Banner cycler

Bankediode, 9000 M96.

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Bankediode, 9000 M96.

25. dec 2013, 19:42

Hej allesammen!

Takket være vores fælles inspirationskilde - plankan - har jeg besluttet mig for at kopiere hans idé med placering af bankedioden. Faktisk har jeg længe gået og spekkeleret over en bedre placering end lige til højre for rattet, hvor den har haft sin plads indtil dato, lettere skjult under kørsel. Det endte med dette ->

Billede

(venligst se bort fra "miles-klokken". Den kommer selvsagt ikke i brug!)

Det var det bedste sted, jeg kunne finde, da det har sine begrænsninger derinde. Men ledningsføringen blev ej heller så ringe, synes jeg selv ->

Billede

- efter der blev boret et lille, sirligt hul i siden :shock:

Og naturligvis med et påmonteret (SAAB-)stik ->

Billede

Glæder mig til at få det afprøvet. Det skulle gerne ske, inden vi ramler ind i et nyt år. Dette i forb. med en anden opgave på vognen, som alligevel betyder, jeg skal have hatten af :Hvadhulen

Mvh.
Henrik


SGT
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3791
Tilmeldt: 3. jun 2004, 19:53

25. dec 2013, 20:29

Hvor får du signalet fra til at lyse dioden op? :D
SAAB är bra! 9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil.
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver, vinterbil.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 reservebil.
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
Brugeravatar
casper-fischer
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3008
Tilmeldt: 25. dec 2004, 19:14

25. dec 2013, 21:22

Går ud fra det er og900 ? Så tager du den vel i apc boksen . Lavede samme nummer på min 9000 engang
9000 aero 1993 3"jt GT3076r turbo M: extern wastegate 3"downpipe "banan"Kort top m.storre ventiler.frakoblet ballance aksler.850ml dyser.Knaster 268/9,6 520hk 669 nm
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 5785
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:34

25. dec 2013, 21:32

SGT mon ikke han bruger det ben der er beregnet til det i T5 boksen, ;)

+12Volt på dioden og en 680Ohms modstand i serie med den og ind på pin 8 i T5 boksen,

i modsætning til den gode gamle APC boks har T5 boksen ikke indbygget den nødvendige modstand og man må derfor selv sætte 680Ohms modstanden i serie med dioden,

der må advares imod blot at bruge en almindelig 12Volt pære da den vil trække for stor en strøm til at elektronikken i boksen kan tåle det
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

26. dec 2013, 00:46

casper-fischer skrev:Går ud fra det er og900 ? Så tager du den vel i apc boksen . Lavede samme nummer på min 9000 engang
Det er sandelig på en 9000 :wink:
Casper Ankersen skrev:SGT mon ikke han bruger det ben der er beregnet til det i T5 boksen, Wink

+12Volt på dioden og en 680Ohms modstand i serie med den og ind på pin 8 i T5 boksen,

i modsætning til den gode gamle APC boks har T5 boksen ikke indbygget den nødvendige modstand og man må derfor selv sætte 680Ohms modstanden i serie med dioden...
Det er lige præcis sådan, det er gjort. Pin 8 i T5.5 ECU incl. 680 Ohm formodstand. Denne er iloddet på katodebenet, straks efter dioden :wink:

/Henrik
SGT
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3791
Tilmeldt: 3. jun 2004, 19:53

26. dec 2013, 19:44

Casper_Ankersen skrev:SGT mon ikke han bruger det ben der er beregnet til det i T5 boksen, ;)
:Idonno Det gør han måske, men mener at kunne huske at det har været problematisk at få et bankesignal ud af netop Trionic motorstyringen. For en del år siden mener jeg der var en tråd om bankediode på trionic, hvor det blev løst ved at montere et gammelt APC system, måske var det Casper Fischer der gjorde dette?
Men man lærer noget nyt hver dag :wink:
SAAB är bra! 9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil.
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver, vinterbil.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 reservebil.
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
Brugeravatar
casper-fischer
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3008
Tilmeldt: 25. dec 2004, 19:14

26. dec 2013, 20:51

Det var det jeg gjord ja sgt. Tror jeg vil lave samme nummer med min 9000 når den kommer på gaden igen.bortset fra at banker den bare lidt ved X rpm så lyser den jo nærmest konstant selv om det er ubetydeligt Men det skal da prøves
9000 aero 1993 3"jt GT3076r turbo M: extern wastegate 3"downpipe "banan"Kort top m.storre ventiler.frakoblet ballance aksler.850ml dyser.Knaster 268/9,6 520hk 669 nm
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 5785
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:34

26. dec 2013, 23:36

Skal ikke kunne sige om det virker eller ikke virker i virkeligheden da jeg ikke selv har afprøvet det,

Det er den metode der er beskrevet alle steder jeg har set muligheden for at få et TB signal ud af Trionic 5

Nogen oplever at dioden blinker ved tændings påslag andre gør ikke

Nogen oplever at dioden blinker svagt når APC nålen står imellem Hvid & Gul felt og omkring 3.000rpm dette passer meget fint overens med at boksen laver nogle målinger den kalibrerer bankning ud fra i området ~2100 - ~3250 rpm & -0.15 bar - 0.05 bar

De fleste har oplevet at dioden har blinket ved fuld gas acceleration


Jeg tror på det virker, men at sammenligne det med den måde en god gammel APC boks virker på kan man ikke, det er systemerne ganske enkelt for forskellige til

Vi må ikke glemme at det gamle APC system er et rent analogt system der får sit signal fra et piezzo elektronisk element og ud fra nogle fastlagte værdier skal forudsige at der snart opstår TB og der på skal sænke trykket inden egentlig TB opstår, dioden blinker i dette tilfælde så snart boksen mener der er fare for TB

T5 der imod får signalet fra elektronikken i DI kasetten og sammenholder det med andre data fra motorens sensoret og ud fra nogle beregninger afgør om der er tendens til TB. Der er med andre ord mange faktorer der spiller ind før T5 boksen giver signal om TB på pin 8. Der kan også være forskelle i de forskellige software versioner i T5 der gør at der er forskel på hvornår det der sker i motoren opfattes som TB af boksen
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Brugeravatar
casper-fischer
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3008
Tilmeldt: 25. dec 2004, 19:14

27. dec 2013, 11:09

Så laver jeg det ikke på min. For så ved man ikke hvad der er hvad. Når jeg live mapper og pc'en viser bank og jeg alligevel holder på med gassen . Så kan jeg jo gå tilbage og se hvor meget den har banket og hvor . Har den feks banket 10 gange ved. 3500 rpm . Betyder det jo ikke noget særligt . Det mærkelige ved min. 5,2 trionic er at selv om den kun bankede ved 3500 rpm så lyser den røde bjælke i bunden af skærmen helt ud i rpm. I min verden skulle den jo stoppe når man er kommer ud af området hvor motoren banker . Eller det er der måske en forklaring på ?
9000 aero 1993 3"jt GT3076r turbo M: extern wastegate 3"downpipe "banan"Kort top m.storre ventiler.frakoblet ballance aksler.850ml dyser.Knaster 268/9,6 520hk 669 nm
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: Bankediode, 9000 M96.

28. dec 2013, 17:27

hf-eco-power skrev:Hej allesammen!

Takket være vores fælles inspirationskilde - plankan - har jeg besluttet mig for at kopiere hans idé med placering af bankedioden.
Faktisk har jeg længe gået og spekkeleret over en bedre placering end lige til højre for rattet, hvor den har haft sin plads indtil dato, lettere skjult under kørsel.
Det endte med dette ->

Billede

Mvh.
Henrik

:shock: :o :shock: .................................... :lol: :lol:
Din Härmis
(Svensk "slang" for at tage efter/efterligne)

Ser fint ud :mrcool
skulle da næsten tro det var mig selv der har lavet det :tihi
Den_Gamle
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2248
Tilmeldt: 16. dec 2004, 12:03

Re: Bankediode, 9000 M96.

28. dec 2013, 19:50

Ja, det ser fint ud :-)

Jeg har også set at nogle har monteret den oppe ved Turbo/APC nålen.

Det er i øvrigt godt at se at det ikke kun er mig, der "har for meget tid" (Jeg tænker på min iganværende instrument-tråd).
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: Bankediode, 9000 M96.

5. apr 2014, 22:03

Nå -
Hvad så, hvordan gik det her :?: :?:

Tilbage til "Projekt Forum"