Banner cycler

Hydraulikpumpe

Her kan cabriolet ejere udveksle erfarringer.

Redaktør: Bestyrelsen

Morten
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 383
Tilmeldt: 26. mar 2004, 21:04

Hydraulikpumpe

3. sep 2015, 07:54

Kan man skifte motorkul i hydraulikpumpen i OG900?
Mvh. Morten


Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Hydraulikpumpe

3. sep 2015, 10:05

Er det besværet værd !.
Motoren er virkelig godt begravet. Desuden er komutatoren ofte godt ristet når først kullet er færdigt.

Jacob jensen havde på et tidspunkt en fabriksny pumpe.
Desuden kan de købes i US til menneske penge...

http://www.hydroe.com/product_detail.ht ... tor%20Pump
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Morten
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 383
Tilmeldt: 26. mar 2004, 21:04

3. sep 2015, 10:44

Hvis jeg var millionær kørte jeg Porsche! Men det er jeg ikke derfor kører jeg SAAB.
Hellere reparere end bare udskifte, det kan vi jo alle, så er der nogen der har en eksploderet tegning af en pumpe?

Mvh. Morten
Morten
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 383
Tilmeldt: 26. mar 2004, 21:04

3. sep 2015, 17:26

Ja det kan man sagtens :D
Demonter stikkene fra de 2 relæer ved siden af pumpen. Løft derefter pumpen fri af hullerne med de 4 gummidæmpere.
Placer pumpen så de 2 stagbolte er tilgængelige og demonter derefter motorendestykket og permanentmagneten.
Det hele renses og komutatoren rengøres især i mellemrummene.
Jeg har ikke monteret nye kul endnu, men blot opnået 2-3 m.m. levetid på de eksisterende ved rengøring af delene!
Så kan jeg finde nye kul i løbet af den kommende vinter. :wink:

Mvh. Morten
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

4. sep 2015, 12:39

Nu koster en ny pumpe 229US, det kræver vist ikke at man er millionær.
Koster ikke mere end et kvartals vægtafgift.

En ny pumpe holder de næste 20 år.

Desuden er det med kul til elmotorer bestemt ikke begynder videnskab.
Skal de være bløde ?
Medium ?
Hårde ?

(Har arbejdet en hel del med DC motorer til prof brug. Det er ikke super nemt..)

Linket var ment som hjælp. Da det er det billigste at skaffe enheden...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Morten
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 383
Tilmeldt: 26. mar 2004, 21:04

4. sep 2015, 15:41

Tak for linket Viking :)

Du har ganske ret i at det er lidt tricky at arbejde med motor kul, men med de rette forbindelser kan det lade sig gøre. :wink:
Videre finder jeg at det er sjovere at reparere end bare købe nyt, så derfor kan jeg sagtens leve med at bruge et par timer på opgaven.
God weekend til alle.

Mvh. Morten
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1657
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

4. sep 2015, 16:32

Et tip til at finde dem rigtige hårdhed på kul er at tegne på et papir med de gamle og så sammenligne med de nye.
Det kan guide lidt ...
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

4. sep 2015, 17:33

Jeg har byttet på kul, på AC og DC motorer og dynamoer..

Stir lidt på dokumentet:

http://www.argointl.com/wp-content/uplo ... ators2.pdf
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262

Tilbage til "Cabriolet Forum"