Banner cycler

3,0 v6 i en 900

Diskussion omkring tuning og trimning - f.eks. megasqiurt.

Redaktører: Bestyrelsen, Casper_Ankersen

michael
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 2
Tilmeldt: 16. jun 2018, 16:47

3,0 v6 i en 900

16. jun 2018, 16:59

Hej alle saab venner

Er der nogen i dette forum, som har prøvet/ved, om det kan lade sig gøre, at sætte en 3,0 v6 motor fra en 9000 i en saab 900s. passer motor ophæng osv. ?
jeg køre nemlig noget race i en 900 hvor det ikke er tilladt at bruge tryk på en motor, ingen turbo/kompressor.


Brugeravatar
Jensen
Administrator
Geografisk sted: Vendsyssel - lidt nord for Storskoven.
Indlæg: 6289
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 3,0 v6 i en 900

16. jun 2018, 18:37

Hej Michael
Jeg har ikke prøvet det men det burde ikke være noget problem. De er udvendigt identiske og jeg mener kun det er boringen er der til forskel. Du kan også montere en 3,2 liters fra en Opel Vectra/Signum.
Det burde være bolt-on det hele. Indsugning fra C25'eren er også bedre at bibeholde da den er knap så restriktiv som på de nyere X-motorer, og jeg mener også at knasterne er bedre i C25'eren.
Man skulle endda kunne genbruge C25'erens motorstyring da den bare adapterer til den lidt større slagvolumen. Sæt evt. en 4 BAR brændstoftrykregulator på eller skaf nogle større dyser.

Spændende med det race, det vil vi da gerne høre lidt mere om :D

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
'03 OG9³ jubi ('97 NG900SE 2,5 V6 -> AOG)
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 622
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 3,0 v6 i en 900

17. jun 2018, 09:39

Er bilen født med en v6 motor ?
Hvis ikke så skal du have fat i en donorbil, med en v6 motor og manuelt gear.
Og så kan man bygge en 3l v6 motor i.
3.2 l motoren er nok bedre egnet, da den fik nogle opdateringer. på smøresystem krumtap, og stempler bla.
Men det kræver en programmerbar motorstyring for at få det optimale ud af motoren.
Den nemme løsning er en motor fra en 9000, komplet med ledningsnet, og motorstyring, og så flytte komponenter over, og tilslutte ledninger.
Men plug and play bliver det aldrig.
Og at genbruge motorstyringen fra en 900 det bliver aldrig godt.
Risikoen for en smadret motor er ganske simpelthen for stor, specielt nå den brugers til race.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
michael
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 2
Tilmeldt: 16. jun 2018, 16:47

Re: 3,0 v6 i en 900

18. jun 2018, 09:00

Bilen som jeg køre i idag, er kun en lidt peppet 2,0, så der skal nok bygges en ny bil op fra bunden.
saab v6 er dog meget vanskelig at få fat i, der køre ikke så mange af dem i DK.

Er det ik samme motor som der ligger i en Omega mv6? (den ligger på langs da den trækker på baghjulene) det er meget nemmere at finde en motor fra en Omega end fra saab. Men det er vel ikke samme ophæng på motoren, men måske er man så heldig, at der er begge muligheder på blokken?
MVH
Michael
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 622
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 3,0 v6 i en 900

18. jun 2018, 17:34

Hvis du starter med en 4 cylindret så glem dine v 6 drømme.
Der skal vel minimum indkøbes 100 enkeltdele til at konvertere den fra 4 til 6 cylindre.
Motorophæng, svinghjul, kobling, gearkasse, osv. osv.
Find en 2,3 l motor, og tun den konventionelt.
Så skal du nok ramme v 6 effekten for langt færre penge, og tidsforbrug.
Og minimum 30 kg mindre vægt på forakslen ift. en v6 løsning.
https://folkraceshop.se/saab

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Geografisk sted: Vendsyssel - lidt nord for Storskoven.
Indlæg: 6289
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 3,0 v6 i en 900

18. jun 2018, 19:39

Her er jeg enig med Morten.
Hvis ikke den er født som V6'er skal du som minimum have en donorbil med manuel kasse. De er vist lidt svære at finde.
En 3,0 har 210 heste men v6'eren er også en smule tungere end r4'eren så du mister lidt i køreegenskaper.

En standard 2,3 har 150 på papiret men nok en smule mere i virkeligheden. Hvis du så fjerner balanceaksler og sætter en skarpere knast i og måske en brændstofchip så den kan køre oktan 99 så er 160+ let indenfor rækkevidde uden at skulle skrue 100 timer og hælde en masse penge i projektet.

Men som sagt, det er altid sjovt at høre om nogen der kører ræs i en SAAB.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
'03 OG9³ jubi ('97 NG900SE 2,5 V6 -> AOG)
jan73
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 2
Tilmeldt: 27. maj 2018, 12:59

Re: 3,0 v6 i en 900

19. jun 2018, 09:23

Kig under salg der er en 900 V6 til salg netop nu.

Tilbage til "Tun og trim Forum"