Banner cycler

DI88 på og900. Nu kører det

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 5785
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:34

DI88 på og900. Nu kører det

27. feb 2006, 21:08

Så er SvenT16 og jeg ved af have delene på plads til vores DI88 projekt. det bliver spændende at se hvad det giver af muligheder. umiddelbart virker det ikke særlig svart at monterer det på bilen men når alt kommer til alt går der jo nok det meste af en weekend med det.

PeterM er der ikke noget med at du har været igang med at konverterer din ? er du blevet færdig med det og hvrdan syntes du det virker ?
Senest rettet af Casper_Ankersen 1. apr 2006, 23:20, rettet i alt 1 gang.


Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:
Indlæg: 3944
Tilmeldt: 17. jan 2004, 23:22

27. feb 2006, 21:40

Har i også en anden oliepumpe? Hvilen bil skal køre med DI?
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 5785
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:34

28. feb 2006, 07:53

Kaas, det er kun dækslet til olie pumpen der skal skiftes da det er der krumtap sensoren er monteret. der er bode sven´s of min der skal have operationen og vi har alle de vigtige dele på hånden resten skal vi nok finde uden det store besvær
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
PeterM
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 766
Tilmeldt: 10. feb 2004, 23:33

28. feb 2006, 09:05

Jo, det er rigtigt at jeg påbegyndte projektet.
Men da projektbilen døde af jernpest, blev det aldrig monteret. Der er imidlertid et nyt projekt på bedding, og der kommer selvfølgelig DI på. Jeg har sat mig grundigt ind i hvordan det skal gøres, så bare spørg løs. Nu bliver det jo nok Jer der kan fortælle om resultatet først. Jeg går ud fra at I har kigget på 900aero.com. Der står meget om proceduren, også i DI-forum.
Held og lykke!
PM
Gæst

28. mar 2006, 22:59

så er jeg kommet lidt videre med DI88 projektet. så her kommer der lige lidt billeder af min løsning på flad rem til og900

Billede
Diverse pumpe dele

Billede
spacer til vandpumpe rem hjul set fra oven

Billede
og fra neden

Billede
spacer monteret på løs pumpe

Billede
pumpe spacer og remhjul samlet

Billede
prøve montering på løs T16 motor
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 5785
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:34

28. mar 2006, 23:01

ja så bleve man endnu en gang smidt af inden et indlæg var færdig skrevet
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Brugeravatar
Jakob-Jensen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 12. jan 2004, 22:18

28. mar 2006, 23:21

Hej Casper og Sven

Det ser sgu godt ud drenge, dejligt at se nogen som laver nogel projekter her på siden. det spiller 100....
My Turbo Turns Faster Than Yours
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 5785
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:34

30. mar 2006, 19:47

Så fik jeg med hjælp fra Kaas fat i en flad rem type 5K0938 som passer perfekt ned i rem hjulene. så nu glæder jeg mig som et lille barn til at få det hele monteret
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Brugeravatar
saabole
ULTRA SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 259
Tilmeldt: 13. mar 2005, 17:35

30. mar 2006, 20:05

Hej!
Kunne I ikke kort fortælle, hvad projektet indebærer, og hvad I opnår.
Ole
venlig hilsen Ole
900T16, 900I Aut.og 9.5SE
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 5785
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:34

30. mar 2006, 20:38

saabole, jov da

Det drejer sig om at få Direct Ignition fra en 9000CD Turbo fra 88 monteret på en og900.

Vi håber på at få en bedre/mere præcis tænding med DI systemet end med konventionel tænding. for der er vel en årsag til at SAAB har udviklet det system til deres turbo biler i stedet for konventionel strømfordeler tænding.

Til dem der ikke lige er klar over hvad DI tænding er så er det en tændspole til hvert tændrør placeret lige oven i hver rør og 40Kv gnist i stædet for de ca.10Kv der kan vrides ud af en almindelig tændspole. tændingen er styret dels af en krumtap føler og en map sensor der hver især fortæller styre boksen hvad der sker og boksen bestemmer ud fra disse oplysninger hvornår der skal tændes for de enkelte rør for at få den bedste tænding

Og hvad indebærer det så af dele:

En DI styre boks (EDU) fra en 9000CD turbo årgang 88.
Hvorfor lige fra den bil ?
forde det er den eneste model der er udstyret med et rent DI system. i 89 blev APC og DI systemet smeltet samme til en enhed kendt som DI/APC

En Map sensor fra en 9000 årgang 88-89
Hvad er det for en tingest ?
en sensor der fortæller DI styre boksen hvad trykket i indsugnings manifolden er

Et olie pumpe dæksel med krumtap føler fra 9000 med DI eller DI/APC. olie pumpe dæksler og føler fra og900 med EZK tænding kan også bruges.
Kan jeg ikke bare nøjes med dækslet ?
Nej føleren er monteret i dækslet og der er ikke forberedt til føler i dit standart dæksel

Et Rem hjul fra en 9000 med DI tænding eller inder skiven fra en en 9000 med DI årgang 88-92 og remhjulet fra en og900 med EZK tænding
Jamen en 9000ner kører jo med fladrem!!!
Ja og derfor laver man enten en spacer til remhjulet på vandpumpen og skifter både krumtap- vandpumpe- generator remhjulene ud til 9000 dele eller også skal du have inder skiven fra DI krumtapremhjulet monteret på en remskive fra en og900 med EZK tænding men der passer hverken hulmønsteret eller afstanden så det skal der også kompenseres for

Sidst men ikke mindst skal der en DI tændkasette i topstykket og husk så lige at skifte tændrørene til NGK BCPR7ES11
Okay det skal jeg huske

Kan jeg så godt flå det gamle tændsytem af nu.......
Ja min dreng.....

håber det gav lidt bedre indblik i hvad det er vi fifler med
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Brugeravatar
saabole
ULTRA SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 259
Tilmeldt: 13. mar 2005, 17:35

30. mar 2006, 21:26

Hej Casper!
Tak for et fornemt svar. Jeg havde jo nok på fornemmelsen, at det var et mere end almindeligt interessant projekt .
Ole
venlig hilsen Ole
900T16, 900I Aut.og 9.5SE
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:
Indlæg: 3944
Tilmeldt: 17. jan 2004, 23:22

30. mar 2006, 21:38

Kommer du til og skal undværer LMM siden du skal bruge map sensor?

Hvorfor vil du ikke bruge MS istedet for DI? Er DI bedre eller billigere eller?

Jeg vil også have lavet noget andet engang, men det pga jeg er træt af LMM!
MVH Lars Kristensen
sg
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 784
Tilmeldt: 17. jan 2004, 19:05

30. mar 2006, 21:43

Casper!!

Du er sgu pædagogisk nok til at blive dagplejemor!

Se DET var en kompliment :)
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 5785
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:34

30. mar 2006, 22:35

Map sensoren er til at justerer tændingen med istedet for vacum/tryk dåsen der sidder på strømfordeleren. LMM skal stadig være der

MS har jo ikke noget at gøre med hvad for tændings system du kører med. daniel vil nok ret snart melde sig på banen med at han kender en der har makket i at få MS til at styre en DI tændkasette

sg, Ja nemlig Ja
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Brugeravatar
svenT16
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3427
Tilmeldt: 29. nov 2005, 20:31

30. mar 2006, 22:39

som jeg har sagt før : casspssper du er min allaeer hik` allerlr bdbeeste vennnn.........
og kaas du kan godt få fat i en ekstra rem ,den passer bare max.
ps. nævnte casper at det i bedste fald osse gir 5 hk..
ikke værst. så smider jeg lige 5 stk på min bil.. :oops: ok klokken er mange måske jeg bare skulle gå i seng.
MVH. Sven T.
Bilhistorik. Nuværende 9-3 ss 08.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
Og900 aero. (006'eren) årg 87.
9K Aero fra 95

med-lem nr 115 skd..
Brugeravatar
Saab-daniel
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6628
Tilmeldt: 14. jan 2004, 13:11

30. mar 2006, 23:09

Hehe, ja, jeg kan da godt lige melde mig på banen.
Hvis man ikke er så meget for det rimeligt store projekt som Casper og Sven har gang i, kan man nøjes med mindre, nemlig en DI-kassette, en VR-sensor til at bestemme hvor motoren er ved et givet tidspunkt, og så en MS-styring... Hovs, så er vi måske lidt ude i noget af det samme, hehe, bare med den mulighed, at du selv kan indtaste de tændings-værdier du har lyst til.
Bliver fedt at se noget mere til det gutter.
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 5785
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:34

1. apr 2006, 22:22

Så er der monteret DI88 på bilen og det kører bare som en drøm...... det er nok en af de ting man skulle have fundet på allerede inden man købte bilen.
desværre så må bilederne lige vente et par dage inden de komme på hjemme siden
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:
Indlæg: 3944
Tilmeldt: 17. jan 2004, 23:22

1. apr 2006, 23:00

Kan du få det til og køre med lucas? Hvordan er forskellen så?
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 5785
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:34

1. apr 2006, 23:09

Jep det kører fint med Lucas. omdrejnings signalet får Lucas og omdrejningstæller stadig fra hall giveren i den gamle strømfordeler. hvor imod DI får den fra krumtap sensoren. det ser lidt underligt ud når man kigger ned i motor rummet på en motor der snurrer rundt med en strømfordeler uden ledninger i.

og hvad er forskellen så jov tændingen virker meget mere præcis og den skal virkelig provokeres for at jeg får et bette TB. lade trykket kommer bare lige med det samme og lætter jeg ikke på pedalen lige så snart min grønne max tryk diode blinker så flyver den lige ud i tryk vagten. så P skal nok skrues lidt ned igen for det kører 100%
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Brugeravatar
9000cset
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 464
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:41

2. apr 2006, 00:06

Rigtig spændende projekt! Giver det mulighed for at øge turbotrykket - d.v.s. kan du slå din egen rekord på ca 230 heste nu!?
Min Saab-historie :Saab 900i 8v'86, Saab 9000i 2.0´86, Saab 900 T8 155´88,Saab 9000 2.3 T 200´94
Nu : Saab 900 T16 Cabrio ´90
Medlem nr. 419.
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:
Indlæg: 3944
Tilmeldt: 17. jan 2004, 23:22

2. apr 2006, 09:14

Det burde han at kunne! Men han skal lige passe på hvilket rullefelt han bruger, for der var en del forskel på hans resultater fra da han fik rullet ved scantun, samt da han fik rullet på sjælland, der var forskel selvom han ikke havde lavet noget om overhovedet! Så enten skal han få rullet hos scantun igen, og sammenlign resultat fra første gang, eller så skal han kun bruge resultatet fra sjælland.
Jeg vil sige scantuns er nok mest præsis, for der fik jeg også rullet dengang, og de resultater passer meget godt med der hvor jeg plejer og få rullet, nemlig hos FDM i Aalborg, og deres felt er lige blevet kontrolleret!
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
Solgaard
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 13. jan 2004, 01:27

2. apr 2006, 09:40

Fedt nok Casper. Vil det sige at du stadig har strømfordeleren til at sidde til pynt i motorrummet? Den skal da væk og hullet skal proppes af som på en 9k med DI der har monteret en lille dækplade.
Billede

Mine SAAB billeder mm: http://solgaard.ljbk.dk/
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 5785
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:34

2. apr 2006, 23:09

Så har jeg kørt 200 problem fri kilometer med DI88

Lækkert med et så nemt projekt der spiller max.

Skal nok lige lave en opsumering på de dele der er brugt og lidt billeder af motor rummet i løbet af ugen
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 5785
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:34

4. apr 2006, 15:55

Så er der lidt billeder af installationen

Billede
Billed af motorrum set fra den side hvor DI kasetten sidder

Billede
Fladrem til vandpumpe og generator istedet for 2 kile remme

Billede
Map sensor til DI
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Gæst

4. apr 2006, 16:30

Som lovet kommer der her en liste over de ting der er brugt i projektet

DI EDU part no. 75 85 797 eller 74 83 514 Sidder kun i Saab 9000CD årgang 88

Map sensor part no. 75 38 697 Fra 9000 med DI eller DI/APC 88-93

Krumtap sensor part no. 74 82 540 fra 9000 med DI eller DI/APC. sensor fra og900 med EZK tænding kan også bruges

Remskive til krumtap fra 9000 med DI eller DI/APC

Remskive til vandpumpe fra 9000

Remskive til generator fra 9000

Rem Type 5K940

4 NGK Tændrør type BCPR7ES11

1 styk RØD DI tænd kasette

Jeg var så heldig at mit olie pumpe dæksel var forberedt for krumtap sensoren eller skal man også ud og have fat i et olie pumpe dæksel fra en 900 elle 9000 med denne sensor

der ud over er der som tidligere nævnt lavet en spacer for at få 9000 remhjulet til vandpumpen til at sidde på 900 vandpumpen

Strømmen der til var meget nemt at lave da jeg havde et komplet DI88 lednings net så der skulle kun monteres 4 ledninger for at få det op og kører.

1 stel forbindelse oppe på top stykket
1 + forbindelse når der er tænding på taget i fra den hvid/grønne ledning der oprindeligt endte i tænd spolen
1 +forbindelse fra benzin pumpe relæet (+når pumpen kører)
1 +forbindelse direkte på batteriet. altså konstant spænding også med slukket motor (husk sikring)

Er man så heldig allerede at have det rigtige olie pumpe dæksel så behøver man ikke en gang en lift for at lave det. hvis ikke så er det en fordel at komme på en lift når dette dæksel skal skiftes

og så er der selvfølgelig brugt lidt gå på mod og en ordentlig spand fuld glæde med at lege med bilen
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 5785
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:34

4. apr 2006, 16:31

var desværre blevet smidt af inden det var sendt
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:
Indlæg: 3944
Tilmeldt: 17. jan 2004, 23:22

4. apr 2006, 17:13

Et rigtig fin stykke arbejde. Men hvis jeg skal komme med lidt, så hvad laver de kronmuffer dér :D

Første billede: Hvad er det som er på øverste kølerslange?

Sidste billede: Har den venstre for skærm fået en skade? Ser den ikke lidt kryllet ud ved forblinkeren?
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 5785
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:34

4. apr 2006, 18:06

Kaas, Krone mufferne er en meget virtig del af DI systemet. uden dem så er der et par ledninger der ikke har forbindelse. mangle lige nogle stik ben lige som dem du sendte til mit til APC boksen bare lige en tand smallere

Det der sidder på køler slangen er en original saab sprinkler væske varmer

Troe bare lige det er et stykke bred isolerbånd der er blevet glemt på skærm kanten
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Brugeravatar
Vels
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4386
Tilmeldt: 28. feb 2006, 15:06

5. apr 2006, 00:13

Apropos Direct Ignition - så faldt jeg lige over denne her

http://www.900aero.com/images/cars/q_08.jpg

/Vels
Brugeravatar
9-5Aero
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 3880
Tilmeldt: 26. apr 2004, 11:12

5. apr 2006, 00:27

Hej Casper.

SÅDAN!!! En rigtig Saab Turbo har selvfølgelig en rød tændkassette (med DI). ;)

M.v.h.
Senest rettet af 9-5Aero 5. apr 2006, 21:21, rettet i alt 1 gang.
Saab 9-5 Aero Estate sælges:
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat ... 349117.htm

Nyt forum for alle Saab-nørder og andet godtfolk:
Alternativt og uafhængigt dansk Saab forum
PeterM
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 766
Tilmeldt: 10. feb 2004, 23:33

5. apr 2006, 14:09

Smukt arbejde Casper...
Må vi hører hvordan det kører... Som før eller bedre?
Rart at vide at der er nogen man kan trække på når jeg selv skal i gang... Vil lige tilføje til din beskrivelse, at det ikke er nødvendigt at skifte til fladrem og 9K remhjul hvis man får fat i et 900 EZK remhjul (Så skal DI lukkehjulet blot modificeres en smule...)
PM
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 5785
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:34

5. apr 2006, 16:25

Jeg syntes det kører bedre end før. lade trykket kommer meget nemmere/hurtigere af en eller anden årsag.

og du har ret PeterM, man kan godt tage rem hjulet til krumtappen fra en 900 med EZK tænding og bore hullerne i DI lukke hjulet op og lægge lidt skiver bag DI lukke hjulet når man monterer det i EZK rem hjulet. det er det svenskerne gør.

At lave det med fladrem er min helt egen idé. der skulle afprøves for inde i mit hoved skulle det kunne laves på den måde. og så er der jo ikke andet at gøre end at gå igang med at fikse hvad der måtte opstå af opgaver med at få fladremmen til at spreller rundt på 900 motoren
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
krfogh
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 674
Tilmeldt: 28. mar 2004, 23:09

5. apr 2006, 17:00

Hej Casper
Jeg er imponeret, det er sgu flot arbejde...
Kristoffer
Kristoffer
Har 01-2014 indkøbt en Imola-rød '97 9000 Aero! Den skal kildes under maven til den spinder som en kattemis
21-02-14 Bilen er nu synet og jeg påbegynder en omfattende klargøring.
Knirker't så virker't :)
Brugeravatar
9-5Aero
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 3880
Tilmeldt: 26. apr 2004, 11:12

5. apr 2006, 21:23

Hej Casper.

Jeg vil tro at det hurtigere ladetryk skyldes en hurtigere og mere korrekt tænding. Det gammeldags system, skal trods alt først opbygge vakuum/tryk, før det forstiller sig.

M.v.h.
Saab 9-5 Aero Estate sælges:
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat ... 349117.htm

Nyt forum for alle Saab-nørder og andet godtfolk:
Alternativt og uafhængigt dansk Saab forum
PeterM
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 766
Tilmeldt: 10. feb 2004, 23:33

2. maj 2006, 14:30

Hej Casper.
Må indrømme at jeg er blevet lidt inspireret af din konvertering til fladrem! Tænkte på om du bare bruger generatoren til at stramme remmen op..? På 9K'eren er der jo en automatisk remstrammer, som vist ikke lige passer på vores gamle svende... Hvor har du skaffet remmen?
MVH
PM
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 5785
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:34

2. maj 2006, 15:39

Hej PeterM,
Remmen er en Kaas har fundet til mig i gennem Bak & Uhrenfelt. det er en rem der hedder Type 5K940.

Som du selv er inde på så sidder der en rem strammer på en 9000ér til at holde remmen stram med. og du har ramt helt plet med din tanke for det er lige netop generatoren jeg bruger til at stramme remmen med. men sig til hvis det bliver den løsning så skal jeg komme med et par fif til at få remmen til at løbe helt lige rundt
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
PeterM
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 766
Tilmeldt: 10. feb 2004, 23:33

2. maj 2006, 16:42

Hej Casper.
Jeg ER overbevist! Min bror, Villads, er ved at hugge en 9K'er så de fleste dele er på plads. Har du selv drejet din spacer? Har du bare taget en 9K generator eller passer hjulet på en 900 generator? Skal DI hjulet stadig "hæves" fra remhjulet for at passe med sensoren?
Og hvordan er det nu... Er servohjulet skruet udenpå? Mon der er plads til endnu et hjul til at trække AC?
Ja, det var en ordentlig omgang spørgsmål og jeg vil også meget gerne benytte mig af dit tilbud, så jeg slår nok lige på tråden en dag.
MVH
Peter
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 5785
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:34

2. maj 2006, 19:52

1) spaceren er hjemme drejet. jeg skal nok få taget lidt mål på et tidspunkt men gider ikke skille det ad før der er en der kaster sig over projektet

2) Remhjulet til generatoren passer lige over på 900 generatoren dog er der ikke not gang i 9kilos hjulet men det kan laves med en nedstryger klinge. og så skal den skive der sidder imellem 900remhjulet og køle vingen pilles af. til gengæld skal der en extra skive på den anden side af 9kilos remhjulet for at det er til at spænde fast

3) DI remhjulet er plug n play. der skal ikke gøres noget somhelst der ud over at pille det gamle hjul af og på med det nye

4) på det DI remhjul jeg har er der en extra skive til remmen over til servo pumpen. men der mangler den skive der skal trække ACén men den burde kunne monteres uden på DI hjulet lige som den er monteret uden på det gamle rem hjul med 3 bolte

og du slår bare på tråden når du har behov for lidt assistance
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
PeterM
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 766
Tilmeldt: 10. feb 2004, 23:33

3. maj 2006, 08:22

Tak, Casper
Jeg synes virkelig det er en kanon god løsning du har fundet dér!
Godt arbejde som jeg glæder mig til at reproducere!
MVH
PM
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 5785
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:34

3. maj 2006, 20:07

Så fik jeg endelig fast monteret APC & DI boksene

Billede

Billede

Ja man skulle jo næsten tro det var monteret sådan fra fabrikken af
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:
Indlæg: 3944
Tilmeldt: 17. jan 2004, 23:22

3. maj 2006, 22:22

Det ser dæleme godt ud du, glæder mig til du har skaffet de hjul samt spacers til mig. Forresten, hvor langt er du i det sidste apc mod "print" vi snakkede om til min boks?
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 5785
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:34

3. aug 2006, 19:31

Billede
som lovet er der her en tegning af spaceren til vandpumpen

original ACAD tegning kan mailes efter ønske
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 5785
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:34

6. okt 2006, 16:12

Ja så er jeg kommet et lille skridt videre i DI-88 Projektet da jeg netop i dag har hentet et par nye eprommer til DI styre boksen. jeg har monteret den ene af eprommerne og prøve startet bilen og den sprang igang som den plejer. så jeg må ud og teste lidt i aften. og så vender jeg tilbage med hvordan det er forløbet

Tak til Thomas 900c for at være behjælpelig med at brænde eprommerne og Saab-daniel for at komme med forslag til programmet

Billede
4 nye eprommer. lækkert så er der noget at leje med

Billede
Sådan ser boksen ud indvendigt med den originale SAAB eprom i

Billede
Og sådan med en af de nye

Billede
og her er det map der ligger i den eprom der sidder i nu
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Brugeravatar
Saab-daniel
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6628
Tilmeldt: 14. jan 2004, 13:11

6. okt 2006, 16:44

Alletiders Casper, ser frem til at høre om resultaterne! Håber det map jeg har lavet kan bruges til noget! :)
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 5785
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:34

6. okt 2006, 22:44

Ja så fik jeg testet lidt på vej ud og hjem fra aftenens udflugt. desværre var det ikke optimalt vejr og lidt for meget fremmed trafik så det blev ikke til nogen 100% test men det ser lovende ud. max ladetryk 1,2bar opnås allerede fra 2600o/min det er en 5-600o/min tidligere end før der ud over ser den ud til at lade bedre efter TB end den gjorde før.

Jeg bliver nok nød til at komme lidt på motor vej en sen aften og teste lidt for at se hvordan den egentligt opfører sig.

Daniel det map du har lavet er næsten heltsikkert et skridt i den rigtige retning men som vi fandt ud af i onsdags så skal der mere benzin ind i raketten når der bliver lukket op og der kommer tryk og o/min stiger

jeg må teste lidt mere også med de 3 andre eprommer og så vælge en af dem til den der skal i til rullefelt træffet senere på måneden. håber det kan lade sig gøre at få målt AFR når den skal rulles så der er noget at gå videre med og lave en foreløbig/endelig plan for hvad der skal ske med den videre tuning. en ting er dog sikker der skal anden indsugning fra filter til turbo. 2,1 top og indsug skal monteres og der skal anden brændstof eprom i hvis den skal have nok og leve af den gamle raket
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Brugeravatar
Saab-daniel
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6628
Tilmeldt: 14. jan 2004, 13:11

7. okt 2006, 00:03

Alletiders Casper. Kan du mærke forskel når du kører konservativt, dvs uden ladetryk og bare lader den trække stille og roligt op i fart? Her mærkede jeg en af de største forskelle på min.
Og ja, vi er enige om det med benzinen, der skal ske noget der... Du skal være velkommen til at få endnu en måling af din AFR hos mig, hvis det er...
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8

http://www.fischer-saab.com/
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 5785
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:34

7. okt 2006, 10:40

egentligt ikke det helt vilde men nu koncentrerede jeg mig også om at give den noget pedal. men der er vist ikke ret meget andet for end at tilføje mere benzin på den ene eller anden måde
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

7. okt 2006, 10:55

Tak for en god forklaring, sagde en SAAB freak som lige er kommet ind i rumalderen for nogle år siden, da jeg satte Lumenition tænding i min 99 '69 i stedet for platiner... :wink:
Kaas
Bestyrelsen
Kontakt:
Indlæg: 3944
Tilmeldt: 17. jan 2004, 23:22

7. okt 2006, 11:21

Hvad betyder alle tal på det skema, det er vel ikke tændingen vel?

Casper_Ankersen, Du skal da slet ingen TB have, kører du 98 eller? Jeg har fundet ud af shells V power slet ikke er nær så godt som ren 98.
MVH Lars Kristensen
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 5785
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:34

7. okt 2006, 12:27

en lille forklaring til skemaet. o/min er aksen op/ned og trykket i manifolden er den vandrette akse. 1050 er punktet imellem vacum og tryk. taller i feltet er så tændings tidspunktet ved tryk / o/min

jeg har ikke et egentligt TB men tendens nok til at APCén regulerer ned for trykket.
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model

Tilbage til "Projekt Forum"