Banner cycler

Saab 9-3 B207e mister ladetryk

Diskussion omkring tuning og trimning - f.eks. megasqiurt.

Redaktør: Bestyrelsen

Lance
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 25
Tilmeldt: 3. jul 2014, 20:58

Saab 9-3 B207e mister ladetryk

1. maj 2018, 18:54

Hej.
Jeg har på det seneste oplevet at min bil taber ladetryk især når den opnår driftstemperatur. Det er en 9-3 SC fra 2006 med B207e, originalt 195hk Hirsch, men er optimeret med størrer dyser, trim, maptun catback og luftfilter.

Fejlen kom efter trimmet og dyserne, der er ikke en finger at sætte på selv trimmet og monteringen af dyserne og jeg tænker at det må være en føler, som er stået af eller driller.

Jeg har ikke fundet nogen tegn på, at der er utætte slanger og jeg har gennemgået div. følere, renset osv. Jeg får ingen fejl på Tech2, men når jeg tager polen på batteriet, så er der fuld knald på igen, men kort tid efter falder ladetrykket igen.

Nogen som har oplevet noget tilsvarende?


Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saab 9-3 B207e mister ladetryk

2. maj 2018, 05:53

Hvilken benzin kører du på?
Noget kunne tyde på at den tændings banker.
Når du tager batteri fra, så 0 stiller du styringen.
Og der går lidt tid inden den regulere trykket ned, grundet tændings banken.
Hvis du kører med V power. Så på med Tec 2 igen.
Og der kan du se om det er en eller flere cylindre der tændings banker.
Hvis det kun er en cylinder der banker.
Så mistænk, spole, od dysen på den cylinder.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Lance
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 25
Tilmeldt: 3. jul 2014, 20:58

Re: Saab 9-3 B207e mister ladetryk

2. maj 2018, 06:15

Hej Morten.

Jeg kører på V-power med Bell ADD og jeg har prøvet med Tech2 tester og den viste ingen fejl overhovedet. Dyserne er også sprit nye, men der kan jo være fejl på den ene. Hvis den tændingsbanker ville jeg så kunne høre det? Den har nemlig fået en lidt anden lyd i tomgang da de nye dyser kom i.. Den har også rullet i tomgang en enkelt gang, altså kørt op og ned i tomgangen.

Hvis det nu er at den tændningsbanker, kan det så laves ved at rense spolen / dysen eller er det nyt ?
Brugeravatar
Stoffer
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1246
Tilmeldt: 14. feb 2004, 21:29

Re: Saab 9-3 B207e mister ladetryk

2. maj 2018, 09:06

Hej
Min laver samme sjov indimellem og jeg mistænker bov ventilen, som jo sidder på turboen og er elektronisk.
Prøv evt næste gang den gør det, så bare stoppe og tage nøglen ud i 2-3min. Og så prøv igen. Det virker på min.
Og nej det er ikke pga brændstoffet. Jeg kører kun på v-power..
Mener også at have hørt noget med at bov’en kan fejle !!
9-3 2.0t aut. Cabriolet ´99
Lance
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 25
Tilmeldt: 3. jul 2014, 20:58

Re: Saab 9-3 B207e mister ladetryk

2. maj 2018, 10:47

Hej Stoffer.

Når du skriver bov ventil mener du så ladetryks sensoren, der sidder ovenpå wastegaten? Har nemlig prøvet at skifte den, dog med en brugt, det hjælp lige vidt.

Tænker mest, at det må være noget elektronisk og ikke mekanisk da fejlen jo forsvinder kortvarigt ved nulstilling af ecu'en.

Tænker at jeg bestiller lidt forskellige nye følere hjem, ladetryksventil, magnetventil, mapsensor og måske knastakselsensoren. Så er det bare at starte et sted.
4Roger
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 170
Tilmeldt: 17. okt 2016, 01:12

Re: Saab 9-3 B207e mister ladetryk

2. maj 2018, 11:13

eller vacuum problem til kontrol ventil?
lille hjemmefusker projekt video med erstatnings BOV
https://www.youtube.com/watch?v=__gxdK7Cpp0
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 378
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: Saab 9-3 B207e mister ladetryk

2. maj 2018, 11:17

Jeg melder mig også i koret om ustabil ladetryk.

Jeg har overvejet om det kan være noget med temperatur, måske dårlig intercooler. Sådan en god kold vinterdag eller andet oplever jeg aldrig problemer og der er altid fuld damp på den. Men så snart det bliver rigtig varmt i vejret med driftvarm motoren sker det til tider at ladetrykket svigter, Specielt hvis den lige har holdt stille 2 min og så den får lidt pedal, så kan den sagtens finde på at den overhovedet ikke laver ladetryk. Igen hvis den kører på motorvej eller andet svigter ladetrykket stort set aldrig (aldrig opdaget)

Den melder ingen fejl heller.

Jeg har bøvlet med vacuum slanger på den gamle b205 da den blev tunet og der var det meget mere random hvordan ladetrykket opførte sig så det er nok ikke det jeg i første omgang vil mistænke på min i hverfald.
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Lance
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 25
Tilmeldt: 3. jul 2014, 20:58

Re: Saab 9-3 B207e mister ladetryk

2. maj 2018, 11:54

Haha, så løsningen er alutape😝😝 Tør ikke lave sådan et projekt, holder mig til det originale. Har faktisk også tænkt om det kunne være membranen, som var stået af grundet det øget tryk eller om det måske var det varmere vejr. Synes også, at den kører klart bedre når det er køligere og den ikke har opnået driftstemperatur.

Har tænkt på at købe større luftfilterkasse fra maptun samt deres silikone slanger til intercooleren.
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 378
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: Saab 9-3 B207e mister ladetryk

2. maj 2018, 12:49

Jeg har anden filter boks og indsats filter, men jeg syntes nu ikke det gør den store forskel, måske bedre slanger til intercooler vil hjælpe, er der nogle der har erfaring med anden intercooler?
jeg ved heller ikke om det er samme "problem", ved min er det ikke blivende, det sker bare fra tid til anden at ladetrykket svigter.
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Lance
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 25
Tilmeldt: 3. jul 2014, 20:58

Re: Saab 9-3 B207e mister ladetryk

2. maj 2018, 14:51

Jo koldere luft desto mere bedre virker turboen så er sikke på at den større luftfilterkasse og evt bedre slanger ville være et kæmpe plus. Problemet er at motorrummet bliver sindsygt varmt og mange af følerne er placeret meget varme steder.

Mit "problem" er jo nok ala dit, at den ikke altid har det ønskede ladetryk, hvilket er frustrerende når man forventer at alle hestene er klar hele tiden også om sommeren. Men jeg er nu stadig overbevist om at det er en føler. Bare træls at Tech2 ikke finder nogen fejl.

Jeg bestiller følere, luftfilterkasse og andre intercooler slanger. Så ser vi ad .

Mht til dit spørgsmål om anden intercooler, så er jeg sikker på at det er stort plus. Ikke fordi at det giver dit markant flere heste, men fordi luften lige bliver det koldere..
Lance
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 25
Tilmeldt: 3. jul 2014, 20:58

Re: Saab 9-3 B207e mister ladetryk

2. maj 2018, 14:52

Jo koldere luft desto mere bedre virker turboen så er sikke på at den større luftfilterkasse og evt bedre slanger ville være et kæmpe plus. Problemet er at motorrummet bliver sindsygt varmt og mange af følerne er placeret meget varme steder.

Mit "problem" er jo nok ala dit, at den ikke altid har det ønskede ladetryk, hvilket er frustrerende når man forventer at alle hestene er klar hele tiden også om sommeren. Men jeg er nu stadig overbevist om at det er en føler. Bare træls at Tech2 ikke finder nogen fejl.

Jeg bestiller følere, luftfilterkasse og andre intercooler slanger. Så ser vi ad .

Mht til dit spørgsmål om anden intercooler, så er jeg sikker på at det er stort plus. Ikke fordi at det giver dit markant flere heste, men fordi luften lige bliver det koldere..
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Saab 9-3 B207e mister ladetryk

2. maj 2018, 18:15

Lance skrev:
2. maj 2018, 06:15
Hej Morten.

Jeg kører på V-power med Bell ADD og jeg har prøvet med Tech2 tester og den viste ingen fejl overhovedet. Dyserne er også sprit nye, men der kan jo være fejl på den ene. Hvis den tændingsbanker ville jeg så kunne høre det? Den har nemlig fået en lidt anden lyd i tomgang da de nye dyser kom i.. Den har også rullet i tomgang en enkelt gang, altså kørt op og ned i tomgangen.

Hvis det nu er at den tændningsbanker, kan det så laves ved at rense spolen / dysen eller er det nyt ?
På med en tec 2 her kan du se om der en specifik cylinder der tændings banker eller alle 4.
Hvis vi feks. har mange tændings banken på cylinder to, så flyt tændspolen over på cylinder 3.
Hvis du flytter problemet, så er det en tændspole.
Hvis ikke så flyt dyse fra cylinder 2 til cylinder 3, og se om det afhjælper problemet.
Det ville jeg gøre først inden jeg begynder at kaste penge efter problemet.
Og nej man kan normalt ikke hører tændings banken, da systemet regulerer ned meget hurtigt.
At testeren ikke viser at der er fejl på systemet. Er desværre ikke ensbetydende med at der ikke er en komponent der er mindre defekt.
Derfor har man muligheden for at kunne udlæse data, og lave en log. således man kan se derhjemme hvor det går galt.
Men det kræver en del viden og erfaring !
For at finde fejlen.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Lance
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 25
Tilmeldt: 3. jul 2014, 20:58

Re: Saab 9-3 B207e mister ladetryk

2. maj 2018, 18:45

Hej Morten .

Tak for svaret, så må jeg hellere få den afsted på værksted så de kan få udlæst om den tændingsbanker. Ærgerligt at det ikke lige blev undersøgt da der var Tech2 på forleden..
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 378
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: Saab 9-3 B207e mister ladetryk

3. maj 2018, 08:30

Jeg kunne prøve en dag at logge ved hjælp af Torque (app til telefonen) og se om der kunne være nogen sammenhæng mellem temp og manglende lade tryk, hvis jeg lige kan fange det.

Jeg har også skiftet til Platinum NGK tændrør da der også var nogle der sagde at det var en god ide når den var tunet men det syntes jeg heller ikke gjorde nogen forskel.

Spørgsmål: Er der større risiko for tændingsbanken ved varm indsugningsluft? motorstyringen burde jo kompensere for andet kompressionsforhold.

Jeg kan på ingen måde udelukke en komponent med fejl på men den er ikke blevet værre eller bedre i de 2 år jeg har haft den og mister aldrig tryk når det er koldt.
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Saab 9-3 B207e mister ladetryk

3. maj 2018, 13:24

Det ville jeg gøre først inden jeg begynder at kaste penge efter problemet.


Det samme tænkte jeg. Undlad at bruge muldvarpeskindet som "fejlfinder". Det bliver både meget dyrt i sidste ende plus, at du ender med at blive svært skuffet over det udeblevne resultat. Du opnår i princippet kun at blive fattigere af det :(

Jeg vil tillade mig at sige: Sæt dine planer om indkøb af det ene og det andet på stand-by og gør istedet, hvad der foreslås her: Kør til en egnet bildoktor og få taget temperaturen (apropos varme!) :idea:

Har tænkt på at købe større luftfilterkasse fra maptun samt deres silikone slanger til intercooleren.


Meget fint, men hvis du vil have ægte gevinst ud af dette kræver det, at ALT er piccobello forinden...og det er jo desværre ikke tilfældet.

stoffer" skrev:Min laver samme sjov indimellem og jeg mistænker bov ventilen, som jo sidder på turboen og er elektronisk


BOV´en er ren mekanisk og ikke elektronisk! Eller mener du APC-ventilen?

Jeg har ikke noget konkret bud på dine oplevelser, da der kan være 1000 ting. Så start fra en ende og arbejd systematisk frem. Gerne med hjælp fra sagkyndige, da systemet er ganske raffineret bygget op på disse modeller. Bl.a. mener jeg, at der ialt findes over 150 sensor-inputs til motorens ECU (B207), så dermed kan der overhovedet ej heller sammenlignes med nogen anden SAAB-konstruktion, ex.vis. B205. Det er et HELT andet kapitel.

Tillægsspørgsmål:

Lance - du skriver, at bilen har Hirsch og efterfølgende er blevet yderligere modificeret! Korrekt? Du nævner bl.a. selv ordet "trim" i beskrivelsen. Hvad forstås helt præcist ved det? Softwareændringer? Det er i hvert fald under alle omstændigheder nødvendigt, hvis du skal have det at spille ordentligt. Ellers kan meget gå galt, og ECU´en vil blive så rundforvirret, at den blot lukker ned for festen!!

Her er et par erfaringer fra husstandens egen 9-3 SS, B207, M03 ->

* Membran skiftet i By-pass ventilen (BOV). De revner over tid. Fandt efter laaang tids søgen en på nettet, som viste sig at have de rigtige mål. Lavet af noget neopren-halløj.

* Ved overgang fra Abbott-trim til et andet Protune st. 1, kom der biks med et alt for højt ladetryk, når der blevet gået til vaflerne. Det viste sig, at vi ikke havde taget højde for en ret væsentlig ting: Trykdåsen/aktuatoren til wastegaten er en langt strammere type på Abbott. Denne blev erstattet med en standard-tingest og efterfølgende statisk justeret til ca. 0,4 bar. Så var det problem løst.

* På et tidspunkt "humpede" motoren. Mistanken var helt klart en defekt tændspole. Én for én blev de frakoblet med motoren kørende i tomgang, og således kunne vi hurtigt konstatere, hvilken der var syg. I med en ny på pågældende cyl., og den kørte atter perfekt.

* For nylig registreredes et både for højt olieforbrug samt en smule effekttab og generelt ikke helt tilfredsstillende motorgang under særligt belastning. Det viste sig at være en pivutæt PCV-ventil. Noget at ladetrykket kunne altså slippe gennem her og medføre en slags underkompression. Ventilen sidder et grimt sted. Både gasspjæld og indsugn.manifolden skal pilles af. Ventilen er "trykket" ind her med en O-ringstætning og har form som en miniudgave af en "orgelpipe". Det hjalp helt enormt!

* Så sent som i sidste uge ville jeg se til tændrørene, da jeg godt var bevidst om, at de havde kørt langt, og at motoren samtidigt var begyndt på nogle smånykker igen, herunder v. både koldstart og acceleration (moderat og kraftig!). Et held, jeg havde allieret mig med et nyt sæt af rette type, NGK Platinum PFR6T-10G, for ellers skulle jeg snart derind igen. De gamle tændrør var i dén grad udtjente, hvorfor en rens og justering ikke ville have nogen relevans. De havde også gjort det forbavsende godt. I med de nye, samle og teste.

Bilen kører nu atter fuldstændigt forrygende!!! Hvilken lækker, rolig motorgang all the way og al den power, der måtte ønskes...til hver en tid...altid! 8) Ja, faktisk har den aldrig kørt så godt som nu. Den har just passeret 251.000 km. og fejler nada :)

Håber, det kunne bruges i dine anstrengelser om at få patienten kureret??

/Henrik
Lance
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 25
Tilmeldt: 3. jul 2014, 20:58

Re: Saab 9-3 B207e mister ladetryk

3. maj 2018, 15:05

Esbenw:
Jeg har også Torque pro app, men syntes ikke at jeg har adgang til info om indsugningstemperatur, men kan ihvertfald se at der er forskel i ladetrykket.

Imorges ved 6 tiden, da der var ca. 9 grader og lettere tåget i Odense, så træk den fint . Måske ikke 100%, men det gik ret godt og jeg lavede flere pulls i 2, 3, 4 gear uden at den tabte tryk. Den tøvede dog lige ved sidste træk, men tog ved igen.

Da den så blev parkeret stod den ligesom og rullede i tomgang, inden den faldt ned på plads igen .

Ved ikke om varm luft øger risikoen for tændingsbanken, men det er ikke optimalt hvis man vil opnå maks tryk.

Henrik:

Min er trimmet med anden motorstyring og 630cc dyser. Tror for så vidt ikke at trimmet er problemet, men det øget tryk har nok sat pres på nogle ældre komponenter. Der kom nye tændrør i for 2 måneder siden, NGK-R. Det var nogen som maptun anbefalede.

Tænker også at en ny membran kunne være vejen frem da den nok aldrig er skiftet, har du evt hjemmesiden, hvor du købte din? Har også overvejet en aftemarket fra Forge, den koster ca. 1000kr.

Tænker at trykdåsen virker, men den er selvfølgelig gammel og lettere rusten. Om den kan klare det øget tryk er selv ikke sikkert.

Vedr. PCV-ventilen, hvad hedder den på dansk? Har nemlig en susende lyd fra omkring den sidder, kan høres tydeligt i tomgang. Så der kunne meget vel være et godt bud.

Hvor meget lyd fra luftfilter og turboen hører i ved alm kørsel? Min lyder meget voldsomt og suser højt.
bearhunter
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 1
Tilmeldt: 18. nov 2023, 22:16

Re: Saab 9-3 B207e mister ladetryk

18. nov 2023, 22:22

Hej derude!
ved godt det er et par dage siden, at denne tråd blev oprettet.
Dog havde jeg samme problem tidligere i år, på hirsch trim. Mit problem blev afhjulpet 100% ved at skifte intercooleren til do88. Jeg tror trådstarters problem har været en internt sammenfaldet intercoller, ligesom min. EFter udskiftning trækker den bedre end nogensinde før, og det er som om de sidste 2000 omd/m er blevet meget mere livlig og moment-holdig.
Håber dette kan hjælpe andre som holder disse biler i live fremover.
Mvh nordjyden.

Tilbage til "Tun og trim Forum"