har de så været? Som gamle (og nyere) Saaber nu en gang er flest... Helt og aldeles fantastiske :-)
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

3. feb 2016, 19:14

Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Viggen
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 714
Tilmeldt: 8. sep 2006, 09:12

3. feb 2016, 19:16

Endnu en gang tak for oplysende svar. :D

Jeg går ikke så meget efter stor effekt, så HK er af mindre betydning. :o , men godt med moment over et bredt rpm-område. 8) Så 94-Griffin oplysninger om sin 2,8T med MapTun steg 1 harmonerer fint med, hvad jeg søger efter. :D 8)
Er der andre, som har erfaringer med trimsatser til 2,8T'eren :?:

SAAB hilsen Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
kimsaab
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 247
Tilmeldt: 21. apr 2011, 13:44

4. feb 2016, 21:36

Hej
Ved hvor der står en fed 9-3 turbo x 2,8 V6 280 HK til salg til kun 230.000,-
Mvh
Kim Nielsen

Tilbage til "Tun og trim Forum"