Banner cycler

Project '92 cab

Her kan cabriolet ejere udveksle erfarringer.

Redaktør: Bestyrelsen

Jannek_uldal
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 274
Tilmeldt: 28. jul 2005, 15:12

Project '92 cab

15. mar 2014, 09:20

Nu er vinteren ved at være overstået i Budapest og jeg har det sidste stykke tid været i gang med at få cab'en 100% klar til paradekørsel i lækkert vejr.

Som I måske kan huske fik jeg jo købt cab'en sidste år (se denne tråd) og den har siden November været i hi i en god ventileret lagerbygning. Det fancy dækken til cab'en var jeg for nærig til at købe, så det blev til 2 stk dobbeltlagner fra Ikea der blev syet sammen af en venlig sjæl med de kompetencer (ikke min stærke side!)

Jeg har indtil nu fået lavet følgende på den:

1. Har fået fjernet den grimme japaner-radio der sad i og har fået samlet én originalradio ud af to 2 stk der fulgte med. Den kører nu på Europæiske frekvenser efter lidt koderi og har fået den store tur med "tuner 600" så alt støv og knas fra potentiometerne er væk. Både de forreste 4" højtalere samt de bagerste (der bliver drevet af forstærkeren under bagsædet) spiller fint. Jeg har overvejet at opgradere alle højtalerene til lidt bedre kvalitet - specielt foran ville jeg gerne have et diskret 2-komponenet sæt i, men må nok erkende at i en cab, hvor taget alligevel er nede det meste af tiden er det nok spild af penge.

2. Da jeg jo er i Ungarn er pladearbejde og lakering ikke noget der ødelægger pengepungen, så den har fået nye skræmkanter og har fået lavet bunden i passagerdøren, der som alle Org900 selvfølgelig var rusten efter tilstoppede afløbshuller så vand og tid har arbejdet rigtig godt sammen :evil:

3. Pt er den ved at få lavet kofangerne. Den tidligere ejer har åbenbart parkeret ligesom man gør i Paris, så selvom det var småting så var det sgu en torn i øjet at se alle de ridser og skrammer. Samtidig med er fælgene også blevet restaureret efter lidt for mange kys af en kantsten. Dette arbejde skal jeg inspicerer på onsdag i næste uge !

4. Derudover er der 2 projekter tilbage i denne omgang:

a) Lædersæderne, dørbeklædning og det løse loft pga den slappe velkro skal laves. Jeg har fundet et rigtig godt læderreperationsfirma hernede (her)

b) Af en eller anden grund har tidligere ejer sat meget høje fjedre i bilen. Den har næsten lige så meget frihøjde som en SUV, så jeg skal have fat på nogle alm Aero Org900 fjedre, så den kan komme til at se alm ud igen.

...og så skal den ellers ud at køre.


Nu skriger I nok på billeder lige om lidt og dem skal jeg få lagt op når cab'en er retur.

Skriv endelig nogle kommentarer eller spørgsmål, hvis I har det.


SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13145
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Project

15. mar 2014, 10:04

Godt projekt...
Fint link til læddermanden, spændende.

Fjedre til OG900 Aero Cab.

http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=2922

Virker super.... Har dem selv på min Aero 900
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Jannek_uldal
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 274
Tilmeldt: 28. jul 2005, 15:12

17. mar 2014, 19:05

Tak viking - jeg har en SAAB mekaniker hernede som har alt muligt på lager fra gamle SAAB'er, så jeg tager nok fat i ham først og får testet både et sæt alm turbo fjedre og et set aero fjedre.

Lesjofors fjedrene du linker til er jeg lidt bange for om de ikke for cab'en lidt for langt ned.

...tror også jeg fik nogle gode kommentarer på mit fjedre-problem på dette indlæg
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

17. mar 2014, 21:06

Jeg tror selv, selvom det er noget præsterne gør, at en OgCab kører bedst med den fjederkarakteristik som skaberne kom frem til. Bilens skrog er jo blødt som en søndertygget vingummi.

Min egen juleflæskevingummibil blir sluppet ud om 14 dages tid, når jeg ved at saltbilerne er klodset op for sommeren. :D
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Jannek_uldal
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 274
Tilmeldt: 28. jul 2005, 15:12

5. apr 2014, 08:36

Så blev SAAB'en hevet ud af vinterhiet i Budapest. Som omtalt overfor så har den nu fået omlakeret kofangerne og fået lakeret alle fælge. Jeg må sige det ser sgu ret godt ud. De har ramt den originale kofanger-farve perfekt!

Desværre var der de sædvanlige "overraskelser" når man piller gamle ting fra hinanden (se billederne) så der skulle også lidt pladearbejde til.

Der kommer flere billeder når kabinen har fået en tur.

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
slyngborg
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 838
Tilmeldt: 11. jul 2004, 20:09

5. apr 2014, 12:27

Hej!

Lækkert projekt. Jeg bliver lidt nysgerrig omkring at du nævnte at pladearbejde og lakering ikke koster en krig som herhjemme!

Jeg har en OG900 T8 fra 83, som godt kunne klare rustarbejde i dørbunde, skærmkanter og bag og front hjelm.
Har kigget lidt i Polen, men er ikke super tryg ved det medmindre man ved det de laver er ordentlig.

Man kunne jo tage en uges ferie dernede mens de ordner bilen...
1983 OG900 T8 Projekt!

2001 9-3 SE Cab
Jannek_uldal
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 274
Tilmeldt: 28. jul 2005, 15:12

5. apr 2014, 16:22

Hej Slyngborg

Budapest er et dejligt sted :-)

Plade/lakeringsfolkene er super dygtige. De har licens på at lave Ferrari og Jaguar - så mon ikke de kan lave et par SAAB'er også.

Jeg fik lavet skærmkanter, et hul i bunden af den ene dør samt nogle andre små kritiske steder og gav ca. 6000kr

Deres hjemmeside er: www.dukkolux.hu - brug Google Chrome for at oversætte.

Min kontakt taler engelsk og er meget behjælpsom med alt. Sig til - så sender jeg gerne navn og tlf nummer til dig.
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

5. apr 2014, 20:04

:Hvadhulen
Ser ud som om den har fået et lille "tryk" på/ved oilekøleren til tomatkassen:
Billede
Jannek_uldal
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 274
Tilmeldt: 28. jul 2005, 15:12

5. apr 2014, 21:32

Det har du da helt ret i.

Nu er jeg langt fra oliekøler-specialist - betyder det noget? Jeg skal vel kigge efter oliespild/oliedryp for at se om den er utæt eller hvad?

/J
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
Jannek_uldal
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 274
Tilmeldt: 28. jul 2005, 15:12

28. jun 2014, 10:21

Så er Cab'en blevet sommerklar. Så hårvoksen er fundet frem samt de smarte solbriller :-)

Her er resultatet af de sidste måneders arbejde der består af:

- Nyfarvede + renoverede sæder og dørbeklædning samt polering efter alle kunstens regler
- Nylakerede kofangere og fælge.

Næste skridt er bluetooth modul i den originale radio samt lidt bedre lyd - mere om det senere.

Go sommer!

/Jannek

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

28. jun 2014, 10:34

:biglove Sweet :biglove

Så er det bare ud og slide godt på asfalten :mrcool
Den_Gamle
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2248
Tilmeldt: 16. dec 2004, 12:03

28. jun 2014, 13:17

Ja den ser godt ud :D

Det er rigtigt at bagenden er lidt høj i det. SUV-agtig. Men de er heldigvis nemme at skifte.

Edit:
Jeg mener selvfølgelig at fjedrene er nemme at skifte
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.

Tilbage til "Cabriolet Forum"