Banner cycler

Mit første Hill Climb

Forum til diskussion og brug i forhold til Saab Klub Danmark fraktion "Classic Motorsport"
Brugeravatar
Solgaard
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 13. jan 2004, 01:27

Mit første Hill Climb

17. nov 2012, 10:28

Det Fynske bakkeløb 2012

Det var rigtigt sjovt at deltage med min SAAB 93F "special" ;-) Jeg vil helt sikkert også kører til næste sæson. Selvom det var første gang jeg kørte Hill Climb og havde den bil med færrest hestekræfter så gik det meget bedre end forvendet og jeg blev ikke nr. sidst ;-)

Jeg tror ikke så meget at det var på grund af motorkræft at jeg kørte hurtigere end Kurt (Kurt har Sportsmotor i hans 96er ;-) ) med den gode undervogn som jeg har lavet, beståendene af: Bagerste fjedre fra SAAB 99 monteret foran, originale foreste SAAB 93/96 TT fjedre der er afkortet og monteret i bag, 4 x Monroe gasstøddæmpere. 4 x "Smålandsfælge" 5,5" brede stålfælge med 175-65-15 dæk. Resten af undervognen er fra SAAB 96 68 model så min SAAB 93F har skivebremser, to kreds bremser. Bilen er utrolig god i sving og dem var der mange skarpe af til Det Fynske bakkeløb.

Film af SAAB 93F. START: http://img59.imageshack.us/img59/9567/h ... mbupql.mp4 & http://www.youtube.com/watch?v=pmAL2ZntPbU

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

PS. De store lygter fra SAAB 96 79-80 model og hjemmelavet bagrude der er monteret på min SAAB 93F er noget der blev lavet i 70-80erne. Da de opgraderinger ikke falder i min smag vil lygter og bagrude blive ændret her i vinter. Jeg er også igang med at tune en ny motor til den.


Billede

Mine SAAB billeder mm: http://solgaard.ljbk.dk/
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:
Indlæg: 3944
Tilmeldt: 17. jan 2004, 23:22

Mit første Hill Climb

19. nov 2012, 11:14

Vi må se om jeg også får tid at deltage næste år :-)
MVH Lars Kristensen
deutch
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 241
Tilmeldt: 3. dec 2006, 14:58

19. nov 2012, 11:37

Helt suverænt at det her breder sig, vi var vist det mærke med flest modeller repræsenteret i denne sæson.

....og Solgaard: husk at sådanne modifikationer hurtigt medfører at man ikke længere kan stille op i A-klassen. Dermed koster det bur og en del andre sikkerhedsting... :) for Your Safety my dear....

Søren D
medl 244
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

19. nov 2012, 20:02

Jeg glæder mig allerede til næste sæson, for dælen der er lang tid til.

Søren: Kim kørte vel i A-klassen i sin hårdt pumpede Sonett tt, så må Henrik da også kunne? Men Kim kommer jo nok også til at skulle køre i B-klassen når hans nye racer er klar.

Lars: Fortæl da lidt om hvad du har af planer? Er det V4'eren?

Og fedt med udsigten til endnu flere SAAB'er i feltet. Det værste er at i sikkert kører fra mig alle sammen...

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
deutch
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 241
Tilmeldt: 3. dec 2006, 14:58

19. nov 2012, 20:26

Hej Mads

Kims Sonett var ikke tunet over 20%, undervognen sænket dog. Til hans fordel eksisterer der ikke rigtig homologering så vidt jeg ved fordi bilen er så sjælden, så det var svært at kontrollere.

Generelt er det vel sådan at så længe man ikke vinder ses der måske lempeligere på detaljerne...
medl 244
Brugeravatar
Solgaard
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 13. jan 2004, 01:27

19. nov 2012, 21:08

Klasser for biler med rally vognbog. Vægt/effekt klasser.
Årgang op til 31/12-86

Ikke- modificerede biler
Tekniske specifikationer jf. klubrallyklasse 1,2 og3.
A klasser Jf. Regler for hillclimb
11 A vægt/effekt over 8,5 kg/hk
12 A vægt/effekt under 8,5 kg/hk

I følge Klasse 11 A som jeg kørte i så må jeg max have 94,1 hk. hvis bilen har en total vægt på 800 kg. I den klasse skal man ikke have bur i bilen. Hvis det blivet nødvendigt alligevel så må jeg jo bare have det lavet også ;-)

Jeg snakkede med et par stykker til Det Fynske Bakkeløb der sagde at man næsten måtte alt i klassen vægt/effekt. Jeg har dog lidt svært ved at forstå alle de mange klasser og regler.

Den motor som jeg er ved at tune regner jeg med får mellem 70-90 hk.
Billede

Mine SAAB billeder mm: http://solgaard.ljbk.dk/
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:
Indlæg: 3944
Tilmeldt: 17. jan 2004, 23:22

19. nov 2012, 22:11

Hej Mads.

Ja, hvis jeg får tid, så bliver det min V4 (ja du ved jo nok selv at den ikke er standart mere) :-) der er tryllet lidt under hjælmen, med megasaquirt til tænding og benzin!
MVH Lars Kristensen
deutch
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 241
Tilmeldt: 3. dec 2006, 14:58

20. nov 2012, 19:29

Beklager Henrik. A-klasserne 11 og 12 er for ikke-modificerede biler, mht til effekt altså den originale + max 20 %, så altså rundt regnet 48 vilde hk må du stille med...... højere, ja så er du B-klasse 13, 14, eller 15 alt efter vægt/effekt.

Endelig endnu en finte: jeg blev venligt men bestemt bedt om at gå i B-klassen da de havde svært ved at holde 99'eren og jeg under 80 km/t i snit som man skal være i A-klasserne.... :twisted:
medl 244
Brugeravatar
Solgaard
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 13. jan 2004, 01:27

20. nov 2012, 20:21

Nu er jeg blevet lidt klogere på det :wink:

Der er lidt forskellige muligheder for mig.

Jeg skal altsår kører 2 (3?) gange næste år i klasse A før jeg må rykke op i B.

Der er lidt forskellige muligheder for mig:

1: Kører videre i min SAAB 93F med næsten standart motor og montere den tunede motor senere. Bur, sæder og seler... mm.

2: Jeg kan også vælge at starte med at kører i min gule SAAB 99 Van med næsten standart motor i og evt. ændre den senere med den tunede sugemotor som jeg har til den. mm.

3: Kører i min originale SAAB 99 turbo 2d. Med let fod i starten.

4: Jeg kunne også vælge at bruge min SAAB 900 turbo 16v 85er?

Der er mange muligheder, jeg skal bare vælge? Jeg skal også have en bil klar til DHB (Danmarks Hurtigste Bil) (402m) Så der er nok at se til :mrgreen:
Billede

Mine SAAB billeder mm: http://solgaard.ljbk.dk/
tono
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2088
Tilmeldt: 17. feb 2005, 20:04

21. nov 2012, 13:56

Hus en DSAU vognbog, pressing til jord og foto og navn i siderude (start kort)
.. fra en tid, hvor SAAB fremstillede biler.
Brugeravatar
Solgaard
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 13. jan 2004, 01:27

16. maj 2013, 10:15

Nu er min SAAB 93F "Solgaard Speciel" Blevet kørerklar igen i løbet af foråret, den har været igennem en stører tur ;-)
Nu har den fået den rigtige originale bagrude igen, der før var en kæmpe plexiglasrude som nogle havde bygget i engang imellem 1970-80? Lygterne er også blevet de rigtige igen mm. + 117 andre ting der er ordnet ;-)

Nu er den lille std. motor finjusteret og kører super godt, undervognen er også super og jeg glæder mig til at kører Hill Climbe/Sprint med den.

Ind til videre er planen at kører Munkebjerg Hillclimbe d. 10&11-August. Silkeborg Classic Sprint 24&25 August. Og muligvis Det Fynske Bakkeløb.

Planen er at kører i min SAAB 93F men det kan også godt være at min gule SAAB 99 Van skal prøves af på et tidspunkt ;-)

Billede

Billede

Billede
Billede

Mine SAAB billeder mm: http://solgaard.ljbk.dk/
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

16. maj 2013, 10:21

Den er blevet rigtig fin Henrik :D
Jeg glæder mig til at køre med/mod dig ;)
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99

Tilbage til "Classic Motorsport"