Banner cycler

OG900 CAB, hydraulik stumper...

Her kan cabriolet ejere udveksle erfarringer.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13145
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

4. jul 2012, 06:46

Servoslangerne køber man billigst hos www.rockauto.com. Til priser der hvor man jubler. Husk det er med nye ender hos Rock auto.

Jeg købte to hele sæt (i alt 6 slanger) til samme pris som en orginal slange !


Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13145
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

4. jul 2012, 08:31

Tjekkede lige Rockauto. Det koster (7,05+22,79+30,79) $ for de tre slanger, evt + filter så det er vel ca. 350 kr + fragt + told moms..

Stadig billigerer end de 600 kr bare slangen fra beholder til pumpen koster.

PS, slangeren er med nye o-ring pakninger :-)
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
khs
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1650
Tilmeldt: 28. sep 2004, 00:29

13. jul 2012, 11:15

Jeg skulle have bestilt slange/rør og klemringe med da jeg købte pumpe og cylingre. Sådan noget 1/4" teflon rør og tilhørende klemringe er skrup umulige at opdrive her hjemmme... Alternativet er at bygge det hele om til rigtige stålomspundne slanger som er standard vare her hjemme. Gevindet ind i pumpe og cylingre er jo almindelig UNC.. Så kunne jeg sætte shunt hanen foran bagsædet så man ikke skal ryde et fyldt baggage rum i regnvejr hvis punpen svigter .... Eller sætte hanen i bilens bagerste hjørne så den kan nåes lige ved baglygterne...
Venlig hilsen,
Karsten
SKD medlem 222
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13145
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

13. jul 2012, 15:10

Gevind ind i pumpen tror jeg ikke er UNC

Det er med stor sandsynlighed 1/8 eller 1/4NPT. UNC. Kan ikke pakke hydraulik.

Det kan konisk NPT.

Du kan købe hyd slangen hos dit marinecenter. De bruges til hyd-styring på både.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
kim96v4
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1385
Tilmeldt: 6. nov 2007, 19:25

13. jul 2012, 17:20

hvis jeg var dig ville jeg IKKE gå i marinecentret...du bliver flået levende.

du skal finde en landbrugsmaskinsmed der fik jeg lavet slanger til båden og det til en HELT anden pris end i bådcentret jeg sparede ca 80% :shock:
Den der siger sex er det bedste i verden, har aldrig været rigtig skidetrængende

project v4 turbo på vej SOLGT
9K cse 2,0 T
Brugeravatar
Asch
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 606
Tilmeldt: 29. nov 2006, 22:08

18. jul 2012, 09:08

Jeg vil lige være helt sikker på at jeg fylder det rigtige olie på hydrauliktanken, så hvor kan man købe Edwins anbefalede olie Aeroshell 41?

Hvis ikke den lige kan skaffes, hvad kan jeg så fylde på af tilgængeligt håndkøbs olie?
Denne F.eks:

Castrol Transmax Z automatgearolie 1 L
Helsyntetisk ATF-olie af "longlife-type".
• Anbefales til ATF systemer
• Forlængede serviceintervaller (120 000 km) i ZF Ecomat.
• SAE 75W/80, MB 236.81, MAN 339 type Z3/V2, ZF TE-ML 11B, 14C & 16M, Voith
• G607/1363


Skal man gøre andet end suge den gamle olie ud og fylde ny på?

Kalechen knager og brager og kører meget besværet, så noget skal der gøres.

På forhånd tak
Anders S
Saab 96 V4 1970
Saab 900 T16 Cab 1987
Brugeravatar
khs
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1650
Tilmeldt: 28. sep 2004, 00:29

18. jul 2012, 11:04

Jeg har tænkt mig at få noget 41 hjem fra fligthshop.dk
De har en liter til 170 kroner og det kan vist hentes i Roskilde....
http://www.flightshop.dk/aeroshell-flui ... -4105.html
Det er så tæt på at det vist ikke en gang kan betale sig at vi køber sammen :-)

Kim: ja landbrugs værksted er nok billigere ellers tager jeg det med til Esbjerg senere på måneden. Der er jo industri havn. Det et noget andet end lystfartøjer ..
Viking: OK, jeg ved ikke noget om hydraulik gevind og gættede unden gevind lære :-)
Venlig hilsen,
Karsten
SKD medlem 222
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13145
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

19. jul 2012, 13:20

Anders, det er friske hyd. stempler der skal til:

http://www.saabcentral.com/techhelp/c90 ... istons.php

Dem skaffer du i USA direkte hos fabrikanten , som jeg har linket til tidl. Så er den fest slut...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

19. jul 2012, 18:06

Hvis det knager og brager, nægter jeg konsekvent at beskylde hydcylindrene for det. Der må være nogle nylonbøsninger eller ting som er bortgnaskede, så metal kører mod metal.

Jeg føler med dig Asch. Min egen '92 raket er så tyst i kludemekanismus, at den kan bruges som demomodel i et showroom. :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Asch
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 606
Tilmeldt: 29. nov 2006, 22:08

20. jul 2012, 21:15

Der var luft i slangerne og sikker for lidt olie i beholderen. I hvertfald fik jeg pumpet det gamle olie ud og skudt 0,75 liter Castrol Transmax Z ATF (T.Hansen kr. 127,-) i cylinderen. Efter et par ture med kalechen kørte alt i olie og - lydløst og dobbelt så hurtigt. :D Spøjst at der ikke skulle mere til :oops:

Et hurtigt snapshot af forholdene under bagsædet: Ris, ris, ris - fra den ene gang jeg lod mig overtale til en bryllupskørsel med naboens datter. :? herudover et par græske Drakmer, en svensk 10 øre og en dansk 10'er.

Billede

Anders Sch.
Saab 96 V4 1970
Saab 900 T16 Cab 1987
Brugeravatar
khs
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1650
Tilmeldt: 28. sep 2004, 00:29

3. okt 2012, 22:20

Hvad er trykket på hydrauliken mon? Jeg har fundet ud af hvad der skal søges på i google for at finde kompresionsringe og slanger... Så skal jeg finde det der kan holde uden at sprække....
Venlig hilsen,
Karsten
SKD medlem 222
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 5785
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:34

3. okt 2012, 23:09

Hej Karsten

Jeg har kigget i værksteds manualen og den nævner ikke noget max tryk, den nævner blot at MIN tryk når man åbner taget og lader pumpen kører til overtryks ventilen lukker trykket omkring der skal MIN trykket mindst være 25Bar (365PSI)
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Brugeravatar
khs
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1650
Tilmeldt: 28. sep 2004, 00:29

3. okt 2012, 23:43

Av, det var alligevel noget.... Jeg kan finde 300 psi nylon slange i UK, men mon ikke det går når der jo nok er lidt sikkerhedsmargen lagt ind..... Jeg prøver...
Venlig hilsen,
Karsten
SKD medlem 222
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13145
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

4. okt 2012, 06:14

Hov anders, du må ikke bruge ATF , det kan være syntetisk og ødelægge pakninger. Ala Mercedes Benz Pullman W100 600 hydraulik problemet..

Der SKAL mineralsk hyd olie på. slettet grundet GDPR.... har det, GM har det og AeroShell sælger det
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13145
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

20. mar 2014, 17:19

Edwins skrev:Hvis det knager og brager, nægter jeg konsekvent at beskylde hydcylindrene for det. Der må være nogle nylonbøsninger eller ting som er bortgnaskede, så metal kører mod metal.

Jeg føler med dig Asch. Min egen '92 raket er så tyst i kludemekanismus, at den kan bruges som demomodel i et showroom. :wink:


Så fik vi (en Saab ven, brormand og jeg ) hevet stemplerne ud på en OG900 cab.
Den havde de klassiske knorrer lyde fra mekanismen..

Så edwins, nu kan du godt æde din gamle hat. Mht til "NÆGTER"

Ud med stemplerne og hele hyd-mekanismen. Nye stempler på, udluftning og ind med sytemet igen.

Når vi bevægede hatten med hyd stemplerne fjernet,, gik mekanisken helt lydløst.
Med de nye stempler monteret, går hatten som ny.
Dejligt og uden sære knorrer lyde.

Så ja: Cab knorrer lyde = defekte hyd stempler 8)

Ps var det nemt at skifte delene. Ja og nej.
Ja, mht. At fjerne og monterer det komplette hyd system.

Bestemt nej mht. slange koblingerne. De gamle omløbere var revnede og en enkelt var knækket. Så de var ubrugelige igen.
Gode råd var dyre, meen "KHS var hesten på den hvide rytter eller :lol: "
10 min. kørsel til KHS og jeg kunne låne nogle omløbere, skæreringe og støttebøsningsrør.

PS skift omløbere mv. de er af mega sløj kvalitet :evil:
Vinkler er 1/8 NPT male. x 1/4" OD tube connector (inkl kompresring og bøsningsrør)

Det tager ca 1 liter olie at fylde cylinderne, slanger og pumpen, inkl udluftning...

Hvor lang tid tager processen, ja vi startede kl 16 og var færdige kl 22, tre mand, så det tager en del tid.. ( inkl. en kaffepause, kørsel for mig til og fra KHS, (1/2 time alt i alt),samt udskiftning af en siderudemotor"). Så kan godt forstå at det kostet meget hos en proff. Saab, da det er dyre stumper og tager meget tid.
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

20. mar 2014, 18:28

- Det var dog obskurt, men man skal lære hver dag. :oops:

Sidder der myremalmsstempler med læderpakninger i disse cylindre? :shock:

Billede
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13145
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

20. mar 2014, 19:00

Hmmm ja, de bliver åbenbart stive i pakningerne og stemplerne bliver hårde så de arbejder ujævnt..

Enig Edwin, det havde jeg heller ikke helt ventet...

De orginale cyl enheder er lavet af plastik med en plastik top.

Om så de har en liner af stål vides ikke...

Men ok, de har også holdt 25 år og bilen har levet i SV det meste af sit liv, hvilket betyder mange op/ned ture...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

20. mar 2014, 19:46

Efter at have haft en '92 OgCab siden '06, uden nogen problemer med kluden, og sådan som jeg bruger den, må problemer komme af ælde, ikke slid, på min gryde. :roll:

Ahh, den blir hentet ud af det saltsikre Cheyenne Mountain lige om lidt.. :sunglasses
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13145
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

20. mar 2014, 19:54

Min Cab står og luner sig i det varme værksted.

Der er ikke pillet ved hydraulikken kun skiftet olie for to år siden.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Cabriolet Forum"