Ser I, jeg har forvildet mig tilbage i Saab-territorie.
Familien ejede tidligere en 96er V4, og derefter 3 stk OG900.
Jeg har tidligere ejet en OG900 T16 fra 1986 og endnu én fra 1984 (Den er senere blevet kendt som Keoniggsegg Light, men det var mig der tunede den og ombyggede undervogn til '87 frem)
Senest havde jeg 'blåhvalen', en '94er 9000 CD 2,3 Turbo som blev pustet lidt til med T5suite.
Nu er det på tide igen! Jeg kiggede først på en sort 9000 Aero T5.2 i Nordjylland, med lang motor, og som havde smidt en gearkasse. Jeg gik fra ideen fordi bilen var ret rusten, og den gearkasse et andet medlem ville donere til projektet (tak Martin) passede kun på kortmotor.
Dagen efter dukkede der en rød-grå Aero op på Sjælland, og jeg fandt et lift fra Århus til Frederikssund på gomore.dk og hoppede ombord. Sælger hentede mig og tog mig med til Gørløse. Bilen handlede vi på 10 min.
Den havde været til syn, og forbremser skævbremsede for meget, lambdatal var 1,08 (pisse utæt forrør) og højre forskærm var potrådden.
De billeder, sælger sendte:
gratis bilder
bilder kostenlos hochladen
Kostenloses Bilderhosting
bilder kostenlos hochladen
bilder kostenlos hochladen
fotos kostenlos
Atter bag rattet på en elg
bilder kostenlos
Bilen er importeret fra Canada i tidernes morgen!? Specielt for denne er, at den er 1-ejers direktionsvogn.
bilder kostenlos hochladen
Så er bilen hjemme. Det var grusomt snevejr da jeg hentede den
Bilder hochladen
Denne kassette kan kendere sikkert identificere - det er Biltemas alternativ. Den er gemt på behørig vis...
picupload
Omgående på med en original. Hvilket viste sig at være en knapt så god ide, for den døde kort efter...
gratis bilder hochladen
Jeg endte med at vælge TRW-bremser fra pkwteile, dansk hjemmeside som shipper fra Berlin.
bilder uploaden
Efter en aftentur viser det sig at møllen godt kan blive lidt varm fra tid til anden
foto upload
Udstødningen var ret sløj
Kostenlos Bilder hochladen
Der skulle smedes lidt nyt, og jeg elsker sådan noget arbejde
fotos kostenlos
bilder hochladen kostenlos
Der blev også sat en ny bolt i til ophænget (den gamle knækkede). Der sidder to lambdasonder (dual lambda) i denne, tror det er fordi den er til USA-markedet.
bilder hochladen kostenlos
Færdigt produkt.
bilder upload
kostenlos bilder hochladen
Så begynder det arbejde, der tager længst tid: klargøring.
gratis bilder hochladen
foto hochladen
gratis bilder hochladen
bilder uploaden
direct upload
bilder hochladen kostenlos
Der skulle en ny skærm til, den købte jeg af Autoalex i Sønderjylland. Den blev siden malet ved 2B Biler i Auning.
foto upload
bild upload
Lambdatallet blev ved med at drille, og Casper Ankersen kiggede forbi med den store taske fyldt med trylleri-udstyr!
Det viste sig i sidste ende, at den ene analogudgang i min Innovative LC-1 var brændt af, og boxen ikke fik noget signal at regulere med. Da der kom en standard lambdasonde i ved turboladeren gik det i orden (den blev skruet i på ultimativt sidste dag for omsyn). Synet blev den
gratis bilder
Havde den bærbare med til syn, med lambdasonden skruet i bag katten, og fik en snak med synsmanden om udstyret
bilder kostenlos
Sådan så LC-1er sonden ud efter nogle timers indkøring med alt alt for fed blanding (11% CO kunne den lave!)
gratis bilder
Polering: sæt i gang
Kostenlos Bilder hochladen
picupload
Nylakket skærm op imod MEGET mat hjelm
foto hochladen
Her er der brugt ca 15 minutter!
Kostenloses Bilderhosting
2. komponent
gratis bilder
Lidt blandet og løst - bilen var jeg nødt til at pakke ind på lister, spejle osv for at skåne dem under poleringen. 4 komponenter anvendt på hele æsken. Lister poleret seperat
Opdagede der er lidt pladearbejde til mig i højre bagskærm...
fotos hochladen
bild hochladen
foto upload
bilder uploaden
kostenlose bilder
fotos kostenlos
bilder uploaden
Kostenlos Bilder hochladen
gratis bilder hochladen
foto upload
foto upload
direct upload
Nogle skilte kom af før bagenden blev poleret. Der manglede et 'tur' i turbo, og jeg kan godt lide det stilrene hvor der kun står Aero.
foto hochladen
Bilen skal i dén grad vaskes når poleringen er færdig.
bilder hochladen kostenlos
Jeg ledte/leder efter 16" Super Aero, og er i dialog med et andet medlem om det pt. Indtil videre sidder disse 18" ruller på. Til erfaringen kan jeg melde at fælge fra en Xantia passer 100% på en 9k
foto hochladen
Så mangler der 'kun' at samle det sidste (viskere, lister osv)
fotos hochladen
Der var brugt rudelim ved den gamle bøsning, så der er lige kommet ny i. Det trænede øje spotter en LC-1 controller ved indsuget
kostenlos bilder hochladen
'Efter'-billeder
bilder hochladen kostenlos
foto upload
direct upload
bilder uploaden
gratis bilder
kostenlose bilder
Jeg har også klargjort bilen indvendigt, men endnu ikke taget billeder. Der kommer læderrens/pleje med posten kommende uge. Vinduer er pudset fra begge sider, og alt er skrubbet ned...
Fremadrettet: Der ligger en CANUSB i bilen, boxen er åbnet af den legandariske og notoriske Casper Ankersen og der sidder wideband lambdasonde i udstødningen...hvad tror I? Jeg regner med der skal pustes lidt til den, men jeg er lidt tøvende med at ødelægge det originale i den (ja, jeg ved godt fælgene langt fra er originale )
Indtil videre nyder jeg bilen, og glæder mig over resultatet frem til nu.
Tag godt imod den her Imola-røde Aero
Mange mange mange tak til Martin, Casper A og Casper F for hjælpen.
Kristoffer krfoghs 9000 Aero '97
Redaktør: Bestyrelsen
- krfogh
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Kristoffer krfoghs 9000 Aero '97
Kristoffer
Har 01-2014 indkøbt en Imola-rød '97 9000 Aero! Den skal kildes under maven til den spinder som en kattemis
21-02-14 Bilen er nu synet og jeg påbegynder en omfattende klargøring.
Knirker't så virker't
Har 01-2014 indkøbt en Imola-rød '97 9000 Aero! Den skal kildes under maven til den spinder som en kattemis
21-02-14 Bilen er nu synet og jeg påbegynder en omfattende klargøring.
Knirker't så virker't
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Kristoffer krfoghs 9000 Aero
Nøj! Det er jo som at læse tegneserie. Thumbs up herfra
MVH Mads
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Indlæg
Kristoffer krfoghs 9000 Aero
Ufatteligt at den hvide bil kunne blive så rød igen, ser sq rigtig godt ud
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Kristoffer krfoghs 9000 Aero
For pokker der må ligge mange timers arbejde i den stribe som man her lige bladrer igennem på 5 minutter.
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Imola Rød Saab 9000 Aero, så kommer man ikke højere op på Saab rang stigen.
En kong sportsbil.... Flot arbejde...
En kong sportsbil.... Flot arbejde...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- ClausSAAB
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Flot med en anden farve end de normale grå/sølv/sorte Jeg var selv ude at kigge på en rød 9-3 men den skulle heloplakeres pga buler og dybe ridser, utroligt nogen er så ligeglade med deres biler, især en SAAB
Den motor der ligger i denne bil skulle alle SAAB vel være udstyret med, hvis det var rigtigt
Venlig hilsen
Claus
Den motor der ligger i denne bil skulle alle SAAB vel være udstyret med, hvis det var rigtigt
Venlig hilsen
Claus
Senest rettet af ClausSAAB 2. mar 2014, 22:52, rettet i alt 1 gang.
Total SAAB virus 1997 9000 CSE 2,3T A50 UHADA for en SAAB
Lykkelig ejer af NG9-3 2005 Sports sedan 1,8t (Bygget af Frank Madsen)
Glad ejer af OG9-3 2001 Coupé 2,0t (Forhåbentligt snart 2,3T)
Medlem # 782 Tlf: 21 41 65 79
Lykkelig ejer af NG9-3 2005 Sports sedan 1,8t (Bygget af Frank Madsen)
Glad ejer af OG9-3 2001 Coupé 2,0t (Forhåbentligt snart 2,3T)
Medlem # 782 Tlf: 21 41 65 79
- RuneTonnesen
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Pænt arbejde. Hvad er næste trin?
Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
- krfogh
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Jeg takker mange gange for de pæne ord. Jeg vil skyde på at der ligger i hvert fald 30 timer i klargøringen - men det er altså hyggeligt arbejde, med musik i værkstedet og endda en lift så min efterhånden ikke helt nye krop bliver ved at synes det er skægt
Det er min klare overbevisning at B234R er den bedste motor, Saab har præsteret ja. Generelt styrer jeg også udenom biler, der skal hellakeres fordi jeg synes prisen for sådan en omgang i DK er ublu. Jeg fik jo malet forskærmen, og den alene kostede mig 1250 kr, hvilket i mine øjne er for mange penge i forvejen. Klargøringen i øvrigt kostede mig i omegnen af 1500 kr i polermidler fra 3M, svampe og klude + det løse, og det er penge godt givet ud...
Næste trin at at koble mig op med CANUSB og hente lidt ekstra fløjt ud af maskinen, dog uden at komme i nærheden af noget gearkasseknusende. Jeg har ikke planer om at komme derop hvor større udstødning er nødvendigt lige i første ombæring - men HVIS der dumpede en 3" potte ned fra himlen, så skulle den da heller ikke ligge og glo på reolen
Det er min klare overbevisning at B234R er den bedste motor, Saab har præsteret ja. Generelt styrer jeg også udenom biler, der skal hellakeres fordi jeg synes prisen for sådan en omgang i DK er ublu. Jeg fik jo malet forskærmen, og den alene kostede mig 1250 kr, hvilket i mine øjne er for mange penge i forvejen. Klargøringen i øvrigt kostede mig i omegnen af 1500 kr i polermidler fra 3M, svampe og klude + det løse, og det er penge godt givet ud...
Næste trin at at koble mig op med CANUSB og hente lidt ekstra fløjt ud af maskinen, dog uden at komme i nærheden af noget gearkasseknusende. Jeg har ikke planer om at komme derop hvor større udstødning er nødvendigt lige i første ombæring - men HVIS der dumpede en 3" potte ned fra himlen, så skulle den da heller ikke ligge og glo på reolen
Kristoffer
Har 01-2014 indkøbt en Imola-rød '97 9000 Aero! Den skal kildes under maven til den spinder som en kattemis
21-02-14 Bilen er nu synet og jeg påbegynder en omfattende klargøring.
Knirker't så virker't
Har 01-2014 indkøbt en Imola-rød '97 9000 Aero! Den skal kildes under maven til den spinder som en kattemis
21-02-14 Bilen er nu synet og jeg påbegynder en omfattende klargøring.
Knirker't så virker't
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Ahh, krog smæk et Raka rør på den,, lækker lyd, hjælper betydeligt på motorens ydeevne......med full flow potter.
B234R. Var toppen af Saab egen motor teknik, derfra gik det kun en vej.
Direkte ned i konkurs hullet, godt "hjulpet" af Oil sludge..
Så pas godt på de gamle Aero-er
B234R. Var toppen af Saab egen motor teknik, derfra gik det kun en vej.
Direkte ned i konkurs hullet, godt "hjulpet" af Oil sludge..
Så pas godt på de gamle Aero-er
- casper-fischer
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Fed vogn . En. 9000 aero er bare bilen i mine øjne
9000 aero 1993 3"jt GT3076r turbo M: extern wastegate 3"downpipe "banan"Kort top m.storre ventiler.frakoblet ballance aksler.850ml dyser.Knaster 268/9,6 520hk 669 nm
- krfogh
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Dejligt at læse alle de positive tilbagemeldinger Jeg takker mange gange!
Kristoffer
Har 01-2014 indkøbt en Imola-rød '97 9000 Aero! Den skal kildes under maven til den spinder som en kattemis
21-02-14 Bilen er nu synet og jeg påbegynder en omfattende klargøring.
Knirker't så virker't
Har 01-2014 indkøbt en Imola-rød '97 9000 Aero! Den skal kildes under maven til den spinder som en kattemis
21-02-14 Bilen er nu synet og jeg påbegynder en omfattende klargøring.
Knirker't så virker't