Konen gik desværre i stå på den fine nye motorvej på vej i OrgCAb'en mod Silkeborg i dag og efter en tur med Dansk Autohjælp til Asbjørns Auto i Silkeborg, måtte Keld konstaterer at jeg har en knækket plejlstang eller noget der er værre i den ene cylinder.
Jeg er ikke fingerem nok eller har udstyr til selv at gå i gang med at skille motoren ad og Keld skal have en pæn sjat penge for at lave reperationen.
Jeg tænker lidt på om en "ny" motor ikke ville være den bedste vej til at komme ud at køre igen (det kan jeg nok finde nogen, der vil hjælpe med)
Er der nogen der evt ligger inde med (eller kender til) en 16V turbo motor til en Org900 jeg kunne købe? Min er fra '92'med 3-trins automatgearkasse.
Gode råd og input modtages meget gerne
/Jannek
Motorhaveri!
Redaktør: Bestyrelsen
- Jannek_uldal
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Motorhaveri!
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Indlæg
Det lyder ikke rart med en knækket plejlstang og/eller det der er værre. Det er før set at en knækket plejlstang har resulteret i total haveri af motor med mere,
Da motor og gearkasse under alle omstændigheder skal ud ville jeg få gjort det som det første og få dem skilt ad så det kan konstateres om resterne fra den havarerede plejlstang har skadet gearkassen
Eriks Auto i Thisted kunne også være en mulighed for en T16 maskine og evt. en anden gear kasse,
Da motor og gearkasse under alle omstændigheder skal ud ville jeg få gjort det som det første og få dem skilt ad så det kan konstateres om resterne fra den havarerede plejlstang har skadet gearkassen
Eriks Auto i Thisted kunne også være en mulighed for en T16 maskine og evt. en anden gear kasse,
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Uhh slemt, hvor langt havde den gamle motor kørt ?
Nu er det med cab og især OG900 cab lidt svært, da cab biler ofte holder langt flere år end "søster bilen" med stål tag.
Sagt med andre ord: Det at finde en anden motor med få km bag sig kan blive svært.
Desuden har skal den "ny" motor holde mange år endnu.
Ældre Saab motorer der har stået stille uden olie og kølevand bliver svage i toppakningen og pakdåser.
Så jeg vil klart anbefale at løbe en evt. brugt motor igennem med friske sliddele, så som toppakning, hoved- og plejl lejer, pakdåser og vandpumpen mv.
Ellers ender man bare med en svag og ustabil enhed og så er glæden ved en sommerbil nem at overse.
Det er relativt nemt at hive "komfuret" op af en OG900 og endnu nemmere at renoveret motoren.
Lidt mere trixet er det at samle motor/gearkasse igen,men generelt et hyggeligt vinter job.
Mht. til tid: Det tager for en uøvet ca. en lille dag at klargører og hive motor/gearkasse op.
(kræver en giraf).
Samme tid ned igen og på plads.
Renovering af motor tager ofte en del uger. Bare at skaffe stumper som hele knastkædesæt tager tid.
Og så er der automatgearkassen i OG900.... Håber den der er i er ok, da det er ikke nemt at finde gode autokassser til OG900
Man skal ikke begynde at sende dem til rep, med mindre man er meget rig !
Så der er en vinters fornøjelser forude...
Tjek evt. Projekt forum for min Silver Aero. Den fik hele motorturen efter en knust T16 motor.
Silver Aero fik en brugt 100 kkm motor, den blev åbnet og frisket. Denne motor går som en drøm.
Nu er det med cab og især OG900 cab lidt svært, da cab biler ofte holder langt flere år end "søster bilen" med stål tag.
Sagt med andre ord: Det at finde en anden motor med få km bag sig kan blive svært.
Desuden har skal den "ny" motor holde mange år endnu.
Ældre Saab motorer der har stået stille uden olie og kølevand bliver svage i toppakningen og pakdåser.
Så jeg vil klart anbefale at løbe en evt. brugt motor igennem med friske sliddele, så som toppakning, hoved- og plejl lejer, pakdåser og vandpumpen mv.
Ellers ender man bare med en svag og ustabil enhed og så er glæden ved en sommerbil nem at overse.
Det er relativt nemt at hive "komfuret" op af en OG900 og endnu nemmere at renoveret motoren.
Lidt mere trixet er det at samle motor/gearkasse igen,men generelt et hyggeligt vinter job.
Mht. til tid: Det tager for en uøvet ca. en lille dag at klargører og hive motor/gearkasse op.
(kræver en giraf).
Samme tid ned igen og på plads.
Renovering af motor tager ofte en del uger. Bare at skaffe stumper som hele knastkædesæt tager tid.
Og så er der automatgearkassen i OG900.... Håber den der er i er ok, da det er ikke nemt at finde gode autokassser til OG900
Man skal ikke begynde at sende dem til rep, med mindre man er meget rig !
Så der er en vinters fornøjelser forude...
Tjek evt. Projekt forum for min Silver Aero. Den fik hele motorturen efter en knust T16 motor.
Silver Aero fik en brugt 100 kkm motor, den blev åbnet og frisket. Denne motor går som en drøm.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Jannek_uldal
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Tak allesammen. Jeg har nu været i dialog med et par af dem og de har maskiner stående. De har dog rullet 200.000 + km så jeg skal lige undersøge lidt mere om jeg ikke kan komme under 200.000 på en "ny" motor.
Min havde rullet 197.000 miles Viking, så ny var den ikke. Men jeg møder også overraskelse når jeg nævner at den er havareret allerede nu. Det ser "man" ikke tit.
Hvad med Sverige i grunden? Kunne jeg ikke finde en motor der med omkring 100.000 på tælleren
/J
Min havde rullet 197.000 miles Viking, så ny var den ikke. Men jeg møder også overraskelse når jeg nævner at den er havareret allerede nu. Det ser "man" ikke tit.
Hvad med Sverige i grunden? Kunne jeg ikke finde en motor der med omkring 100.000 på tælleren
/J
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
- Deja-wuzzz
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
De yngste OG900 er nu næsten 25 år gamle.
En motor der kun har rundet 100000km ville kun have gået 4000 km pr år.
Tror den er svær.
En velholdt T16 motor går ikke i stykker.
Så du har været uheldig eller nærmest heldig at få fat i en der ikke holdt bilens levetid.
Jeg ville ikke føle mig utryg ved at få monteret en der har gået 200.000km, hvis de dog selv skifter den, hvis den skulle have en defekt inden for et par måneder.
En motor der kun har rundet 100000km ville kun have gået 4000 km pr år.
Tror den er svær.
En velholdt T16 motor går ikke i stykker.
Så du har været uheldig eller nærmest heldig at få fat i en der ikke holdt bilens levetid.
Jeg ville ikke føle mig utryg ved at få monteret en der har gået 200.000km, hvis de dog selv skifter den, hvis den skulle have en defekt inden for et par måneder.
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
- Jannek_uldal
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Tak Nikolaj - den har jeg lige i tankerne. Jeg prøver først at finde en med under 200.000 på tælleren, men vender måske tilbage,
Erik i Thisted har en stående fra 85 som kun har gået ca 100.000km. Passer den i min 92'er hvis jeg bruger alt andet fra min egen?
Erik i Thisted har en stående fra 85 som kun har gået ca 100.000km. Passer den i min 92'er hvis jeg bruger alt andet fra min egen?
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Motorerne til og med MY87 har olierør oven på knastlejebukkene.
Rørene er samlet med plast bøjninger.
Plasten bliver hård og sprød og skal skiftes, ellers revner de og olien kommer ikke til lejer og knaster.
En rigtig dårlig konstruktion.
Fra MY 88 og frem er der indbygget oliekanaler i topstykket.
En motor der har stået stille længe skal alligevel have frisk toppakning og så skal olierør alligevel fjernes.
Jeg købte friske rør og pakninger hos Esbjerg Cylinder Service
Kvalitet tyske komponenter. Ikke " kina guf"
Regn med ca. 20 kkr for en motor gear operation inkl. de ting man ofte finder under vejs, så som der skal nye kølerslanger, servo slanger, tandstang, vandpumpe, knastkæder og styr. Plus div. motor stumper. Inkl. Køb af brugt motor og gearkasse.
Tandstang og servoslanger købes hos www.rockauto.com til meget få $
Det tager ca. 1 - 1 1/2 time at skifte tandstangen når motoren er ude.
Ellers er det en hel weekends arbejde...desuden holder tandstangen ikke meget over 1/4 MKm
Slanger går desuden i opløsning over tid og begynder at sive og savle.
Rørene er samlet med plast bøjninger.
Plasten bliver hård og sprød og skal skiftes, ellers revner de og olien kommer ikke til lejer og knaster.
En rigtig dårlig konstruktion.
Fra MY 88 og frem er der indbygget oliekanaler i topstykket.
En motor der har stået stille længe skal alligevel have frisk toppakning og så skal olierør alligevel fjernes.
Jeg købte friske rør og pakninger hos Esbjerg Cylinder Service
Kvalitet tyske komponenter. Ikke " kina guf"
Regn med ca. 20 kkr for en motor gear operation inkl. de ting man ofte finder under vejs, så som der skal nye kølerslanger, servo slanger, tandstang, vandpumpe, knastkæder og styr. Plus div. motor stumper. Inkl. Køb af brugt motor og gearkasse.
Tandstang og servoslanger købes hos www.rockauto.com til meget få $
Det tager ca. 1 - 1 1/2 time at skifte tandstangen når motoren er ude.
Ellers er det en hel weekends arbejde...desuden holder tandstangen ikke meget over 1/4 MKm
Slanger går desuden i opløsning over tid og begynder at sive og savle.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"