Projekt SAAB 99 Rally ’71
Redaktør: Bestyrelsen
- Speedy
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
- Kontakt:
Indlæg
Fed fed reportage, tak for at dele dette med os Mads
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Tak for roserne.
Der er stadig noget at arbejde med, men da bilen endelig kørte nogenlunde som forventet så ved jeg lidt bedre hvad jeg har at gøre med. Desværre er de sidste to løb på snævre by-baner hvor kørestilen er noget anderledes end på Munkebjerg, så jeg starter lidt på bar bund her igen.
MVH Mads
Den kan godt gå 6000+ o/m men den har de maksimale HK ved lige godt 5000 o/m, så det er deromkring jeg skifter. Men efter at have set på filmen er der et par steder hvor jeg måske bare burde have holdt den i 2. gear. Man mister jo lidt hver gang man skifter gear.Kaas skrev:Udemærket meeen du kan vist godt trække den lidt længere ud i gearne hvor langt kører du den op?
Der er stadig noget at arbejde med, men da bilen endelig kørte nogenlunde som forventet så ved jeg lidt bedre hvad jeg har at gøre med. Desværre er de sidste to løb på snævre by-baner hvor kørestilen er noget anderledes end på Munkebjerg, så jeg starter lidt på bar bund her igen.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Rally projekt del 10
Jeg satte mig for at finde en løsning på mit benzinproblem, og valgte at kigge på den monterede benzinpumpe der jo egentlig er til en Triumph TR7 motor. Jeg målte på den gamle benzinpumpe og fandt ud af at bund-punktet for denne sad noget højere end på den monterede, så jeg satte mig for at svejse lidt på for at få et lidt større arbejdsområde for pumpen. Dette skulle så i teorien give en større mængde pr. pump.
Jeg havde dog forregnet mig, da den gamle pumpe var blevet stiv af at ikke blive brugt, og derfor var mit mål ikke korrekt. Dette fandt jeg så først ud af for sent, for armen på pumpen knækkede. Jeg var heldigvis kun ca. 2 km hjemmefra da den gik til, og jeg kunne "hånd-pumpe" den et par gange og derved humpe hjem.
Jeg fik så modificeret en pumpe der lå på lager så den kunne bruges. Den var til en Pøsjø (fransk bil jeg ikke kan stave til) men basen var magen til den på SAAB'en, så den passer fint med undtagelse af studserne der sidder temmeligt åndsvagt. Jeg ville så lige teste om den kunne pumpe benzin ved pille trykslangen af og lade det løbe i et syltetøjsglas. Jeg kan konstatere at den sagtens kan pumpe, og jeg vil vurdere at den også kan pumpe mere end rigeligt til en standard motor. Det er så en anden sag hvis der skal monteres Dellorto karburatorer, men den tid den fornøjelse.
Jeg kunne også ved efterfølgende prøvekørsel konstatere at bilen kørte perfekt, men det oprindelige problem er jeg ikke kommet længere med, og det eksisterer sikkert stadigvæk.
Jeg kørte så også løb i weekenden. Denne gang i Silkeborg på en snæver by-bane. Der var ikke plads til mange fejltagelser, og især banens underlag sætter store krav til materiellet. Under hele løbe eksperimenterede jeg med forskelligt dæktryk, men fandt ud af at udgangspunktet nok alligevel var det optimale på denne bane. Der blev dog varmere og varmere i løbet af dagen hvilket jo også har indvirkning på følingen med dækkene.
Jeg prøvede da også at miste grebet på forenden hvorefter den fik lidt mere luft, og derefter kom så bagenden hvor trykket så nok også var for lavt. Men det var ikke dramatisk, da 99'eren er meget tilgivende. Jeg lagde også mærke til at Søren lavede lidt dækrøg, så han havde uden tvivl også lidt problemer med at tumle den relativt store bil på den snævre bane.
Desværre måtte To takt Kurt Johansen udgå på første gældende gennemkørsel med en bøjet fælg. Av
Henrik Solgaard gennemførte, men havde karburatorproblemer, så selv de noget mindre SAAB'er fik også problemer.
Her er så de film jeg fik taget. Det lykkedes mig at filme alle mine gennemkørsler med mit gamle husmands kamera. Jeg prøvede at satse på at få kabinen med denne gang ved at lade være med at bruge zoom. Det er blevet ret godt synes jeg, og det giver en lidt bedre fartfornemmelse. Jeg var bange for at fokus blev på kabinen og at vejen udenfor ville blive alt for lys, men det er faktisk ikke så slemt. I tilgift kan man så også se hvor meget der skal arbejdes med rattet på den snævre prøve. Godt det ikke var 10 omgange, så skulle man have haft servostyring
http://www.youtube.com/watch?v=RFd5BIRR ... MT&index=1
Desværre ser det ud til at løbet på Fyn er blevet aflyst. Det er i hvert fald ikke at finde på HMS' kalender længere. Det skulle vist være på grund af manglende accept fra de lokale butikker i den del af Svendborg hvor løbet skulle køres. Men lad os nu se.
MVH Mads
Jeg satte mig for at finde en løsning på mit benzinproblem, og valgte at kigge på den monterede benzinpumpe der jo egentlig er til en Triumph TR7 motor. Jeg målte på den gamle benzinpumpe og fandt ud af at bund-punktet for denne sad noget højere end på den monterede, så jeg satte mig for at svejse lidt på for at få et lidt større arbejdsområde for pumpen. Dette skulle så i teorien give en større mængde pr. pump.
Jeg havde dog forregnet mig, da den gamle pumpe var blevet stiv af at ikke blive brugt, og derfor var mit mål ikke korrekt. Dette fandt jeg så først ud af for sent, for armen på pumpen knækkede. Jeg var heldigvis kun ca. 2 km hjemmefra da den gik til, og jeg kunne "hånd-pumpe" den et par gange og derved humpe hjem.
Jeg fik så modificeret en pumpe der lå på lager så den kunne bruges. Den var til en Pøsjø (fransk bil jeg ikke kan stave til) men basen var magen til den på SAAB'en, så den passer fint med undtagelse af studserne der sidder temmeligt åndsvagt. Jeg ville så lige teste om den kunne pumpe benzin ved pille trykslangen af og lade det løbe i et syltetøjsglas. Jeg kan konstatere at den sagtens kan pumpe, og jeg vil vurdere at den også kan pumpe mere end rigeligt til en standard motor. Det er så en anden sag hvis der skal monteres Dellorto karburatorer, men den tid den fornøjelse.
Jeg kunne også ved efterfølgende prøvekørsel konstatere at bilen kørte perfekt, men det oprindelige problem er jeg ikke kommet længere med, og det eksisterer sikkert stadigvæk.
Jeg kørte så også løb i weekenden. Denne gang i Silkeborg på en snæver by-bane. Der var ikke plads til mange fejltagelser, og især banens underlag sætter store krav til materiellet. Under hele løbe eksperimenterede jeg med forskelligt dæktryk, men fandt ud af at udgangspunktet nok alligevel var det optimale på denne bane. Der blev dog varmere og varmere i løbet af dagen hvilket jo også har indvirkning på følingen med dækkene.
Jeg prøvede da også at miste grebet på forenden hvorefter den fik lidt mere luft, og derefter kom så bagenden hvor trykket så nok også var for lavt. Men det var ikke dramatisk, da 99'eren er meget tilgivende. Jeg lagde også mærke til at Søren lavede lidt dækrøg, så han havde uden tvivl også lidt problemer med at tumle den relativt store bil på den snævre bane.
Desværre måtte To takt Kurt Johansen udgå på første gældende gennemkørsel med en bøjet fælg. Av
Henrik Solgaard gennemførte, men havde karburatorproblemer, så selv de noget mindre SAAB'er fik også problemer.
Her er så de film jeg fik taget. Det lykkedes mig at filme alle mine gennemkørsler med mit gamle husmands kamera. Jeg prøvede at satse på at få kabinen med denne gang ved at lade være med at bruge zoom. Det er blevet ret godt synes jeg, og det giver en lidt bedre fartfornemmelse. Jeg var bange for at fokus blev på kabinen og at vejen udenfor ville blive alt for lys, men det er faktisk ikke så slemt. I tilgift kan man så også se hvor meget der skal arbejdes med rattet på den snævre prøve. Godt det ikke var 10 omgange, så skulle man have haft servostyring
http://www.youtube.com/watch?v=RFd5BIRR ... MT&index=1
Desværre ser det ud til at løbet på Fyn er blevet aflyst. Det er i hvert fald ikke at finde på HMS' kalender længere. Det skulle vist være på grund af manglende accept fra de lokale butikker i den del af Svendborg hvor løbet skulle køres. Men lad os nu se.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- tknage
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Godt gået. Der skal rigtig nok arbejdes hårdt ved rattet i de små sving.
Der er en video af løbet set fra publikum også. Du kommer omkring 25 sekunder inde og Søren omkring 6 minutter inde. http://www.youtube.com/watch?v=yoOPS39oj0E
Der er en video af løbet set fra publikum også. Du kommer omkring 25 sekunder inde og Søren omkring 6 minutter inde. http://www.youtube.com/watch?v=yoOPS39oj0E
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710
9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
- Leifdalsgaard
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Mads: Jeg tror du skal montere dobelte weber karburatorer istedet for Dellorto
Da jeg i 1968 lavede den første fabriksnye NSU 1000 TTS der kom til DK.
Med Dellorto karburatorer tog den udsættere i de snævre sving på Jyllands Ringen
indtil der blev monteret 2 dobelte Weber
Da jeg i 1968 lavede den første fabriksnye NSU 1000 TTS der kom til DK.
Med Dellorto karburatorer tog den udsættere i de snævre sving på Jyllands Ringen
indtil der blev monteret 2 dobelte Weber
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Det er muligvis korrekt. Men nu har jeg et sæt Dellorto liggende samt et topstykke med knast som som er kørt ind sammen med karburatorerene på rullefelt. Så det skal da i hvert fald testes først inden jeg forsøger mig med andet.
MVH Mads
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Solgaard
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
- Kontakt:
Indlæg
Kurts afdrejet fodboldfælg tog vist ingen skade men dækket gik i stykker da det ramte et kantsten. Billigt sluppen
Min kamerat Charlie lave en god film der fra men blev desvære filmet med en 12 år gammel mobiltelefon, men lyden er da heldigvis nogenlunde god
Film: http://www.bilgalleri.dk/video/diverse_ ... iske_vogne#
Mvh. Henrik Solgaard
Under de tre gældende kørsler gik det rimeligt godt for mig med min lille SAAB 93f i Silkeborg bysprint. Eneste problem jeg havde var hver gang jeg kom ud af et skarpt højresving mistede karburatorene benzin og motoren døde i et øjeblik Jeg tror at det skyldes at der kom luft i benzinen når det skulpede i tanken ved de hurtige skarpe sving. Nu vil jeg lave en lille ekstra tryktank og håbe at det vil hjælpe. Det har helt sikkert kostet nogle sekunder Udover det problem syntes jeg at min lille gule racer klarede bybanen ud over alt forventning og jeg kørte da også rimeligt stærkt i alle de skarpe sving Det var jo også nødvendigt for at nogenlunde kunne være med alle de voldsomme GT, turbo osv. biler der nok var en del hurtigere på de lange strækninger.Jensen skrev:Rally projekt del 10
Jeg kørte så også løb i weekenden. Denne gang i Silkeborg på en snæver by-bane. Der var ikke plads til mange fejltagelser, og især banens underlag sætter store krav til materiellet. Under hele løbe eksperimenterede jeg med forskelligt dæktryk, men fandt ud af at udgangspunktet nok alligevel var det optimale på denne bane. Der blev dog varmere og varmere i løbet af dagen hvilket jo også har indvirkning på følingen med dækkene.
Jeg prøvede da også at miste grebet på forenden hvorefter den fik lidt mere luft, og derefter kom så bagenden hvor trykket så nok også var for lavt. Men det var ikke dramatisk, da 99'eren er meget tilgivende. Jeg lagde også mærke til at Søren lavede lidt dækrøg, så han havde uden tvivl også lidt problemer med at tumle den relativt store bil på den snævre bane.
Desværre måtte To takt Kurt Johansen udgå på første gældende gennemkørsel med en bøjet fælg. Av
Henrik Solgaard gennemførte, men havde karburatorproblemer, så selv de noget mindre SAAB'er fik også problemer.
MVH Mads
Kurts afdrejet fodboldfælg tog vist ingen skade men dækket gik i stykker da det ramte et kantsten. Billigt sluppen
Min kamerat Charlie lave en god film der fra men blev desvære filmet med en 12 år gammel mobiltelefon, men lyden er da heldigvis nogenlunde god
Film: http://www.bilgalleri.dk/video/diverse_ ... iske_vogne#
Mvh. Henrik Solgaard
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Henrik skrev:
Og jeg kørte da også rimeligt stærkt i alle de skarpe sving.
- Det var jo bla. det som gjorde dråbe-SAABerne til de fabelagtige rallybiler de er. De er ikke beregnede til at køre 200, men man kan rive dem rundt, som få andre personbiler, i kradse kurver. :sunglasses
Der er vel noget andet galt, når den dør i højresving? Det var da, som jeg ved det, ikke nødvendigt med en trykakkumulator i brændstofsystemet, for at sikre fuel under sving, i de gamle tävlingsbiler?
Og jeg kørte da også rimeligt stærkt i alle de skarpe sving.
- Det var jo bla. det som gjorde dråbe-SAABerne til de fabelagtige rallybiler de er. De er ikke beregnede til at køre 200, men man kan rive dem rundt, som få andre personbiler, i kradse kurver. :sunglasses
Der er vel noget andet galt, når den dør i højresving? Det var da, som jeg ved det, ikke nødvendigt med en trykakkumulator i brændstofsystemet, for at sikre fuel under sving, i de gamle tävlingsbiler?
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Den går pænt godt den totakter. En skam at du skulle døje med karburatoren ellers var det sikkert blevet meget bedre.
For øvrigt er det bekræftet at løbet i Svendborg er aflyst, men Hillclimb gruppen arbejder på at finde noget til afløsning.
MVH Mads
For øvrigt er det bekræftet at løbet i Svendborg er aflyst, men Hillclimb gruppen arbejder på at finde noget til afløsning.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Creed
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Det glæder mig at se at den kommer ud at køre den gamle dame. Desværre kom hende og jeg aldrig ud på en svingom
Og jeg kan skrive under på de virker. Den går super godt med dem, dog skal du self også have en af de andre knaster i til den tid.Jensen skrev:Det er muligvis korrekt. Men nu har jeg et sæt Dellorto liggende samt et topstykke med knast som som er kørt ind sammen med karburatorerene på rullefelt. Så det skal da i hvert fald testes først inden jeg forsøger mig med andet.
MVH Mads
Det glæder mig at se at den kommer ud at køre den gamle dame. Desværre kom hende og jeg aldrig ud på en svingom
Mvh
Krede ~ (Kristian)
Krede ~ (Kristian)
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Hej Kristian
Det kan du tro. Jeg har allerede deltaget i det første løb lidt tidligere på måneden. Aktivitetsniveauet bliver dog ikke så højt da jeg i år har valgt at skippe løbet på Sjælland.
Der er ikke lavet det store på bilen da klasserne er ændret lidt, så det kan simpelthen ikke betale sig for mig da jeg så vil komme i en "sværere" klasse.
Jeg vil hellere optimere bilen på andre punkter og blive lidt bedre til at køre. Jeg synes bilen er meget harmonisk med de ca. 100 HK og på grund af den lave gearing mangler jeg heller ikke moment.
Hvis i skulle have overset mine videoer i en anden tråd kommer de lige her igen.
http://www.youtube.com/playlist?list=PL ... zvvmUukNJx
MVH Mads
Det kan du tro. Jeg har allerede deltaget i det første løb lidt tidligere på måneden. Aktivitetsniveauet bliver dog ikke så højt da jeg i år har valgt at skippe løbet på Sjælland.
Der er ikke lavet det store på bilen da klasserne er ændret lidt, så det kan simpelthen ikke betale sig for mig da jeg så vil komme i en "sværere" klasse.
Jeg vil hellere optimere bilen på andre punkter og blive lidt bedre til at køre. Jeg synes bilen er meget harmonisk med de ca. 100 HK og på grund af den lave gearing mangler jeg heller ikke moment.
Hvis i skulle have overset mine videoer i en anden tråd kommer de lige her igen.
http://www.youtube.com/playlist?list=PL ... zvvmUukNJx
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Den danske version af "Carlsson på taket"
Ehh altså -
når man ser sådan filmklip -
så trykke det godt og gevaldigt i " 99 tarmen"
Er godt klar over at mit næste store projekt bliver en 99 af slagsen
AhhJensen skrev:
Hvis i skulle have overset mine videoer i en anden tråd kommer de lige her igen.
http://www.youtube.com/playlist?list=PL ... zvvmUukNJx
MVH Mads
Den danske version af "Carlsson på taket"
Ehh altså -
når man ser sådan filmklip -
så trykke det godt og gevaldigt i " 99 tarmen"
Er godt klar over at mit næste store projekt bliver en 99 af slagsen
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Der har været lidt stille omkring mit projekt på det seneste. Der er heller ikke sket det store siden bilen blev skubbet af traileren søndag d. 18. maj efter at have stået til offentligt skue på klubbens stand ved Calssic Race Århus.
Min deltagelse til sprint i Roskilde d. 7. juni blev skrottet, nok mest fordi jeg havde en halv dårlig oplevelse med det sidste år, da 99'eren ikke rigtigt egner sig til banerace, samt at deltagelsen vil koste i omegnen af 3000 kr. alt indberegnet. Selvom jeg alligevel gerne ville deltage blev konklusionen at de penge jeg sparede kunne bruges til noget andet fornuftigt.
Her i dag kom så denne lille pakke med posten:
Efter dagens gøremål satte jeg mig for at skifte dem. Det er trods alt en overkommelig opgave på en 99'er.
Udover farven ligner de til forveksling de afsindigt ringe Bilstein B4 jeg købte sidste år, så det var med nogen spænding jeg gik i gang med operationen. Ikke mindst efter mine dårlige erfaringer med de unævnelige japansk/amerikanske, som jo også er af monotube typen, og som sprang skalaen for hvor ringe en støddæmper kan være.
Af med de gamle støvede Sachs oliedæmpere. Til deres forsvar skal siges at de faktisk var nogenlunde da jeg købte bilen, men jeg tror at de er kvadret fuldstændig indeni nu, selvom de ikke har kørt mange kilometer.
Fine detaljer på Bilstein dæmperne. Selv gummibøsningen var præget med tal og bogstaver der sikkert betyder et eller andet.
Rigtige racerdæmpere udviklet på en racerbane
Ja ja salgsgas, jeg ved det, men lidt cool alligevel
Den gamle dæmper, som lægges på lager indtil videre. Der er for øvrigt monteret polyurethan bøsninger som burde flyttes over på de nye dæmpere, men jeg nænnede ikke at fjerne de fine originale gummibøsninger, og det gør nok heller ikke den store forskel alligevel.
Ja så fik jeg ikke taget flere billeder i aften. De er lidt besværlige at montere da de går meget stramt. Til forskel fra de unævnelige går der nok 2-3 minutter før de er helt udstrakt efter at have været presset helt sammen. Dette gjorde monteringen lidt lettere, men jeg kæmpede alligevel en del med dem.
Og så blev det tid til en prøvetur. Jeg har heldigvis en helt utrolig ujævn lukket racerbane lige i baghaven så jeg også kunne prøve hvordan dæmperne virkede med lidt over gadelegal hastighed.
Og jeg blev bestemt ikke skuffet. Den har slet ikke den duvende fornemmelse længere på let ujævn vej, og man kan nærmest smide bilen ind i kurver uden på noget tidspunkt føle at man mister kontrollen. Det hjælper dog nok også at jeg har Toyo R888 gadeslicks monteret. Disse har jeg for øvrigt været lidt skuffet over, men jeg kan måske bedre udnytte dem nu. De står i hvert fald godt fast.
De bagerste støddæmpere har jeg også bestilt og burde være på vej fra England, men der går sikkert et par uger mere før de dukker op. Dem fra Tyskland blev for øvrigt bestilt d. 17. om aftenen, så det må siges at være hurtig ekspedition, og jeg har allerede glemt hvor dyre de var
Jeg glæder mig til næste ræs, så må vi se hvor meget mere jeg får lavet udover bagerste dæmpere
MVH Mads
Min deltagelse til sprint i Roskilde d. 7. juni blev skrottet, nok mest fordi jeg havde en halv dårlig oplevelse med det sidste år, da 99'eren ikke rigtigt egner sig til banerace, samt at deltagelsen vil koste i omegnen af 3000 kr. alt indberegnet. Selvom jeg alligevel gerne ville deltage blev konklusionen at de penge jeg sparede kunne bruges til noget andet fornuftigt.
Her i dag kom så denne lille pakke med posten:
Efter dagens gøremål satte jeg mig for at skifte dem. Det er trods alt en overkommelig opgave på en 99'er.
Udover farven ligner de til forveksling de afsindigt ringe Bilstein B4 jeg købte sidste år, så det var med nogen spænding jeg gik i gang med operationen. Ikke mindst efter mine dårlige erfaringer med de unævnelige japansk/amerikanske, som jo også er af monotube typen, og som sprang skalaen for hvor ringe en støddæmper kan være.
Af med de gamle støvede Sachs oliedæmpere. Til deres forsvar skal siges at de faktisk var nogenlunde da jeg købte bilen, men jeg tror at de er kvadret fuldstændig indeni nu, selvom de ikke har kørt mange kilometer.
Fine detaljer på Bilstein dæmperne. Selv gummibøsningen var præget med tal og bogstaver der sikkert betyder et eller andet.
Rigtige racerdæmpere udviklet på en racerbane
Ja ja salgsgas, jeg ved det, men lidt cool alligevel
Den gamle dæmper, som lægges på lager indtil videre. Der er for øvrigt monteret polyurethan bøsninger som burde flyttes over på de nye dæmpere, men jeg nænnede ikke at fjerne de fine originale gummibøsninger, og det gør nok heller ikke den store forskel alligevel.
Ja så fik jeg ikke taget flere billeder i aften. De er lidt besværlige at montere da de går meget stramt. Til forskel fra de unævnelige går der nok 2-3 minutter før de er helt udstrakt efter at have været presset helt sammen. Dette gjorde monteringen lidt lettere, men jeg kæmpede alligevel en del med dem.
Og så blev det tid til en prøvetur. Jeg har heldigvis en helt utrolig ujævn lukket racerbane lige i baghaven så jeg også kunne prøve hvordan dæmperne virkede med lidt over gadelegal hastighed.
Og jeg blev bestemt ikke skuffet. Den har slet ikke den duvende fornemmelse længere på let ujævn vej, og man kan nærmest smide bilen ind i kurver uden på noget tidspunkt føle at man mister kontrollen. Det hjælper dog nok også at jeg har Toyo R888 gadeslicks monteret. Disse har jeg for øvrigt været lidt skuffet over, men jeg kan måske bedre udnytte dem nu. De står i hvert fald godt fast.
De bagerste støddæmpere har jeg også bestilt og burde være på vej fra England, men der går sikkert et par uger mere før de dukker op. Dem fra Tyskland blev for øvrigt bestilt d. 17. om aftenen, så det må siges at være hurtig ekspedition, og jeg har allerede glemt hvor dyre de var
Jeg glæder mig til næste ræs, så må vi se hvor meget mere jeg får lavet udover bagerste dæmpere
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Den_Gamle
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Det lyder godt med de dæmpere Jeg håber at de løser dine problemer.
Som du selv får antydet mellem linierne til sidst, så er man bare nogen gange nødt til at bide i det sure æble og købe de dele, der kan løse problemerne. Dyre eller ej. Og hvis bare de ikke skuffer, så bliver man normalt gladere i længden. Det giver anledning til konstant irritiation når man ikke rigtigt er tilfreds. Så hvad det koster i kroner og ører vinder man i humør
Som du selv får antydet mellem linierne til sidst, så er man bare nogen gange nødt til at bide i det sure æble og købe de dele, der kan løse problemerne. Dyre eller ej. Og hvis bare de ikke skuffer, så bliver man normalt gladere i længden. Det giver anledning til konstant irritiation når man ikke rigtigt er tilfreds. Så hvad det koster i kroner og ører vinder man i humør
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.