Banner cycler

9-3 cab.

Her kan cabriolet ejere udveksle erfarringer.

Redaktører: Bestyrelsen, Casper_Ankersen

Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 682
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 cab.

12. okt 2017, 19:13

westphal skrev:
12. okt 2017, 18:59
Hej saab venner.
Nu er jeg totalt forvirret. Der er luftmængde måler mont. i bilen. Er det så en T5 eller en T7 motor jeg har?
M.v.h.
Kurt :?
Et billede af motorrummet ville hjælpe gevaldigt

MVH
Morten


9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
westphal
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Karup
Indlæg: 519
Tilmeldt: 18. jan 2004, 13:36

Re: 9-3 cab.

12. okt 2017, 19:28

Hej Morten.
Motor koden: B205L. siger det noget :?:
M.v.h.
Kurt.
Biler:
Saab 9-5 Estate 2004 automatik.
Saab 9-3 cabriolet 2001 185 HK automatik.
17 ´´ Speedbåd 75 HK Honda. Legetøj. solgt. :(
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 682
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 cab.

12. okt 2017, 21:14

Samme motor som min bare med 30 hk mere, og den skal køre med en sort kassette,
medmindre den er blevet bygget radikalt om i sin 17 års levetid

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Viggen
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: 8700 Horsens
Indlæg: 610
Tilmeldt: 8. sep 2006, 09:12

Re: 9-3 cab.

12. okt 2017, 22:36

Kære SAAB venner. 8)

Det er med stor beklagelse, at jeg fejlagtigt sammenkoblede Trionic 5 med sort kasette og Trionic 7 med rød kasette. :oops: :oops:
Det naturligvis omvendt. :!:
T5 RØD - T7 SORT

Modtag min undskyldning

Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+


SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
westphal
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Karup
Indlæg: 519
Tilmeldt: 18. jan 2004, 13:36

Re: 9-3 cab.

13. okt 2017, 11:49

Hej.
Tak for alle de gode råd. Jeg fik en anden sort tændkassete, og så kørte bilen, så det er åbenbart en dum tysker,der har mont. en rød.
Venlig hilsen.
Kurt. :D
Biler:
Saab 9-5 Estate 2004 automatik.
Saab 9-3 cabriolet 2001 185 HK automatik.
17 ´´ Speedbåd 75 HK Honda. Legetøj. solgt. :(
westphal
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Karup
Indlæg: 519
Tilmeldt: 18. jan 2004, 13:36

Re: 9-3 cab.

26. okt 2017, 16:50

Hej.
Det er korrekt min 9-3 cab skal køre med en sort tændingsmodul, og det har jeg mont. og bilen kører o.k. men når den er kold, så går den meget ujævnt . på de 2 første forsøg og går derefter i stå. 3 forsøg så går den normalt. Min mekaniker har haft testeren på og den viser 0 fejl. Når bilen er varm,så er der ingen problemer. Er der en i klubben, der har et godt tip?
Saab amatøren.
Kurt. :?:
Senest rettet af westphal 14. sep 2018, 21:10, rettet i alt 2 gange.
Biler:
Saab 9-5 Estate 2004 automatik.
Saab 9-3 cabriolet 2001 185 HK automatik.
17 ´´ Speedbåd 75 HK Honda. Legetøj. solgt. :(
westphal
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Karup
Indlæg: 519
Tilmeldt: 18. jan 2004, 13:36

Re: 9-3 cab.

3. nov 2017, 14:53

Hej.
Så kører cabben. Skift af en vakum slange og en ny sensor på krumtappen hjalp.
God weekend.
Kurt. :D
Senest rettet af westphal 14. sep 2018, 21:05, rettet i alt 3 gange.
Biler:
Saab 9-5 Estate 2004 automatik.
Saab 9-3 cabriolet 2001 185 HK automatik.
17 ´´ Speedbåd 75 HK Honda. Legetøj. solgt. :(
westphal
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Karup
Indlæg: 519
Tilmeldt: 18. jan 2004, 13:36

Re: 9-3 cab.

14. sep 2018, 20:51

Hej Saab venner.
I løbet af den dejlige sommer har lillemor og jeg kørt ca. 3000 km uden tag . det har været pragtfuld. Bilen har kørt perfekt ca. 12 km pr. liter benzin. Der er dog et lille problem, nemlig når bilen er kold, så starter den fint; men den kører op og ned i tomgang. Det gentager sig 3 gange og ind imellem går den i stå. Ved 4 opstart går den normalt, 800 omdrejninger, og resten af dagen er der ingen problemer. Flere mekanikere har haft deres testere på, ingen fejl. Har I et godt tip.
Venlig hilsen.
Kurt. :D
Biler:
Saab 9-5 Estate 2004 automatik.
Saab 9-3 cabriolet 2001 185 HK automatik.
17 ´´ Speedbåd 75 HK Honda. Legetøj. solgt. :(
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 682
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 cab.

15. sep 2018, 06:06

Der er mange fejlkilder desværre :roll:
Utæt indsugnings system.
Dårlig stel til motorstyringen.
Beskidt gasspjæld.
Beskidt Luftmassemåler.
En temperatur føler der måler forkert.
Slidte lambdasonder der måler forkert.
Jeg har haft alle problemerne på min, undtagen temperatur sensorene.
Men når alle fejl er udbedret, så det som at få en ny motor.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Geografisk sted: Vendsyssel - lidt nord for Storskoven.
Indlæg: 6314
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 cab.

15. sep 2018, 08:21

Som Morten siger er den en svær fejl at finde ud af. Det der slår mig er nok at den har stort set det samme mønster hver gang den er kold, og altid kommer i gang efter et par forsøg.
Jeg tænker at det måske kunne være benzinpumpen der ikke giver nok tryk/flow og så lige skal have et par tændingspåslag før den er oppe på nominelt tryk på systemet?

Det kunne også være returventilen. Jeg har dog kørt med en defekt returventil på min ng900 engang. Her skulle man så bare tørne den 3-4 sekunder eller deromkring før den slog i gang, hvis den havde stået en længere periode. Så det var ikke temperaturen der havde betydning, men trykket i benzinsystemet.

Hvad med brændstoftrykregulatoren? Denne kan også gøre at der ikke kommer nok tryk til dyserne. Når dette sker vil motorstyringen (udfra lambda) korrigere og ændre duty-cycle på dyserne så de giver større mængde. Dette vil så give forkert brændstofforbrug på SID (højere end reelt) da den går ud fra et specifikt tryk. Giver den for højt tryk til dyserne er det modsat.
Motorstyringen plejer dog i dette tilfælde at korrigere så hurtigt og præcist at man ikke opdager det (udover på SID), men jeg ved ikke i forbindelse med koldstart. Her regulerer den jo ikke på lambda?

Hvordan kommer du frem til det benzinforbrug du oplyser? Er det udfra km kørt/liter tanket eller bare udfra SID?

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
'03 OG9³ jubi ('97 NG900SE 2,5 V6 -> AOG)

Tilbage til "Cabriolet Forum"