Banner cycler

Ny synet 900cab Lady DI

Her kan cabriolet ejere udveksle erfarringer.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Ny synet 900cab Lady DI

13. jul 2018, 11:46

20170116_152642.jpg
Så er min Italienske Darling på nummer plader igen.
Hun har stået stille 1 3/4 år. og da synet løb i mart sidste år tog jeg pladerne af.
Har ikke haft tid til at pusle om vognen og ville ikke sende den til syn med uldne triangler.

Lidt historie:
Min cab er en Saab 900 MY 1987 2,0 T. Født i efteråret 1987 og indregistreret i Firenze Italien 31/12-1987.
så hun må have stået i udstillingen lidt da det er en ægte Saab med håndbremsen på forhjulene.

kom til DK i 2004 og var ejet af en Direktør i Lyngby.

Jeg købte vognen i Aug 2007 og har kørt ca. 50 kkm i bilen fra aug. 2007 til okt. 2016

hun hedder "Lady DI" da den er rød og har sine kvinde nykker, samt er ombygget til "DI" tænding fra en Saab 9000.

Hun blev stillet hen i oktober 2016 og jeg har ikke hast tid til at pusle med den og få den synet.

Der skulle friske nedre trianger på. Da de originale var blevet røde og kedelige at se på. ( de øverste er fine )
Trianglerne er ret keine i forvejen så der er ikke rigtig plads rust. Desuden kom der PU bøsninger på så den er frisk og klar til sommerkørsel.

Ud over det var det tid til friske bremseskiver, hovedrenovering af kalibre og nye klodser.
Nye dæk
Service af CAB hydraulikken, frisk olie, frisk servo olie mv.

Desværre savler motoren og servostyringen lidt, så motoren kommer op næste vinter og alt bliver frisket op.
Men ellers er alt frisk og godt...

Jeg har et rustfrit forrør stående til bilen og der kommer også rustfri bagsystem på til vinter, Nu skal de originale Saab potter liges pines livet ud af...

Benyttede muligheden med at få klassisk forsikring på bilen. Da den aldrig kører i vinterperioden og kun bruges til fornøjelser, så passer det fint.

Så nu er det bare at nyde sommeren....
Med friske plader og frisk olie i motoren.


Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Ny synet 900cab Lady DI

13. jul 2018, 13:28

Hej Viking

Tillykke med at du nu igen har fået skønheden på vejen.

Et enkelt spørgsmål, som vist er stillet før: Har du ikke byttet om på Lady DI og Silver Aero i din signatur?

Og så er jeg spændt på at høre, hvordan du får has på oliesvederiet. Jeg har aldrig haft en SAAB (det være sig 2T eller 900), der ikke svedte, før jeg fik min første 9K.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Ny synet 900cab Lady DI

13. jul 2018, 16:51

Håber ikke du får for meget af den rustfrie lyd, med i udskiftningen :wink:
Så forstår jeg bedre navnet, jeg har altid troet det refererede til det engelske kongehus.
Men hvad giver konverteringen ?
Bortset fra en renere motor, og en del arbejde i garagen.
Bruger den stadig den originale ezk boks, eller er det hele fra en 9000 ?

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 5785
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:34

Re: Ny synet 900cab Lady DI

13. jul 2018, 19:52

Det korte svar på DI delen

Det er et rent/separat DI system fra Saab 9000CD M88-B. Alle delene til tændingen er taget fra en 9000CD M88-B da det kun er denne model fra anden halvdel af model året systemet fandtes på. fra model år 89- smeltede DI & APC systemet sammen til DI/APC inden Trionic 5 blev frigivet på Aero modellen i 93 og resten af dem i 94

Dele er kort beskrevet: Rød DI kassette, Map sensor, Krumtap føler & blænde skive, DI styreboks,

Den lange forklaring kan ses her http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic ... ler#p39623
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Ny synet 900cab Lady DI

13. jul 2018, 20:43

Teløgge!

Alt om tænding er indeholdt i DI kassetten. Den er genial. Den styrer selv forstilling. Den føler evt. bankning. Ved start, fyrer den en fed byge af gnister. 8)
DI er følsom for overslag. DI bliver ristet af topstykket. Varme er skadelig for elektronik.
Jeg flyver papflyver, med 4 cyl. bokser 95 HK. Stigstrømskarburator. Dobbelte tændingsmagneter, med platiner. Jeg skal ikke ud og flyve med en DI motor. Nej tak, flyvemotorstop er en alvorlig ting. :roll:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Ny synet 900cab Lady DI

14. jul 2018, 17:48

Den starter bedre med DI
Is kold eller kogende...
Desuden passer DI tænding meget bedre til turbo tryk.
Den ruller fint langt ud til det røde felt uden at bliver "spændende"
Ombygningen tager en del tid.
Især hvis man ikke har ledningsnettet til DI
(Som jeg ikke havde).

Motoren savler lidr og slanger til tandstangen samt pumpen savlet også lidt.
Alt er nemmere med motoren ude.

Skifter også bøsninger i øvereste triangler i samme omgang.

Men nu skal der køres sommer sjov...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Ny synet 900cab Lady DI

14. jul 2018, 19:04

Udskiftning af gummibøsninger på 96, 99 og Og900 er spild af penge og tid.
If it ain't broke, don't fix it. (Murphy)
Dette er ikke GM SAABer..
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Ny synet 900cab Lady DI

14. jul 2018, 19:40

Døm ikke en bog på dens omslag.
Man skal ikke skue hunden på hårene. :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Ny synet 900cab Lady DI

14. jul 2018, 22:18

Har skiftet dem i de nedre triangler og det har givet bedre egenskaber.
De et også skiftet på Silver Aero.
Jeg skal ikke tilbage til Gummi :shock: der :mrgreen:

Det eneste jeg savner er en bagende der er mere dynamisk som forenden.
Det har min nye bil wow det virker...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Ny synet 900cab Lady DI

14. jul 2018, 23:07

Overtro. Suggestion.

Jeg har en 96 '61, en 96 '63, en 96 '75. En 99 '69, en Og900 '83 og endeligt en Og900 '92 Cab.
De er alle meget sporsikre, de kører overfedt. Ingen vals over dansen.
Fruen har en '95 9000 CSE Aero 2.3. Det er en anden skole. Jeg har byttet 2 gummibøsninger på fortøjet. 9000 har McSpareson ophæng. Der var klonk-gunk-klonk. Inderrørene havde sluppet i vulkanisering. Rørene daldrede i gummiet.
Der var ingen tvivl, de skulle skiftes.
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Ny synet 900cab Lady DI

16. jul 2018, 11:55

Hov manglede lidt.

Bilen fik også nye baghjulslejer ( de var hos Saab Orio parts til 230 kr./side ) , de var "halvgået og ikke helt støjfrie, og til den pris var det bare på med nogle nye enheder. Så er der fred de næste 20 år.

Nye bremserør på bagakslen. ( Det gamle på bagakslen så sløje ud, maling var løsnet flere sted og de var blevet røde.

Nye PTFE bremseslanger med rustfri armering og rustfri fitting både til for og bag.
Virker super. (De gamle slanger havde små revner i gummien og fittings var trætte.

Det er dejligt nemt på en Saab 900, at skifte bremserør og slanger. Nemt at komme til og lige til at løsne...
Hoved rør er gemt inde i bilen og er godt beskyttet. Svensk kvalitet....
Senest rettet af viking 18. jul 2018, 13:01, rettet i alt 1 gang.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Ny synet 900cab Lady DI

16. jul 2018, 17:33

Fjern dækpladen oven på panelet i føre siden, De kan ruste, men er bare skjulte.
Træk tæppe tilside og kontroller området ved pedalerne.
Jeg har skiftet rør på 2 af min fars og 900 i kabinen, med det var også tidlige modeller.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Cabriolet Forum"