Jeg må nok sige, at hvis min gøren grin med reservehjul har har fået Planken til at forlade skibet er jeg da ked af det. Jeg har ikke skudt på personer, men har beklageligvis sidestillet den svenske reservehjulsforordning med EU's regler om krumme agurker.
Han kom nu med mange gode og oplysende indlæg, før jeg fik ham jaget væk.
Jeg tager nu flakdragt på og går i skyttegraven..
Nå, men tråden fortsætter dog når jeg har fået nedvejet Cabben. Når enden er god er alt forhåbentligt godt.
Min OgCab blev prøvevejet.
Redaktør: Bestyrelsen
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
- Som jeg har forstået det, stiller man op til periodisk syn, iført en max. 48 timer gammel vejeseddel fra godkendt vejerbod og bilens danske regattest og fortæller bilinspektøren at man gerne vil have bilen vejet ned.
Nedvejning kan kun ske i forbindelse med syn, så når jeg skriver periodisk syn behøver det ikke at være periodisk syn, man kan også køre op og få bilen synet (og nedvejet) en uge efter sidste periodiske syn.
Så du og jeg, Viking, har betalt vægtafgift for en stor amerikanerbil, penge som vi åbenbart kan få baglæns efter synet, altså de penge vi har betalt for meget..
Nedvejning kan kun ske i forbindelse med syn, så når jeg skriver periodisk syn behøver det ikke at være periodisk syn, man kan også køre op og få bilen synet (og nedvejet) en uge efter sidste periodiske syn.
Så du og jeg, Viking, har betalt vægtafgift for en stor amerikanerbil, penge som vi åbenbart kan få baglæns efter synet, altså de penge vi har betalt for meget..
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Min er gort nok synet her i sommers.
MEN jeg betaler 2460 kr mod 1880 kr som skulle være det korrekte med bilens vægt..
Alene det betaler synet....
MEN jeg betaler 2460 kr mod 1880 kr som skulle være det korrekte med bilens vægt..
Alene det betaler synet....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Så blev bilen vejet, hos AV Miljø i Avedøre.
Den blev af mig kørt op på en 20-22 meter lang platform, som var 2½-3 meter bred. Pladsen var tom. Vejeskuret lå 20 meter borte og jeg kunne have fået vejet bilen med tom kabine, siddende på en ølkasse.
Donkraft og værktøj, tonneau covers, bundmåtter og sprinklervæske var ude. Der var så lidt valle i bilen at jeg medbragte en fyldt 1½ liters colaflaske med benzin, i en plastpose.
På den godkendte vejeseddel står: 1280 kg.
Hjem og "normalisere" bilen igen og så til syn.
Jeg fik den i nakken igen. Han godkendte vejningen og udfyldte en ny regattestformular, med 1280 stående på attesten.
Forreste bremseskiver for slidte. Kom med dokumentation for minimumstykkelse eller byt skiverne.
Den anden bemærkning var værre: Utilstrækkelig selvopretning. Jeg har godt bemærket at ved fuld udstyring, at bilen skrubber dæk og giver skridelyde
ved fuldt udslag på løst underlag. Den styrer aldeles fint ved alm. kørsel.
Ved det første syn (Toldsynet) var der ingen bemærkninger og jeg har ikke pillet ved styretøj og bilen har i min tid, små 3 år, ikke lidt nogen form for overlast.
Nogen som ved hvorfor den tér sig sådan? Det må være et styregeometrisk problem, da det hele løber let og ubesværet når man drejer et hjul fra borde til borde, med forenden løftet..
Den blev af mig kørt op på en 20-22 meter lang platform, som var 2½-3 meter bred. Pladsen var tom. Vejeskuret lå 20 meter borte og jeg kunne have fået vejet bilen med tom kabine, siddende på en ølkasse.
Donkraft og værktøj, tonneau covers, bundmåtter og sprinklervæske var ude. Der var så lidt valle i bilen at jeg medbragte en fyldt 1½ liters colaflaske med benzin, i en plastpose.
På den godkendte vejeseddel står: 1280 kg.
Hjem og "normalisere" bilen igen og så til syn.
Jeg fik den i nakken igen. Han godkendte vejningen og udfyldte en ny regattestformular, med 1280 stående på attesten.
Forreste bremseskiver for slidte. Kom med dokumentation for minimumstykkelse eller byt skiverne.
Den anden bemærkning var værre: Utilstrækkelig selvopretning. Jeg har godt bemærket at ved fuld udstyring, at bilen skrubber dæk og giver skridelyde
ved fuldt udslag på løst underlag. Den styrer aldeles fint ved alm. kørsel.
Ved det første syn (Toldsynet) var der ingen bemærkninger og jeg har ikke pillet ved styretøj og bilen har i min tid, små 3 år, ikke lidt nogen form for overlast.
Nogen som ved hvorfor den tér sig sådan? Det må være et styregeometrisk problem, da det hele løber let og ubesværet når man drejer et hjul fra borde til borde, med forenden løftet..
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Asch
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Så'en skal den vel dreje, eller hür? Mit ratudslag ender nemlig også - nærmest selvhjulpet - i en næsten tværstilling af hjulene, så det skurrer i hjulkasser og i hjernen. Så det undgår jeg helst. Ham dér synsmanden kan vel ikke forvente en selvopretning fra fuldt ratudslag? Det har man jo ikke i fart, med mindre noget er galt bag rattet eller foran bilen .Edwins skrev:Den anden bemærkning var værre: Utilstrækkelig selvopretning. Jeg har godt bemærket at ved fuld udstyring, at bilen skrubber dæk og giver skridelyde
ved fuldt udslag på løst underlag. Den styrer aldeles fint ved alm. kørsel.
Saab 96 V4 1970
Saab 900 T16 Cab 1987
Saab 900 T16 Cab 1987
- BAAS
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
sølle 1280kg.... og så med tomatgear
Du har ikke fået de penge Skat skylder dig for de sidste par år ?
Det kan være at dine dæk er flade eller deforme.
Du har ikke fået de penge Skat skylder dig for de sidste par år ?
Det kan være at dine dæk er flade eller deforme.
9-5 2.3T ´03 AUT AERO ESTATE (260hk)
9-3 2.0T ´98 AUT CAB BLK MGC (185hk)
_______
Matra III børnecontainer (ikke flere F-biler !!)
9-5 2.0t ´00 ESTATE (192hk)
9000 2.0t ´97 JUBI (150hk)
9000 2.3T ´92 AUT (200hk)
900 2.0i ´93 (133hk)
9-3 2.0T ´98 AUT CAB BLK MGC (185hk)
_______
Matra III børnecontainer (ikke flere F-biler !!)
9-5 2.0t ´00 ESTATE (192hk)
9000 2.0t ´97 JUBI (150hk)
9000 2.3T ´92 AUT (200hk)
900 2.0i ´93 (133hk)
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Dæk er i orden og tryk checket 1 time inden syn. Bilen har ikke tomatgear.
Nej, jeg kan ikke fremføre et krav om at få for meget betalt vægtafgift tilbage, før bilen er synet. Lige nu har jeg en regattestformular, udfyldt af bilinspektøren, som attesterer at have set en vejeattest som ikke er mere end to arbejsdage gammel. Så på regattesten kommer til at stå at apparatet vejer 1280 kg.
Konens bil skrider også når man vender på en snæver P-plads og Asch's gør det også. Min gamle turbogryde fra '83 gør det ikke..
Måske en mindre sporefejl kan lave numre med toe out on turns ved fuldt ratudslag?
Nej, jeg kan ikke fremføre et krav om at få for meget betalt vægtafgift tilbage, før bilen er synet. Lige nu har jeg en regattestformular, udfyldt af bilinspektøren, som attesterer at have set en vejeattest som ikke er mere end to arbejsdage gammel. Så på regattesten kommer til at stå at apparatet vejer 1280 kg.
Konens bil skrider også når man vender på en snæver P-plads og Asch's gør det også. Min gamle turbogryde fra '83 gør det ikke..
Måske en mindre sporefejl kan lave numre med toe out on turns ved fuldt ratudslag?
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Jeg tror ikke at nogen og900 kan selvoprette fra fuldt udslag. Det er simpelthen fordi den kan dreje så skarpt som den kan. Især med servostyring har den svært ved det. Mit bud er at dit styretøj fungerer som det skal, men det er nok værre at få synsmanden overbevist
MVH Mads
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Kunne man mokke dette i hovedet på dem og bede dem om at gentage prøvekørslen udfra de givne anvisninger?
4.01.001 Generelle bestemmelser
(1) Styreapparat skal være således indrettet,
a) at køretøjet kan styres let, sikkert og hurtigt,
Hjulene skal kunne drejes fra yderstilling til yderstilling, uden at der mærkes
ujævn modstand ved ratdrejningen eller konstant eller pletvis klemning i styretøjet.
Styretøjets indstillingsmål skal være i overensstemmelse med fabrikkens
anvisninger. I tvivlstilfælde kan der kræves dokumentation og opmålingsattest.
b) at det kan modstå de påvirkninger, der fremkommer under normale driftsforhold,
Styreapparatets lejer, styrekugler og lignende skal være beskyttet mod indtrængen
af støv og snavs.
c) at det under kørsel enten er selvoprettende eller indifferent for alle styreudslag,
og
Ved kørsel forstås i denne forbindelse kørsel med en hastighed af mindst
10 km/h og styreudslag på mindre end 50% af det maksimale styreudslag.Ved selvopretning forstås, at køretøjet under kørsel på plan vej selv søger
tilbage til kørsel i ret linie.
Ved indifferent for alle styreudslag forstås, at en ændring af de styrende
hjuls stilling ved kørsel på plan vej kun frembringes med hændernes påvirkning
af rattet.
d) at køretøjet kan styres, selv om en eventuel hjælpestyring svigter
Fundet her:
http://www.vintagebilklub.dk/handskerum ... g_2008.pdf
4.01.001 Generelle bestemmelser
(1) Styreapparat skal være således indrettet,
a) at køretøjet kan styres let, sikkert og hurtigt,
Hjulene skal kunne drejes fra yderstilling til yderstilling, uden at der mærkes
ujævn modstand ved ratdrejningen eller konstant eller pletvis klemning i styretøjet.
Styretøjets indstillingsmål skal være i overensstemmelse med fabrikkens
anvisninger. I tvivlstilfælde kan der kræves dokumentation og opmålingsattest.
b) at det kan modstå de påvirkninger, der fremkommer under normale driftsforhold,
Styreapparatets lejer, styrekugler og lignende skal være beskyttet mod indtrængen
af støv og snavs.
c) at det under kørsel enten er selvoprettende eller indifferent for alle styreudslag,
og
Ved kørsel forstås i denne forbindelse kørsel med en hastighed af mindst
10 km/h og styreudslag på mindre end 50% af det maksimale styreudslag.Ved selvopretning forstås, at køretøjet under kørsel på plan vej selv søger
tilbage til kørsel i ret linie.
Ved indifferent for alle styreudslag forstås, at en ændring af de styrende
hjuls stilling ved kørsel på plan vej kun frembringes med hændernes påvirkning
af rattet.
d) at køretøjet kan styres, selv om en eventuel hjælpestyring svigter
Fundet her:
http://www.vintagebilklub.dk/handskerum ... g_2008.pdf
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Asch
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Sådan skal det være Min Saab består......
Jeg checkede lige Edwins link for en hurtig gennemlæsning. Men tak Skævben, det er på 770 sider Det er flere siden end jeg nogensinde nåede at læse i folkeskolen. Godt jeg ikke skal til synsmandseksamen og herefter syne biler "efter bogen". Det er jo derfor det går galt for dem i ny og næ.
Jeg checkede lige Edwins link for en hurtig gennemlæsning. Men tak Skævben, det er på 770 sider Det er flere siden end jeg nogensinde nåede at læse i folkeskolen. Godt jeg ikke skal til synsmandseksamen og herefter syne biler "efter bogen". Det er jo derfor det går galt for dem i ny og næ.
Saab 96 V4 1970
Saab 900 T16 Cab 1987
Saab 900 T16 Cab 1987
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Jaja, men deres fejtagelser koster kunden mange penge. Når jeg kommer hjem fra fabrikken sætter jeg mit hjemmesnedkererede sporemål på bilen, men hvis jeg ikke finder noget bliver der ikke gjort mere ved sagen, udover at medbringe dokumentation om korrekt afprøvning af styretøjet.
I bagklogskabens knivskarpe sollys kan jeg godt forstå at han skoddede de forreste skiver, som jeg, indrømmet, har haft for lidt focus på.
Bilen bremser eminent, men der er sgu godtnok drejet af skiverne, som han kaldte "dybe tallerkener".
De er 23.5 mm. tykke, ab fabrik. De må neddrejes til 22 mm. De er ikke en dag over 20 mm. tykke..
De koster 320 kr/stk. hos Biltema i Nææstved. Klodser 160 pr. side. Et par timers arbejde og et par kopper Java, så kører toget igen.
Ohh, Herre, giv mig ikke kastende skiver, det har jeg aldrig prøvet før, i mit 30-årige SAAB ægteskab.
Der rendte en "oser" rundt i synshallen, som mellem tænderne fortalte mig at bilen var noget lort og forfærdelig at skrue på. Jeg sagde at jeg ikke vidste hvad han snakkede om og at jeg gennem 30 år selv havde passet mine 96, 99 og Og900. Jeg havde jo nok forladt mærket hvis det var noget lort, fortalte jeg ham.
Så trådte han vande og øffede noget om at han havde haft en eller anden amerikansk Cabriolet Convertible.
Jeg undlod at fortælle ham at de to ord betyder det samme, men at i England/Europa kalder vi det en Cab og i USA kaldes biler med kludetage for Convertibles. Fjjjols..
På liften ved siden af stod en Opel, som synsmanden fjernede panelerne fuldstændigt på med sin bushammer, som naturligvis blev i sin holder på liftstolpen på min lift. Det har jeg aldrig prøvet før..
I bagklogskabens knivskarpe sollys kan jeg godt forstå at han skoddede de forreste skiver, som jeg, indrømmet, har haft for lidt focus på.
Bilen bremser eminent, men der er sgu godtnok drejet af skiverne, som han kaldte "dybe tallerkener".
De er 23.5 mm. tykke, ab fabrik. De må neddrejes til 22 mm. De er ikke en dag over 20 mm. tykke..
De koster 320 kr/stk. hos Biltema i Nææstved. Klodser 160 pr. side. Et par timers arbejde og et par kopper Java, så kører toget igen.
Ohh, Herre, giv mig ikke kastende skiver, det har jeg aldrig prøvet før, i mit 30-årige SAAB ægteskab.
Der rendte en "oser" rundt i synshallen, som mellem tænderne fortalte mig at bilen var noget lort og forfærdelig at skrue på. Jeg sagde at jeg ikke vidste hvad han snakkede om og at jeg gennem 30 år selv havde passet mine 96, 99 og Og900. Jeg havde jo nok forladt mærket hvis det var noget lort, fortalte jeg ham.
Så trådte han vande og øffede noget om at han havde haft en eller anden amerikansk Cabriolet Convertible.
Jeg undlod at fortælle ham at de to ord betyder det samme, men at i England/Europa kalder vi det en Cab og i USA kaldes biler med kludetage for Convertibles. Fjjjols..
På liften ved siden af stod en Opel, som synsmanden fjernede panelerne fuldstændigt på med sin bushammer, som naturligvis blev i sin holder på liftstolpen på min lift. Det har jeg aldrig prøvet før..
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Min og cab havde det samme problem. Nye bærekugler og styrkugler det hjalp enormt på problemet med selvopretning. Nu kan den selv oprette rigtigt godt..
Dvs ikke som en 9k, med langt bedre end tidl.
Der er ikke bemærkelses værdig forskel i hvor meget kraft rattet skal drejes med før og efter bærekuglerne/styrkuglerne.
Den blev sendt til firhjuls opmåling + justering efter udskiftning af delene....
Dvs ikke som en 9k, med langt bedre end tidl.
Der er ikke bemærkelses værdig forskel i hvor meget kraft rattet skal drejes med før og efter bærekuglerne/styrkuglerne.
Den blev sendt til firhjuls opmåling + justering efter udskiftning af delene....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Jeg har lige været ude og handle og vendte på en snæver P-plads med min gamle turbobil.
Når man drejer rattet i borde og beskriver den snævre cirkel med gå-fart eller mindre, bliver rattet i borde. Det gør det også på Cabben. Det gør det også på morens Og900 fra '93. Det gør det også på de to Mersere som rødderne har. Det gør det også på Asch's Og900.
Bilen får nye skiver foran, med tilhørende klodser og køres så til omstilling. Bære-og styrekugler byttes når de er slidte, ikke før. Jeg er ikke i famile med Rockefellers.
Han bliver bedt om at efterleve afprøvningsbetingelserne i hans egen bibel: Kør 10 km/t og lav 50% ratudslag til hver side og konstatér selvopretningen.
Der bliver ikke brugt krudt, tid eller penge på hans pedantiske og ukorrekte postulat 04 Selvopretning utilstrækkelig(e). Bilen kører og styrer forbilledligt.
Skulle han mod al forventning blive obsternasig og krydsfil må jeg ned til den bestikkelige toldsyner og få ham til at sætte sine genitalier på den nye nedvejede regattest, formedelst et par hundrede dask.
Applus+ må så fremover undvære de 510 kr. pr. bil, 4 stk., som ellers plejer at blive synet 500 m. fra min bopæl.
Mht. til de løse forhjulslejer, som klikker fælt ved bakning og fuld udstyring, havde jeg behørig dokumentation med, som forklarer fænomenet, som ikke kræver indkaldelse og udbedring hos fabrikanten. Han bemærkede dog ikke noget. Den lede lyd kommer jeg til at høre på til der kommer en gyldig grund til forhjulslejeskift..
Jeg får ikke målt styretøj efter styre-og bærekugleskift. Med skydelære kontaterer jeg at de nye led er identiske med de gamle. Jeg er aldrig stødt på en afvigelse.
Når man drejer rattet i borde og beskriver den snævre cirkel med gå-fart eller mindre, bliver rattet i borde. Det gør det også på Cabben. Det gør det også på morens Og900 fra '93. Det gør det også på de to Mersere som rødderne har. Det gør det også på Asch's Og900.
Bilen får nye skiver foran, med tilhørende klodser og køres så til omstilling. Bære-og styrekugler byttes når de er slidte, ikke før. Jeg er ikke i famile med Rockefellers.
Han bliver bedt om at efterleve afprøvningsbetingelserne i hans egen bibel: Kør 10 km/t og lav 50% ratudslag til hver side og konstatér selvopretningen.
Der bliver ikke brugt krudt, tid eller penge på hans pedantiske og ukorrekte postulat 04 Selvopretning utilstrækkelig(e). Bilen kører og styrer forbilledligt.
Skulle han mod al forventning blive obsternasig og krydsfil må jeg ned til den bestikkelige toldsyner og få ham til at sætte sine genitalier på den nye nedvejede regattest, formedelst et par hundrede dask.
Applus+ må så fremover undvære de 510 kr. pr. bil, 4 stk., som ellers plejer at blive synet 500 m. fra min bopæl.
Mht. til de løse forhjulslejer, som klikker fælt ved bakning og fuld udstyring, havde jeg behørig dokumentation med, som forklarer fænomenet, som ikke kræver indkaldelse og udbedring hos fabrikanten. Han bemærkede dog ikke noget. Den lede lyd kommer jeg til at høre på til der kommer en gyldig grund til forhjulslejeskift..
Jeg får ikke målt styretøj efter styre-og bærekugleskift. Med skydelære kontaterer jeg at de nye led er identiske med de gamle. Jeg er aldrig stødt på en afvigelse.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262