Banner cycler

Ikke SAAB til Fynske Hill Climb

Forum til diskussion og brug i forhold til Saab Klub Danmark fraktion "Classic Motorsport"
deutch
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 241
Tilmeldt: 3. dec 2006, 14:58

Ikke SAAB til Fynske Hill Climb

20. sep 2015, 08:51

For første gang i 5 år var SAAB/SKD ikke repræsenteret til Hill Climb i går. Det var ellers en spændende dag med masser af fugt, mudder, sving og dermed afkørsler. Jeg er sikker på at enhver SAAB havde været i sit rette element under disse omstændigheder.
Jeg håber ikke at interessen er forsvundet hos Jer andre? Min undskyldning er at 99T'eren bruger vand og dermed nok skal have topstykke renoveret el. lign. Jeg deltog med min Imp i stedet.
Mit mål for næste sæson er at deltage i så mange Hill Climbs som muligt, og desuden at komme under et minut på Munkebjerg.....
Lad os lige få en slut-sæson-status fra jer andre Steen, Henrik og Mads!!!!! ......og hermed tak til SKD for støtte i denne sæson.


medl 244
Brugeravatar
Solgaard
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 13. jan 2004, 01:27

Ikke SAAB til Fynske Hill Climb

20. sep 2015, 09:49

Jeg gad ellers godt at have deltaget på Fyn men der var to andre ting samme dato. Gadefest og efterårstræf med SAAB KLUBBEN. Jeg valgte efterårstræf (billeder fra dagen til dem der vil se gamle SAABer eller er nysgerige: http://solgaard.ljbk.dk/#!album-107 )
En anden ting der også gjorde at jeg valgte Det fynske bakkeløb fra var at min 99er var begyndt at larme fra knastkæderne når den kom over 4000 rpm. Kædestyret kan ikke "rettes" mere så jeg må have motoren ud og se på det fra siden af hvad der kan være galt.
Jeg glæder mig til at deltage igen næste år og regner også med at deltage i alle løb så vidt muligt.
Mit største problem lige nu er at bestemme mig for hvad jeg skal satse på at kører race med næste år?

Jeg kan kører videre med min 99er i klasse 10A (vægt/effekt)

Lave en ny racer?

SAAB 99 eller 900 turbo til klasse 11A (vægt/effekt) eller 4 A (historisk) periode H fra 1/1-72 til 31/12-86

SAAB 96 65er sport To-takt til klasse 2 A (historisk) periode E,F fra 1/1-56 til 31/12-65 (alle ccm)

Jeg hører gerne jeres mening og forslag ;-)

Tak til SKD for støtte i denne sæson :-)
Billede

Mine SAAB billeder mm: http://solgaard.ljbk.dk/
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Ikke SAAB til Fynske Hill Climb

20. sep 2015, 21:37

Jeg sad også over denne gang. Nok mest af tidsnød især da jeg fik en "mindre" skade på bilen da jeg kørte i Silkeborg. Jeg fik i dag bilen til at køre på alle fire cylindere, men det lyder som om jeg også har voldsom kæderaslen nu, hvilket er lidt mærkeligt da den ikke rastede da den gik på 3 :? Min holder dog op med at rasle voldsomt når den går over 1500 o/m, men jeg har dog ikke haft den over 4000. Det ender nok også med at skulle have pillet motoren ud for at inspicere kædestrammeren.

Jeg tør ikke sige hvor meget jeg vil deltage næste sæson. Jeg regner med at medvirke i Nordjylland, men bilen bliver nok sat til salg når jeg har fået den fikset.

For at deltage i sådan noget ræs synes jeg man skal være velforberedt hver gang og ikke ankomme i noget tvivlsomt. Det kræver relativt store mængder af mindst en af disse tre egenskaber: Evner, tid og penge. Da jeg ikke rigtigt er i besiddelse af nogen af delene på nuværende tidspunkt regner jeg med at sætte det hele lidt på pause.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:
Indlæg: 3944
Tilmeldt: 17. jan 2004, 23:22

Ikke SAAB til Fynske Hill Climb

21. sep 2015, 09:26

Jeg har også noget i støbe skeen lige pludselig :-)
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
RuneTonnesen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1672
Tilmeldt: 17. dec 2010, 13:44

Re: Ikke SAAB til Fynske Hill Climb

21. sep 2015, 09:39

Solgaard skrev:Jeg gad ellers godt at have deltaget på Fyn men der var to andre ting samme dato. Gadefest og efterårstræf med SAAB KLUBBEN. Jeg valgte efterårstræf (billeder fra dagen til dem der vil se gamle SAABer eller er nysgerige: http://solgaard.ljbk.dk/#!album-107 )
En anden ting der også gjorde at jeg valgte Det fynske bakkeløb fra var at min 99er var begyndt at larme fra knastkæderne når den kom over 4000 rpm. Kædestyret kan ikke "rettes" mere så jeg må have motoren ud og se på det fra siden af hvad der kan være galt.
Jeg glæder mig til at deltage igen næste år og regner også med at deltage i alle løb så vidt muligt.
Mit største problem lige nu er at bestemme mig for hvad jeg skal satse på at kører race med næste år?

Jeg kan kører videre med min 99er i klasse 10A (vægt/effekt)

Lave en ny racer?

SAAB 99 eller 900 turbo til klasse 11A (vægt/effekt) eller 4 A (historisk) periode H fra 1/1-72 til 31/12-86

SAAB 96 65er sport To-takt til klasse 2 A (historisk) periode E,F fra 1/1-56 til 31/12-65 (alle ccm)

Jeg hører gerne jeres mening og forslag ;-)

Tak til SKD for støtte i denne sæson :-)
Jeg er mest til den gule totakter, men jeg ved jo ikke hvad du syntes er sjovest at køre i.
ps: blev 9000 nogensinde homologeret til race, jeg ved at Abbott i UK har kørt ræs med dem?
Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
deutch
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 241
Tilmeldt: 3. dec 2006, 14:58

21. sep 2015, 13:54

....aaaaaaarrrrrgh Mads, det er jeg ked af at høre. Jeg håber forårshumøret tager over til den tid :D
Kaas, spændende at høre om, du har et halvt år tilbage til at blive klar. Ku' du løfte lidt af sløret....?
Så er der jo næstformanden Jacob Jensen. Udelukkende for at provokere Jacob spørger jeg her hvad tidsplanen er for projekt 99. Jeg ved jo at der eksisterer både frontklap i plastik og gearkasse m spær til denne bil ? :wink:
medl 244
deutch
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 241
Tilmeldt: 3. dec 2006, 14:58

21. sep 2015, 13:59

Og Henrik. Lad os få en turbobil mere i klasse 4 eller 11. Du vil kunne justere ydelsen lige til grænsen med turbotrykket, så har du et moment som andre ikke har og pokalerne er inden for rækkevidde med gode dæk.....
medl 244
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:
Indlæg: 3944
Tilmeldt: 17. jan 2004, 23:22

21. sep 2015, 14:24

Hej Søren.

Hvis det hele falder i hak så bliver det en 88'er 900 turbo 16, men den står total adskilt og skal samles, der er vist også lidt rust.

Jeg skal have sat mig ind i de regler der er iforbindelse med klasser osv, samt jeg skal have taget licens. Men Henrik presser mig jo heldigvis med at komme med :-)
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
Solgaard
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 13. jan 2004, 01:27

21. sep 2015, 17:10

(Svar til Rune Tønnesen)(og andre) Min gule SAAB 93f to-takter er også sjov at kører race med, men da den ikke er helt historisk korrekt kan den ikke kører i klasse 2 A (historisk) Derfor kørte jeg i klasse 10A (vægt/effekt) (max 10 kg pr. hk) I den klasse har jeg ingen chancer med den lille gule TTer. I starten kørte jeg også bare for sjov, men nu er der gået mere sport i det og jeg har fået mere lyst til at kører for at vinde. Jeg har mulighed for at lave en SAAB 96 65er to-takter som kan deltage i klasse 2 (historisk) I denne klasse ville SAAB to-takt nemlig have en chance.
Jeg havde også gode chancer med min 99er i klasse 10A som jeg kørte i år, og det blev da også til en 2. plads til Munkebjerg Hillclimb med den :-)
Jeg ved stadig ikke helt hvad jeg vil deltage med til næste sæson men både en to-takter og turbo kunne være sjovt :twisted:

Du spørger om SAAB 9000 nogensinde blev homologeret til race? Det betyder ikke noget om den blev homologere, for der er to vægt/effekt klasser man så kan kører i hvor der ikke er krav om homologering. Klasse 10A max 10 kg. pr. hk og 11A max 6 kg. pr. hk.
Billede

Mine SAAB billeder mm: http://solgaard.ljbk.dk/
Stone45
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 38
Tilmeldt: 7. jan 2015, 09:49

21. sep 2015, 19:54

Hej Mads og alle andre , jeg er fuld af gode tricks , har lige læst denne annonce , CLASSIC:RACE Mørket presser sig på, og det er højsæson for vinterdepressioner. Lamper til lysterapi er i høj kurs – men virker de?
Du må jo kunne bruge det lange lys på 99,er istedet , hvis du holder den mellem 1500-4000 omdr.(så den ikke skralder fra kæden) lader den helt sikkert godt nok til en times behandling , når du har gjort det en 4-5 gange skulle du være frisk som en havørn , og så springer du bare på motoren og får den ordnet , glæder mig til at se dig og de andre Saab kører næste år , det er jo glædelig at læse alle disse positive tilkendegivelser om deltagelse i næste sæson for Hillclimb,er . Jo flere Saab,er jo bedre , håber også at Kim får lidt bedre tid næste år , en totakt Sonett er jo altid en fryd for øre og øje , Min egen sæson sluttede i Silkeborg , jeg meldte afbud til Fyn pga. familie fest , (man skal jo vælge sine kampe med omhu har jeg lært.) , sølvræven sender røgsignaler og børster tænder ved hård kørsel ,så vinterprojekt er renovering af topstykke og motor og gearkasse men det er vel ok efter 330000 km.
Mvh. Steen
Brugeravatar
RuneTonnesen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1672
Tilmeldt: 17. dec 2010, 13:44

21. sep 2015, 21:10

Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
Brugeravatar
Solgaard
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 13. jan 2004, 01:27

21. sep 2015, 21:59

Mads Jensen op på hesten igen ;-)

Steen Feierskov, Søren Deutch og Lars K jeg udfordre jer næste år hvis det bliver en turbo SAAB jeg deltager med ;-)

Kim Terp hvis det ikke bliver til noget med mit turbo Hillclimb/Sprint projekt eller det kommer til at gå skidt med det så vil jeg gerne gøre din Sonett to-takter selskab ;-)

Hvis jeg går i vinterhi nu og ikke får lavet en ny bil så håber jeg på at kunne udfordre Mads Jensen igen med min bordeaux 99er ;-)

Ps: Rune bland ikke DHB ind i Hillclimb tråden. Men fint hvis der kommer SAAB med til DHB igen ;-)
Billede

Mine SAAB billeder mm: http://solgaard.ljbk.dk/
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

21. sep 2015, 22:51

Tak for opmuntringen :)
Ja jeg har nu efter lidt søgen på nettet fundet ud af hvad mit problem er (altså med 99 motoren)
Det viser sig at jeg er et fjols der burde have kigget i værkstedshåndbogen inden jeg gik i gang med operationen, men mere om det i en anden tråd lidt senere.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
deutch
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 241
Tilmeldt: 3. dec 2006, 14:58

22. sep 2015, 10:04

Kaas: hvis du alligevel har en adskildt bil bil er det værd at overveje at montere bur. De kan fås til ca 4500 i SV (Finess). Så mangler du kun en godkendt stol og seler og hovedafbryder og hjelmlåse og køredragt og hjelm for at kunne stille op i modificeret (B) klasse. Det er ikke nødvendigt at modificere en turbomotor for at deltage der og være konkurrencedygtig, men bilen kan lettes for overflødige klio og få monteret bedre undervogn. Det er de sidste to ting der giver farten og pokalerne. Det ved jeg fra min proces m 99 T'eren.

Solgaard: jeg elsker udfordringer !
medl 244
deutch
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 241
Tilmeldt: 3. dec 2006, 14:58

22. sep 2015, 10:06

....og i øvrigt synes jeg det virker farligt at deltage med en hurtig turbobil uden et bur.....
medl 244
deutch
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 241
Tilmeldt: 3. dec 2006, 14:58

22. sep 2015, 10:31

...og ang licens: hvert år i marts eller april bliver der afholdt licenskursus i Svendborg. Det er ligeglydigt hvilken bil man stiller med der, det kan være familiebilen om nødvendigt...

Ved spørgsmål om biler, klasser eller krav til sikkerhed står jeg til rådighed på 21280438.
medl 244
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:
Indlæg: 3944
Tilmeldt: 17. jan 2004, 23:22

22. sep 2015, 12:55

Tak Søren!

Jeg skal lige have handlet, jeg regner med at hente den i den næste weekend, så kan jeg danne mig et overblik om hvad jeg gerne vil, jeg har nemlig et par muligheder i hovedet, men jeg tror det er nemmere at tage stilling når jeg står med det hele i garagen :-)
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
Jakob-Jensen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 12. jan 2004, 22:18

22. sep 2015, 17:30

Hej!

Det lyder da spændende Kaas, glæder mig til at høre mere om dit projekt
Mit projekt går desværre kun fremad med micro skridt, men håber at der bliver tid her i vinter.
Har jo de fleste dele, men mangler tid desværre, jeg kommer sikkert til at køre i vægt/effekt klassen
Hvilken må tid vise 😉 håber at skulle tage licens til foråret, men nu får vi se...
My Turbo Turns Faster Than Yours
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:
Indlæg: 3944
Tilmeldt: 17. jan 2004, 23:22

23. sep 2015, 08:11

Så kan vi tage licens sammen, er det en date?
MVH Lars Kristensen
Stone45
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 38
Tilmeldt: 7. jan 2015, 09:49

25. sep 2015, 16:29

Hej Søren

lige et spørgsmål til dig vedr. kl
Kan man køre i 12 B eller 13 B , med min 900 T16.
eller skal den køre i dødens pulje 9B. ?
mvh. Steen
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

25. sep 2015, 17:01

Hej Steen, det bør jeg kunne svare på:

Hvis du har udstyr til at køre i B-klasse, så kan du køre i alle tre klasser.
Jeg kan ikke se at klasserne 12/13B er "bedre" end 9B da du jo her stort set må foretage alle de modifikationer du har lyst til bare du overholder vægt/effekt grænsen.
Så vidt jeg kan se kører de "voldsommeste" biler netop i klasse 13B, blandt andre Vincenzo og Mads Vejnø. Disse har så bare været noget uheldige i år, så derfor har de ikke rigtigt blandet sig i toppen af feltet.
Søren kører netop i kl. 9B af denne årsag. Her er vægt/effekt fri, du skal blot overholde den homologeringsattest bilen er bygget efter.

Men uanset hvilken af disse klasser du kører i, så får en SAAB 99/900 svært at leve op til de øvrige biler, især på de meget hurtige prøver på bane osv. SAAB er dog god på de rigtigt rallyprøver samt hvis der er fedtet underlag.
Men det er jo nok i stor grad en holdningssag, så ret mig gerne hvis der er nogen der mener jeg tager fejl :)

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
deutch
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 241
Tilmeldt: 3. dec 2006, 14:58

25. sep 2015, 17:26

Jeps, sikkerhedsudstyr til B klasser foruden det til A klasser er: godkendt bur, sæde or seler, køredragt incl handsker, støvler, undertøj, balaclava og godkendt hjelm, samt udvendige hjelmlåse. Bilen skal i klasse 9B være historisk korrekt jvfr homologeringsattest og appendix K, i 12B og 13B er nyere modifs tilladt og klassen afhænger kun af vægt/effekt.
Sikkerhedsudstyret er altså samme investering uanset hviken B klasse der er tale om, samlet pris for dette udstyr er nok ikke under ca 13000,- plus montering, vognbogen koster 1000. Det koster at køre hurtigt.
medl 244

Tilbage til "Classic Motorsport"