Banner cycler

SAAB 900 T16 AT55L-SR

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

SAAB 900 T16 AT55L-SR

6. apr 2012, 23:38

Hvad skal man gøre,hvis man af en ren tilfældighed finder en OG 900 som er forladt i et gammelt fabrikslokale:
Billede

Godkent ved syn bare 3 måneder inden den blev overgivet her:
Billede


Her har den stået ensom i 5 år og 3 måneder
Billede
Absolut ingen rust i dørrer eller skærmkanter.

Billede



Soltaget ligger inde i bilen,men himmel mangler der.
Billede
Bilen er pånær himmel ellers komplet og i meget god stand,befriet for mug og andet kedeligt inde i cockpit :)

Billede

Hvad havde i gjord :)


Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

7. apr 2012, 00:15

Nice! :shock:

Ved du hvorfor den er stillet til siden?
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

7. apr 2012, 08:27

Find ud at om tunnelerne er friske. Hvis de er fine, der ikke er skærm rust og rust i dørbunden mv.

Hiv den frem og se tjek om den ellers er sund.

ps hvis den har din interesse skal du nok kikke dig om efter en frisk kabine. Rød plys :isittrue

Er det en T8 eller T16 ?

Men ellers
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
kimsaab
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 247
Tilmeldt: 21. apr 2011, 13:44

7. apr 2012, 08:40

Efter hva der står på emblemet bagpå er det en T 16 :evilsmilebig
M.v.h
Kim
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

7. apr 2012, 09:40

Edwins skrev:Nice! :shock:

Ved du hvorfor den er stillet til siden?
Ja det gør jeg.
Efter et model større detektivarbejde fandt jeg til sist ejeren af bilen.
Den er faktisk ejet af samme familje "Haglund" siden den blev lev. ny af Saab ANA malmø 23 Aug 1985.

Årsagen til at den stod der var at deres datter havde lånt bilen efter en skilsmisse.
Men datteren havde også efter dette,fået et stependium i Canada inden for medicin og så havnede bilen hvor den gjorde.
Der skulle den entlig bare have stået nogle få uger til "farmand" så havde fået ordnet garagen hjemme,men så blev han desværre meget dårlig.
At bilen fra begyndelsen har fået lov til at stå der beror helt enkelt på at denne Herr Haglund var personalechef på fabrikken da den var igang :)
Han havde stadievæk kontakt med nogle af dem der så arrenderede dele af de overgivene lokaler.
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

7. apr 2012, 09:48

viking skrev:Find ud at om tunnelerne er friske. Hvis de er fine, der ikke er skærm rust og rust i dørbunden mv.
Hiv den frem og se tjek om den ellers er sund.
Bilen var som sagt nysynet helt U A
viking skrev:ps hvis den har din interesse skal du nok kikke dig om efter en frisk kabine. Rød plys :isittrue
:Hvadhulen Kan du ikke lide rød plys :lol:
viking skrev:Er det en T8 eller T16 ?
kimsaab skrev:Efter hva der står på emblemet bagpå er det en T 16 :evilsmilebig
M.v.h
Kim
Yes,det er en T16 :)
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

7. apr 2012, 10:54

Naaaa rød plys er "meget specielt". :-).

Ps emblemer har det med at snige sig på biler.

Jeg har set mange "Aero" Saab der aldrig kom fra fabrikken som Aero. Så jeg er altid mistænksom mht. skilte på biler.

Hvis den ikke er rusten, er det jo en fin og nem bil.

Jeg kan egentligt bedst li den fladsnudet model med de småkofangere. Den er mere ur Saab

Så plankan: du kan sikkert få et hyggeligt projekt. Det er en super bil... ( selv om den har rød plys. )
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

7. apr 2012, 11:28

viking skrev:Hiv den frem og se tjek om den ellers er sund.
Det er lige hvad der sker :)
Billede
Af med hjulene et af gangen,ind til naboen og få lidt luft i dæk og så ud i den friske luft :)
Billede
Billede


Da den har stået så længe tør jeg ikke starte den op bare sådan:
Billede
Billede
Billede

Men herr Haglund forsikre mig på "heder och samvete" at der ikke er noget mekanisk galt med bilen.
Han har t o m taget bilen's servicemappe med og der kan jeg se at den igennem hele sit liv er passet og plejet af selveste saab :D
Faktisk er hele servicebogen som kun går till de første 200.000 km fuld af saab stempler :D
Derefter ligger der kvitto på de øvrige servicer,den siste lavet ved 250.000km :)

Med dette facit i hånden bestemmer jeg mig så for at jeg vil redde denne bil
Havde jeg nu nok gjord alligevel :lol:

jeg ringer til en af mine venner og så kommer hun hjem med en smule stil over det:
Billede
Alá solstad saab 9000 :D
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

7. apr 2012, 11:45

Super, den er for fin til at dø.

Tillykke med den lækre vogn. Det er svensk klassisk klasse.

Der er nogle gode timer med frisk olie og lign. forude....

Kan du få billig klassisk forsikring i Sverige ?

Min MY 900 Aero har fået > 25års = billig klassisk forsikring ( 1330 kr /år i kasko ) .

Hvis det ikke var for familien , så var jeg bosiddende i SV. Masse af plads, billig bolig, billig skat og billige biler.

I Danmark har vi det røde kryster kartel.. Det er mega dyrt... Og bliver kun værre og værre...
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

7. apr 2012, 12:22

Den er da for fed, også med rødt plys. :D Den ligner min '83 hverdagsbil. Samme farve, samme model, men min er med blåt plys.

Viking spurgte:

Kan du få billig klassisk forsikring i Sverige ?

I Sverige kan man forsikre 4 veteranknallerter på én og samme police. Men vé knallertejeren hvis mere end én knallert stoppes samtidigt med samme police.

Jeg spurgte om samme mulighed herhjemme, hvorefter forsikringsselskabet skreg af grin og spurgte om jeg havde spist søm.. :roll:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

7. apr 2012, 12:40

viking skrev:Super, den er for fin til at dø.

Tillykke med den lækre vogn. Det er svensk klassisk klasse.

Der er nogle gode timer med frisk olie og lign. forude....
Jo tak :)


viking skrev:Kan du få billig klassisk forsikring i Sverige ?

Min MY 900 Aero har fået > 25års = billig klassisk forsikring ( 1330 kr /år i kasko ) .
Der findes en hel jungle af forsikringer i SV.
Bedst kan man køre ind og vise sin bil for dem og så få en skræddersyet forsikring.

Jag plejer at have en sk "helförsäkring" = helkasko må det blive på DK
for strax under 2.000:-.
Men nu skal denne dyt kun være ude på vejene om sommeren
så der ingår så en "avställningsförsäkring" til vinterperioden :)
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

7. apr 2012, 12:48

Edwins skrev:Den er da for fed, også med rødt plys. :D Den ligner min '83 hverdagsbil. Samme farve, samme model, men min er med blåt plys.
Tak Edwins,det er de stole med det mønster som kaldes for "block" herover.
Men helt precis samme farve tror jeg dog ikke vi har.

Farvekoden på min bil er 129 som har navnet Rosenkvarts
og den kunne man kun få på årgang 1985/86 :)
bortset fra en 202 som fantes på 1987/88

Men uanset farve,så er en "trubbnos" fin i sig :biglove
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

7. apr 2012, 13:19

Ja, den er uden tvivl at betegne som: Særdeles bevaringsværdig, denne vidunderlige årgang med den specielle og ganske tidstypiske farvekombination, Rosenkvarts metallic med Bokhara rødt plys. Det må der ikke ændres ved (hvis man spørger mig). Mønstret på sæderne hedder her til lands: Horisontalt lux plys! Mange 9000´ere sås iøvrigt også dengang med selvsamme farvesammensætning.

Det skulle være en sand fornøjelse for undertegnede engang at få snitterne i sådan et (uberørt) eksemplar som den her. Man er ikke misundelig... :)

Nogle timers hyggearbejde med pussen og nussen og gåen efter i sømmene...og VOILA! Du får en perle af en smuk klassiker som belønning 8)

Grattis!

/Henrik
Leifdalsgaard
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1323
Tilmeldt: 6. apr 2007, 17:57

7. apr 2012, 13:19

Er der forskel på farverne 129 og 202 ??
Min 900i fra 1989 har kode 202H
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

7. apr 2012, 13:42

Rosenquarts har vel sådan et rødligt skær over sig, hvor 202 bare er traditionel koksgrå.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

7. apr 2012, 13:44

Leifdalsgaard skrev:Er der forskel på farverne 129 og 202 ??
Min 900i fra 1989 har kode 202H
Jeg ved det ærlig talt ikke precis -
har hørt at den ene skulle være lidt mørkere end den anden........ :?
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

7. apr 2012, 14:14

Den skal vel have super inca alufælge.

De matcher en klassisk Saab perfekt.

Mange hade super inca , jeg syntes de er så unikke og matcher bilen perfekt..

De er super specielle og unikke Saab-agtige..
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

7. apr 2012, 14:33

hf-eco-power skrev:Ja, den er uden tvivl at betegne som: Særdeles bevaringsværdig, denne vidunderlige årgang med den specielle og ganske tidstypiske farvekombination, Rosenkvarts metallic med Bokhara rødt plys. Det må der ikke ændres ved (hvis man spørger mig). Mønstret på sæderne hedder her til lands: Horisontalt lux plys! Mange 9000´ere sås iøvrigt også dengang med selvsamme farvesammensætning.

Det skulle være en sand fornøjelse for undertegnede engang at få snitterne i sådan et (uberørt) eksemplar som den her. Man er ikke misundelig... :)
Tak,det er skam også en sand fornøjelse at komme igang med den.
Jeg har ikke ejet en "trubbnos" på mange år så der er meget man har glemt :oops:
hf-eco-power skrev:Nogle timers hyggearbejde med pussen og nussen og gåen efter i sømmene...og VOILA! Du får en perle af en smuk klassiker som belønning 8)

Grattis!

/Henrik
Ja der skal nok noget "knofedt" til her :)

Men efter hjemkomsten af en møgbeskdt bil:
Billede

Billede
Så klør det godt i fingerene med at komme igang med en omgang vask :)


Man ser at potentialen findes der :D
Billede

Billede


Efter en lettere omgang med "damnsugaren"
Billede
Billede

Billede


Ingen huller her :D
Billede


Extra bonus,ingen himmel der hænger her:
Billede
Det gør ledningerne så til genæld :lol:



Helt utroligt at der ikke er nogle sprikker her efter alle de år:
Billede
Billede



Så åbner vi "huven" og finder dette fine Saab orginal "Made in Denmark" :mrcool
Billede


Nogle af de sjove detaljer fra "dengang":
Billede


Og så denne som man forventede at finde på en Ftt:
Billede

Der er stadievæk håb om det :P
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

7. apr 2012, 14:35

viking skrev:Den skal vel have super inca alufælge.

De matcher en klassisk Saab perfekt.

Mange hade super inca , jeg syntes de er så unikke og matcher bilen perfekt..

De er super specielle og unikke Saab-agtige..
Så sant så........

Men lige så super specielle og unikke Saab-agtige er de også ved at være rimlige super svære at finde i god stand :roll:
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

7. apr 2012, 14:37

SAAB lavede nogle fælge i førstfirserne, som kørte med en pervers dækstørrelse, som hed TRX eller noget i den henretning. Behold dem.. :roll:

Kæft, det er en fin og rustfri bil. :sunglasses
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

7. apr 2012, 15:05

Edwins skrev:SAAB lavede nogle fælge i førstfirserne, som kørte med en pervers dækstørrelse, som hed TRX eller noget i den henretning. Behold dem.. :roll:
Kæft, det er en fin og rustfri bil. :sunglasses
Ja det er vist dem her du mener:
Billede

Men er du klar over hvad nye dæk koster til de fælge :lol:


Nu er det sådan at hun er "født" med desse her:
Billede

Turbo US
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

7. apr 2012, 17:15

Nørj!!! hvor har en gang vask båret frugt :biglove

Skønt jeg har nedstirret de nyankomne billeder, kan jeg simpelthen ikke få øje på noget graverende nogen steder. Specielt hvad rust angår. Eneste malurt i bægeret er, at solen igennem disse snart 27 år har formået at falme indtrækket. Det kan man vel ikke øffe over!

Ellers ser det ekstremt nydeligt ud, gør det. Ja, bilen i sin helhed ser næsten helt jomfruelig ud. Eller lige som jeg forventede ud fra de første billeder og ikke mindst beskrivelsen. Det er sgu´ noget ved at kaste sig ud i, må jeg sige.

Ellers nydelige US Turbo fælge, du har der. Men er du helt sikker på, at bilen er født med sådanne? Det kan den såmænd godt være, men ellers er det typisk en fælgtype, der suverænt hører hjemme på en...MY84! I min bog bør den have været med "Turbo 85" fælge i stedet. Eller "Sunburst", som de også kaldes :roll:

Hvad angår farven har jeg forsket lidt i sagerne, uden dog at kunne komme med anden udlægning end denne: Omtalte kode 202 ER en Rosen Quarts metallic. Den anden, 129, kendes ikke, da alle farver i mine ældre brochurer (fra før MY87) alle til hobe har navne i stedet for farvekoder, så det er ingen hjælp her. Eneste forklaring, jeg kan give - og som du også selv er inde på - er en anderledes toning imellem disse to. Det har man også set i så mange andre tilfælde. En anden SAAB farve, nemlig den klassiske og efter min egen mening totalt smukke farve, Odoardogrå metal, findes i to typer, eller nuancer, nemlig med kode 158 og 204. Sidstnævnte havde vores gamle og nu afdøde 9000T fra 1/88. Reparationslakken er dog den samme til de to!

Hvor vidt er du iøvrigt kommet med at få vognen aftestet? Jeg tænker også på det udstyrsmæssige? Virker tingene, som de skal? Har maskinen været startet op pt.?

Iøvrigt er det korrekt, at dækkene til de viste TRX fælge er svinedyre, da det primært var Michelin, der lavede dem. PLUS 1.400,- dask stykket (!) må man regne med. Min gamle 81´er var født med disse, og allerede dengang i 1994 kunne man faktisk få regummieret dæk af fabrikatet "King Meiler" hos Give Dækcentral (mener jeg, det var :? ) for 675,-/stk. Bredden var så en tand større, nemlig 190 imod de orig. 180/65 HR390. Blot til en oplysning :idea:

/Henrik
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

7. apr 2012, 19:55

hf-eco-power skrev:Nørj!!! hvor har en gang vask båret frugt :biglove
Ja mon ikke :)
hf-eco-power skrev:Skønt jeg har nedstirret de nyankomne billeder, kan jeg simpelthen ikke få øje på noget graverende nogen steder. Specielt hvad rust angår. Eneste malurt i bægeret er, at solen igennem disse snart 27 år har formået at falme indtrækket. Det kan man vel ikke øffe over!
Ja det stikke som en nål et hvis sted -
men med så store bagruder er der ikke meget at be for hvis man altså ikke havde haft et jalusi fra ny af.
Der er planer for at udbedre dette længere frem.
hf-eco-power skrev:Ellers ser det ekstremt nydeligt ud, gør det. Ja, bilen i sin helhed ser næsten helt jomfruelig ud. Eller lige som jeg forventede ud fra de første billeder og ikke mindst beskrivelsen. Det er sgu´ noget ved at kaste sig ud i, må jeg sige.
Ja det er lige min "kop the" - elsker nye projekter
hf-eco-power skrev:Ellers nydelige US Turbo fælge, du har der. Men er du helt sikker på, at bilen er født med sådanne? Det kan den såmænd godt være, men ellers er det typisk en fælgtype, der suverænt hører hjemme på en...MY84! I min bog bør den have været med "Turbo 85" fælge i stedet. Eller "Sunburst", som de også kaldes :roll:
Jeg var også først inde på den linje med desse US fælge,men den tidlige ejer herr Haglund var vist god ven med folket inde på saab.
Burde man være når man byttede til ny bil hvert år :roll:
De lå i bilen og jeg havde ingen årsag til at betvivle hvad han fortalte da han trots alt er den person som har bestyret over bilen siden ny.
hf-eco-power skrev:Hvad angår farven har jeg forsket lidt i sagerne, uden dog at kunne komme med anden udlægning end denne: Omtalte kode 202 ER en Rosen Quarts metallic. Den anden, 129, kendes ikke, da alle farver i mine ældre brochurer (fra før MY87) alle til hobe har navne i stedet for farvekoder, så det er ingen hjælp her. Eneste forklaring, jeg kan give - og som du også selv er inde på - er en anderledes toning imellem disse to. Det har man også set i så mange andre tilfælde. En anden SAAB farve, nemlig den klassiske og efter min egen mening totalt smukke farve, Odoardogrå metal, findes i to typer, eller nuancer, nemlig med kode 158 og 204. Sidstnævnte havde vores gamle og nu afdøde 9000T fra 1/88. Reparationslakken er dog den samme til de to!
Nej det der er jo ikke første gang i saab's tid det er sket :)
hf-eco-power skrev:Hvor vidt er du iøvrigt kommet med at få vognen aftestet? Jeg tænker også på det udstyrsmæssige? Virker tingene, som de skal? Har maskinen været startet op pt.?
Vi kan hoppe lidt frem til den nervøse dag for opstart.......

Efter vask af bil var det så tid til en "fungerer det eller ikke" dag
Der var dog lige noget småt som skulle fikses inden.
Det her så ikke så godt ud:
Billede

Først da jeg så det troede jeg det var en kortslutning -
men det viste sig bare at være isoleringen der har givet efter for tidens tand.

Til alt held har man da sådan noget på lager:
Billede
Sådan :)

Så var det tid til bytte alt med tændningen
men så...........
Billede
Skulle jo gerne have henne til at vågne så let som bare muligt.

Ud på lager't igen :lol:
Billede

Sådan indtil videre:
Billede

Da hun som sagt ikke havde været startet på meget lang tid ville jeg ikke tage nogen chance for at noget skulle gå i stykker her.
Væk med det gamle luftfilter og i med et nyt.
Ud med den gamle olje og i med ny i motor/gearkasse.
Nyt oljefilter med en skvæt olje i.
Af med tændrør og ned med et par dråber olje i alle cyl.
Så lyfte ventilkåpen for at på den måde hælde ny olje over alt hvad der rør sig der under.
Der ved man jo aldrig hvad der venter en efter al den tid og de mange Km.....
Men se bare her:
Billede
Slet ikke så ille enda :D
Her ser man at det betaler sig at holde en god service på sin dyt ;)

Bagefter køre runt med motor for hånd til jeg ser at det meste har fået den smørelse det skal have.
På med kåpen igen og så i med det nye batteri:
Billede

Med dette så et lille tjek på at alt er klart for første del af opstarten -
nemlig at få oljetrykket op med hjælp af startmotorn først.

Sikring til benzinpumpen borte

Drejer nøglen til første hak -
stereon starter,ingmar nordström med Just a Gigolo skråler ud af de gamle højtalere og lyset tænder - alt okey endnu.

Drejer nøglen et hak til -
tændning er på alle instrument vågner til liv og MV klikkede som den skal derude.
Ingen mærklige lyde og frem for alt ingen uønskede lugte.

Gæt engang om hjertet sidder oppe i halsen nu ....... :lol:
Drejer så nøglen til det siste hak og startmotorn går igang -
efter en 12-14 omgange på startern slukker så endelig lampen :)

Ud og sætte sikringen på plads og ind i cockpittet igen.
Samme procedyrer om igen,men denne gang med den forskel at man også høre benzinpumpen komme til liv når starteren køre.
Efter små 5-6 omgange og der kommer liv i maskineriet som om det var igår der blev slukket ned :)

Det skal en saab til sådan noget :biglove
Jeg kan så efter den dag konstatere at tøsen er "still going strong" -
ingen skrammel fra kæden eller andre mislyde i motorn og frem for alt heller ingen overtryk i kølesystemet.
En lille tur på de små veje afslørede heller ingen defekter.
Gearkasse og kopling fungere superb,ingen vidrationer eller knæklyde fra drivaksler og slap man rettet gik hun fint lige ud af landevejen.
Men bremserne skal vi ikke snakke om -
puha da :saynomore

Udstyr og funktion:
Jo der var liv i alle elhejs,dog ville Højer frem ikke gå mere end 2-3 cm ned -
men der var liv i den :)

El-spejlene - funktion okey
C-lås - funktion okey
Soltaget - mekanisk men funktion på dette også okey og så er det tæt efter bilvask :)

Jeg må så konstatere at herr Haglund er et ærligt menneske -
bilen fungere som den skal mekanisk.
Bremserne kan man ikke laste ham for efter alle de år den har stået stille.

Med den dag til ende var det næsten lidt som at vinde på lotteriet......... :)
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

7. apr 2012, 21:42

Super historie.
Det er en fryd når der kommer liv i en bil der har stået så længe.

God du gav den frisk olie og olie tryk.

Man sover godt efter en sådanne dejlig Saab dag. :wink:
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

7. apr 2012, 22:02

Tak for en spændende beretning! Endda krydret med fine og sigende billeder af forløbet :)

Hvor er den dog dejligt fri for sodbelægninger inde i toppens vitale dele. Næsten som at glo ned i min. Det siger næsten mere end tusind ord! Vær kun glad for det.

Så indtil videre: Stort tillykke med fremskridtet og din gevinst i lotteriet. Det "farlige" er så, at det giver mod på mere. Og så er det kun en gave, at man har sit eget lille fjernlager af herlige ting, som man selv kan få stor glæde af til noget som det her. Det forbavser mig ikke spor, at den var så letstartet. Det er sådan, jeg selv kender en SAAB.

Engang i nærmeste fremtid kunne det godt se ud til, at køleren kunne trænge til lidt opmærksomhed. Den er blevet noget grøn i overfladen med årene. Sådan én har du sikkert også liggende, kunne jeg forestille mig. Kan den holde sig tør og ikke er begyndt at "gå i smulder endnu", er der naturligvis ingen grund til at bytte den. Den ser bare lidt...ja, mistænkelig ud :wink:

Tror du forresten, at turboen stadig er den originale? Eller er der et rødt skilt på i stedet for et grønt?

/Henrik
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

7. apr 2012, 23:29

Spændende læsning. Det er sådan et fund man går og drømmer om. Jeg er også vild med den model/farve og sunburst fælge er perfekte til lige denne bil :biglove
Ang. det dårlige ledningsnet så har jeg engang læst (på et svensk SAAB forum vist) af MY85 havde voldsomme problemer med ledningsnettet, da man i denne årgang havde skiftet underleverandør af ledningsnet. I MY86 gik man så tilbage til den tidligere leverandør. Så stort set alle MY85 har de problemer med at isoleringen på ledningerne smuldrer :(
Jeg tør ikke sige hvad det betyder i praksis, men hvis bilen skal være 100% iorden, så bør man udskifte hele ledningsnettet til et fra en bil af anden årgang.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

7. apr 2012, 23:42

viking skrev:Super historie.
Det er en fryd når der kommer liv i en bil der har stået så længe.

God du gav den frisk olie og olie tryk.

Man sover godt efter en sådanne dejlig Saab dag. :wink:
Ja det gør man :P
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

7. apr 2012, 23:50

hf-eco-power skrev:Tak for en spændende beretning! Endda krydret med fine og sigende billeder af forløbet :)

Hvor er den dog dejligt fri for sodbelægninger inde i toppens vitale dele. Næsten som at glo ned i min. Det siger næsten mere end tusind ord! Vær kun glad for det.

Så indtil videre: Stort tillykke med fremskridtet og din gevinst i lotteriet. Det "farlige" er så, at det giver mod på mere. Og så er det kun en gave, at man har sit eget lille fjernlager af herlige ting, som man selv kan få stor glæde af til noget som det her. Det forbavser mig ikke spor, at den var så letstartet. Det er sådan, jeg selv kender en SAAB.

Engang i nærmeste fremtid kunne det godt se ud til, at køleren kunne trænge til lidt opmærksomhed. Den er blevet noget grøn i overfladen med årene. Sådan én har du sikkert også liggende, kunne jeg forestille mig. Kan den holde sig tør og ikke er begyndt at "gå i smulder endnu", er der naturligvis ingen grund til at bytte den. Den ser bare lidt...ja, mistænkelig ud :wink:

Tror du forresten, at turboen stadig er den originale? Eller er der et rødt skilt på i stedet for et grønt?

/Henrik
Jo tak,den kender jeg godt,jeg skulle jo bare lige................... :roll:
Og så står man der :lol:

Køleren er da helt færdig og byttet også :)

Turboen har et rødt skilt:
Billede
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

7. apr 2012, 23:59

Jensen skrev:Spændende læsning. Det er sådan et fund man går og drømmer om. Jeg er også vild med den model/farve og sunburst fælge er perfekte til lige denne bil :biglove
Ang. det dårlige ledningsnet så har jeg engang læst (på et svensk SAAB forum vist) af MY85 havde voldsomme problemer med ledningsnettet, da man i denne årgang havde skiftet underleverandør af ledningsnet. I MY86 gik man så tilbage til den tidligere leverandør. Så stort set alle MY85 har de problemer med at isoleringen på ledningerne smuldrer :(
Jeg tør ikke sige hvad det betyder i praksis, men hvis bilen skal være 100% iorden, så bør man udskifte hele ledningsnettet til et fra en bil af anden årgang.

MVH Mads
Jo tak farven er meget speciel,jeg elsker den mere og mere for hver dag :)

Jeg har jeg også hørt om det problem på just MY85
men på den anden side så er den årgang også en forgænger til de senere T16 biler med en hel dele som ikke var på samme måde på just MY84.
Jeg har dog tjekket ledningsnettet på bilen og det er i helt okey stand.

Vil også gerne tro at det har meget med at gøre hvordan bilen også står parkeret i sit liv og denne har boet i garage hele sit liv.
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

8. apr 2012, 00:16

Og så afslutter jeg dagen med hvoffer El-hejset på højer side ikke gik hele vejen ned som det skulle.....

Et billede siger vist mere end 1000 ord:
Billede


Rust og atter rust:
Billede


Så med den videnskab besluttede jeg mig så for at gå alle 4 igennem.....
Billede


Bedre at forebygge når der nu alligevel findes tid til det:
Billede


Jeg kan godt lide når ting er som da de forlod fabrikken:
Billede


nogle sjove poser de brugte dengang:
Billede

Nu har jeg så 4 ruder der går op og ned hurtigere end nogensinde :D
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

8. apr 2012, 19:51

Efterhånden som man tror man er ved at blive færdig begynder man så at inspektere resten af bilen.

Lidt pussen og nussen hist og her:
Billede

Billede

Billede
viser at der faktisk findes mere potentiale end først antaget.....

Men med dette motorrum er man jo næsten henvist til skammekrogen :oops:
Billede


Så det er jo bare med at
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
----------------> Komme igang :lol:
Billede



Denne køler er da helt færdig:
Billede


Det tager sig så småt
Billede


Billede


Den første modgang man får sig:
Billede


Og hvoffer ikke bare køre videre på den bøgle:
Billede :?

Men pyt med det,findes på lager't :wink:



En pokkers masse vacumslanger der sidder på de første årgange af T16 bilerne :sosick
Billede


"Det går som på räls det här" :D
Billede


Så er der kun en ting tilbage
Billede


Nemlig op med dunderklumpen :mrcool
Billede
Nu snyder billedet lidt,for jeg har allerede demonteret drivakslerne


Billede


Billede


Ser ikke så toveligt ud efter 256.000 km :)
Billede


Billede
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

8. apr 2012, 23:30

Shopping time første omgang :D

Billede
Den_Gamle
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2248
Tilmeldt: 16. dec 2004, 12:03

8. apr 2012, 23:39

He-he du går da til den :D

Hvad er planen så nu? Skal den hovedrenoveres? Laves til en "sleeper"? Og have malet motor-rum?

Altid spændene at følge et godt projekt....
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Brugeravatar
tknage
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1632
Tilmeldt: 15. jun 2010, 07:15

8. apr 2012, 23:51

Tillykke med den, sikke et garagefund. :shock:
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710

9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
SGT
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3791
Tilmeldt: 3. jun 2004, 19:53

9. apr 2012, 08:47

Wow, du gør da noget ved det!

Nu er de pakdåser vel forhåbentlig ikke af mærket "scantech" for så ville jeg ikke bruge dem.
SAAB är bra! 9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil.
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver, vinterbil.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 reservebil.
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

9. apr 2012, 08:50

Den_Gamle skrev:He-he du går da til den :D
Ja,nu kan man lige så godt gøre det ordentligt fra begyndelsen :)

Den_Gamle skrev: Hvad er planen så nu? Skal den hovedrenoveres?
Nej,hvoffer begynde at pille på noget der fungerer som det skal.......
Men jeg havde tænkt mig at "pakke den om" dvs
bytte så mange pakninger man nu kan uden at skille hele motorn ad

Den_Gamle skrev:Og have malet motor-rum?
Lige netop,så godt det nu kan gå -
er ikke helt så let at finde farve til den :?

Den_Gamle skrev:Laves til en "sleeper"?
Nej,sådan en har jeg allerede bygget -
det er den røde 2drs på nogle af de første billeder fra en i8 -> T16 med ca 250Hk

Den_Gamle skrev:Altid spændene at følge et godt projekt....

Så må vi jo håbe at jeg kan holde en rimlig "standard" på projektet :)
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

9. apr 2012, 08:52

tknage skrev:Tillykke med den, sikke et garagefund. :shock:
Mange tak og ja det er noget af en oplevelse :)
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

9. apr 2012, 09:01

SGT skrev:Wow, du gør da noget ved det!
Ja det er nu det begynder at blive sjovt :)
SGT skrev:Nu er de pakdåser vel forhåbentlig ikke af mærket "scantech" for så ville jeg ikke bruge dem.
Jo det er de da.
Jeg har renoveret 4 af mine venners motorer med de dele som er købt på speedparts og de er alle snustørre den dag idag.

Hvad er det du har imod dem da ??

Det eneste jeg ved der er dårligt med "scantech" er pakningen til ventilkåben -
den er alt for tynd..........
SGT
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3791
Tilmeldt: 3. jun 2004, 19:53

9. apr 2012, 09:36

Jeg har det imod scantechs gummidele at de ikke holder!
Husker da jeg selv rodede med SAAB 90 og 900, der kunne jeg ikke få min 90er tæt ved remhjul, ved nærmere øjesyn var scantech pakdåsen slidt ned, på en uge og det var ikke fordi den ikke blev smurt inden den blev startet. En anden dåse sluttede slet ikke tæt om remhjulet!!!

På min nuværende 9000 er jeg ret imponeret, mine scantech yderste drivaksel manchetter har næsten holdt 2 år, men de ser også ud til at kunne briste hvad tid det skulle være! :wink:
Mit helt ny indkøbte scantech forbindelsesled mellem gearskasse og gearvælger, var revnet i gummiet, da jeg pakkede det ud af kassen!!!
Så var der også plastik popnitterne til 9000 dør gummi listerne, der "poppede" for tidligt.
Rem strammer hjul til drivremme der "hopper" og jeg kunne blive ved.
Af bitter erfaring har jeg lært at det KAN være for dyrt at købe for billigt.

Prøv at høre herinde hvor mange der har været tilfredse med deres scantech- new since 1986 dele :wink:
SAAB är bra! 9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil.
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver, vinterbil.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 reservebil.
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 5785
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:34

9. apr 2012, 09:48

Godt at se den omhu du lægger i projektet, tidligere ejer må da være glad for at det netop er en der lægger en masse energi i at få den på gaden igen

Piller du motor og gear kasse fra hinanden så tjek lige plej lejer og hoved lejer for slid, det er lidt sjovere at bytte dem nu end om et ½ år
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 5785
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:34

9. apr 2012, 10:03

hf-eco-power skrev:Hvad angår farven har jeg forsket lidt i sagerne, uden dog at kunne komme med anden udlægning end denne: Omtalte kode 202 ER en Rosen Quarts metallic. Den anden, 129, kendes ikke, da alle farver i mine ældre brochurer (fra før MY87) alle til hobe har navne i stedet for farvekoder, så det er ingen hjælp her. Eneste forklaring, jeg kan give - og som du også selv er inde på - er en anderledes toning imellem disse to. Det har man også set i så mange andre tilfælde. En anden SAAB farve, nemlig den klassiske og efter min egen mening totalt smukke farve, Odoardogrå metal, findes i to typer, eller nuancer, nemlig med kode 158 og 204. Sidstnævnte havde vores gamle og nu afdøde 9000T fra 1/88. Reparationslakken er dog den samme til de to
Tror det med de forskellige farvekoder kan hænge sammen med en ny lak leverendør, det er tit set at et komponenet får nyt part nummer når der er kommet en ny leverandør til, eksempelvis gear kasse lejer hvor der kommer nyt nummer når man er skiftet fra SKF til Timken, leje type og mål er ens det samme er placeringen i kassen men nummeret er forskelligt da leverandøren er ny,
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

9. apr 2012, 10:16

SGT skrev:Af bitter erfaring har jeg lært at det KAN være for dyrt at købe for billigt.
Jo man kan da godt gå hen og blive "dumsnål" nogle gange.

Jeg kan dog kun sige at jeg ikke har haft problemer med andet end selve pakningen til ventilkåben.......:?
Brugeravatar
Don-Peter
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 331
Tilmeldt: 29. mar 2010, 23:24

9. apr 2012, 10:39

Har også kigget en del på scan-tech dele, men efter at have nærlæst andre Saab/volvo forummer, ligner det et no-go. Mange's erfaringer med Scantech ( eller Scam-tech / Scum-tech) som de kalder det :? er : knækkede bærearme, defekt motorophæng efter få måneder, slup i bærekugler på rekordtid, revnede/smuldrede gummibøsninger osv. Troede egentlig det var et svensk kvalitetsprodukt, men det skulle vist primært være kinøjserstumper.. :shock:
Saab 9-3 Sportcombi 1.8T aut. Hirsch 06'

Før:
98' Alfa 156 2.5 V6 24V (omdrejningsvidunderet)
97' Lancia Zeta 2.0 turbo
93' Lancia Thema 2.0 Turbo 16v LX
96' Alfa 155 2.0 TS 16v Super
95' Fiat Punto GT turbo
87´Fiat Ritmo 1600 TC
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1657
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

9. apr 2012, 10:51

Har jeg forstået det rigtigt: så købe du bilen for 2 dage siden, og har nu nået alt dette :shock:
Har du ADHD :wink: Super spændende projekt.
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6958
Tilmeldt: 28. maj 2004, 17:01

9. apr 2012, 11:25

Denne tråd viser nogenlunde hvad vi andre kan nå at gøre på 3 uger....... :shock: respekt !!

PS: Når du finder 2-3 dage i din kalender har jeg en 900 aero du gerne må lave også :)

Mvh. Anders
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

9. apr 2012, 11:37

Don-Peter skrev:Har også kigget en del på scan-tech dele, men efter at have nærlæst andre Saab/volvo forummer, ligner det et no-go. Mange's erfaringer med Scantech ( eller Scam-tech / Scum-tech) som de kalder det :? er : knækkede bærearme, defekt motorophæng efter få måneder, slup i bærekugler på rekordtid, revnede/smuldrede gummibøsninger osv. Troede egentlig det var et svensk kvalitetsprodukt, men det skulle vist primært være kinøjserstumper.. :shock:
Jeg ser det mere som det er med det meste af alt andet....
Du skulle bare vide hvor mange uendelige diskutioner der er herover med bl.a biltema og deres produkter :sosick

50% af landet herover elsker dem og har aldrig haft noget problem med deres dele -
medens de andre 50% hader dem og bare har haft problemer af alla mulige slags.....
"The neverending story" :roll:

Vi "høster" alle vores egen erfaringer med tiden helt enkelt.
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

9. apr 2012, 11:51

Ja, jeg ved at Svensken ynder at kalde Biltema for "Feltema", Fejltema.

Selv har jeg ingen dårlige erfaringer, efter maange års handlen i Biltema. Jeg tog til Sverige og handlede, før Biltema kom til Danmark.

Om Mekonomen havde holdt samme mådelige prisniveau som de har i Sverige, ville de have haft en langt større kundekreds end de sikkert har. Deres prisniveau herhjemme er som Bilexperten og hvad de ellers hedder, disse firmaer som sælger truckernosser og Wunderbaums og golfkuglegearknopper.... :roll:

Biltema, Au2parts og Lyon Autodele holder mine gamle gryder kørende. :D

Plankan, jeg har dig også mistænkt som autist, når du kan nå så meget på så kort tid. :sunglasses
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

9. apr 2012, 11:52

Deja-wuzzz skrev:Har jeg forstået det rigtigt: så købe du bilen for 2 dage siden, og har nu nået alt dette :shock:
Nej den er faktisk købt 1 april
2011
Deja-wuzzz skrev:Har du ADHD :wink:
Nej men jeg lider af et andet syndrom som kaldes for "turbo-aholic"
det betyder at ting kan ikke gå stærkt nok :tihi
Deja-wuzzz skrev:Super spændende projekt.
Tak :)
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

9. apr 2012, 12:00

Speedy skrev:PS: Når du finder 2-3 dage i din kalender har jeg en 900 aero du gerne må lave også :)

Mvh. Anders
Det er da helt okey -
du kan bare stille den her sammen med de andre :mrgreen:
Billede
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

9. apr 2012, 12:09

F**ck, det er sgu da løgn! :shock:

Er det dine biler? Er du på svampe? :shock:

Jeg har 3 Og900 og en 99 på plader og det er nogengange næsten mere end jeg kan gabe over.. :oops:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262

Tilbage til "Projekt Forum"