2. okt 2012, 20:56
Sidst jeg skrev var umiddelbart før Silkeborg Classic Sprint/Hillclimb. Her gik det nogenlunde for mit vedkommende, omend det kunne have gået meget bedre.
Jeg var klar over at der ville komme meget regn den weekend, så jeg satte bevidst nogle relativt nye dæk på med masser af mønster, da jeg mente at de ville være optimale på det våde underlag. Det viste sig dog at jeg skøjtede rundt det meste af tiden og kunne ikke få bid ved hverken acceleration eller nedbremsning. Det sidste kostede mig 10 strafsekunder på 2. gældende gennemkørsel, da jeg ikke kunne "parkere" i den "parkeringsbås" der var afsat som afslutning af prøven.
Som jeg sagde til en af de andre kørere: Jeg kunne ikke have kørt bedre tider selvom bilen havde haft 100 hk mere at give af. Så konklusionen må være at det er ikke kræfter jeg mangler, men en langt bedre vejkontakt.
På vej hjem var det klaret op, men vejen var stadig fugtig. Flere steder satte bilen forhjulene på tværs ved relativt frisk kørsel gennem rundkørsler. Så kunne jeg bedre forstå at den var så svær at køre i. Dækkene var simpelthen ubrugelige på en let fugtig vej. Måske på grund af alder, selvom de har været opbevaret indendørs, og uden at være udsat for solen, det meste af den tid jeg har haft dem.
Derudover var planen at få pillet "svampen" ud af undervognen og få den erstattet med noget af en lidt mere fast konsistens. Dæk må vente til næste år, da jeg ikke vil få glæde af dem i løbet af vinteren alligevel.
Jeg havde skaffet en bagerste krængningsstabilisator fra en og900. Planen var at få afstivet bagenden lidt med denne. I et tidligere indlæg kan i læse mit forgæves forsøg på at montere denne.
Jeg havde på lager et sæt og900 MY84 bærearme. Derudover havde jeg et par bagaksler en fra samme årg. 84 som dog trængte til 2 nye baghjulslejer. Derudover en aksel fra en skrottet og900 årg. 81. Valget faldt på den ældste af disse da baghjulslejer koster en brøkdel af de nyere. Det er jo et ultra lavbudget projekt
Akslens stand var jeg dog lidt spændt på, da den havde ligget i et fugtigt skur i over 10 år. Til min overraskelse mærkede lejerne til ikke at fejle noget, så jeg valgte at satse på at de kunne bruges. De er trods alt forholdsvis lette at skifte hvis det skulle være.
Akslen blev hentet frem i lyset, nav/lejer blev afmonteret, og jeg gik i gang med en roterende stålbørste på en vinkelsliber, samt diverse sliberedskaber, og en stor hammer for at fjerne de værste rustskaller.
Jeg overvejede at sandblæse, men opgav på forhånd da det ville komme til at tage timer at gøre.
Jeg valgte efter afrensningen at give den en gang zinkspray. Herefter fik den en gang epoxyprimer.
Navene adskilte jeg og rensede. jeg dækkede lejebanerne af og sandblæste
Navene og fedtkapslen fik lige en gang zinkspray, og ovenpå fik det hele en gang 2 komponent topcoat fra Biltema, som egentlig bare er almindelig billak.
Krængningsstabilisatoren havde jeg jo renset af tidligere, så den fik også lige en gang lak.
Så er det hele samlet og klar til montering.
Det må jo gerne se ordentligt ud, selvom det er et ultra lavbudget projekt.
Navene har jeg ikke samlet da jeg lige ville have et sæt nye pakdåser hvor navet kører mod bagakslen. I mellemtiden rensede jeg al den gamle fedt ud af lejerne så de kunne få en gang frisk fedt.
Disse lejer er for øvrigt helt standard koniske rullelejer der kan købes for små penge mange forskellige steder. Men de så ikke ud til at fejle noget, så de genbruges.
Klar til afmontering af den gamle aksel:
Hokus pokus vupti, så er den pillet af:
Så skulle bremsedele mm. fra den gamle aksel flyttes over på den nye. Inden noget blev monteret valgte jeg dog at slibe malingen af hvor kalibre mm. ligger mod akslen. Her fik metallet så lige et tyndt lag fedt for ikke at ruste for meget.
Nav/leje monteres og stænkplader, skiver, kalibre og bremserør + diverse flyttes over på den nye aksel:
Klar til montering:
Jeg brugte nogle gamle og900 støddæmpere fra en skrottet bil, da de så ud til at fungere fint. Jeg har dog et sæt nye "Sachs Advantage" der nok bliver monteret inden sæsonstart næste år.
Har det så hjulpet noget?
Jeg synes bilen er mere fast i det, men jeg mangler stadig nogle ordentlige dæk. Derudover er den blevet en anelse bredere bagtil, så forholdet i sporvidde mellem bag og foraksel er ikke helt som originalt. Jeg skal lige have det målt lidt mere nøjagtigt ud. Jeg tør dog ikke sige om det er godt eller skidt, men det føles som om bilen skal have ændret sporingen lidt, da den stadig er en smule sløv i styringen. Men den er helt sikkert blevet bedre i forhold til med den gamle aksel uden krængningsstabilisator.
Mere følger i løbet af vinteren.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99