DI88 på og900. Nu kører det
Redaktør: Bestyrelsen
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Indlæg
DI88 på og900. Nu kører det
Så er SvenT16 og jeg ved af have delene på plads til vores DI88 projekt. det bliver spændende at se hvad det giver af muligheder. umiddelbart virker det ikke særlig svart at monterer det på bilen men når alt kommer til alt går der jo nok det meste af en weekend med det.
PeterM er der ikke noget med at du har været igang med at konverterer din ? er du blevet færdig med det og hvrdan syntes du det virker ?
PeterM er der ikke noget med at du har været igang med at konverterer din ? er du blevet færdig med det og hvrdan syntes du det virker ?
Senest rettet af Casper_Ankersen 1. apr 2006, 23:20, rettet i alt 1 gang.
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
- Kaas
- Bestyrelsen
- Kontakt:
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Indlæg
Kaas, det er kun dækslet til olie pumpen der skal skiftes da det er der krumtap sensoren er monteret. der er bode sven´s of min der skal have operationen og vi har alle de vigtige dele på hånden resten skal vi nok finde uden det store besvær
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
- PeterM
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Jo, det er rigtigt at jeg påbegyndte projektet.
Men da projektbilen døde af jernpest, blev det aldrig monteret. Der er imidlertid et nyt projekt på bedding, og der kommer selvfølgelig DI på. Jeg har sat mig grundigt ind i hvordan det skal gøres, så bare spørg løs. Nu bliver det jo nok Jer der kan fortælle om resultatet først. Jeg går ud fra at I har kigget på 900aero.com. Der står meget om proceduren, også i DI-forum.
Held og lykke!
PM
Men da projektbilen døde af jernpest, blev det aldrig monteret. Der er imidlertid et nyt projekt på bedding, og der kommer selvfølgelig DI på. Jeg har sat mig grundigt ind i hvordan det skal gøres, så bare spørg løs. Nu bliver det jo nok Jer der kan fortælle om resultatet først. Jeg går ud fra at I har kigget på 900aero.com. Der står meget om proceduren, også i DI-forum.
Held og lykke!
PM
-
Gæ
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Indlæg
ja så bleve man endnu en gang smidt af inden et indlæg var færdig skrevet
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
- Jakob-Jensen
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Hej Casper og Sven
Det ser sgu godt ud drenge, dejligt at se nogen som laver nogel projekter her på siden. det spiller 100....
Det ser sgu godt ud drenge, dejligt at se nogen som laver nogel projekter her på siden. det spiller 100....
My Turbo Turns Faster Than Yours
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Indlæg
Så fik jeg med hjælp fra Kaas fat i en flad rem type 5K0938 som passer perfekt ned i rem hjulene. så nu glæder jeg mig som et lille barn til at få det hele monteret
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Indlæg
saabole, jov da
Det drejer sig om at få Direct Ignition fra en 9000CD Turbo fra 88 monteret på en og900.
Vi håber på at få en bedre/mere præcis tænding med DI systemet end med konventionel tænding. for der er vel en årsag til at SAAB har udviklet det system til deres turbo biler i stedet for konventionel strømfordeler tænding.
Til dem der ikke lige er klar over hvad DI tænding er så er det en tændspole til hvert tændrør placeret lige oven i hver rør og 40Kv gnist i stædet for de ca.10Kv der kan vrides ud af en almindelig tændspole. tændingen er styret dels af en krumtap føler og en map sensor der hver især fortæller styre boksen hvad der sker og boksen bestemmer ud fra disse oplysninger hvornår der skal tændes for de enkelte rør for at få den bedste tænding
Og hvad indebærer det så af dele:
En DI styre boks (EDU) fra en 9000CD turbo årgang 88.
Hvorfor lige fra den bil ?
forde det er den eneste model der er udstyret med et rent DI system. i 89 blev APC og DI systemet smeltet samme til en enhed kendt som DI/APC
En Map sensor fra en 9000 årgang 88-89
Hvad er det for en tingest ?
en sensor der fortæller DI styre boksen hvad trykket i indsugnings manifolden er
Et olie pumpe dæksel med krumtap føler fra 9000 med DI eller DI/APC. olie pumpe dæksler og føler fra og900 med EZK tænding kan også bruges.
Kan jeg ikke bare nøjes med dækslet ?
Nej føleren er monteret i dækslet og der er ikke forberedt til føler i dit standart dæksel
Et Rem hjul fra en 9000 med DI tænding eller inder skiven fra en en 9000 med DI årgang 88-92 og remhjulet fra en og900 med EZK tænding
Jamen en 9000ner kører jo med fladrem!!!
Ja og derfor laver man enten en spacer til remhjulet på vandpumpen og skifter både krumtap- vandpumpe- generator remhjulene ud til 9000 dele eller også skal du have inder skiven fra DI krumtapremhjulet monteret på en remskive fra en og900 med EZK tænding men der passer hverken hulmønsteret eller afstanden så det skal der også kompenseres for
Sidst men ikke mindst skal der en DI tændkasette i topstykket og husk så lige at skifte tændrørene til NGK BCPR7ES11
Okay det skal jeg huske
Kan jeg så godt flå det gamle tændsytem af nu.......
Ja min dreng.....
håber det gav lidt bedre indblik i hvad det er vi fifler med
Det drejer sig om at få Direct Ignition fra en 9000CD Turbo fra 88 monteret på en og900.
Vi håber på at få en bedre/mere præcis tænding med DI systemet end med konventionel tænding. for der er vel en årsag til at SAAB har udviklet det system til deres turbo biler i stedet for konventionel strømfordeler tænding.
Til dem der ikke lige er klar over hvad DI tænding er så er det en tændspole til hvert tændrør placeret lige oven i hver rør og 40Kv gnist i stædet for de ca.10Kv der kan vrides ud af en almindelig tændspole. tændingen er styret dels af en krumtap føler og en map sensor der hver især fortæller styre boksen hvad der sker og boksen bestemmer ud fra disse oplysninger hvornår der skal tændes for de enkelte rør for at få den bedste tænding
Og hvad indebærer det så af dele:
En DI styre boks (EDU) fra en 9000CD turbo årgang 88.
Hvorfor lige fra den bil ?
forde det er den eneste model der er udstyret med et rent DI system. i 89 blev APC og DI systemet smeltet samme til en enhed kendt som DI/APC
En Map sensor fra en 9000 årgang 88-89
Hvad er det for en tingest ?
en sensor der fortæller DI styre boksen hvad trykket i indsugnings manifolden er
Et olie pumpe dæksel med krumtap føler fra 9000 med DI eller DI/APC. olie pumpe dæksler og føler fra og900 med EZK tænding kan også bruges.
Kan jeg ikke bare nøjes med dækslet ?
Nej føleren er monteret i dækslet og der er ikke forberedt til føler i dit standart dæksel
Et Rem hjul fra en 9000 med DI tænding eller inder skiven fra en en 9000 med DI årgang 88-92 og remhjulet fra en og900 med EZK tænding
Jamen en 9000ner kører jo med fladrem!!!
Ja og derfor laver man enten en spacer til remhjulet på vandpumpen og skifter både krumtap- vandpumpe- generator remhjulene ud til 9000 dele eller også skal du have inder skiven fra DI krumtapremhjulet monteret på en remskive fra en og900 med EZK tænding men der passer hverken hulmønsteret eller afstanden så det skal der også kompenseres for
Sidst men ikke mindst skal der en DI tændkasette i topstykket og husk så lige at skifte tændrørene til NGK BCPR7ES11
Okay det skal jeg huske
Kan jeg så godt flå det gamle tændsytem af nu.......
Ja min dreng.....
håber det gav lidt bedre indblik i hvad det er vi fifler med
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Indlæg
Map sensoren er til at justerer tændingen med istedet for vacum/tryk dåsen der sidder på strømfordeleren. LMM skal stadig være der
MS har jo ikke noget at gøre med hvad for tændings system du kører med. daniel vil nok ret snart melde sig på banen med at han kender en der har makket i at få MS til at styre en DI tændkasette
sg, Ja nemlig Ja
MS har jo ikke noget at gøre med hvad for tændings system du kører med. daniel vil nok ret snart melde sig på banen med at han kender en der har makket i at få MS til at styre en DI tændkasette
sg, Ja nemlig Ja
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
- svenT16
- SAAB-MANIAC
Indlæg
som jeg har sagt før : casspssper du er min allaeer hik` allerlr bdbeeste vennnn.........
og kaas du kan godt få fat i en ekstra rem ,den passer bare max.
ps. nævnte casper at det i bedste fald osse gir 5 hk..
ikke værst. så smider jeg lige 5 stk på min bil.. ok klokken er mange måske jeg bare skulle gå i seng.
og kaas du kan godt få fat i en ekstra rem ,den passer bare max.
ps. nævnte casper at det i bedste fald osse gir 5 hk..
ikke værst. så smider jeg lige 5 stk på min bil.. ok klokken er mange måske jeg bare skulle gå i seng.
MVH. Sven T.
Bilhistorik. Nuværende 9-3 ss 08.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
Og900 aero. (006'eren) årg 87.
9K Aero fra 95
med-lem nr 115 skd..
Bilhistorik. Nuværende 9-3 ss 08.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
Og900 aero. (006'eren) årg 87.
9K Aero fra 95
med-lem nr 115 skd..
- Saab-daniel
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
- Kontakt:
Indlæg
Hehe, ja, jeg kan da godt lige melde mig på banen.
Hvis man ikke er så meget for det rimeligt store projekt som Casper og Sven har gang i, kan man nøjes med mindre, nemlig en DI-kassette, en VR-sensor til at bestemme hvor motoren er ved et givet tidspunkt, og så en MS-styring... Hovs, så er vi måske lidt ude i noget af det samme, hehe, bare med den mulighed, at du selv kan indtaste de tændings-værdier du har lyst til.
Bliver fedt at se noget mere til det gutter.
Daniel.
Hvis man ikke er så meget for det rimeligt store projekt som Casper og Sven har gang i, kan man nøjes med mindre, nemlig en DI-kassette, en VR-sensor til at bestemme hvor motoren er ved et givet tidspunkt, og så en MS-styring... Hovs, så er vi måske lidt ude i noget af det samme, hehe, bare med den mulighed, at du selv kan indtaste de tændings-værdier du har lyst til.
Bliver fedt at se noget mere til det gutter.
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Indlæg
Så er der monteret DI88 på bilen og det kører bare som en drøm...... det er nok en af de ting man skulle have fundet på allerede inden man købte bilen.
desværre så må bilederne lige vente et par dage inden de komme på hjemme siden
desværre så må bilederne lige vente et par dage inden de komme på hjemme siden
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
- Kaas
- Bestyrelsen
- Kontakt:
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Indlæg
Jep det kører fint med Lucas. omdrejnings signalet får Lucas og omdrejningstæller stadig fra hall giveren i den gamle strømfordeler. hvor imod DI får den fra krumtap sensoren. det ser lidt underligt ud når man kigger ned i motor rummet på en motor der snurrer rundt med en strømfordeler uden ledninger i.
og hvad er forskellen så jov tændingen virker meget mere præcis og den skal virkelig provokeres for at jeg får et bette TB. lade trykket kommer bare lige med det samme og lætter jeg ikke på pedalen lige så snart min grønne max tryk diode blinker så flyver den lige ud i tryk vagten. så P skal nok skrues lidt ned igen for det kører 100%
og hvad er forskellen så jov tændingen virker meget mere præcis og den skal virkelig provokeres for at jeg får et bette TB. lade trykket kommer bare lige med det samme og lætter jeg ikke på pedalen lige så snart min grønne max tryk diode blinker så flyver den lige ud i tryk vagten. så P skal nok skrues lidt ned igen for det kører 100%
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
- 9000cset
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Rigtig spændende projekt! Giver det mulighed for at øge turbotrykket - d.v.s. kan du slå din egen rekord på ca 230 heste nu!?
Min Saab-historie :Saab 900i 8v'86, Saab 9000i 2.0´86, Saab 900 T8 155´88,Saab 9000 2.3 T 200´94
Nu : Saab 900 T16 Cabrio ´90
Medlem nr. 419.
Nu : Saab 900 T16 Cabrio ´90
Medlem nr. 419.
- Kaas
- Bestyrelsen
- Kontakt:
Indlæg
Det burde han at kunne! Men han skal lige passe på hvilket rullefelt han bruger, for der var en del forskel på hans resultater fra da han fik rullet ved scantun, samt da han fik rullet på sjælland, der var forskel selvom han ikke havde lavet noget om overhovedet! Så enten skal han få rullet hos scantun igen, og sammenlign resultat fra første gang, eller så skal han kun bruge resultatet fra sjælland.
Jeg vil sige scantuns er nok mest præsis, for der fik jeg også rullet dengang, og de resultater passer meget godt med der hvor jeg plejer og få rullet, nemlig hos FDM i Aalborg, og deres felt er lige blevet kontrolleret!
Jeg vil sige scantuns er nok mest præsis, for der fik jeg også rullet dengang, og de resultater passer meget godt med der hvor jeg plejer og få rullet, nemlig hos FDM i Aalborg, og deres felt er lige blevet kontrolleret!
MVH Lars Kristensen
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Indlæg
Så har jeg kørt 200 problem fri kilometer med DI88
Lækkert med et så nemt projekt der spiller max.
Skal nok lige lave en opsumering på de dele der er brugt og lidt billeder af motor rummet i løbet af ugen
Lækkert med et så nemt projekt der spiller max.
Skal nok lige lave en opsumering på de dele der er brugt og lidt billeder af motor rummet i løbet af ugen
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Indlæg
Så er der lidt billeder af installationen
Billed af motorrum set fra den side hvor DI kasetten sidder
Fladrem til vandpumpe og generator istedet for 2 kile remme
Map sensor til DI
Billed af motorrum set fra den side hvor DI kasetten sidder
Fladrem til vandpumpe og generator istedet for 2 kile remme
Map sensor til DI
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
-
Gæ
Indlæg
Som lovet kommer der her en liste over de ting der er brugt i projektet
DI EDU part no. 75 85 797 eller 74 83 514 Sidder kun i Saab 9000CD årgang 88
Map sensor part no. 75 38 697 Fra 9000 med DI eller DI/APC 88-93
Krumtap sensor part no. 74 82 540 fra 9000 med DI eller DI/APC. sensor fra og900 med EZK tænding kan også bruges
Remskive til krumtap fra 9000 med DI eller DI/APC
Remskive til vandpumpe fra 9000
Remskive til generator fra 9000
Rem Type 5K940
4 NGK Tændrør type BCPR7ES11
1 styk RØD DI tænd kasette
Jeg var så heldig at mit olie pumpe dæksel var forberedt for krumtap sensoren eller skal man også ud og have fat i et olie pumpe dæksel fra en 900 elle 9000 med denne sensor
der ud over er der som tidligere nævnt lavet en spacer for at få 9000 remhjulet til vandpumpen til at sidde på 900 vandpumpen
Strømmen der til var meget nemt at lave da jeg havde et komplet DI88 lednings net så der skulle kun monteres 4 ledninger for at få det op og kører.
1 stel forbindelse oppe på top stykket
1 + forbindelse når der er tænding på taget i fra den hvid/grønne ledning der oprindeligt endte i tænd spolen
1 +forbindelse fra benzin pumpe relæet (+når pumpen kører)
1 +forbindelse direkte på batteriet. altså konstant spænding også med slukket motor (husk sikring)
Er man så heldig allerede at have det rigtige olie pumpe dæksel så behøver man ikke en gang en lift for at lave det. hvis ikke så er det en fordel at komme på en lift når dette dæksel skal skiftes
og så er der selvfølgelig brugt lidt gå på mod og en ordentlig spand fuld glæde med at lege med bilen
DI EDU part no. 75 85 797 eller 74 83 514 Sidder kun i Saab 9000CD årgang 88
Map sensor part no. 75 38 697 Fra 9000 med DI eller DI/APC 88-93
Krumtap sensor part no. 74 82 540 fra 9000 med DI eller DI/APC. sensor fra og900 med EZK tænding kan også bruges
Remskive til krumtap fra 9000 med DI eller DI/APC
Remskive til vandpumpe fra 9000
Remskive til generator fra 9000
Rem Type 5K940
4 NGK Tændrør type BCPR7ES11
1 styk RØD DI tænd kasette
Jeg var så heldig at mit olie pumpe dæksel var forberedt for krumtap sensoren eller skal man også ud og have fat i et olie pumpe dæksel fra en 900 elle 9000 med denne sensor
der ud over er der som tidligere nævnt lavet en spacer for at få 9000 remhjulet til vandpumpen til at sidde på 900 vandpumpen
Strømmen der til var meget nemt at lave da jeg havde et komplet DI88 lednings net så der skulle kun monteres 4 ledninger for at få det op og kører.
1 stel forbindelse oppe på top stykket
1 + forbindelse når der er tænding på taget i fra den hvid/grønne ledning der oprindeligt endte i tænd spolen
1 +forbindelse fra benzin pumpe relæet (+når pumpen kører)
1 +forbindelse direkte på batteriet. altså konstant spænding også med slukket motor (husk sikring)
Er man så heldig allerede at have det rigtige olie pumpe dæksel så behøver man ikke en gang en lift for at lave det. hvis ikke så er det en fordel at komme på en lift når dette dæksel skal skiftes
og så er der selvfølgelig brugt lidt gå på mod og en ordentlig spand fuld glæde med at lege med bilen
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Indlæg
var desværre blevet smidt af inden det var sendt
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
- Kaas
- Bestyrelsen
- Kontakt:
Indlæg
Et rigtig fin stykke arbejde. Men hvis jeg skal komme med lidt, så hvad laver de kronmuffer dér
Første billede: Hvad er det som er på øverste kølerslange?
Sidste billede: Har den venstre for skærm fået en skade? Ser den ikke lidt kryllet ud ved forblinkeren?
Første billede: Hvad er det som er på øverste kølerslange?
Sidste billede: Har den venstre for skærm fået en skade? Ser den ikke lidt kryllet ud ved forblinkeren?
MVH Lars Kristensen
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Indlæg
Kaas, Krone mufferne er en meget virtig del af DI systemet. uden dem så er der et par ledninger der ikke har forbindelse. mangle lige nogle stik ben lige som dem du sendte til mit til APC boksen bare lige en tand smallere
Det der sidder på køler slangen er en original saab sprinkler væske varmer
Troe bare lige det er et stykke bred isolerbånd der er blevet glemt på skærm kanten
Det der sidder på køler slangen er en original saab sprinkler væske varmer
Troe bare lige det er et stykke bred isolerbånd der er blevet glemt på skærm kanten
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
- Vels
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Apropos Direct Ignition - så faldt jeg lige over denne her
http://www.900aero.com/images/cars/q_08.jpg
/Vels
http://www.900aero.com/images/cars/q_08.jpg
/Vels
- 9-5Aero
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Indlæg
Hej Casper.
SÅDAN!!! En rigtig Saab Turbo har selvfølgelig en rød tændkassette (med DI).
M.v.h.
SÅDAN!!! En rigtig Saab Turbo har selvfølgelig en rød tændkassette (med DI).
M.v.h.
Senest rettet af 9-5Aero 5. apr 2006, 21:21, rettet i alt 1 gang.
Saab 9-5 Aero Estate sælges:
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat ... 349117.htm
Nyt forum for alle Saab-nørder og andet godtfolk:
Alternativt og uafhængigt dansk Saab forum
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat ... 349117.htm
Nyt forum for alle Saab-nørder og andet godtfolk:
Alternativt og uafhængigt dansk Saab forum
- PeterM
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Smukt arbejde Casper...
Må vi hører hvordan det kører... Som før eller bedre?
Rart at vide at der er nogen man kan trække på når jeg selv skal i gang... Vil lige tilføje til din beskrivelse, at det ikke er nødvendigt at skifte til fladrem og 9K remhjul hvis man får fat i et 900 EZK remhjul (Så skal DI lukkehjulet blot modificeres en smule...)
PM
Må vi hører hvordan det kører... Som før eller bedre?
Rart at vide at der er nogen man kan trække på når jeg selv skal i gang... Vil lige tilføje til din beskrivelse, at det ikke er nødvendigt at skifte til fladrem og 9K remhjul hvis man får fat i et 900 EZK remhjul (Så skal DI lukkehjulet blot modificeres en smule...)
PM
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Indlæg
Jeg syntes det kører bedre end før. lade trykket kommer meget nemmere/hurtigere af en eller anden årsag.
og du har ret PeterM, man kan godt tage rem hjulet til krumtappen fra en 900 med EZK tænding og bore hullerne i DI lukke hjulet op og lægge lidt skiver bag DI lukke hjulet når man monterer det i EZK rem hjulet. det er det svenskerne gør.
At lave det med fladrem er min helt egen idé. der skulle afprøves for inde i mit hoved skulle det kunne laves på den måde. og så er der jo ikke andet at gøre end at gå igang med at fikse hvad der måtte opstå af opgaver med at få fladremmen til at spreller rundt på 900 motoren
og du har ret PeterM, man kan godt tage rem hjulet til krumtappen fra en 900 med EZK tænding og bore hullerne i DI lukke hjulet op og lægge lidt skiver bag DI lukke hjulet når man monterer det i EZK rem hjulet. det er det svenskerne gør.
At lave det med fladrem er min helt egen idé. der skulle afprøves for inde i mit hoved skulle det kunne laves på den måde. og så er der jo ikke andet at gøre end at gå igang med at fikse hvad der måtte opstå af opgaver med at få fladremmen til at spreller rundt på 900 motoren
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
- krfogh
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Hej Casper
Jeg er imponeret, det er sgu flot arbejde...
Kristoffer
Jeg er imponeret, det er sgu flot arbejde...
Kristoffer
Kristoffer
Har 01-2014 indkøbt en Imola-rød '97 9000 Aero! Den skal kildes under maven til den spinder som en kattemis
21-02-14 Bilen er nu synet og jeg påbegynder en omfattende klargøring.
Knirker't så virker't
Har 01-2014 indkøbt en Imola-rød '97 9000 Aero! Den skal kildes under maven til den spinder som en kattemis
21-02-14 Bilen er nu synet og jeg påbegynder en omfattende klargøring.
Knirker't så virker't
- 9-5Aero
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Indlæg
Hej Casper.
Jeg vil tro at det hurtigere ladetryk skyldes en hurtigere og mere korrekt tænding. Det gammeldags system, skal trods alt først opbygge vakuum/tryk, før det forstiller sig.
M.v.h.
Jeg vil tro at det hurtigere ladetryk skyldes en hurtigere og mere korrekt tænding. Det gammeldags system, skal trods alt først opbygge vakuum/tryk, før det forstiller sig.
M.v.h.
Saab 9-5 Aero Estate sælges:
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat ... 349117.htm
Nyt forum for alle Saab-nørder og andet godtfolk:
Alternativt og uafhængigt dansk Saab forum
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat ... 349117.htm
Nyt forum for alle Saab-nørder og andet godtfolk:
Alternativt og uafhængigt dansk Saab forum
- PeterM
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Hej Casper.
Må indrømme at jeg er blevet lidt inspireret af din konvertering til fladrem! Tænkte på om du bare bruger generatoren til at stramme remmen op..? På 9K'eren er der jo en automatisk remstrammer, som vist ikke lige passer på vores gamle svende... Hvor har du skaffet remmen?
MVH
PM
Må indrømme at jeg er blevet lidt inspireret af din konvertering til fladrem! Tænkte på om du bare bruger generatoren til at stramme remmen op..? På 9K'eren er der jo en automatisk remstrammer, som vist ikke lige passer på vores gamle svende... Hvor har du skaffet remmen?
MVH
PM
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Indlæg
Hej PeterM,
Remmen er en Kaas har fundet til mig i gennem Bak & Uhrenfelt. det er en rem der hedder Type 5K940.
Som du selv er inde på så sidder der en rem strammer på en 9000ér til at holde remmen stram med. og du har ramt helt plet med din tanke for det er lige netop generatoren jeg bruger til at stramme remmen med. men sig til hvis det bliver den løsning så skal jeg komme med et par fif til at få remmen til at løbe helt lige rundt
Remmen er en Kaas har fundet til mig i gennem Bak & Uhrenfelt. det er en rem der hedder Type 5K940.
Som du selv er inde på så sidder der en rem strammer på en 9000ér til at holde remmen stram med. og du har ramt helt plet med din tanke for det er lige netop generatoren jeg bruger til at stramme remmen med. men sig til hvis det bliver den løsning så skal jeg komme med et par fif til at få remmen til at løbe helt lige rundt
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
- PeterM
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Hej Casper.
Jeg ER overbevist! Min bror, Villads, er ved at hugge en 9K'er så de fleste dele er på plads. Har du selv drejet din spacer? Har du bare taget en 9K generator eller passer hjulet på en 900 generator? Skal DI hjulet stadig "hæves" fra remhjulet for at passe med sensoren?
Og hvordan er det nu... Er servohjulet skruet udenpå? Mon der er plads til endnu et hjul til at trække AC?
Ja, det var en ordentlig omgang spørgsmål og jeg vil også meget gerne benytte mig af dit tilbud, så jeg slår nok lige på tråden en dag.
MVH
Peter
Jeg ER overbevist! Min bror, Villads, er ved at hugge en 9K'er så de fleste dele er på plads. Har du selv drejet din spacer? Har du bare taget en 9K generator eller passer hjulet på en 900 generator? Skal DI hjulet stadig "hæves" fra remhjulet for at passe med sensoren?
Og hvordan er det nu... Er servohjulet skruet udenpå? Mon der er plads til endnu et hjul til at trække AC?
Ja, det var en ordentlig omgang spørgsmål og jeg vil også meget gerne benytte mig af dit tilbud, så jeg slår nok lige på tråden en dag.
MVH
Peter
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Indlæg
1) spaceren er hjemme drejet. jeg skal nok få taget lidt mål på et tidspunkt men gider ikke skille det ad før der er en der kaster sig over projektet
2) Remhjulet til generatoren passer lige over på 900 generatoren dog er der ikke not gang i 9kilos hjulet men det kan laves med en nedstryger klinge. og så skal den skive der sidder imellem 900remhjulet og køle vingen pilles af. til gengæld skal der en extra skive på den anden side af 9kilos remhjulet for at det er til at spænde fast
3) DI remhjulet er plug n play. der skal ikke gøres noget somhelst der ud over at pille det gamle hjul af og på med det nye
4) på det DI remhjul jeg har er der en extra skive til remmen over til servo pumpen. men der mangler den skive der skal trække ACén men den burde kunne monteres uden på DI hjulet lige som den er monteret uden på det gamle rem hjul med 3 bolte
og du slår bare på tråden når du har behov for lidt assistance
2) Remhjulet til generatoren passer lige over på 900 generatoren dog er der ikke not gang i 9kilos hjulet men det kan laves med en nedstryger klinge. og så skal den skive der sidder imellem 900remhjulet og køle vingen pilles af. til gengæld skal der en extra skive på den anden side af 9kilos remhjulet for at det er til at spænde fast
3) DI remhjulet er plug n play. der skal ikke gøres noget somhelst der ud over at pille det gamle hjul af og på med det nye
4) på det DI remhjul jeg har er der en extra skive til remmen over til servo pumpen. men der mangler den skive der skal trække ACén men den burde kunne monteres uden på DI hjulet lige som den er monteret uden på det gamle rem hjul med 3 bolte
og du slår bare på tråden når du har behov for lidt assistance
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Indlæg
Så fik jeg endelig fast monteret APC & DI boksene
Ja man skulle jo næsten tro det var monteret sådan fra fabrikken af
Ja man skulle jo næsten tro det var monteret sådan fra fabrikken af
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Indlæg
som lovet er der her en tegning af spaceren til vandpumpen
original ACAD tegning kan mailes efter ønske
som lovet er der her en tegning af spaceren til vandpumpen
original ACAD tegning kan mailes efter ønske
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Indlæg
Ja så er jeg kommet et lille skridt videre i DI-88 Projektet da jeg netop i dag har hentet et par nye eprommer til DI styre boksen. jeg har monteret den ene af eprommerne og prøve startet bilen og den sprang igang som den plejer. så jeg må ud og teste lidt i aften. og så vender jeg tilbage med hvordan det er forløbet
Tak til Thomas 900c for at være behjælpelig med at brænde eprommerne og Saab-daniel for at komme med forslag til programmet
4 nye eprommer. lækkert så er der noget at leje med
Sådan ser boksen ud indvendigt med den originale SAAB eprom i
Og sådan med en af de nye
og her er det map der ligger i den eprom der sidder i nu
Tak til Thomas 900c for at være behjælpelig med at brænde eprommerne og Saab-daniel for at komme med forslag til programmet
4 nye eprommer. lækkert så er der noget at leje med
Sådan ser boksen ud indvendigt med den originale SAAB eprom i
Og sådan med en af de nye
og her er det map der ligger i den eprom der sidder i nu
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
- Saab-daniel
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
- Kontakt:
Indlæg
Alletiders Casper, ser frem til at høre om resultaterne! Håber det map jeg har lavet kan bruges til noget!
Daniel.
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Indlæg
Ja så fik jeg testet lidt på vej ud og hjem fra aftenens udflugt. desværre var det ikke optimalt vejr og lidt for meget fremmed trafik så det blev ikke til nogen 100% test men det ser lovende ud. max ladetryk 1,2bar opnås allerede fra 2600o/min det er en 5-600o/min tidligere end før der ud over ser den ud til at lade bedre efter TB end den gjorde før.
Jeg bliver nok nød til at komme lidt på motor vej en sen aften og teste lidt for at se hvordan den egentligt opfører sig.
Daniel det map du har lavet er næsten heltsikkert et skridt i den rigtige retning men som vi fandt ud af i onsdags så skal der mere benzin ind i raketten når der bliver lukket op og der kommer tryk og o/min stiger
jeg må teste lidt mere også med de 3 andre eprommer og så vælge en af dem til den der skal i til rullefelt træffet senere på måneden. håber det kan lade sig gøre at få målt AFR når den skal rulles så der er noget at gå videre med og lave en foreløbig/endelig plan for hvad der skal ske med den videre tuning. en ting er dog sikker der skal anden indsugning fra filter til turbo. 2,1 top og indsug skal monteres og der skal anden brændstof eprom i hvis den skal have nok og leve af den gamle raket
Jeg bliver nok nød til at komme lidt på motor vej en sen aften og teste lidt for at se hvordan den egentligt opfører sig.
Daniel det map du har lavet er næsten heltsikkert et skridt i den rigtige retning men som vi fandt ud af i onsdags så skal der mere benzin ind i raketten når der bliver lukket op og der kommer tryk og o/min stiger
jeg må teste lidt mere også med de 3 andre eprommer og så vælge en af dem til den der skal i til rullefelt træffet senere på måneden. håber det kan lade sig gøre at få målt AFR når den skal rulles så der er noget at gå videre med og lave en foreløbig/endelig plan for hvad der skal ske med den videre tuning. en ting er dog sikker der skal anden indsugning fra filter til turbo. 2,1 top og indsug skal monteres og der skal anden brændstof eprom i hvis den skal have nok og leve af den gamle raket
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
- Saab-daniel
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
- Kontakt:
Indlæg
Alletiders Casper. Kan du mærke forskel når du kører konservativt, dvs uden ladetryk og bare lader den trække stille og roligt op i fart? Her mærkede jeg en af de største forskelle på min.
Og ja, vi er enige om det med benzinen, der skal ske noget der... Du skal være velkommen til at få endnu en måling af din AFR hos mig, hvis det er...
Daniel.
Og ja, vi er enige om det med benzinen, der skal ske noget der... Du skal være velkommen til at få endnu en måling af din AFR hos mig, hvis det er...
Daniel.
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Indlæg
egentligt ikke det helt vilde men nu koncentrerede jeg mig også om at give den noget pedal. men der er vist ikke ret meget andet for end at tilføje mere benzin på den ene eller anden måde
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Indlæg
en lille forklaring til skemaet. o/min er aksen op/ned og trykket i manifolden er den vandrette akse. 1050 er punktet imellem vacum og tryk. taller i feltet er så tændings tidspunktet ved tryk / o/min
jeg har ikke et egentligt TB men tendens nok til at APCén regulerer ned for trykket.
jeg har ikke et egentligt TB men tendens nok til at APCén regulerer ned for trykket.
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model