Banner cycler

Sommerbil / Vinterbil

Her kan cabriolet ejere udveksle erfarringer.

Redaktør: Bestyrelsen

peterkj
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 777
Tilmeldt: 26. maj 2004, 22:41

Sommerbil / Vinterbil

1. apr 2010, 21:45

Jeg har en ogcab og kører kun i den i sommerhalvåret.

Herudover har jeg en Volvo, hvilket betyder, at jeg betaler vægtafgift og forsikriing på to biler hele året.

Kunne så se i indlægget om træk på ogcab, at der var et medlem fra klubben, som skiftede mellem en sommerbil og vinterbil.

For nogle år siden pillede jeg selv pladerne af caben, da jeg satte den i vinterhi for at spare forsikring og vægtafgift, men det kom der et være bøvl ud af.

Det ene myndighed mente jeg skulle gøre ét og den anden noget andet og havde det ikke været fordi, jeg havde gemt alle papirer omkring import/toldsyn og syn af bilen havde det trukket endnu længere ud inden det var kommet på plader igen.
Derfor holdt jeg op med at pille pladerne af bilen om vinteren.
En anden årsag til at cabben ikke er min eneste bil om sommeren er, at den ikke har træk, men kan nu læse her på forum, at dette godt kan monteres.

Derfor overvejer jeg nu kun at køre i caben om sommeren og klodse Volvoen op her.
Modsat om vinteren skulle det så kun være Volvoen, som havde plader på.

Hvad gør I andre, og hvor meget kan man i givet fald spare.

Caben er forsikret hos ETU og jeg ved ikke om de laver stilstandsforsikring.


westphal
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 583
Tilmeldt: 18. jan 2004, 13:36

Sommer/vinterbil.

1. apr 2010, 21:59

Hej.
Jeg har en 9-3, der har plader på hele året. Så har jeg en OG 900 cab, som jeg indreg. hvert år i marts, og så afmelder den sidst i september, altså aflevere plader på motorkontoret, så ændrer jeg forsikringen til en stilstandsforsikring, derved sparer jeg vægtafgiften ( 1.880 kr.) Stilstandsforsikringen koster 483 kr. for et halvt år.Jeg har så udgiften til nye plader 1.180 kr. og sparer derved 1.880 kr.- 1.180 kr.= 700 kr. plus den dyre kaskoforsikring, så er der lidt mere til benzin i løbet af sommeren
Venlig hilsen.
Kurt. :D
Zodiac
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 605
Tilmeldt: 13. apr 2004, 14:56

Sommer/vinterbil.

1. apr 2010, 23:01

Jeg afmelder hos forsikringen, men ikke på motorkontoret. Der går hurtigt lidt tid på motorkontoret - ikke pengene værd efter min mening. Har danske forsikring, giver dem et ring når bilen skal "aktiveres" fra stilstand. Hurtigt og enkelt.

P.t. kører kun en bil ad gangen. Hvis "vinterbilen" er billig i forsikring får den lov at stå med plader om sommeren, så er der en ekstra hvis det skulle blive nødvendigt.

Afskrivningen på to gamle 900 regner jeg ikke med. Er det en nyere bil skal afskrivningen under stilstand naturligvis tages med i betragtning.

Morten
9-5 '04
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

2. apr 2010, 09:30

Min OgCab har plader på hele året. Den er forsikret gennem det selskab som SKD arrangerede, men hvor selskabet så trak følehornene til sig efter kort tid. Den er legetøj.

Konen og jeg har så hver sin Og900 med hårdt tag til hverdagsbrug. Selvfølgeligt tåler Cabben regn, men man stævner ikke ud i den, hvis det pizzer ned. Så har jeg en 99 fra '69 som også har plader på altid. Det er også legetøj.

Så har jeg 3 96'ere som ikke har plader på, to totaktere og en V4. Jeg kender udtrykket "Afskrivning", men ved ikke rigtigt hvad det er, udover noget som foregår ved eksamener.. :oops:

Grunden til at jeg ikke kender udtrykket i detaljer er, at jeg er rystende bedøvende ligeglad med hvad andre synes mine ting er værd.Billede
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Asch
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 606
Tilmeldt: 29. nov 2006, 22:08

2. apr 2010, 10:36

Jeg gør som Zodiac: stilstandsforsikring fra 1. november til 1. april. Det koster en afgift på 250 kr. at ændre til stilstandsforsikring, men jeg sparer ca. 2.500 kr. i den 1/1 årlige præmie.

Forsikringens krav til stilstanden er at bilen står uden plader i en aflåst, privat, garage.

Jeg overvejede, men droppede ideen om at afmelde bilen på motorkontoreret, da dette vil give en masse bøvl med papirarbejde og forsikring m.m. :?

AndersS
Saab 96 V4 1970
Saab 900 T16 Cab 1987
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

2. apr 2010, 11:13

Jeg husker ikke navnet på Cab-forsikringen gennem SKD, men jeg mener ikke at huske at optionen afmelding i vinterhalvåret var til stede. :(

Bilen står aflåst, uden batteri og med brændstofpumpen afbrudt et hemmeligt sted på bilen. At så også tage pladerne af, er sgu da at gå med livrem og seler.. :roll:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Anders_Møller
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 226
Tilmeldt: 4. jun 2004, 23:01

2. apr 2010, 11:28

Hej,

Har en 99'er årg. 76 - den har plader og ansvar hele året, men står i garage fra 1/4 til 1/11 - der er ikke noget at spare på stilstandsforsikring ved ren kasko (2000/år). Og så har jeg min OG900 Cab. som står i garage når 99'eren ikke gør det. Her er der kaskoforsikringen at spare de 5 måneder om året - så det kræver et opkald til forsikringsselskabet for at få ændret til stilstand. (forsikringsselskabet kræver desuden at pladerne ikke opbevares sammen med bilen samt at stilstanden er minimum 3 måneder). Jeg gider ikke bøvle med motorkontoret og nye plader hvert år - så jeg betaler min vægtafgift...

/Anders
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

2. apr 2010, 12:03

Anders Møller skrev:

Jeg gider ikke bøvle med motorkontoret og nye plader hvert år - så jeg betaler min vægtafgift...

Velkommen i klubben. Desuden vil det ikke klæde mine gamle biler at få Norske nummerplader på. :mrgreen:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
westphal
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 583
Tilmeldt: 18. jan 2004, 13:36

Sommer/vinterbil.

2. apr 2010, 12:56

Hej.
Ja de rige har mange glæder. Jeg fryder mig hvert år over, at staten går glip af 700 kr. fra min pung. For øvrigt synes jeg, at det sjofelt, at der skal betales vægtafgift på en bil, der står stille i 6 mdr.
God påske.
Kurt. :D
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13145
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Sommer/vinterbil.

4. apr 2010, 11:25

Min OG900 CAB står på plader hele året, men bruges kun fra april til okt. Har overvejet om forsikringen kan ændres til stilstand. Men den koster kun ca 4200 kr for en helårs forsikring. Så kan den flyttes hvis den skal til doktor....

MEN om et par år kan den forsikres klassisk. Så er det slut med at blive røvet af forsikringsselvskaberne....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
peterkj
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 777
Tilmeldt: 26. maj 2004, 22:41

4. apr 2010, 16:29

Øhh klassisk forsikring om et par år.

Er det ikke først når bilen bliver 35 år, dette kan lade sig gøre.

For min bils vedkommende er det først i 2023. Der er trods alt nogle år til endnu.
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6758
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

4. apr 2010, 17:15

De fleste selvskaber der udbyder veteran forsikring udbyder også en lidt dyrere klassiker forsikring for biler der er over 25 år.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Asch
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 606
Tilmeldt: 29. nov 2006, 22:08

Re: Sommer/vinterbil.

4. apr 2010, 18:41

Så kom cabben endelig ud af vintergaragen i lørdags. Batteriet var fladt, så C1'en måtte yde 1.hjælp og olien lå på betongulvet, så der skulle et større refill inden vi kunne trille ud i solskinsvejret.
viking skrev:Min OG900 CAB står på plader hele året, men bruges kun fra april til okt. Har overvejet om forsikringen kan ændres til stilstand. Men den koster kun ca 4200 kr for en helårs forsikring. Så kan den flyttes hvis den skal til doktor....

MEN om et par år kan den forsikres klassisk. Så er det slut med at blive røvet af forsikringsselvskaberne....
4200 bobs var ikke meget. :shock: Min forsikring bonger mig 9.800 p.a. for den samme bil med max. 5000 km årligt, elitebilist over 45 år, alle forsikringer hos samme selskab m.m. Ok, det er Kbh. NV hvor knivene sidder løst, men det er da no'et af en forskel. :evil:

Jeg mener også det er 35 år og ikke 25 år der giver klassikerstatus. Men det kunne da være rart af få checket.
Saab 96 V4 1970
Saab 900 T16 Cab 1987
SA22
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 238
Tilmeldt: 4. nov 2004, 18:47

4. apr 2010, 19:22

Nordisk veteran siger 25 år for klassikerstatus og 35 år for veteranstatus. De har speciel rabataftale med flere bilklubber, b.la. Jaguar Klub Danmark. Jeg betaler således 1400,- om året for fuld kasko for en E-type fra 1972. Prisen er så høj fordi jeg har valgt at kunne køre hele året (når vejret tillader det) :lol:
mvh
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

5. apr 2010, 22:10

Min Og900 K-magnet kommer ud af hi onsdag. :sunglasses

Den kører ikke hele året. Den er min første og eneste SAAB som ikke tærer op før jeg selv gør det. :shock:

"Vafanden er salt?", spurgte Edwins kludebil fra Italien.. :wink:

Takket være SAAB er jeg blevet en ganske habil tyndpladesvejser. Det ville jeg også være hvis jeg havde vinterkørt en E-Type. :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Kanstrup
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 200
Tilmeldt: 7. jun 2008, 17:26

10. apr 2010, 10:54

Uha da da..., hvor er det herligt at få nummerpladerne på igen og få luft i håret :D

Damen har stået vinteren over på "standdæk", og de pæne 16" aero fælge er nu kommet på igen.

Lidt om det med nummerpladerne:
Jeg har et sæt "navneplader" med et pigenavn. Dem vil jeg gerne beholde og betalte sidste år en pæn slat mønt for at forlænge perioden med de næste 8 år. Ikke helt billigt :?

Nummerpladerne tages af og sættes på, når det passer med, at jeg vil bruge bilen. Mindste periode for stilstand er sat helt ned til 1 måned ved det forsikringsselskab, jeg bruger.
Endvidere er prisen for stilstand kun 10 % af præmien for fuld forsikring.

Jeg bruger helt den samme metode for min almindelig kørebil - en varevogn af fransk model - Når jeg er i Danmark sætter jeg nummerpladerne på, og tager dem af igen, når jeg er bortrejst.

Det fungerer ganske smertefrit (med fuld bedøvelse), og sparer mange penge til forsikring.
Til gengæld betaler jeg så fuld vægtafgift for de biler, men har det nemt ved at tage pladerne af og sætte dem på igen.
Så statskassen har bestemt glæde af mit årlige tilskud

Forsikringsselskabet skal have besked nogle dage inden manøvren sker.
Medlem 556
9-3 Viggen Cab 2000 MCY

Tilbage til "Cabriolet Forum"