Banner cycler

Låseblikslædderhulafstand?

Her kan cabriolet ejere udveksle erfarringer.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
khs
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1650
Tilmeldt: 28. sep 2004, 00:29

Låseblikslædderhulafstand?

15. jun 2013, 00:11

Jeg har gået og målt lidt på min ogCab 1992 og har opdaget en uregelmæssighed mellem højre og venstre side på 4mm.

Hvad f€%%&& taler han om?

Jo. Nu skal I høre. Jeg har min ogCab helt splittet og pladesmeden er snart færdig med at fjerne alt det stål der er blevet rødt og maleren mener han får givet den nogle lag sort unicolor over hele kroppen i næste uge. Så skal den jo samles og der kommer problemet. Det er jo ikke alle de ting der skal monteres igen der er lige friske og de gummi detaljer der sidder over låse blikket og er monteret på både døren og B-stolpen er ikke hvad de har været. Jeg er derfor ved at producere nogle nye og er kommet godt igang med at fremstille dem i indfarvet PU gummi. PU gummi er det samme materiale der benyttes til frække bøsninger til undervognen og er godt til at fremstille gummi prototyper af.

I forbindelse med fremstillingen af de positive modeler der skal laves forme efter til de gummi stykker der sidder på B-stolpen har jeg opdaget at cc afstanden på de to yderste huller varierer 4mm mellem højre og venstre side af bilen og det er en del når hul diameteren i gummierne er 5mm. Det er næsten et hel hul skævt. cc på bil og gummi passer fint i højre side, men i venstre side er nederste hul placeret 4mm for lavt og giver et kedeligt træk i gummi stykket med aflangt monteringshul til følge. Til min egen bil er det jo nemt blot at producere højre og venstre stykkerne med forskellig cc afstand mellem hullerne og ikke tænke mere over det, men hvad nu hvis nogle af jer andre også gerne lige vil have nye gummier? Er jeres biler så lavet med samme skævhed som min, eller er jeres hulle med ens cc mål?

Kan jeg få nogle af jeg til at opmåle om de to plastik popnitter der holde gummi låseblikslædder detaljer er ens placeret i begge sider? Jeg har ikke noget billede der viser disse gummi detalje men det er part numrene 41 53 318 og 41 53 326 det drejer sig om.

Det er 41 53 318 der får yderste nederste hul trukket aflangt pga den øjede cc afstand mellem hullerne i karrossen.

Ind til videre arbejder jeg på at fremstille dem uden huller som man så selv må logge ved montering, men det ville være federe at have de rigtige huller placeret.


Venlig hilsen,
Karsten
SKD medlem 222
Brugeravatar
khs
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1650
Tilmeldt: 28. sep 2004, 00:29

Låseblikslædderhulafstand?

26. jun 2013, 12:33

Er det at reproducere gummi detaljer og lister der forlængst er udgået af sortimentet bare ikke interessant nu om dage?
Er der slet ikke nogen der har lyst til at måle cc målet jeg søger, eller er det for tåget formuleret det jeg ønsker?
Venlig hilsen,
Karsten
SKD medlem 222
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 5785
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:34

Låseblikslædderhulafstand?

26. jun 2013, 12:43

Hej Karsten

Kan du tage et billed af delene så vi er sikre på hvad/hvor der skal måles så skal jeg gerne måle dem der sidder på min 87ér
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Brugeravatar
khs
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1650
Tilmeldt: 28. sep 2004, 00:29

27. jun 2013, 01:10

Tak Casper :-)

Nu må vi se om du har det samme stykke gummi på den '87. Jeg tror mit gummi stykke er anderledes fordi jeg har en '92 hvor den tykke gummi kant fra bagspoileren er ført helt frem over dørene..

Jeg har ikke noget super billede, men inden i den røde ring herunder er der placeret et stykke gummi på størrelse med fire fede fingre. Det er fastgjort med fire plastik pop nitter og det er de to yderste af disse nitter jeg mener cc målet variere på mellem højre og venstre side af bilen..

Jeg prøver at tage billede af gummi dimsen i morgen.


Billede
Senest rettet af khs 27. jun 2013, 12:15, rettet i alt 1 gang.
Venlig hilsen,
Karsten
SKD medlem 222
Brugeravatar
khs
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1650
Tilmeldt: 28. sep 2004, 00:29

27. jun 2013, 11:47

Her er de gamle slidte gummidimser jeg er ved at lave nye af. Bemærk at den til højre hører hjemme på bilens venstre c stolpe og hullet nederst til højre er aflangt pga at hullet i karrosen er placeret fire mm for lavt. Det er dette huls placering jeg gerne vil have jeg til at måle på. De to lodrette røde linier viser de to cc mål jeg søger (på karrosen. Ikke på gummi).



Billede
Senest rettet af khs 27. jun 2013, 12:17, rettet i alt 1 gang.
Venlig hilsen,
Karsten
SKD medlem 222
Brugeravatar
khs
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1650
Tilmeldt: 28. sep 2004, 00:29

27. jun 2013, 12:16

Så fik jeg billederne flyttet til an anden server så I kan se dem :-)
Venlig hilsen,
Karsten
SKD medlem 222
Brugeravatar
Saab-Jens
ULTRA SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 280
Tilmeldt: 31. mar 2005, 17:41

27. jun 2013, 15:23

Hej på min cab 89 er der 5.7mm i hver side yderst og 4.8 inderst
Mobil : 23237584
Billede
Billede
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

27. jun 2013, 15:50

- På min '92 model er der 56 mm., der hvor dine røde streger er. :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
khs
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1650
Tilmeldt: 28. sep 2004, 00:29

27. jun 2013, 16:46

Tak :-)

På min er de yderste huller 56mm i højre side, men 60mm i venstre. Så det er åbenbart min bil der er skæv...

De inderste er 46mm i højre side og 44mm i venstre.. Ham der har slået de huller har åbenbart være fuld eller træt.

Hvad gør man så? Laver dem ned 45mm inde og 58 ude eller laver et skævt sæt til mig selv og symmetrisk til jer andre?
Venlig hilsen,
Karsten
SKD medlem 222
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

27. jun 2013, 17:46

Kan du ikke lukke de gamle huller med noget sort Flickasex, og så lokke nye huller i gummiet, som passer til netop din forvrængede bil? :D
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
khs
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1650
Tilmeldt: 28. sep 2004, 00:29

27. jun 2013, 22:10

Det er ikke nødventigt at lege med snot i hullerne. Billedet forestillede jo de gamle nedslidte gummi dimser. Billedet herunder er at den positive model jeg har lavet af gummien fra højre sides B stolpe. Den er støbt i plast og rettet til med varme og plastic padding for at få den til at se pæn og lige ud. Afstøbningen havde jo alle fejene fra den nedslifte original. Når den er helt færdig og er malet for at få den rette overflade, så laver jeg en form og støber den endelige gummi dims i PU. Jeg tror jeg lader hullerne være lukkede som det ses på modelen så man selv skal slå hullerne ved montage...



Billede
Venlig hilsen,
Karsten
SKD medlem 222
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

27. jun 2013, 22:40

Flot håndværk, Karsten, det må man sige. :D

Nu skriver du at de er slidte: Jeg har lige været henne og nedstirre disse gummidimser på min egen '92 gryde: De ligner noget som blev monteret for 14 dage siden? :?
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
khs
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1650
Tilmeldt: 28. sep 2004, 00:29

27. jun 2013, 23:09

Jo jo, men mine dimser har siddet på en 21 år gammel hverdags bil hvis døre er smækket i mange gange hver dag. De har virkelig fået tæv. Dem der sidder på dørene er sat sammen med cykel lapper. Det går ikke. Derfor har jeg sat mig for at kunne lave gummi detaljer selv. Når jeg har styr på disse fire gummi stykker til dørene, kommer turen til at kunne lave de brede lister til skærmkanterne og der efter diverse gummilister. Det er jo oprindelig lavet af mennesker og man skal ikke kunne sætte blad på nælle. PU resin er vist udmærket til formålet om end reel gummistøbning vist er billigere og hurtigere hvis man skal lave rigtig mange emner. Til skærmkans listerne må det være blødgjort plastik. Jeg har stor fornøjelse af at sidde og radere plastic padding af med en skalpel når modellen skal tilpasses. Det er god terapi.

Tak for de pæne ord :oops:
Venlig hilsen,
Karsten
SKD medlem 222
Brugeravatar
Kanstrup
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 200
Tilmeldt: 7. jun 2008, 17:26

18. jul 2013, 01:12

Godt gået, Karsten :-)

Der er jo gået en ægte sløjdlærer og svensk mester i "hem-kogt" tabt i dig. Det er godt at kende sådan en entusiast som dig. Stærkt, at du valgte at renovere din trofaste OG900Cab klassiker.

Går turen ikke til Grønland igen ?
Medlem 556
9-3 Viggen Cab 2000 MCY
Brugeravatar
khs
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1650
Tilmeldt: 28. sep 2004, 00:29

28. apr 2014, 23:31

Jeg synes lige jeg vil følge op med et billede fra mit langsomt fremskridende projekt. Jeg har desværre været meget arbejdsramt.

Det er første støbning i PolyUrethan. Jeg har lidt problemer med at komme helt ud i kanterne. Som I kan se mangler der lidt materiale her og der. Det nye emne er også en anelse tyndere end det originale, hvilket jeg tilskriver at jeg vist får presset formen lidt for meget sammen under støbningen. Jeg skal lave en bedre støbekasse så sammenpresningen af formen kan styres bedre. Nu skal dimserne snart bruges da bilen er ved at blive samlet, så jeg må se at få sat lidt blus på projektet. Næste støbeprojekt er gummilisten på forsiden af 1/4 ruden.
Jeg har også en ide om at jeg må kunne støbe hule emner, som dem mellem siderude og A-stolpe, hvis jeg kan roterer dem landsomt over flere akser mens PU'er størkner. Det gør den heldigvis ret langsomt. Man kan først tage emnet ud af formen efter 48 timer og så skal det have nogle timer i ovnen eller tørretumbleren for at binde helt af.

PS. Undskyld jeg ikke så dit spørgsmå, Jacob. Desværre er der ikke rigtig brug for mig i Grønland for tiden. Jeg ville ellers gerne. Selvfølgelig skal den renoveres, men det kan altså godt være det er slut nu med at bruge den som hverdagsbil gennem vinteren... :shock:

Billede
Venlig hilsen,
Karsten
SKD medlem 222
Den_Gamle
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2248
Tilmeldt: 16. dec 2004, 12:03

2. maj 2014, 23:33

Jeg aner intet om dine cab gummi-dimser, men når du lige frem støber dine egne gummidele, så er der sgu gået entusiasme i projektet :shock: (shocket er positivt ment - hvis der var en bukke og skrabe smiley havde jeg brugt den).

Kan du ikke scanne emnet med en 3D scanner og lave positiv-formen, eller hvad du kaldte den, med en 3D printer?

Du må holde os ajour med dine støbe-projekter. Måske der er andre der er intereserede i stumper. Skærmkanter - eksempelvis
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Brugeravatar
khs
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1650
Tilmeldt: 28. sep 2004, 00:29

14. maj 2014, 08:59

Tak Gamle :oops:

Jeg har tænkt på det det med at scanne og printe i 3D. Det ville gøre det nemmere at spejle dele mellem højre og venstre side. Det kræver dog, til dels, at emnet er i nogenlunde stand. Eller hvad? Hvor besværligt er det at modelere emnerne om til "like new" facon før der printes? I dag gør jeg det jo med varme og spartelmasse på positiv emnet. Hvilket udstyr ville du bruge til 3D? Har du erfaring med det der 3D? Jeg føler mig meget lokket til at gå den vej. Dog opstår der nok hurtigt et problem med størrelsen af emnerne på en 3D printer.
Venlig hilsen,
Karsten
SKD medlem 222

Tilbage til "Cabriolet Forum"