Banner cycler

Projekt SAAB 99 Rally ’71

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

23. maj 2014, 19:08

Jensen skrev:
Hvis i skulle have overset mine videoer i en anden tråd kommer de lige her igen.

http://www.youtube.com/playlist?list=PL ... zvvmUukNJx

MVH Mads
:D Ahh :D

Den danske version af "Carlsson på taket" :lol: 8) :wink:

Ehh altså -
når man ser sådan filmklip -
så trykke det godt og gevaldigt i " 99 tarmen" :oops:

Er godt klar over at mit næste store projekt bliver en 99 af slagsen :roll:


Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

20. jun 2014, 23:47

Der har været lidt stille omkring mit projekt på det seneste. Der er heller ikke sket det store siden bilen blev skubbet af traileren søndag d. 18. maj efter at have stået til offentligt skue på klubbens stand ved Calssic Race Århus.
Min deltagelse til sprint i Roskilde d. 7. juni blev skrottet, nok mest fordi jeg havde en halv dårlig oplevelse med det sidste år, da 99'eren ikke rigtigt egner sig til banerace, samt at deltagelsen vil koste i omegnen af 3000 kr. alt indberegnet. Selvom jeg alligevel gerne ville deltage blev konklusionen at de penge jeg sparede kunne bruges til noget andet fornuftigt.

Her i dag kom så denne lille pakke med posten:
Billede

Efter dagens gøremål satte jeg mig for at skifte dem. Det er trods alt en overkommelig opgave på en 99'er.
Billede

Udover farven ligner de til forveksling de afsindigt ringe Bilstein B4 jeg købte sidste år, så det var med nogen spænding jeg gik i gang med operationen. Ikke mindst efter mine dårlige erfaringer med de unævnelige japansk/amerikanske, som jo også er af monotube typen, og som sprang skalaen for hvor ringe en støddæmper kan være.

Af med de gamle støvede Sachs oliedæmpere. Til deres forsvar skal siges at de faktisk var nogenlunde da jeg købte bilen, men jeg tror at de er kvadret fuldstændig indeni nu, selvom de ikke har kørt mange kilometer.

Billede

Fine detaljer på Bilstein dæmperne. Selv gummibøsningen var præget med tal og bogstaver der sikkert betyder et eller andet.

Billede

Rigtige racerdæmpere udviklet på en racerbane :)

Billede

Ja ja salgsgas, jeg ved det, men lidt cool alligevel 8)

Billede

Den gamle dæmper, som lægges på lager indtil videre. Der er for øvrigt monteret polyurethan bøsninger som burde flyttes over på de nye dæmpere, men jeg nænnede ikke at fjerne de fine originale gummibøsninger, og det gør nok heller ikke den store forskel alligevel.

Billede

Ja så fik jeg ikke taget flere billeder i aften. De er lidt besværlige at montere da de går meget stramt. Til forskel fra de unævnelige går der nok 2-3 minutter før de er helt udstrakt efter at have været presset helt sammen. Dette gjorde monteringen lidt lettere, men jeg kæmpede alligevel en del med dem.

Og så blev det tid til en prøvetur. Jeg har heldigvis en helt utrolig ujævn lukket racerbane lige i baghaven så jeg også kunne prøve hvordan dæmperne virkede med lidt over gadelegal hastighed. :oops:
Og jeg blev bestemt ikke skuffet. Den har slet ikke den duvende fornemmelse længere på let ujævn vej, og man kan nærmest smide bilen ind i kurver uden på noget tidspunkt føle at man mister kontrollen. Det hjælper dog nok også at jeg har Toyo R888 gadeslicks monteret. Disse har jeg for øvrigt været lidt skuffet over, men jeg kan måske bedre udnytte dem nu. De står i hvert fald godt fast.

De bagerste støddæmpere har jeg også bestilt og burde være på vej fra England, men der går sikkert et par uger mere før de dukker op. Dem fra Tyskland blev for øvrigt bestilt d. 17. om aftenen, så det må siges at være hurtig ekspedition, og jeg har allerede glemt hvor dyre de var :)

Jeg glæder mig til næste ræs, så må vi se hvor meget mere jeg får lavet udover bagerste dæmpere

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Den_Gamle
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2248
Tilmeldt: 16. dec 2004, 12:03

21. jun 2014, 12:26

Det lyder godt med de dæmpere :) Jeg håber at de løser dine problemer.

Som du selv får antydet mellem linierne til sidst, så er man bare nogen gange nødt til at bide i det sure æble og købe de dele, der kan løse problemerne. Dyre eller ej. Og hvis bare de ikke skuffer, så bliver man normalt gladere i længden. Det giver anledning til konstant irritiation når man ikke rigtigt er tilfreds. Så hvad det koster i kroner og ører vinder man i humør :)
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.

Tilbage til "Projekt Forum"