http://www.saabce.com/
http://www.saabce.com/Media/Images/Gall ... eat_lg.jpg
Lyse lædersæder med sort piping
Nice
Alt er flot her på nær det grimme rat. Ellers super nice
http://www.saabce.com/Media/Images/Gall ... eat_lg.jpg
The 900 Commemorative Edition Turbo Coupe was offered in the US market in the spring of 1993. This model was only available as a three-door turbo with a manual transmission. It had a 185 Hp engine which made it the highest performing 900 ever. The extra horsepower was achieved through the modified "red box" APC, a 2.8bar fuel pressure regulator, and a special distributor with enhanced vacuum advance.
900 Turbo Commemorative Ed.
Redaktør: Bestyrelsen
- Deja-wuzzz
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Nogen der kender eller har en mod-guide ?
Hvad var anderledes ved denne strømfordeler...bortset fra mere fortænding.and a special distributor with enhanced vacuum advance.
Nogen der kender eller har en mod-guide ?
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Mon ikke DI var den helt rigtige løsning.
CE tændingen må vel have mere vandring end std enheden...
CE tændingen må vel have mere vandring end std enheden...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Strømfordeleren var en del af pakken med "det store" trim, der ændrer effekten fra 160 til 185 HK. Det må næsten hænge sammen med nødvendigheden af et udvidet arbejdsområde, således der reguleres yderligere ned på fortændingen under belastning med et mere stabilt ladetryk til følge? Altså præcis det, som ovenstående citat siger: "Forbedret tændingsavancering"
/Henrik
/Henrik
- Deja-wuzzz
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Hey Henrik:
Naaj ... strømfordeleren blev kun benyttet i 185 hk versionen.. i 175 hk var der ingen ændring...
hvor skal der files ?... jeg har ikke de store planer om DI konevertering.
Men lidt let fikset effektforøgelse er vel ikke til at sige nej til.
Naaj ... strømfordeleren blev kun benyttet i 185 hk versionen.. i 175 hk var der ingen ændring...
hvor skal der files ?... jeg har ikke de store planer om DI konevertering.
Men lidt let fikset effektforøgelse er vel ikke til at sige nej til.
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Indlæg
I vores 9000 T16 fra 1/88 blev der bøjet en tingest inde i den originale fordeler ifm. en lettere opfriskning af maskinen. Sammen med en forhøjelse af fortændingen på >2 grader - som nu var muligt uden videre bøvl - en stærkere BTR og fintrimmet APC boks, gik den ganske fornuftigt igen. Den var nemlig begyndt at "tabe pusten" en smule. Sidegevinsten var en klart forbedret kørselsøkonomi. Mellem 11 og 12 km/l i snit (!) var hverdagskost
Så ja, med relativt få midler kan man faktisk få en hel del ud af sin efterhånden lidt træge, halvgamle slider, forudsat man har allieret sig med en sagkyndig
/Henrik
Det er jo sådant også lige præcis det, jeg skrev...dog lidt anderledes formuleretDeja-wuzzz skrev:Hey Henrik:
Naaj ... strømfordeleren blev kun benyttet i 185 hk versionen.. i 175 hk var der ingen ændring...
hvor skal der files ?... jeg har ikke de store planer om DI konevertering.
Men lidt let fikset effektforøgelse er vel ikke til at sige nej til.
I vores 9000 T16 fra 1/88 blev der bøjet en tingest inde i den originale fordeler ifm. en lettere opfriskning af maskinen. Sammen med en forhøjelse af fortændingen på >2 grader - som nu var muligt uden videre bøvl - en stærkere BTR og fintrimmet APC boks, gik den ganske fornuftigt igen. Den var nemlig begyndt at "tabe pusten" en smule. Sidegevinsten var en klart forbedret kørselsøkonomi. Mellem 11 og 12 km/l i snit (!) var hverdagskost
Så ja, med relativt få midler kan man faktisk få en hel del ud af sin efterhånden lidt træge, halvgamle slider, forudsat man har allieret sig med en sagkyndig
/Henrik
- Saab-daniel
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
- Kontakt:
Indlæg
Samme gjorde jeg, det er en stor forbedring, erstatter dog ikke ordentlig tændingstyring (f.eks via DI eller Megasquirt som jeg brugte).
Mener at kunne huske, at den originale anden tændingsjustering der er tale om herover, har at gøre med mere progressiv advancering at gøre, der ikke kommer så pludseligt som de gamle versioner. Dvs den ændrer ikke de 5 grader ved meget let ladetryk, men derimod mere progressivt.
Daniel.
Mener at kunne huske, at den originale anden tændingsjustering der er tale om herover, har at gøre med mere progressiv advancering at gøre, der ikke kommer så pludseligt som de gamle versioner. Dvs den ændrer ikke de 5 grader ved meget let ladetryk, men derimod mere progressivt.
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
- Den_Gamle
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Jeg har prøvet at pusle lidt med det, og dte kan godt anbefales. Jeg er kommet frem til det samme som hf-eco-power. Dog har jeg også en større IC, så nu kan jeg fortænde op til 20grader FØD.
http://www.saabklubdanmark.dk/index.php ... dingsmodif
Folk beskriver vacum dåsen som meget on/off, men jeg kom frem til at den faktisk regulerer ret lineært, men den tager ikke hensyn til at man kan tænde tidligere ved høje rpm, men i mellemområdet kan den komme til at tænde rimeligt korrekt (det er i hvert fald mit indtryk).
Tidligere tænding, sammen med lidt højere brændstoftryk (og nu din 3") fjerner en del af den velkendte "turbo-lag" og giver en smidigere motor, vil jeg mene.
Det bedste er, at det er gratis
Jeg ville installere banke-diode, inden jeg bygynder at pille med den slags.
http://www.saabklubdanmark.dk/index.php ... dingsmodif
Folk beskriver vacum dåsen som meget on/off, men jeg kom frem til at den faktisk regulerer ret lineært, men den tager ikke hensyn til at man kan tænde tidligere ved høje rpm, men i mellemområdet kan den komme til at tænde rimeligt korrekt (det er i hvert fald mit indtryk).
Tidligere tænding, sammen med lidt højere brændstoftryk (og nu din 3") fjerner en del af den velkendte "turbo-lag" og giver en smidigere motor, vil jeg mene.
Det bedste er, at det er gratis
Jeg ville installere banke-diode, inden jeg bygynder at pille med den slags.
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Viking, jeg ved sgu ikke rigtigt om problemet blev løst, når man anbefaler DI-folk at have en ekstra tændklump i bagagerummet.
Her på fabrikken står en platinbil, en Lumenitionbil og to Hallbiler. På Sydsjælland står endnu en Hallbil. Jeg har ladet mig transportere i mærket i 30 år og er én gang blevet fuppet med en knækket platinfjeder i en totakter, som dog kørte igen 5 min. efter at jeg havde konstateret hvad fejlen var. Reparation foregik uden brug af værktøj. :sunglasses
Her på fabrikken står en platinbil, en Lumenitionbil og to Hallbiler. På Sydsjælland står endnu en Hallbil. Jeg har ladet mig transportere i mærket i 30 år og er én gang blevet fuppet med en knækket platinfjeder i en totakter, som dog kørte igen 5 min. efter at jeg havde konstateret hvad fejlen var. Reparation foregik uden brug af værktøj. :sunglasses
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Du har vist aldrig kørt i Saab med DI.
DI har langt bedre speeder respons og lang mere linær levering af HK. Bundtrækker bedre og renser tændrør når motoren er stoppes.
MAN skal ikke have en reserve DI kassette i bagagerummet. Den skal bare skiftes omkring 250kkm.
DI fejltænder ikke som Ford T systemt i udpræget grad gør.
Det er bare det gode system til en moderne motor...
Slut med fugtig hump hump motor når det er koldt og vådt.
Slut med stiv og slidt mekanisme i fordeler dimsen...
Helt korrekt burde fordelser mekanisme også skiftes omkring de 250kkm for at arbejde korrekt...
DI har langt bedre speeder respons og lang mere linær levering af HK. Bundtrækker bedre og renser tændrør når motoren er stoppes.
MAN skal ikke have en reserve DI kassette i bagagerummet. Den skal bare skiftes omkring 250kkm.
DI fejltænder ikke som Ford T systemt i udpræget grad gør.
Det er bare det gode system til en moderne motor...
Slut med fugtig hump hump motor når det er koldt og vådt.
Slut med stiv og slidt mekanisme i fordeler dimsen...
Helt korrekt burde fordelser mekanisme også skiftes omkring de 250kkm for at arbejde korrekt...