Side 1 af 1

9-3 cab.

: 16. jun 2017, 15:35
af westphal
Hej.
Jeg har lige købt en 9-3 SE cab. fra 2000. Den er uden afgift, så det er jeg spændt på, hvad det løber op i ?
Men er nogen i klubben, der ved hvor mange 9-3 cabs, der produceret ?
Venlig hilsen.
Kurt. :D

Re: 9-3 cab.

: 20. jul 2017, 17:41
af westphal
Hej Saabvenner.
Idag har jeg betalt afgift og indreg, 9- 3 cabben, så nu venter jeg på sommeren.
Kurt. :D

Re: 9-3 cab.

: 20. jul 2017, 18:35
af Saabbillum
Det er da sommer :lol: .....Held og lykke med bilen.

Re: 9-3 cab.

: 3. aug 2017, 19:15
af SteenHansen
Du må finde nogle solskinshuller mellem skyerne, og komme ud på nogen ture. Det øger dog fornøjelsen lidt når temperaturen stiger.

Re: 9-3 cab.

: 26. aug 2017, 21:05
af TB
Hej Kurt,

Tillykke med den fine SAAB.

Hvis muligt så få monteret en windbreaker over bagsædet, til når man kun benytter forsæderne.

Så trækker det næsten ikke i nakken, og man kan snildt køre ned til 12-14 grader udendørs.

Og en god uldtrøje, der er høj i halsen så bliver smilet bare større hver eneste gang du triller en tur.

Re: 9-3 cab.

: 26. aug 2017, 21:19
af westphal
Hej TB.
Der med fulgte en windbreaker, og det gør turene behagelige. Det viser sig, at bilen er fra 2001, og den er i næsten perfekt stand. Jeg skal skifte den bagerste lydpotte, og så har den en lille ridse på højre bagskærm. Jeg desuden monteret 17´´ fælge.
M.v.h.
Kurt. :D

Re: 9-3 cab.olieforbrug.

: 29. sep 2017, 14:55
af westphal
Hej saab venner.
På mln sidste tur lnden cabben skulle afmeldes for vinteren skulle den ud på en længere motorvejs tur. På vejen hjem stod der masser af blå røg bagud, og jeg måtte ind og tanke olie ca. 4 liter på 150 km. Bilen blev afmeldt og kørt på værksted, hvor det viste sig, at paraplyerne, olieringene, stempelringene var dårlige, og da motoren var adskilt, så blev plejlejerne og turboen udsklftet, Nu kører den som en drøm, så jeg ser frem til foråret. Jeg har ikke betalt regningen endnu u ha, u ha.
M.v.h.
Kurt. :shock:

Re: 9-3 cab.

: 29. sep 2017, 19:54
af bolsen
Hej Kurt
Det var da lidt af en reparation du der fik lavet - og jeg føler med dig når regningen kommer......... Når ja - man sælger den jo heller ikke bare for det. Man sælger jo helle ikke sin hund :shock: eller konen :oops: - kun en gang imellem.............. :lol:

Re: 9-3 cab.

: 12. okt 2017, 14:48
af westphal
Hej.
Så har jeg fået regningen på reparationen, så lillemor mener, at min kvote til legetøj er opbrugt for i år. Bilen går godt, men den går lidt ujævnt ind imellem. Jeg mistænker tændkasetten, men inden jeg investerer en mindre formue i en ny, så ville jeg gerne låne en rød tændkasette. Er der en klubben, der vil låne mig en sådan, så vil det glæde mig.
Venlig hilsen.
Kurt.

Re: 9-3 cab.

: 12. okt 2017, 16:40
af kesr
Der skal da en sort tændkassette på en 2001!

Re: 9-3 cab.

: 12. okt 2017, 17:14
af westphal
Hej.
Tak for svaret. I henhold til "EC Certificate of conformitiy "så er bilen fremstillet i Trollhættan d. 2000-12-21,og den er betegnet som en 2001 model. Jeg har købt bilen i Tyskland, og da var der en rød tændkassette mont. Jeg har prøvet at mont. en sort tændkassette, men så vil bilen ikke starte, så jeg er lidt på herrens mark.
Venlig hilsen.
Kurt.

Re: 9-3 cab.

: 12. okt 2017, 17:29
af Viggen
Hej.

På min SAAB 9-3 MY01 var der ab fabrik monteret en RØD tændkasette. :!:
T7 motorer skal have RØDE, medens T5 bruger SORTE. :wink:

SAAB hilsen Ole

Re: 9-3 cab.

: 12. okt 2017, 18:49
af Mortenvig
Viggen skrev:
12. okt 2017, 17:29
Hej.

På min SAAB 9-3 MY01 var der ab fabrik monteret en RØD tændkasette. :!:
T7 motorer skal have RØDE, medens T5 bruger SORTE. :wink:

SAAB hilsen Ole
Ole det er omvendt
T5 uden luftmasse måler skal have røde kasetter, og T7 med luftmassemåler skal have sorte kasetter
2017-07-08 08.30.56.jpg
Typisk T7 motor, bemærk luftmasse måleren monteret på luftfilter kassen

MVH
Morten

Re: 9-3 cab.

: 12. okt 2017, 18:59
af westphal
Hej saab venner.
Nu er jeg totalt forvirret. Der er luftmængde måler mont. i bilen. Er det så en T5 eller en T7 motor jeg har?
M.v.h.
Kurt :?

Re: 9-3 cab.

: 12. okt 2017, 19:09
af Mortenvig
westphal skrev:
12. okt 2017, 17:14
Hej.
Tak for svaret. I henhold til "EC Certificate of conformitiy "så er bilen fremstillet i Trollhættan d. 2000-12-21,og den er betegnet som en 2001 model. Jeg har købt bilen i Tyskland, og da var der en rød tændkassette mont. Jeg har prøvet at mont. en sort tændkassette, men så vil bilen ikke starte, så jeg er lidt på herrens mark.
Venlig hilsen.
Kurt.
Prøv at indtaste dit stelnummer her, også betegnet vin number
http://www.thesaabsite.com/catalog/saab ... ?year=2008
så ved du hvornår den er født og med hvilke options den var født med, hvilket inkluderer motorkoden

MVH
Morten

Re: 9-3 cab.

: 12. okt 2017, 19:13
af Mortenvig
westphal skrev:
12. okt 2017, 18:59
Hej saab venner.
Nu er jeg totalt forvirret. Der er luftmængde måler mont. i bilen. Er det så en T5 eller en T7 motor jeg har?
M.v.h.
Kurt :?
Et billede af motorrummet ville hjælpe gevaldigt

MVH
Morten

Re: 9-3 cab.

: 12. okt 2017, 19:28
af westphal
Hej Morten.
Motor koden: B205L. siger det noget :?:
M.v.h.
Kurt.

Re: 9-3 cab.

: 12. okt 2017, 21:14
af Mortenvig
Samme motor som min bare med 30 hk mere, og den skal køre med en sort kassette,
medmindre den er blevet bygget radikalt om i sin 17 års levetid

MVH
Morten

Re: 9-3 cab.

: 12. okt 2017, 22:36
af Viggen
Kære SAAB venner. 8)

Det er med stor beklagelse, at jeg fejlagtigt sammenkoblede Trionic 5 med sort kasette og Trionic 7 med rød kasette. :oops: :oops:
Det naturligvis omvendt. :!:
T5 RØD - T7 SORT

Modtag min undskyldning

Ole

Re: 9-3 cab.

: 13. okt 2017, 11:49
af westphal
Hej.
Tak for alle de gode råd. Jeg fik en anden sort tændkassete, og så kørte bilen, så det er åbenbart en dum tysker,der har mont. en rød.
Venlig hilsen.
Kurt. :D

Re: 9-3 cab.

: 26. okt 2017, 16:50
af westphal
Hej.
Det er korrekt min 9-3 cab skal køre med en sort tændingsmodul, og det har jeg mont. og bilen kører o.k. men når den er kold, så går den meget ujævnt . på de 2 første forsøg og går derefter i stå. 3 forsøg så går den normalt. Min mekaniker har haft testeren på og den viser 0 fejl. Når bilen er varm,så er der ingen problemer. Er der en i klubben, der har et godt tip?
Saab amatøren.
Kurt. :?:

Re: 9-3 cab.

: 3. nov 2017, 14:53
af westphal
Hej.
Så kører cabben. Skift af en vakum slange og en ny sensor på krumtappen hjalp.
God weekend.
Kurt. :D

Re: 9-3 cab.

: 14. sep 2018, 20:51
af westphal
Hej Saab venner.
I løbet af den dejlige sommer har lillemor og jeg kørt ca. 3000 km uden tag . det har været pragtfuld. Bilen har kørt perfekt ca. 12 km pr. liter benzin. Der er dog et lille problem, nemlig når bilen er kold, så starter den fint; men den kører op og ned i tomgang. Det gentager sig 3 gange og ind imellem går den i stå. Ved 4 opstart går den normalt, 800 omdrejninger, og resten af dagen er der ingen problemer. Flere mekanikere har haft deres testere på, ingen fejl. Har I et godt tip.
Venlig hilsen.
Kurt. :D

Re: 9-3 cab.

: 15. sep 2018, 06:06
af Mortenvig
Der er mange fejlkilder desværre :roll:
Utæt indsugnings system.
Dårlig stel til motorstyringen.
Beskidt gasspjæld.
Beskidt Luftmassemåler.
En temperatur føler der måler forkert.
Slidte lambdasonder der måler forkert.
Jeg har haft alle problemerne på min, undtagen temperatur sensorene.
Men når alle fejl er udbedret, så det som at få en ny motor.

MVH
Morten

Re: 9-3 cab.

: 15. sep 2018, 08:21
af Jensen
Som Morten siger er den en svær fejl at finde ud af. Det der slår mig er nok at den har stort set det samme mønster hver gang den er kold, og altid kommer i gang efter et par forsøg.
Jeg tænker at det måske kunne være benzinpumpen der ikke giver nok tryk/flow og så lige skal have et par tændingspåslag før den er oppe på nominelt tryk på systemet?

Det kunne også være returventilen. Jeg har dog kørt med en defekt returventil på min ng900 engang. Her skulle man så bare tørne den 3-4 sekunder eller deromkring før den slog i gang, hvis den havde stået en længere periode. Så det var ikke temperaturen der havde betydning, men trykket i benzinsystemet.

Hvad med brændstoftrykregulatoren? Denne kan også gøre at der ikke kommer nok tryk til dyserne. Når dette sker vil motorstyringen (udfra lambda) korrigere og ændre duty-cycle på dyserne så de giver større mængde. Dette vil så give forkert brændstofforbrug på SID (højere end reelt) da den går ud fra et specifikt tryk. Giver den for højt tryk til dyserne er det modsat.
Motorstyringen plejer dog i dette tilfælde at korrigere så hurtigt og præcist at man ikke opdager det (udover på SID), men jeg ved ikke i forbindelse med koldstart. Her regulerer den jo ikke på lambda?

Hvordan kommer du frem til det benzinforbrug du oplyser? Er det udfra km kørt/liter tanket eller bare udfra SID?

MVH Mads