Banner cycler

Apc modificering til omkring 25 ekstra heste.

Diskussion omkring tuning og trimning - f.eks. megasqiurt.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

13. mar 2016, 20:11

Gearing i 0,9 K er noget sær og så parret med en bund lam gar mølle så bliver fornøjelsen blandet.


Mits. møllen hjalp meget på manglende bundtræk.
Hvis man tuner en 0,9K Aero med Mits møllen, så skal gearkassen forstærkes både indvendigt
og udvendigt (forstærket endedæksel)
Så holder den også.
Så har man "elasticitet" helt fra 2000-6000 rpm...

Men ok gearkassen er lavet til en 100 HK motor i Saab 99 og når så den ender på 200-210 HK tunet, så skal der trylles...


Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Den_Gamle
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2248
Tilmeldt: 16. dec 2004, 12:03

13. mar 2016, 23:16

Du skal gøre ca. som tidligere nævnt. Der er flere varianter, der sikkert vil virke fint.

Personligt kan jeg anbefale:

Køb Speedpartschippen til din boks. Det er billigt. Det er dyrere og mindre elegant at hæve benzintrykket.

Modificer APC boksen efter følgende beskrivelse:
http://saabklubdanmark.dk/index.php?nam ... 9eb8619f13.
Jeg har fulgt proceduren, og det virkede. Jeg tror faktisk at alle 25 pol stik bokse er ens, bortset fra potmeternes settings. Jeg købte i hvert fald en boks med at andet nummer og fandt at de opførte sig ens da jeg havde justeret potmeterene.

Monter banke og maks tryk diode.

Monter et ladetryk manometer.

Afmonter stik på magnetventil. Nu skal bilen køre på GLT (grundladetryk) som er ca. 0.5 bar. Kører den lavere skal actuatoren strammes.

Juster tryk til 1 bar. Dette sættes med F potmeteret i APC boksen P potmeteret sætter "rising-rate". dvs. hvor hurtigt systemet er til at finde på plads. Sætter du den for hurtigt så "skyder systemer over" og du får et mægtigt og gearkassefjensk overtryk i mellembåndet. Som udgangspunk ville jeg skrue P potmeret helt ned på 0 (mod uret) og så ganske lidt den anden vej. Så lidt som du kan. Hvis du synes at du har svært ved at få den op i ladetryk, så giv den et nøk med uret igen. Så fifler du med de 2 potmetre i små nøk indtil den lige akkurat ikke skyder over i 3. gear og lander på ca. 1 bar. Går du over ca. 1 bar får du nemt tændingbanken i mellembåndet og momentet bliver vel rigeligt for gearkassen. Det er bedre at fokusere lidt på toppen.

Hold øje med banke dioden. Den skal ikke blinke. Blinker den, så afbrydes reguleringen af turboen for at beskytte moteren og motoren går ned på grundladtryk.

Avancer tændingen til ca. 20deg FØD ( start med 18deg). Fjern eller bøj endestoppet i vacuum dåsen på strømfordeleren. Dette giver væsentligt smidigere og harmonisk bundtræk og mindre "ketchup" oplevelse.

IC'en er en begrænsning. Du vil opleve at det går bedst når det er koldt. Jeg har længe været fortaler for at montere en blæser foran IC'en, under lygten. med en eller anden form for semi-intilligent styring (nok bare en termoswitch) i luften afgivet fra turboen. Hvis man ikke vil gøre for meget ud af det, så tror jeg at det er det nemmeste.

ca. 200Hk kommer hurtigt. Nok også 220... Garret møllen står af ved ca. 225Hk

Jege kan også aanbefale en forstærkning af gearkassen....Der er ikke så mange gearkasser tilbage, så vær glad for den du har.

Happy tuning :D
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Den_Gamle
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2248
Tilmeldt: 16. dec 2004, 12:03

13. mar 2016, 23:18

Søg eventuelt på på "guldgåsen"...

En her på siden sagnomspunden bil, som desværre endte i udenlandet..
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Deadnight
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 29
Tilmeldt: 8. mar 2016, 12:22

16. mar 2016, 09:02

Creed: Ja det er fra Carbagerun.
Jeg vil sige at det var fedt at se så meget af europa på så kort tid, vi sad 5 (!) i Saaben og udover et pit stop hos Saab i Dresden hvor udrykker lejet skulle have lidt kærlighed gik turen smertefrit. Hele Saab i dresden skulle lige ud og se 900´eren... de var sjældne dernede. Da vi kom hjem faldt udrykkerlejet fra hinanden og servopumpens leje gik i stykker, alligevel småting taget i betragtning af vi kørte 4500km på 5 dage og især turen fra holland og hjem til DK om fredagen foregik sammen med autobahn-stormerene i yderste spor.
Mht til selve løbet og deltagerne, så var vi malplaceret- Løbsledelsen startede ud med at forklare hvordan vi var repræsentater for danmark og løbet og at vi skulle opføre os ordentligt hvorefter vi fik opgaver dagligt der bestod i at ydmyge os selv og andre og generelt opføre sig tåbeligt.. F.eks. skulle en kondom med kiwi smag findes og pumpes op med udstødningen... Alle der deltog syntes tilsynladende at det var rigtig sjovt, os derimod havde håbet mere på opgaver der gav mulighed for at møde lokal befolkning og opgaver der handlede om der hvor man var, og ikke mindst om bilen!
Men men men, som sagt virkede det til at deltagerne syntes det var rigtig sjovt, så det var nok os der havde de forkerte forventninger.

Igen, tusind tak for beskrivelser! det virker overskueligt nok som den_gamle beskriver det.

Jeg håber dog stadig at nogen vil hjælpe mig med at lave modificeringen, jeg lodder dårligt, har ingen idé om hvor komponenterne skaffes og nogen der har prøvet det før kan sikkert lave en langt bedre grundjustering end mig.
Så hvis nogen vil, så råb højt! Casper Ankersen har ikke læst min besked herinde, hvis nogen kender ham må de gerne spørge ham om jeg må få han telefon nummer :)
Den_Gamle
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2248
Tilmeldt: 16. dec 2004, 12:03

16. mar 2016, 18:43

Jeg glemte udstødningen. Du skal nok opgradere denne også. Ellers bliver den nok meget varm I manifolden pga dårlig afgang for den varme udstødningsgas og kommer nemmere til at tændingsbanke.

Evt kan du nøjes med at holde 0.8bar I tryk. Du får stadig et højere tryk på toppen hvis APC boksen modificeres. Som standard skruer boksen nemlig lidt ned for trykket når den kommer op I rpm.

Den kan du så kombinere med en smule avancering af tændingen. Så skulle det ikke under mig om du har 25 ekstra heste.

Min erfaring er, at turbomotoren er ret påvirkelig for selv små forbedringer, men alle mine eksperimenter er udført med en 3" udstødning, så jeg ved ikke om den er en forudsætning for min oplevelse.
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Deadnight
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 29
Tilmeldt: 8. mar 2016, 12:22

17. mar 2016, 13:51

Den_Gamle skrev:Jeg glemte udstødningen. Du skal nok opgradere denne også. Ellers bliver den nok meget varm I manifolden pga dårlig afgang for den varme udstødningsgas og kommer nemmere til at tændingsbanke.

Evt kan du nøjes med at holde 0.8bar I tryk. Du får stadig et højere tryk på toppen hvis APC boksen modificeres. Som standard skruer boksen nemlig lidt ned for trykket når den kommer op I rpm.

Den kan du så kombinere med en smule avancering af tændingen. Så skulle det ikke under mig om du har 25 ekstra heste.

Min erfaring er, at turbomotoren er ret påvirkelig for selv små forbedringer, men alle mine eksperimenter er udført med en 3" udstødning, så jeg ved ikke om den er en forudsætning for min oplevelse.

Måske et lidt dumt spørgsmål, men er 3" udstødningen 7.62 cm i diameter? (som jo er tre tommer) Min er nemelig 6 cm, og jeg syntes den ser ret stor ud, og da jeg ikke kender til de ændringer den forrige ejer har lavet er jeg i tvivl om det er den originale eller en større.
Forrige ejer var vidst meget begejstret for Saab og importerede selv bilen, men han døde og bilen blev afleveret hos Kim i verninge som jeg købte den af. Så hvad der er originalt og hvad der ikke er, er svært at sige. Dog vil jeg sige at det virkede til at han havde omsorg for det originale.
Den_Gamle
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2248
Tilmeldt: 16. dec 2004, 12:03

17. mar 2016, 14:56

Mon ikke det er en 2.5" du har på. Det vil jeg tro er ok også.

Hvis du er fiks til at svejse I rør og du har lyst til at pusle, så kan du måske lave et nyt overgangsstykke til lige efter turboen med en større lysning end det originale. Den original bøjning er støbt og er ikke så optimal. Men omvendt: Op til 220-230Hk går det vist meget godt med den originale bøjning.
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1657
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

17. mar 2016, 17:04

60mm er standart udstødnings størrelse på en turbo, når du måler røret udvendig.
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
Deadnight
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 29
Tilmeldt: 8. mar 2016, 12:22

17. mar 2016, 18:31

Deja-wuzzz skrev:60mm er standart udstødnings størrelse på en turbo, når du måler røret udvendig.

Ok, så er min standard.
Men med min kørestil og den forventning jeg har til effektforøgelsen tror jeg da nok at det skal gå med den? Min forventning var 25 ekstra. men nu har jeg da fået lidt blod på tanden og 190-200 er mit nye mål.
Kan den klare det? Jeg køre ikke bilen maks ud hele tiden, jeg kan bare godt lide suset når der skal overhales :)

Det lader til at være lidt svært at finde en modificeret boks, eller nogen der vil modificere en til mig... så jeg begynder at overveje at gøre det selv. Hvor handler i komponenterne henne? (modstande)
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6958
Tilmeldt: 28. maj 2004, 17:01

18. mar 2016, 07:55

Standard opsætningen på bilen burde fint række til optil ~200 hk uden at lave andet end boks mod.til omkring 1 bar. Husk at sørge for en 3bar BTR så den får valle nok :)
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
troels
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2790
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:45

18. mar 2016, 08:59

Jeg tror jeg har den nævnte modstand.

Mvh
Troels
Deadnight
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 29
Tilmeldt: 8. mar 2016, 12:22

18. mar 2016, 21:50

Speedy skrev:Standard opsætningen på bilen burde fint række til optil ~200 hk uden at lave andet end boks mod.til omkring 1 bar. Husk at sørge for en 3bar BTR så den får valle nok :)
Troels: Tak! men jeg har fundet en anden løsning! :)

Jeg køber en box fra en bruger herinde som er en Swedish Dynamics "Red APC"

Mit spørgsmål er nu om jeg skal købe chippen til ekstra benzin? jeg har jo en BTR hvor der står skrevet 3.0bar på (den der dims der er koblet til benzin broen)
Vil chippen være dobbelt konfekt? og måske endda være til mere skade en gavn? jeg er bekymret for at vaske mine cylinder vægge af hvis den får alt for meget at leve af..
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1657
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

18. mar 2016, 22:16

Min umiddelbare vurdering vil være at din ECU blot vil forskyde dit fuel map tilbage igen, som den forøgede mængde benzin den 3 bars BTR vil give.
I hvertifald hvis din er med Lambdaregulering som jeg forventer når den er fra 1989.

Dette foregår via ECUens longterm og shortterm fuel trim, og fungere ganske fremragende, kan jeg sige fra min erfaring med E85.

Derfor ville jeg montere den størrer BTR som vil give dig størrer regulerings område sammen med chippen som vil give den extra mængde benzin.
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

18. mar 2016, 23:32

Du har to valg.
1. monter boxen uden at ændre fuel chippen
Kan give fuel cut off og mulig stempel afbrænding ved fuld gas og fuld tryk
2. Monter boxen med speedparts fuel chip
Giver sikker løsning der virker hver gang og hver dag. Løsningen kan gå gennem syn
Billig, effektiv og sikker.

Valget er dit. :-)


Valcee
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Den_Gamle
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2248
Tilmeldt: 16. dec 2004, 12:03

19. mar 2016, 13:50

Køb chippen. Den er historisk billig og mon ikke at Speedparts trods alt har tænkt sig lidt om da de lavede den. Det er bedre and at gætte og håbe (som også ses ofte).

Hvis du har problemer med banken, så kan du jo evt. forsøge at montere 3bar BTR'en. Som du selv er inde på, kan man sagtens dobbeltkonfekte fordi man ønsker det så godt, men man kan også overdrive med dårlig trækkraft til følge. I øvrigt er øgning af brændstoftryk ikke nogen særlig effektiv måde at øge benzintilførslen på. At gå fra eksempelvis 2.8bar til 3bar øger kun flow raten med 3.5%, så du går måske fra AFR=14.7 til 14.3. Men lidt giver det da.

Min holdning er, at man må købe en AFR måler, hvis man begynder at pille meget med systemet. For at undgå denne ekstra udgift kan man benytte et verificeret setup og Speedparts setup'er vel forholdsvis anderkendt, så det ville jeg læne mig op ad og som udgangspunkt ikke lave alt muligt ekstra. Jeg vil tro at Speedparts mappet rækker til ca. 1bar tryk. Din IC rækker heller ikke til mere (faktisk er 1bar på grænsen) Går du over det, så begynder du at satse. Hvis din Swedish Dynamics box leverer mere tryk, så ville jeg nok skrue det lidt ned.

Husk også at monterer banke og max tryk diode og kør slæden ind med 99oktan benz.
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.

Tilbage til "Tun og trim Forum"