Banner cycler

Diverse om OG900cab

Her kan cabriolet ejere udveksle erfarringer.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Diverse om OG900cab

2. jul 2008, 12:50

http://www.saabnet.com/tsn/class/900convertibles.html
http://www.saabnet.com/tsn/class/ci.php ... tos/5193/1

1987 Saab 900 Turbo Convertible (Posted 5/5/2008)

Color: Red Trans: Automatic Mileage: 39,611 Price: $13,900
Rare 1987 900 Turbo in most desirable color scheme - red, black top, tan leather interior. I bought it on saabnet in 2005 from a boston collector and had it shipped to me. I've put 800 miles on it in 3 years. Stored in heated garage, covered, and 'babied' in my care. I have a '94 900T that we drive. This was bought as a collection piece. I'm selling it to get another toy, and need room in my garage. Excellent condition. Everything works, no problems, tires are nearly brand new. Sad to let go of it, and would prefer to sell to another enthusiast who would continue its care. Happy to send interested parties more photos. I prefer e-mail.
Contact: Michael Nieset, Chagrin Falls OH
Email: Click Here
Phone: 216-401-2220


Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

2. jul 2008, 16:21

Tænk at de nænner at sælge dem.. :roll:

Man bliver også fuppet i Staterne, ser man. Det var dog en forbløffende mængde reservedele der blevet hældt i nogle af OgCabberne, som har kørt 150-200.000 km. :shock:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

3. jul 2008, 10:11

Nogle OG900 sluger en del stumper.
Min 87 CAB med 165kkm (den har regninger og service på alle km!!) har slugt følgende:

1 motor (skiftet i ca 1995 , har ikke lige kviteringerne ved hånden)
1 gearkasse skiftet i ca 1996 (Den er på gearkasse nr 2 men den skal ud til vinter og reppes)
1 turbo
1 HT Benzin pumpe
Forhjulslejer
2 swivel arm (wish bones )
Bøsninger
Udstødning 2 gange ( den der er på er meget træt , så der kommer rustfri på til vinter.)
"Blødhat"
Batteri tre gange
Ny saab forrude (1992)
Hyd. pumpe og cylinder til hatten samt elmodul.
Luftmasse måler
Udstødningsventiler og 16 ventilstyr !
3 hyd motor ophæng
Motor køler
3 stk koblinger (jeg har lige skiftet til nr. 3)
2 stk slave kobling cyl
1 stk kobling hoved cyl
2 sær kalibre
Olie køler slanger
Kabine Varmeelement
Kabine varme ventil
Blink lys kontakt (ny er på vej fra PFS).
Samt en flod af tændings stumper :-)
Rude hejs (repet men nye stumper er bestilt).

Så der ruller en del stumper i gennem svensken.......
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

3. jul 2008, 11:54

Viking, den er nok blevet passet på aut. værksted, lissom amerikanerne.

Min egen Cab, '92 med 168 på klokken kender jeg ikke den tekniske forhistorie på. Den skal nu have en ny nedre h. bærekugle.

Når den er skiftet er den fin-fin igen. Så kunne det være sjovt at køre den til SAAB Søborg til grundigt eftersyn. Så kommer den tilbage med for 20.000 kr. nye stumper og arbejdsløn. Her tænker jeg så så ikke på det tomme aircosystem, det skal de bare lade være, lissom jeg gør.

Konen kørte 100.000 i sin '83 Carb Coupe. I den tid fik den, udover deciderede slidstumper, et nyt højre baghjulsnav. Bilens lys slukkedes ved 308.000, da den var for rusten at se på, men ikke strukturelt truet af rust. Har da syet et par lunser i bunden af den i de 7 år hun havde den.

Din reservdelsopstilling ser sgu noget Fiat'sk ud. Ventiler på en 165 kkm bil? Hmm... :roll:

Varmeapparat? Hmm... 2 koblingscylindre? Det er jo ikke fabrikatets skyld at den ikke har fået skiftet bremsevædske.

Med al respekt gad jeg ikke rage med mærket, hvis jeg efter 165 havde skiftet så mange stumper. :shock:

Jeg er stadigt hårdt ramt, som en bokser efter nærkontakt med Muhammad Ali, over at opleve et motorhavari efter 298.

De andre biler med plader på her, har 415, 178 og 168 på urene. Det er altså ikke meget jeg har raget med dem. (Knock on wood.)
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
marcel
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1108
Tilmeldt: 27. jun 2004, 23:46

3. jul 2008, 21:06

..den ser godt nok fin ud!
Nogen der ved hvad det koster at få sådan en sjover skippet over "dammen"?
Og så kommer der vel også told på?
Mvh
Marcel
Den der ager med suge kommer også frem
97 - 9000 CSE 2,3 LPT JUBIlee
07 - Subaru Legacy, 2,0 suge, Aut, AWD
Udgået:
95 - 900 S, 2,3 suge
91 - 9000 cc 2,3 T, "Sølvpilen."
88 - 9000 cc 2,0 T, Aut, "Den bordelfarvede"
68 - 96, V4 (x2)
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

4. jul 2008, 10:12

Varme apparatet og varme"hanen" har jeg selv skiftet.

Varme apparatet var utæt. Om det er en frostskade eller bare ælde, kan jeg ikke sige, men der fossede glykol ud af enheden.
Varmehanen havde det "normale" prostata problem : drypvis afladning... (der var ingen vej udenom skiftning).

Kobling cyl: Jeg skiftede slave cylindren den var utæt og "slem" = snask over alt. (adskildte den efterfølgende: Der var kraftige slid og tæringshuller på stempel og i cylinder.
Hoved cylinder: fugt/tærrings huller og rivning i cylinder.
Så frisk olie har den vist ikke fået i tide....

Min gamle sonett der ikke har været åben i mange år men var helt frisk i hydraulik delene. Så den har helt klart fået frisk olie et par gange...

Første motor skift : igen andelse hvorfor (sikkert fordi møllen var død og motoren rød :-) )
Første gearkasse: den skulle efter papirerne var pga. den sprang ud af gear og kunne ikke komme ordentligt i gear. Sikkert massere af bykørsel med klampen i bund.

Gear kassen der er i nu: Tja den er meget stram at få i gear. Da jeg købte bilen var olien helt sort og nærmest ikke tilstede. Den har sikkert kørt med lav olie stand pga. en slem olie lækage (viste sig at det var bundproppen der ikke var tæt!!!!!!) Jeg har skiftet olie et par gange , men den har fået sit "banesår" Den er utæt ved afgangs aksler mv. og standen af trækkæde og kædestyr er tvivlsomme. Så kassen skal ud til vinter og gennegåes inden den helt går til.
Kunne jeg købe en fabriksny kasse kom den i, men den tid er vist omme.

Nye ventiler og ventilstyr: Det var en del af arbejdet på motor nr. 1
Nye triangler: kan have været en uheld der har maltrakteret dem. Der er kommet ny skærm på i samme side. Mon ikke dem har lavet et italiener hop op på en kandsten..

Rudehejs: mekanisme var træg og er gennemsmurt og hejsemotor ordnet. MEN i venstre side er tandkrandsen død i topposs. og motore er væsentligt slidt. Så der er bestilt ny motor og frisk tandkrands..

Og så den helt store investering: frisk pedan gummie....
Fordæk er desværre skæve af lang tids stilstand og skal friskes næste forår.

MEN med en dag som i går med kluden ned er lykken 100% med den gamle italienske "ludder" (rød trut mund men lidt løs i kødet).
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

4. jul 2008, 14:28

Man undres over triangelskiftet:

Min gamle mor fik et ildebefindende da hun skulle forlade sin parkeringsplads i sin 96 V4. Bilen var med 8-10 km/t førerløs. Venstre forhjul ramte en badeboldstor sten. Kofangerhjørne, skærm og hjul så forfærdelige ud. Hjulet skrævede tydeligt.

Inderskærmen havde også fået et ordentligt gok. Styrespindelhuset havde taget hele knaldet. Styrearmen, også kaldet Ackermann-armen var skæv. Sådan noget retter man ikke på, man finder noget andet, hvilket jeg gjorde.

Triangler, gummibøsninger, vognbund og tandstang var helt uskadte. 900's triangler er mage til en 96'ers, de er bare bøfftet op, da de skal bære en tungere bil.

Dit triangelskift er med stor sandsynlighed plat og svindel. :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

4. jul 2008, 14:48

Det er foregået i italien. Behøver jeg jeg sige mere. (Alt syd for flensborg er suspekt) :shock: 8)

Jeg har selv været i italien.

DE er ikke gode ved deres biler....

Efter devisen: Hvad fanden har du ingen buler i slæden, du har haft den over en time mamma mia, du er en fims.

Kan du ikke kører bil. Kom tilbage og vis os bulerne og skæve triangler , så er der respekt... 8) :lol:
Brugeravatar
T-Slot
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 1355
Tilmeldt: 20. maj 2004, 00:46

4. jul 2008, 17:14

Hej Viking.

Lige en sidebemærkning.

Hvordan er det prismæssigt at køre Cl900 frem for 9ker? Huske du engang regnede meget på det. Er forskellen stor?
Mvh Slot -Medl. nr. 242.
Saab 900S 1991
Saab 9000CDEt 2,3 200Hk, 1995
Saab 9000CST 2,3 200Hk, 1995
Brugeravatar
svenT16
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3427
Tilmeldt: 29. nov 2005, 20:31

4. jul 2008, 19:29

marcel skrev:..den ser godt nok fin ud!
Nogen der ved hvad det koster at få sådan en sjover skippet over "dammen"?
Og så kommer der vel også told på?
Mvh
Marcel
det kommer helt an på hviilket firma du får det gjort hos. jeg har hørt fra 10 af de lange til 25. :wink:
hvad told angår får du den sendt til holland da de har lav moms. så henter du den der, da holland er et eu land skal du ikke betale yderligere moms. tolden løber vel op i ca45.
MVH. Sven T.
Bilhistorik. Nuværende 9-3 ss 08.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
Og900 aero. (006'eren) årg 87.
9K Aero fra 95

med-lem nr 115 skd..
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

4. jul 2008, 21:10

T-Slot: Det kostede ca 2000 kr at holde min 9k på gaden i rep pr. måned

Det koster min 900CAB ikke.
MEN de kan ikke sammenlignes.

Min 9k kørte op til 50kkm pr år til og fra arbejde og på ferie og cab-en ruller under 8kkm/år

men jeg syntes at og900 er mere simple = billig i rep i forhold til 9k.

Min cab er kun til sommer og libhaver sjov. Til dagligt må vores P107 stå for slidet, det er den lang billigerer til. (23 km pr l og 2200 kr i års service og nul rep...)
Brugeravatar
Kanstrup
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 200
Tilmeldt: 7. jun 2008, 17:26

5. jul 2008, 00:36

Lige en kommentar til Sven's indlæg ovenfor om transport, told og moms ved import fra USA.

På Told-og-Skats hjemmeside skrives der om det emne.

Tolden er på 10 % og beregnes af fakturaprisen plus fragt og forsikringsomkostninger.
Oveni det kommer så momsen på 25 % - og de tillægges på det samlede beløb inclusive told.
Så som et lille regneeksempel med købspris på $ 10k - fragt $ 3k - forsikring $ 1k - da ender jeg på $ 19,25k inclusive told og moms - ca. 92.500 dkr.

Den der med Holland har jeg ikke hørt før. Den Hollandske momssats kender jeg ikke, men det kan måske nok gøres billigere der. Jeg ved ikke, om metoden virker, for bilen bliver jo ikke registreret i Holland. Men ulempen er så, at man skal til NL og hente bilen.

Registreringsafgiften kan nok svært angives helt eksakt, men der er jo efterhånden en del, der kender til værdiansættelserne. Jeg tænker her på dem, der har hentet SAAB i Sverige. For noget tid siden så jeg endda en liste over afgifterne for de seneste 15 Cab's der var blevet værdiansat ved Skattecenter Århus.
I det lille regneeksempel med den bil til $ 10k, ender den vel anslået omkring kr. 60 - 70k til nummerpladerne. En foreløbig og ikke bindende værdiansættelse kan man som privat udbede sig ved forespørgsel.

Men alt i alt cirka dkr. 155 - 165k. for synet og køreklar bil - under forudsætning af, at bilen er i mint-condition og ikke skal starte med reparationer. Og bilen bør være i topstand for at gå i gang med dette projekt.
Er der tale om en virkelig ønskebil, lyder det ikke afskrækkende, men der kan selvfølgeligt opstå overraskelser overalt i forløbet. Og det er sikkert, at man skal væbne sig med tålmodighed, for det er en langsommelig og lang procedure.

Den eneste måde at reducere told og momsdelen er vist at reducere fakturaprisen.
Og det kunne jo hænde, at købspris og fakturapris ikke var det samme ?! :)

En ting jeg blev gjort opmærksom på, er at få overblik over, hvad der kræves for at få bilen homologiseret. Sikkert er det, at forlygterne skal skiftes, men en kontakt til SAABimportørens kyndige mand indenfor homologisering kan give en ide om, nøjagtigt hvad der kræves, inden bilen kan gøres klar til syn. Der kan udstedes et COC-dokument fra importøren om det.

Selve transportopgaven kender jeg ikke til i detaljer. Så det må jeg undersøge.
Medlem 556
9-3 Viggen Cab 2000 MCY
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 5785
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:34

20. jul 2008, 11:46

På opfordring af KHS har jeg flyttet denne set på nennet tråd til cab forummet og ryddet lidt op i den ved at slette de indlæg der ikke havde nogen videre information om og900 cab

titlen på tråden bør måske være noget andet men det rækker min fantasi ikke til i dag.
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
rene
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2854
Tilmeldt: 24. jan 2004, 14:09

20. jul 2008, 12:12

viking skrev:T-Slot: Det kostede ca 2000 kr at holde min 9k på gaden i rep pr. måned
Det er så heller ikke normalt for en 9000 i ordentlig stand...heller ikke selvom den er chiptunet og bliver brugt flittigt...
Vacuum sucks!!...

Billede
Billede

Tilbage til "Cabriolet Forum"