Banner cycler

Motorhaveri!

Her kan cabriolet ejere udveksle erfarringer.

Redaktører: Ole-Bendtsen, Casper_Ankersen, Jensen, khrisdk, Bestyrelsen, Kanstrup

Jannek_uldal
SUPER SAAB FREAK
Geografisk sted: Midtjylland
Indlæg: 198
Tilmeldt: 28. jul 2005, 15:12

Motorhaveri!

26. okt 2016, 19:43

Konen gik desværre i stå på den fine nye motorvej på vej i OrgCAb'en mod Silkeborg i dag og efter en tur med Dansk Autohjælp til Asbjørns Auto i Silkeborg, måtte Keld konstaterer at jeg har en knækket plejlstang eller noget der er værre i den ene cylinder.

Jeg er ikke fingerem nok eller har udstyr til selv at gå i gang med at skille motoren ad og Keld skal have en pæn sjat penge for at lave reperationen.

Jeg tænker lidt på om en "ny" motor ikke ville være den bedste vej til at komme ud at køre igen (det kan jeg nok finde nogen, der vil hjælpe med)

Er der nogen der evt ligger inde med (eller kender til) en 16V turbo motor til en Org900 jeg kunne købe? Min er fra '92'med 3-trins automatgearkasse.

Gode råd og input modtages meget gerne

/Jannek


SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12
Brugeravatar
Nicolai
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Geografisk sted: Odder
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 23. mar 2004, 23:22

26. okt 2016, 20:29

Hvis ikke der er nogen der melder sig, så er jeg ret sikker på at Verninge auto kan sælge dig en T16 motor. Kan også sagtens tænkes at Gert (GEPA) har en stående.

Mvh Nicolai
9-3X TTID4 180HK 2011
9000 CSE 2.3T A50 Aut. 1997
900 Aero LPT 1993
Brugeravatar
Casper_Ankersen
Moderator
Kontakt:
Geografisk sted: Beder
Indlæg: 5768
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:34

26. okt 2016, 21:10

Det lyder ikke rart med en knækket plejlstang og/eller det der er værre. Det er før set at en knækket plejlstang har resulteret i total haveri af motor med mere,

Da motor og gearkasse under alle omstændigheder skal ud ville jeg få gjort det som det første og få dem skilt ad så det kan konstateres om resterne fra den havarerede plejlstang har skadet gearkassen

Eriks Auto i Thisted kunne også være en mulighed for en T16 maskine og evt. en anden gear kasse,
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 11683
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

26. okt 2016, 22:08

Uhh slemt, hvor langt havde den gamle motor kørt ?

Nu er det med cab og især OG900 cab lidt svært, da cab biler ofte holder langt flere år end "søster bilen" med stål tag.
Sagt med andre ord: Det at finde en anden motor med få km bag sig kan blive svært.
Desuden har skal den "ny" motor holde mange år endnu.
Ældre Saab motorer der har stået stille uden olie og kølevand bliver svage i toppakningen og pakdåser.

Så jeg vil klart anbefale at løbe en evt. brugt motor igennem med friske sliddele, så som toppakning, hoved- og plejl lejer, pakdåser og vandpumpen mv.

Ellers ender man bare med en svag og ustabil enhed og så er glæden ved en sommerbil nem at overse.

Det er relativt nemt at hive "komfuret" op af en OG900 og endnu nemmere at renoveret motoren.
Lidt mere trixet er det at samle motor/gearkasse igen,men generelt et hyggeligt vinter job.

Mht. til tid: Det tager for en uøvet ca. en lille dag at klargører og hive motor/gearkasse op.
(kræver en giraf).
Samme tid ned igen og på plads.

Renovering af motor tager ofte en del uger. Bare at skaffe stumper som hele knastkædesæt tager tid.

Og så er der automatgearkassen i OG900.... Håber den der er i er ok, da det er ikke nemt at finde gode autokassser til OG900
Man skal ikke begynde at sende dem til rep, med mindre man er meget rig !

Så der er en vinters fornøjelser forude...

Tjek evt. Projekt forum for min Silver Aero. Den fik hele motorturen efter en knust T16 motor.
Silver Aero fik en brugt 100 kkm motor, den blev åbnet og frisket. Denne motor går som en drøm.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74 "Sportsvognen"
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Jannek_uldal
SUPER SAAB FREAK
Geografisk sted: Midtjylland
Indlæg: 198
Tilmeldt: 28. jul 2005, 15:12

27. okt 2016, 13:56

Tak allesammen. Jeg har nu været i dialog med et par af dem og de har maskiner stående. De har dog rullet 200.000 + km så jeg skal lige undersøge lidt mere om jeg ikke kan komme under 200.000 på en "ny" motor.

Min havde rullet 197.000 miles Viking, så ny var den ikke. Men jeg møder også overraskelse når jeg nævner at den er havareret allerede nu. Det ser "man" ikke tit.

Hvad med Sverige i grunden? Kunne jeg ikke finde en motor der med omkring 100.000 på tælleren

/J
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Geografisk sted: 6230 Rødekro
Indlæg: 1613
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

27. okt 2016, 16:25

De yngste OG900 er nu næsten 25 år gamle.
En motor der kun har rundet 100000km ville kun have gået 4000 km pr år.
Tror den er svær.

En velholdt T16 motor går ikke i stykker.
Så du har været uheldig eller nærmest heldig at få fat i en der ikke holdt bilens levetid.
Jeg ville ikke føle mig utryg ved at få monteret en der har gået 200.000km, hvis de dog selv skifter den, hvis den skulle have en defekt inden for et par måneder.

:wink:
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
Nikolaj
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: silkeborg
Indlæg: 809
Tilmeldt: 11. sep 2004, 22:36

27. okt 2016, 19:43

Jeg har en blok til at stå fra en 86 som nok har gået 300t + som skal have nye pakning mm som viking beskriver
Den står i laven ved Silkeborg
og900 cab ønskes ;-)
Jannek_uldal
SUPER SAAB FREAK
Geografisk sted: Midtjylland
Indlæg: 198
Tilmeldt: 28. jul 2005, 15:12

28. okt 2016, 19:41

Tak Nikolaj - den har jeg lige i tankerne. Jeg prøver først at finde en med under 200.000 på tælleren, men vender måske tilbage,

Erik i Thisted har en stående fra 85 som kun har gået ca 100.000km. Passer den i min 92'er hvis jeg bruger alt andet fra min egen?
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 11683
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

29. okt 2016, 08:59

Motorerne til og med MY87 har olierør oven på knastlejebukkene.
Rørene er samlet med plast bøjninger.
Plasten bliver hård og sprød og skal skiftes, ellers revner de og olien kommer ikke til lejer og knaster.
En rigtig dårlig konstruktion.
Fra MY 88 og frem er der indbygget oliekanaler i topstykket.

En motor der har stået stille længe skal alligevel have frisk toppakning og så skal olierør alligevel fjernes.

Jeg købte friske rør og pakninger hos Esbjerg Cylinder Service
Kvalitet tyske komponenter. Ikke " kina guf"

Regn med ca. 20 kkr for en motor gear operation inkl. de ting man ofte finder under vejs, så som der skal nye kølerslanger, servo slanger, tandstang, vandpumpe, knastkæder og styr. Plus div. motor stumper. Inkl. Køb af brugt motor og gearkasse.

Tandstang og servoslanger købes hos www.rockauto.com til meget få $

Det tager ca. 1 - 1 1/2 time at skifte tandstangen når motoren er ude.
Ellers er det en hel weekends arbejde...desuden holder tandstangen ikke meget over 1/4 MKm
Slanger går desuden i opløsning over tid og begynder at sive og savle.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74 "Sportsvognen"
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Cabriolet Forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst