Banner cycler

9-3 t 2003 hverdagsbilen

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktører: Bestyrelsen, Casper_Ankersen

Brugeravatar
Jensen
Administrator
Geografisk sted: Vendsyssel - lidt nord for Storskoven.
Indlæg: 6268
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

30. apr 2018, 20:36

Flot arbejde, tommel op herfra :)

Jeg synes bremsekraften er temmelig dårlig på 9-3 og ng900. Den er som regel fin de første 10.000 efter bremserne er fornyet, men så synes jeg den kræver meget pedaltryk for at der sker noget.

Jeg prøver ellers at holde dem godt ved lige ved at lave 1-2 katastrofeopbremsninger hver dag,
Måske man skulle prøve det med en hovedcylinder fra en 9-5. I min mors 9-5 synes jeg bremserne føles meget bedre.

Jeg kører nu med Black Diamond skiver og klodser foran og jeg synes ikke bremserne er mærkbart bedre end med originale skiver/klodser.

Mit primære problem var dog dårlig/forsinket bremseevne i regnvejr hvilket de slidsede skiver til dels afhjælper. Til gengæld lyder det som et sygt hjulleje hver gang man bremser lidt hårdt ned :(

MVH Mads


Mads Jensen, medlemnr. 143
'03 OG9³ jubi ('97 NG900SE 2,5 V6 -> AOG)
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 575
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

1. maj 2018, 07:30

Takker.
Det værste var at rense kaliberen for rust, således at malingen havde noget at binde på.
Men en hammer, og en vinkel sliber så gik det nogenlunde stærkt.
Med hensyn til Bremsepedalens hårdhed, så laver en 9-5 10 % højere tryk i hydraulikken, end en 9-3 ved samme pedaltryk.
Efter mine beregninger. Og jeg undersøgt hvad der skulle til for at bygge det om.
Forstærker og hovedcylinder fra en højrestyret 9-5, og en adapterplade til væske beholderen, Således den bliver vinklet riktigt, og et par nye bremserør. Samt ombygning af vakuum rør.
En lidt større ombygning, for 10% højre hydraulik tryk, og en blødere bremse pedal.
Så det blev fravalgt, da de lidt større skiver burde give lidt mere bremsekraft.
Om det så er rigtigt, det kan jeg ikke udtale mig om, da mine gamle forbremser var totalt smadrede.
Men den bremser fint, Og det er nemt at finde det rette pedaltryk, ift. hvor meget man vil bremse.
Det med at bremsene bliver dårlige over tid, det er meget normalt. Specielt i dag hvor rens af bremser ikke indgår i service planen.
Egentligt så burde man rense bremserne hvert forår. :wink:
Lyden er blevet stærkt formindsket, efter coatingen på skiverne er blevet kørt af, men den er stadig irriterende ved kraftige nedbremsninger.
Og jeg skal lige have adskilt en side igen, da jeg havde glemt at kontrollere om de inderste klodser sidder i den rigtige side :roll:
Der er forskel på højre og venstre inderste bremsklods :oops:

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 575
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

6. maj 2018, 09:04

Det blev så til højre forhjul af igen.
For udskiftning af denne
2018-05-05 12.13.23.jpg
Inderste bremseklods var desværre riktigt monteret :(
2018-05-05 11.06.28.jpg
Hjul boltene sad sindsygt fast igen, Selvom de er smurt med fedt, og spændt med 110 nm. for en uge siden.
De går løs med en tydelig knæk lyd, og dette værktøj.
2018-05-05 13.07.35.jpg
Prøver nok med nye bolte, da de gamle er meget rustne, og slidte :lol:
Mht. lyddæmpning, er jeg blevet meget lun på denne pakke løsning.
https://www.au2tek.dk/pi/SILENT-COAT-%2 ... 4618_.aspx

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 575
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

10. maj 2018, 16:08

Et beslag bliver til.
Som i rigtige mænd bruger ikke skabelon :roll:
Som en del af lyd opgraderingen har jeg købt et komponent sæt, med en bas/mellem tone til dørren, og en løs diskant,
med tilhørende delfiltre.
Og her startede udfordringen filtrene var store og tunge, ikke noget man bare gemmer under instrument bordet.
Så hvorfor ikke placere dem hvor original forstærkeren sidder.
Det burde kug give fordele. der er plads, og ledningerne til dørene er monteret der.
Men der skal fabrikeres et beslag, og trækkes lidt ekstra ledning.
2018-05-10 09.06.41.jpg
Indledene opmåling.
2018-05-10 09.22.59.jpg
Mål overført til et stykke karosseri plade.
2018-05-10 10.24.51.jpg
Pladen klar til Lidt gummihud, De ekstra huller er letnings huller, og slet ikke at måle nissen havde været på spil. :roll:
2018-05-10 10.30.45.jpg
Tørre tid :lol:
2018-05-10 11.50.12.jpg
Monteret

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 575
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

12. maj 2018, 17:00

Fik lavet delfiltrene helt færdigt, og det er noget af det bedste lednings montering jeg har lavet :roll:
2018-05-11 13.36.02.jpg
Fik en sms fra DHL at min pakke var ankommet, eller nærmere 5 sms'er, jeg troede de var blevet stive.
Men nej det var 5 kolli :)
2018-05-12 11.07.30.jpg
Så det skulle straks afprøves. Højre fordør adskilt.
2018-05-12 11.19.21.jpg
Noget senere.
2018-05-12 12.57.08.jpg
Meget senere
2018-05-12 13.48.03.jpg
Fortsættelse følge :wink:

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 575
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

12. maj 2018, 17:10

Lidt mere klip og klistre.
2018-05-12 14.31.32.jpg
Jeg må sige at der er noget af det bedste materiale jeg har arbejdet med.
Og døren lyder som en Roll Royce, når den lukkes, bare ærgerligt at bag døren klapre mere når fordøren lukkes :P
Og højtaler adapterne passede selvfølgelig ikke, selvom jeg havde brugt lang tid på nettet. :twisted:
2018-05-12 11.51.27.jpg
Så det bliver nok en gammel bordplade, der må stå for skud, til en spacer der passer 8)

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 575
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

19. maj 2018, 17:04

En 50 år gammel 25 mm bordplade blev slagtet.
Og det blev tørretid.
2018-05-13 10.15.31.jpg
De gamle højtaler stik blev slagtet, og fik et par stik der passer på de nye.
Og højtalerne blev monteret.
2018-05-13 13.47.11.jpg
bilen blev samlet, og jeg må sige lydforbedringen er markant.
De bageste højtalere bliver helt væk, og det var dem der stod for de dybe toner før.
Og der er lidt sjovt når fordøren lukkes så er det bagdøren der rasler.
Diskanterne er ikke monterede ennu da det bvlev hverdag igen.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 575
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

19. maj 2018, 17:31

Så blev det weekend igen.
Så et par beslag blev konstrueret.
2018-05-19 11.07.01.jpg
Diskant holdere, så mens gummihuden tørrede.
Så kunne jeg jo lige lyddæmpe reservehjuls brønden.
Da det ingen nytte gør når det ligger i bagagerummet.
2018-05-19 12.06.31.jpg
Fandt lidt rust da bilen er gammel, så det skal behandles først :shock:
Så siderne fik lidt dæmpning.
2018-05-19 13.14.24.jpg
Det er langt fra færdigt, da efter fordørene er bagagerumme det viktigste sted, da det er her subwooferen kommer til at leve.
Og jeg begynder at forstå hvorfor der ikke er mange biler med ekstra lyddæmpning.
Det tager bare tid, og man er altid i tvivl om det bliver som forventet.
Og det er dyrt :wink:
Ca, 4000 kr for mellem løsningen til en stor bil.
Så jeg håber at resultatet bliver godt, nå jeg en dag bliver færdig.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Micky
SAAB FREAK
Kontakt:
Geografisk sted: Herlev
Indlæg: 50
Tilmeldt: 29. apr 2017, 10:00

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

21. maj 2018, 10:29

Dejlig med lidt opdatering på vogntøjet :D
Saab 9-3 2,0 Turbo årgang 3/ 2003
Medlem nummer 876
Mike :D
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 575
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

21. maj 2018, 12:55

Det er altid rat med forbedringer, specielt når man kan mærke, eller høre dem :D
I dag blev reservehjuls baljen færdig, og den fik lidt ekstra på bagpanelet.
Diskanterne blev monteret rettet ind imod bakspejlet.
Og min fine kineser radio besluttede sig for at nu ville den ikke tænde :evil:
Så nu må jeg se hvordan deres garantiordning virker, lige umiddelbart virker det ikke lovende.
Reservehjulet blev monteret, og det skal være et 16 tomme hjul, grundet forbremserne, og da jeg ikke er tilhænger af et nødhjul, så fik et vinterhjul lov til at agere prøveklud.
2018-05-21 10.28.21.jpg
Resultat gulvet bliver hævet med 6 cm. når det bliver færdigt.
2018-05-21 10.27.51.jpg
Ud at køre uden radio.
Og den er blevet væsentlig mere støjsvag i kabinen, så de 24 timer jeg har brugt er ikke helt spildt.
Hjemme igen så fandt jeg en gammel Sony radio, Og der blev loddet lidt flere ledninger på min blæksprutte adapter. :oops:
Jeg trøster mig med at det hele er midlertidigt. :lol:
2018-05-21 11.15.12.jpg
Men lydforbedring er enorm, Når man tænker på at 2 højtalere i instrument border er blevet udskiftet, med et par diskanter.
Og den har fået et par højtalere i fordørene.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 575
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

9. jun 2018, 15:38

Denne øjebæ skal væk !!!!
2018-06-09 10.17.59.jpg
Så der blev indkøbt lidt dele, og jeg mangler 2 adaptere til gps og dab+ ledningerne :roll:
2018-06-08 16.38.26.jpg
Den gamle antenne blev afmonteret, et lidt større projekt i denne varme, og jeg fandt ud af hvorfor jeg havde vand i bagagerummet.
2018-06-09 11.17.07.jpg
Nogen der kan spotte hullerne ?
Utroligt at himmelen ikke er jordslået, eller faldet ned, som de gamle 900 modeller havde en tendens til.
Monteringen var ganske nem, der kræves dog en ekstra hånd når man spænder antennen fast, da den kan dreje i hullet.
Skumtape blev klistret omkring alle stik, og ledningerne blev klistret fast i taget, vil helst undgå rasle lyde. :wink:
2018-06-09 11.16.45.jpg
Og der blev vasket lidt plastic komponenter, utroligt så beskidte de kan blive :roll:
Monteret antenne, jeg tror nok den er større end original antennen, men det er også tre antenner i en.
2018-06-09 12.38.16.jpg
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 575
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

21. jun 2018, 18:59

Manglende trækkraft.
Ny tin der er opstået.
Kiggede lidt i open sid. og i heldigste fald kan den lave 0,8 bar i ladetryk, hvor den burde lave en bar i teorien.
selvfølgelig ingen fejlkoder, og alle andre parametre ser fornuftige ud, bortset fra at bilen er sløv.
Ok det kan være fordi jeg kører på oktan 95. og det har været meget varmt på det sidste :roll:
Så da Ok fik oktan 100 lige om hjørnet så skulle det prøves. Ingen ændring :cry:
Fandt fejlen efter 3 frokost pauser En bolt var ikke spændt på intercooleren, så ledes at slangen til Ic var faldet ned på spændebåndet på den nederste kølerslange :evil:
Og nu begynder dankortet at blive rødglødende. :(
En original slange koster i omegnen af 800 kr.
Et sæt silicone slanger koster ca. det samme, ok det var nemt :roll: .
Jeg har aldrig været imponeret af original intercooleren køleformåen. En 30 graders temperaturstigning efter en hård acceleration :evil:
Og køleren er slidt op ikke utæt, men der mangler en stor del af kølefinnerne i køleelementet.
Så 4400 kr senere så er jeg ejer af en do 88 intercooler, med tilhørende slanger, og spændebånd!
Men det er ikke nemt at blive gammel og lad, Og ikke har bil nr 2 at kunne bruge, og kun har en parkerings plads som værksted. suk.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
kesr
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Frederiksberg C
Indlæg: 743
Tilmeldt: 7. sep 2004, 14:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

24. jun 2018, 12:05

Ja godt arbejde det der. Fed bil.

Både den ng900 og og9-3 jeg har haft har jeg støjisoleret bag sidespejlene indefra. Af med beklædningen, på med støjisolering og forsegle den inderste plastkåbe. Det fjerner en del vindstøj der finder vej ind derigennem, og det er hurtigt gjort!
Saab CV
2014 - Saab 9-3 2.0t '08
2007-14 Saab 9-3 2.0t SE '01
2004-07 Saab 900 S 2.0 '96
snygg, snabb, snål
Far, mor, storesøster, lillesøster og Saab'en
- familie på 5.
Medl.nr.: 258
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 575
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

24. jun 2018, 19:00

kesr.
Det var et godt og enkelt tip.
Min løsning er mere et overkill, for at lave de optimale betingelser til højtaleren i døren .

Mens jeg ventede på kineserne, og de er ikke hurtige.
Så fik jeg købt efterfølgeren til min gamle radio og en usb dab adapter.
Det kom til at passe med de manglende antenne adaptere.
2018-06-24 09.20.52.jpg
Og nu begyndte ombygning af lednings adapter til radioen.
Grundet pladsmangel bag radioen så skal det hele forlænges med ca 20 cm. således at stik og sikringer kan gemmes bag varmereguleringen.
2018-06-24 12.37.32.jpg
Gammel og ny produceret adapter.
GPS og fm virker, og der er fuldt signal på dab antennen, men den jouying app der følger med er elendig,
så jeg må finde noget andet :twisted:

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 575
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

30. jun 2018, 07:04

Der kom en pakke med posten i onsdags.
2018-06-27 16.56.42.jpg
Ca, 8 kg aluminium malet og klar til montering.
Malingen ser fornuftig tyk ud på endetankene, og et tyndt lag på kølelementet.
2018-06-27 17.17.44.jpg
Tykkelsen af maling blev straks afprøvet :wink:
Det er et led i planen den skal se standart ud, og alufarvede tanke skriger stor intercooler, så det blev der lavet om på.
2018-06-27 18.05.18.jpg
Derfor blev der også indkøbt sorte silikone slanger til køleren.
Torsdag besluttede A/C for at blæse lunken luft ind i kabinen.
Ikke så behageligt da udetemperatur måleren viste 33 graders varme :twisted:
Snifferen indikerede en utæt kondensor, så en ny blev bestilt, og resten af kølemidlet blev aftappet i går.
Det var lidt heldigt at det skete nu og ikke senere, for jeg slipper for at pille fronten af 2 gange.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Projekt Forum"