Driller kaleche hydraulikken på OG900 ?
Så fortvivl ikke.
Her kan man købe stumperne: ( Det er et Amerikansk system , fra American Sun roof company, fra nyt )
Stempler ( når de begynder at jamre og hyle, så skal der nye til )
http://www.hydroe.com/product_detail.ht ... 20Cylinder
eller her:
https://store.convertibleparts.com/sacotoplicy.html
Hvis pumpen er sløj:
http://www.hydroe.com/product_detail.ht ... tor%20Pump
Delene koster en brøkdel af originale Saab dele. Saab lavede dem ikke selv, men købte delene i USA.
Det eneste der så mangler er lidt fittings og slanger.
Hele hyd. systemet, kan fjernes fra bilen som en enhed.
Fittings er skrøbelige og skal behandles med forsigtighed.
Hvis systemet er ude er det fornuftigt at skifte slangerne, da de bliver skøre over tid.
Slanger er lidt svære at skaffe. Gad vide om std. Ford slanger passer:
http://www.hydroe.com/product_detail.ht ... Hose%20Set
Her er en der ordner systemet på en Ford Mustang. Systemet er meget ens med det Amerikanske system i Saab OG900:
https://www.youtube.com/watch?v=1GozPSrPSu0
Er der nogen der ved hvor slangerne kan skaffes ???
CAB Hydrauliske dele til OG900
Redaktør: Bestyrelsen
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
CAB Hydrauliske dele til OG900
Senest rettet af viking 18. jul 2018, 11:01, rettet i alt 1 gang.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: CAB Hydrauliske dele til OG900
Her er fittings. (omløberne har tendens til at flække og bliver skøre med tiden).
Vinklerne hedder:
1/4" Tube x 1/8" Male NPT Brass 90° Compression Elbow
https://www.ebay.com/itm/Brass-Compress ... itleDesc=0
Slangerne er 1/4"
http://www.thoritedirect.co.uk/products ... tubing_14/
Working pressure: 42 bar ( de springer ved 172 bar ).
Det er også nylon fra fabrikken. Desværre bliver Nylon sprødskøre med alderen....
Det er ok "bare" at skifte slangerne og beholde fittings.
Det kræver "bare" nye omløbere og nye skærer ringe.
Så der det nok nemmest / billigst at købe den kasse std. fittings med ringe og omløbere.
Dvs. eks. 25 stk. fittings med ring og omløber, samt en rulle slange.
Så er hele systemet opfrisket.
DATA, systemet:
Arbejdstryk pumpen: 25 bar ( 365 psi)
Bespændingsmoment omløbere: 5,1-6,2 Nm
Hyd.olien: Aeroshell Fluid 41
Vinklerne hedder:
1/4" Tube x 1/8" Male NPT Brass 90° Compression Elbow
https://www.ebay.com/itm/Brass-Compress ... itleDesc=0
Slangerne er 1/4"
http://www.thoritedirect.co.uk/products ... tubing_14/
Working pressure: 42 bar ( de springer ved 172 bar ).
Det er også nylon fra fabrikken. Desværre bliver Nylon sprødskøre med alderen....
Det er ok "bare" at skifte slangerne og beholde fittings.
Det kræver "bare" nye omløbere og nye skærer ringe.
Så der det nok nemmest / billigst at købe den kasse std. fittings med ringe og omløbere.
Dvs. eks. 25 stk. fittings med ring og omløber, samt en rulle slange.
Så er hele systemet opfrisket.
DATA, systemet:
Arbejdstryk pumpen: 25 bar ( 365 psi)
Bespændingsmoment omløbere: 5,1-6,2 Nm
Hyd.olien: Aeroshell Fluid 41
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: CAB Hydrauliske dele til OG900
Tak for links og tips.
Jeg har en '92 Cab. Kluden virker rigtigt godt. Ingen lyde. Jævn, glidende drift. Isenkrammet må ligge bare, under bagsædet og bag baglænet, i mørke,
If it ain't broke, don't fix it. (Murphy)
Det er bare et mekanisk telt. Det er ikke en flyvemaskine..
Jeg har en '92 Cab. Kluden virker rigtigt godt. Ingen lyde. Jævn, glidende drift. Isenkrammet må ligge bare, under bagsædet og bag baglænet, i mørke,
If it ain't broke, don't fix it. (Murphy)
Det er bare et mekanisk telt. Det er ikke en flyvemaskine..
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: CAB Hydrauliske dele til OG900
Min cab hydraulik virker fint.
Det eneste den har fået er frisk olie to gange på 11 år.
De biler der lider mest med problemer fra hydraulikken er biler der er leveret til norden fra nye.
Kluden bliver hevet op/ned konstant pga. ustabilt vejr og når de står fugtigt kommer der rust på stempelstangen, så river det pakdåsen og olie festen starter...
Desuden ruster beslag hvis de ikke olieres.
Så går mekanisnen strant og er hårdt ved hydraulikken.
Et tips til livstidsfolængelse af hydraulikken og pumpen:
Når eks. hatten skal af kører man med pumpen til hatten er næsten nede i graven. Stop pumpen lige før den er nede. Det sparer pumpen for hårdt arbejde med at presse kluden helt tæt sammen og kluden glider selv på plads.
Samme når kalechen skal køres på.
Kør til lige før den når fixerings punkterne.
S
Den glider selv ned på plads og pumpen arbejder kun halvt belastet.
Det giver langt motor kul levetid og stresser ikke slanger fittings og hyd. stemplerne...
"You don't brake it, if you don't stress it"
Det eneste den har fået er frisk olie to gange på 11 år.
De biler der lider mest med problemer fra hydraulikken er biler der er leveret til norden fra nye.
Kluden bliver hevet op/ned konstant pga. ustabilt vejr og når de står fugtigt kommer der rust på stempelstangen, så river det pakdåsen og olie festen starter...
Desuden ruster beslag hvis de ikke olieres.
Så går mekanisnen strant og er hårdt ved hydraulikken.
Et tips til livstidsfolængelse af hydraulikken og pumpen:
Når eks. hatten skal af kører man med pumpen til hatten er næsten nede i graven. Stop pumpen lige før den er nede. Det sparer pumpen for hårdt arbejde med at presse kluden helt tæt sammen og kluden glider selv på plads.
Samme når kalechen skal køres på.
Kør til lige før den når fixerings punkterne.
S
Den glider selv ned på plads og pumpen arbejder kun halvt belastet.
Det giver langt motor kul levetid og stresser ikke slanger fittings og hyd. stemplerne...
"You don't brake it, if you don't stress it"
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: CAB Hydrauliske dele til OG900
ASC har lavet maange kludsystemer. Mange amerikanske Cabs har ASC. De kører også i de nordligste stater. De kan blive meget kolde, tæt på Canada. Koldere end i Skandinavien.
Der er overtryksventiler i hydsystemerne. Man kan høre at de knurrer, når de arbejder. Knur = Slip knappen.
Der bruges mineralsk olie. Sådanne olier er ikke hygropiske, dvs. de absorberer ikke vand/fugt.
Der er overtryksventiler i hydsystemerne. Man kan høre at de knurrer, når de arbejder. Knur = Slip knappen.
Der bruges mineralsk olie. Sådanne olier er ikke hygropiske, dvs. de absorberer ikke vand/fugt.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Det tidl. ASC var hatte snedker på Saabs flotteste bil.
De lavede også hatten til "Vetten"
ASC døde i 2016/2017
In the mid-1980s, the president of Saab-Scania of America, Robert J. Sinclair, suggested a convertible version to increase sales. The first prototype was built by ASC, American Sunroof Company (now American Specialty Cars). Similarly, Lynx Motors International Ltd produced two "convertible" models, just prior to the official 1986 launch.
The Trollhättan design department, headed by Björn Envall, based its version on the 3-door hatchback while the Finnish plant used the sturdier 2-door version, which also looked better and was therefore selected for production. The initial production was not planned to be large but the orders kept coming in and a classic was born.
The new car was shown for the first time at the Frankfurt Motor Show (IAA) in the autumn of 1983. The first prototype aroused enormous interest and in April 1984, Saab decided to put the car in production at Valmet Automotive in Finland. The production of the first 900 convertible started during the spring of 1986.
Generelt:
Dem der lever nord på i Europa, hvor det er fugtig, der død cylinderne først.
Dem der har levet sydpå og kommer "hjem" til Scandinavian, der dør hatte. (Mørnet af solen og rådner af fugten)..
Det er nemlig rigtigt.
Re: CAB Hydrauliske dele til OG900
Det tidl. ASC var hatte snedker på Saabs flotteste bil.
De lavede også hatten til "Vetten"
ASC døde i 2016/2017
In the mid-1980s, the president of Saab-Scania of America, Robert J. Sinclair, suggested a convertible version to increase sales. The first prototype was built by ASC, American Sunroof Company (now American Specialty Cars). Similarly, Lynx Motors International Ltd produced two "convertible" models, just prior to the official 1986 launch.
The Trollhättan design department, headed by Björn Envall, based its version on the 3-door hatchback while the Finnish plant used the sturdier 2-door version, which also looked better and was therefore selected for production. The initial production was not planned to be large but the orders kept coming in and a classic was born.
The new car was shown for the first time at the Frankfurt Motor Show (IAA) in the autumn of 1983. The first prototype aroused enormous interest and in April 1984, Saab decided to put the car in production at Valmet Automotive in Finland. The production of the first 900 convertible started during the spring of 1986.
Generelt:
Dem der lever nord på i Europa, hvor det er fugtig, der død cylinderne først.
Dem der har levet sydpå og kommer "hjem" til Scandinavian, der dør hatte. (Mørnet af solen og rådner af fugten)..
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: CAB Hydrauliske dele til OG900
1983 modellen står på Saab udstillingen i T-Hattan.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"