Banner cycler

Hyle tone fra motorstyring OG900 Turbo

Diskussion omkring tuning og trimning - f.eks. megasqiurt.

Redaktør: Bestyrelsen

Deadnight
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 29
Tilmeldt: 8. mar 2016, 12:22

Hyle tone fra motorstyring OG900 Turbo

8. apr 2016, 19:56

Mange tak for hjælpen med mit lille tun projekt på min og900.

Jeg har monteret en Swedish dynamics APC boks. Derudover har jeg monteret en by benzin chip fra speed parts. (sjovt nok sad der sådan en i i forvejen da jeg åbnede den op, så jeg har en til salg ;) )

Det køre sådan set udemærket. Jeg har dog det problem at trykket stiger til lidt over 1.bar og derefter falder en smule til nok 0.9 hvorefter der kommer en hyletone/Buzzer lyd fra ECU en i passager siden... hvad er det?

Trykket kommer lidt heftigt og lige nu glider koblingen en smule i det ene sekund den holder det høje tryk- men jeg har også haft et uheld med en slavecylinder der eksploderede i bremsevæske... håber at det brænder af.


Deadnight
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 29
Tilmeldt: 8. mar 2016, 12:22

Re: Hyle tone fra motorstyring OG900 Turbo

9. apr 2016, 15:10

Der er kommet styr på koblingen igen! og jeg har justeret lidt på P hvorefter at boostet er mere harmonisk og jævnt...

Hyletonen er der dog stadig... Det er kun når trykket er højt (imellem gul og rød og opefter på måleren) og det lyder virkelig meget som om at det kommer inde fra motorstyring boksen i passagersiden.. Det er svært at sige med sikkerhed da det er lidt hektisk inde i kabinen når klampen er i bund og trykket er så højt...
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Hyle tone fra motorstyring OG900 Turbo

9. apr 2016, 15:34

Koblingen på OG900 er svag. Den stammer egentligt fra en 100HK sugemotor opbygning med triumph motoren fra 1968 ca.
Blev opgraderet et par gange sidst i 1988/89 hvor der kom svinghjul og kobling ala 9K.
Hvis du har for aggresiv boost kurve og mits. mølle , parret med over 1 bar tryk så vil den gerne fedte lidt i koblingen.
Du kan stoppe det som du har gjort ved at trimme lidt på potmeteret, eller opgraderer til en sinter kobling.
Meeen lave omdrejninger og fuld turbo tryk er hård kost for gærkassen.

Jeg ser selv koblings fedteri i min cab, og tage det for: Rolig nu , tænk på gearkassen.

Std. dæk kan også nemt fedte med 1 bar tryk og 2000 rpm.
Det kræver lsd. at løse det, da der ikke rigtigt kan sættes brede dæk på.

Brummeriet:
Godt spg. Er der et relæ i boxen der er sat ud af drift.?
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Den_Gamle
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2248
Tilmeldt: 16. dec 2004, 12:03

Re: Hyle tone fra motorstyring OG900 Turbo

10. apr 2016, 00:29

Kommer hyletonen måske ude fra turboen?
Jeg har aldrig hørt om hylende ECU'er. Jeg har også svært ved at indse hvordan den skulle kunne hyle...Måske hvis låget er løst et eller andet kan exitere det og få det til at lave lyd. Ellers sidder et par relæer nede ved siden af.
Nogle makaniske boost-ure (af ikke så god kvalitet) kan også finde på at give mærkelige lyde fra sig. Man skal montere et tyndt rør i slangen (følger oftest med) for at dæmpe dem.

Uden at at være sikker, så vil jeg tro at en standard kobling begynder at fedte ved +400Nm (måske 410-420 stykker). Jeg baserer teorien på at jeg oplevede samme fenomæn. Den begyndte simpelthen at fedte midt i det hele, når motoren ramte "sweet spot". Jeg fik den skiftet og det gjorde ingen forskel. Jeg er senere kommet frem til at motoren nok yde omkring 400-420Nm på daværende tidspunkt.

Jeg har filosoferet mig frem til, at man ikke skal opdatere koblingen. Den fungerer som en udemærket indikator for at momentet er for stort.

Mange tror at det kræver en stor turbo at lave et stort moment, men jeg vil snarere sige at det kræver en stor turbo at holde moment hele vejen op, for med omdrejningerne kommer effekten og dermed luftforbruget. Som resultat bliver turboen for lille og trykket falder nå du kommer op i omdrejninger. Akkurat som du beskriver.

Juster på rising rate og max tryk potmeteret (F og P, kan aldrig huske hvilket der bruges til hvad) til den kommer hurtigst muligt op på 0.9 til 1bar uden at skyde over.
Jeg fik en gang rullet min med ca. det tryk og opdateret udstødning til 228Hk og 375Nm. Der fedtede den ikke i koblingen....

Jeg vil til enhver tid tale for at en omdrejningvillig motor med "behærsket" moment er det rigtige i en gammel 900. Hvis man foretrækker det anderledes må man vælge en anden bil, for gearkassen sætter momentet. Ikke motoren. Det høje moment i mellembåndet er gift for gearkassen. I virkeligheden bliver den også lige så hurtig med en mere glat momentkurve (hvor den ikke peaker voldsomt omkring 3300RPM), for så virker det naturligt at holde den længere tid i lavere gear. Det du mister på midten henter du på toppen. Det er også nemmere at undgå hjulspind

Jeg vil også anbefale at forstærke gearkassen (så kan du også samtidigt montere LSD diff).
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Deadnight
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 29
Tilmeldt: 8. mar 2016, 12:22

Re: Hyle tone fra motorstyring OG900 Turbo

10. apr 2016, 09:26

Jeg er som sådan også glad for at koblingen siger fra, og ikke gearkassen- og nu hvor den er justeret ordenligt ind syntes jeg at det køre meget fornuftigt uden voldsomme peaks. Hvad den yder ved jeg ikke, men jeg tror at 200 hk er realistisk. Jeg kan dog godt fornemme IC´en begrænsende effekt når jeg presser systemet i længere tid (for at lokalisere den irreterende lyd) men dette er ikke noget jeg har tænkt mig at gøre i dagligdagen- og til det er intercooleren fin.


Der er nu 3 sæt øre der har lokaliseret lyden til selve boksen hvor benzin chippen sidder, eller relæerne til benzin pumpen.
Der er ikke noget i printpladen på ECU der skal kunne lave sådan en lyd, så jeg er lidt på bar bund. Jeg syntes faktisk at lyden minder mest som når man lukker luften ud en en ballon på den der pive måde, så jeg var overbevist om at det var en vakuum slange... men efter at have afmonteret det system der styre blæserne med vakkum (som også er ved siden af ECU) forsvandt lyden ikke.
Jeg overvejer nu at prøve med den gamle chip for at se om lyden forsvinder og derefter med den gamle APC for at se om lyden forsvinder.. Det er mærkeligt!

Jeg tror ikke at det er turboen, men selvfølgelig kan lyden jo komme igennem friskluft filteret og give fornemmelsen af at lyden er fra ECU´en... Men det lyder ikke som dengang min turbo på min T3 Syncro blev træt... lyden er ikke mekanisk vil jeg sige.

Kan relæer larme på den måde? der er jo nogle viklinger inde i sådan en?
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Hyle tone fra motorstyring OG900 Turbo

10. apr 2016, 16:19

Dav!

Det slog mig lige - nu du selv nævner det med det vakuumstyrede ventilationssystem - at fejlen kan ligge ved den kontraventil, der skal lukke af for tryk, og som sidder som en integreret del af beholderen, placeret i "brønden" i højre side:

Billede

(her indrammet)

Jeg ved fra tidligere, at denne fætter kan give nogle ubehagelige lyde fra sig, når der er luftlækage et sted :x

Jeg ville enten prøve at blænde den af eller montere en ekstern 1-vejsventil i slangeforløbet, hvis det viser sig at have båret frugt med det første råd!

Det hele giver da lidt mening, synes jeg. Nu hvor ladetrykket er gjort (markant) højere, ja, så formår ventilen ikke længere at "holde trykket ude"...den har overgivet sig :( :roll:

Elektronikstøj tror jeg heller ikke så meget på. Det vil i så fald være nyt for mig også.

/Henrik
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Hyle tone fra motorstyring OG900 Turbo

10. apr 2016, 16:47

Del II:

Fandt lige et typeeksempel på en sådan 1-vejs-ventil-ibygning:

Billede

Ser ud til, at man just i dette tilfælde har monteret en sådan i selvsamme forsyningsslange. Har aldrig set det som en fabriksting, men skal ikke kunne sige det. Det var mere for princippet i det :wink:

/Henrik
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Hyle tone fra motorstyring OG900 Turbo

10. apr 2016, 18:37

Et relæ kan godt stå og summe/brumme hvis der er sket noget med forsyningsspændingen til trækspolen.

Men det lyder aldrig som "skrig-ballon" .

Jeg tror helt sikkert Henrik har fat i noget rigtigt. En kontraventil kan godt støje hvis trykket bliver så højt at den åbner "baglends" for luft flowet.
Så virket lukke keglen / lukke blikket som en fløjte..

Hvad med pressostaten ?
Sidder den oppe under pedalerne, eller er det i pass. siden ?
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Deadnight
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 29
Tilmeldt: 8. mar 2016, 12:22

10. apr 2016, 18:57

Jeg tror du har fat i den lange ende Henrik! det var faktisk den første dims jeg mistænkte. og jeg kørte en tur med den slange der er monteret ved siden af den store studs og ind til blæsermodulet afmonteret, men dette fjernede ikke fejlen og så udlukkede jeg den, men det er jo fejlagtigt! fordi vakummet dåsen er jo stadig aktiv og kan jo stadig larme selvom slangen ikke er monteret omend at lyden bør komme lidt senere pga det lavere undertryk..

Det giver også mening hvis det er denne dåse da lyden aldrig kommer første gang at bilen for tryk efter stilstand, først anden eller tredje gang! så et tryk skal altså opbygges...! Nå nok snak og teoretisk fundering, jeg skal jo bare ud og prøve at afblænde den... :)

Viking, trykvagten eller trancduceren sidder i pedal siden :)
Deadnight
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 29
Tilmeldt: 8. mar 2016, 12:22

10. apr 2016, 20:44

Bom! det var den! En ting er at diagnosticere lyden når man har bilen i hænderne, en anden ting er at gøre det over et forum på beskrivelsen! hatten af for dig Henrik!


Nu skal jeg bare finde en én vejs ventil et eller andet sted, eller en friskere vakuum dåse. :)

Tilbage til "Tun og trim Forum"