Banner cycler

Motorrenovering

Her kan cabriolet ejere udveksle erfarringer.

Redaktør: Bestyrelsen

Jannek_uldal
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 274
Tilmeldt: 28. jul 2005, 15:12

Motorrenovering

10. jul 2014, 08:06

Min 92 orgcab. har gået 310.000km (195.000 miles) og ifølge den forrige ejer er der skiftet toppakning (inkl. planslibning) samt skiftet aut. gearkasse til en der har gået 120.000km

Motoren kører super-fint pt. Den har ingen mislyde og starter som en drøm. Sidste service jeg har lavet på den er at skifte ALT i væsker og filtre.


Med min placering i Budapest kan jeg dog for rimelige penge få ordnet mekanikken.

Hvad vil I anbefale at få lavet hvis motoren skulle have den store tur så den også holder mange år når jeg nu tager den med til DK på et tidspunkt?

Det er jo en sommer/hobby bil, så den kommer nok aldrig til at køre mere end 2000km pr år. Er det spild af penge at lave noget på en motor der pt ikke fejler noget?


/Jannek


SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
SAAB97
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 203
Tilmeldt: 19. okt 2011, 19:10

Motorrenovering

10. jul 2014, 09:06

Hej Jannek
Det er et vanskeligt spørgsmål at svare på det er lidt i retningen af hvor bred er en snæver vending??
Du skriver at du måske max kører 2K om året d.v.s. om 20 år har du rullet 40K så slid på vitale dele vil være uden betydning, men pakningerne rundt om i motoren er 26 år gamle og er helt sikkert ved at være lidt stive og vil med tiden blive utætte så måske vil det være en god ide at få dem skiftet nu hvor alle pakninger stadig kan fås nye til fornuftige priser
hilsen Boy
Jannek_uldal
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 274
Tilmeldt: 28. jul 2005, 15:12

Motorrenovering

10. jul 2014, 09:27

Tak for svaret. Ja, det er et vanskeligt spørgsmål - det er jo derfor jeg spørger herinde ved alle Jer super-eksperter :-)

/J
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Motorrenovering

10. jul 2014, 15:16

Hvis du vil have den i mange år, så hiver man motoren ud og stripper den.

Måler søler på krumtappen og cylinderboringerne.

Hvis de er inden for tollerancerne, så kan du nøjes med nye stempelringe, hoved og plejllejer.

Oliepumpe og pakdåser.

Ventilstammepakninger og slibning af ventiler.

Så ruller den igen.

Der er stumper for ca. 4-5 kkr.

ps. husk at købe top kvalitetspakninger. Billige scantech etc. er lige til skrandespanden.

Det skal være de tyske enheder, De holder langt bedre....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
SAAB97
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 203
Tilmeldt: 19. okt 2011, 19:10

Motorrenovering

11. jul 2014, 09:54

Jeg er helt enig med Viking, som jeg skrev tidligere nye kvali pakninger og når hele maskinen er ude så kan man i samme ombæring checke lejer - cyl for slid
dvj
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 762
Tilmeldt: 6. maj 2004, 23:52

11. jul 2014, 17:27

Hej

Så længe motoren ikke bruger hverken vand eller olie, og samtidig kører perfekt, så skal du intet gøre ved den. Det vil være spild af både tid og penge.
Hvis der er udvendige olielækager, så får dem lokaliseret og få pakningen udskiftet.
I mine øjne vil det være fuldstændig tåbeligt, at "renovere" en motor, der intet fejler.
Jeg har nok kørt omkring 230000 km i en og900t16, som havde kørt mere en 540000 km., da jeg skrottede den pga. rust. Den kunne virkeligt tage ved lige til det sidste.

Hilsen Dennis

Tilbage til "Cabriolet Forum"