Banner cycler

Kristoffer krfoghs 9000 Aero '97

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

krfogh
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 674
Tilmeldt: 28. mar 2004, 23:09

Kristoffer krfoghs 9000 Aero '97

2. mar 2014, 20:24

Ser I, jeg har forvildet mig tilbage i Saab-territorie.
Familien ejede tidligere en 96er V4, og derefter 3 stk OG900.

Jeg har tidligere ejet en OG900 T16 fra 1986 og endnu én fra 1984 (Den er senere blevet kendt som Keoniggsegg Light, men det var mig der tunede den og ombyggede undervogn til '87 frem)
Senest havde jeg 'blåhvalen', en '94er 9000 CD 2,3 Turbo som blev pustet lidt til med T5suite.

Nu er det på tide igen! Jeg kiggede først på en sort 9000 Aero T5.2 i Nordjylland, med lang motor, og som havde smidt en gearkasse. Jeg gik fra ideen fordi bilen var ret rusten, og den gearkasse et andet medlem ville donere til projektet (tak Martin) passede kun på kortmotor.
Dagen efter dukkede der en rød-grå Aero op på Sjælland, og jeg fandt et lift fra Århus til Frederikssund på gomore.dk og hoppede ombord. Sælger hentede mig og tog mig med til Gørløse. Bilen handlede vi på 10 min.
Den havde været til syn, og forbremser skævbremsede for meget, lambdatal var 1,08 (pisse utæt forrør) og højre forskærm var potrådden.

De billeder, sælger sendte:
Billede
gratis bilder
Billede
bilder kostenlos hochladen
Billede
Kostenloses Bilderhosting
Billede
bilder kostenlos hochladen
Billede
bilder kostenlos hochladen
Billede
fotos kostenlos

Atter bag rattet på en elg
Billede
bilder kostenlos

Bilen er importeret fra Canada i tidernes morgen!? Specielt for denne er, at den er 1-ejers direktionsvogn.
Billede
bilder kostenlos hochladen

Så er bilen hjemme. Det var grusomt snevejr da jeg hentede den
Billede
Bilder hochladen

Denne kassette kan kendere sikkert identificere - det er Biltemas alternativ. Den er gemt på behørig vis...
Billede
picupload

Omgående på med en original. Hvilket viste sig at være en knapt så god ide, for den døde kort efter...
Billede
gratis bilder hochladen

Jeg endte med at vælge TRW-bremser fra pkwteile, dansk hjemmeside som shipper fra Berlin.
Billede
bilder uploaden

Efter en aftentur viser det sig at møllen godt kan blive lidt varm fra tid til anden
Billede
foto upload

Udstødningen var ret sløj
Billede
Kostenlos Bilder hochladen

Der skulle smedes lidt nyt, og jeg elsker sådan noget arbejde :)
Billede
fotos kostenlos
Billede
bilder hochladen kostenlos

Der blev også sat en ny bolt i til ophænget (den gamle knækkede). Der sidder to lambdasonder (dual lambda) i denne, tror det er fordi den er til USA-markedet.
Billede
bilder hochladen kostenlos

Færdigt produkt.
Billede
bilder upload
Billede
kostenlos bilder hochladen

Så begynder det arbejde, der tager længst tid: klargøring.
Billede
gratis bilder hochladen
Billede
foto hochladen
Billede
gratis bilder hochladen
Billede
bilder uploaden
Billede
direct upload
Billede
bilder hochladen kostenlos

Der skulle en ny skærm til, den købte jeg af Autoalex i Sønderjylland. Den blev siden malet ved 2B Biler i Auning.
Billede
foto upload
Billede
bild upload

Lambdatallet blev ved med at drille, og Casper Ankersen kiggede forbi med den store taske fyldt med trylleri-udstyr!
Det viste sig i sidste ende, at den ene analogudgang i min Innovative LC-1 var brændt af, og boxen ikke fik noget signal at regulere med. Da der kom en standard lambdasonde i ved turboladeren gik det i orden (den blev skruet i på ultimativt sidste dag for omsyn). Synet blev den
Billede
gratis bilder

Havde den bærbare med til syn, med lambdasonden skruet i bag katten, og fik en snak med synsmanden om udstyret
Billede
bilder kostenlos

Sådan så LC-1er sonden ud efter nogle timers indkøring med alt alt for fed blanding (11% CO kunne den lave!)
Billede
gratis bilder

Polering: sæt i gang
Billede
Kostenlos Bilder hochladen
Billede
picupload

Nylakket skærm op imod MEGET mat hjelm
Billede
foto hochladen

Her er der brugt ca 15 minutter!
Billede
Kostenloses Bilderhosting

2. komponent
Billede
gratis bilder

Lidt blandet og løst - bilen var jeg nødt til at pakke ind på lister, spejle osv for at skåne dem under poleringen. 4 komponenter anvendt på hele æsken. Lister poleret seperat
Opdagede der er lidt pladearbejde til mig i højre bagskærm...
Billede
fotos hochladen
Billede
bild hochladen
Billede
foto upload
Billede
bilder uploaden
Billede
kostenlose bilder
Billede
fotos kostenlos
Billede
bilder uploaden
Billede
Kostenlos Bilder hochladen
Billede
gratis bilder hochladen
Billede
foto upload
Billede
foto upload
Billede
direct upload

Nogle skilte kom af før bagenden blev poleret. Der manglede et 'tur' i turbo, og jeg kan godt lide det stilrene hvor der kun står Aero.
Billede
foto hochladen

Bilen skal i dén grad vaskes når poleringen er færdig.
Billede
bilder hochladen kostenlos

Jeg ledte/leder efter 16" Super Aero, og er i dialog med et andet medlem om det pt. Indtil videre sidder disse 18" ruller på. Til erfaringen kan jeg melde at fælge fra en Xantia passer 100% på en 9k
Billede
foto hochladen

Så mangler der 'kun' at samle det sidste (viskere, lister osv)
Billede
fotos hochladen

Der var brugt rudelim ved den gamle bøsning, så der er lige kommet ny i. Det trænede øje spotter en LC-1 controller ved indsuget :)
Billede
kostenlos bilder hochladen

'Efter'-billeder :D
Billede
bilder hochladen kostenlos
Billede
foto upload
Billede
direct upload
Billede
bilder uploaden
Billede
gratis bilder
Billede
kostenlose bilder

Jeg har også klargjort bilen indvendigt, men endnu ikke taget billeder. Der kommer læderrens/pleje med posten kommende uge. Vinduer er pudset fra begge sider, og alt er skrubbet ned...

Fremadrettet: Der ligger en CANUSB i bilen, boxen er åbnet af den legandariske og notoriske Casper Ankersen og der sidder wideband lambdasonde i udstødningen...hvad tror I? Jeg regner med der skal pustes lidt til den, men jeg er lidt tøvende med at ødelægge det originale i den (ja, jeg ved godt fælgene langt fra er originale ;) )
Indtil videre nyder jeg bilen, og glæder mig over resultatet frem til nu.

Tag godt imod den her Imola-røde Aero :D

Mange mange mange tak til Martin, Casper A og Casper F for hjælpen.


Kristoffer
Har 01-2014 indkøbt en Imola-rød '97 9000 Aero! Den skal kildes under maven til den spinder som en kattemis
21-02-14 Bilen er nu synet og jeg påbegynder en omfattende klargøring.
Knirker't så virker't :)
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Kristoffer krfoghs 9000 Aero

2. mar 2014, 20:44

Nøj! Det er jo som at læse tegneserie. Thumbs up herfra 8)
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 5785
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:34

Kristoffer krfoghs 9000 Aero

2. mar 2014, 20:49

Ufatteligt at den hvide bil kunne blive så rød igen, ser sq rigtig godt ud
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Kristoffer krfoghs 9000 Aero

2. mar 2014, 20:54

For pokker der må ligge mange timers arbejde i den stribe som man her lige bladrer igennem på 5 minutter.
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Kelly
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 153
Tilmeldt: 15. maj 2012, 20:17

2. mar 2014, 20:57

Det ser rigtigt godt ud :)
----------------------------
9000 2.3T CSE Automatik 1994
9000 2.3T CDE Manuel 1994 (Donor)
900 SE 2.0 T 1995 (ophugges)

Griffin Outlawz Proud Member

SAAB TUNING DENMARK På Facebook
Stedet For Saab Tunings Interesserede
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

2. mar 2014, 21:25

Imola Rød Saab 9000 Aero, så kommer man ikke højere op på Saab rang stigen.

En kong sportsbil.... Flot arbejde... 8)
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
ClausSAAB
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 813
Tilmeldt: 21. jun 2012, 00:26

2. mar 2014, 22:04

Flot med en anden farve end de normale grå/sølv/sorte Jeg var selv ude at kigge på en rød 9-3 men den skulle heloplakeres pga buler og dybe ridser, utroligt nogen er så ligeglade med deres biler, især en SAAB

Den motor der ligger i denne bil skulle alle SAAB vel være udstyret med, hvis det var rigtigt :?: 8)

Venlig hilsen

Claus
Senest rettet af ClausSAAB 2. mar 2014, 22:52, rettet i alt 1 gang.
Total SAAB virus 1997 9000 CSE 2,3T A50 UHADA for en SAAB :biglove
Lykkelig ejer af NG9-3 2005 Sports sedan 1,8t (Bygget af Frank Madsen)
Glad ejer af OG9-3 2001 Coupé 2,0t (Forhåbentligt snart 2,3T)
Medlem # 782 Tlf: 21 41 65 79
Brugeravatar
RuneTonnesen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1672
Tilmeldt: 17. dec 2010, 13:44

2. mar 2014, 22:25

Pænt arbejde. Hvad er næste trin?
Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
krfogh
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 674
Tilmeldt: 28. mar 2004, 23:09

3. mar 2014, 22:15

Jeg takker mange gange for de pæne ord. Jeg vil skyde på at der ligger i hvert fald 30 timer i klargøringen - men det er altså hyggeligt arbejde, med musik i værkstedet og endda en lift så min efterhånden ikke helt nye krop bliver ved at synes det er skægt :)

Det er min klare overbevisning at B234R er den bedste motor, Saab har præsteret ja. Generelt styrer jeg også udenom biler, der skal hellakeres fordi jeg synes prisen for sådan en omgang i DK er ublu. Jeg fik jo malet forskærmen, og den alene kostede mig 1250 kr, hvilket i mine øjne er for mange penge i forvejen. Klargøringen i øvrigt kostede mig i omegnen af 1500 kr i polermidler fra 3M, svampe og klude + det løse, og det er penge godt givet ud...

Næste trin at at koble mig op med CANUSB og hente lidt ekstra fløjt ud af maskinen, dog uden at komme i nærheden af noget gearkasseknusende. Jeg har ikke planer om at komme derop hvor større udstødning er nødvendigt lige i første ombæring - men HVIS der dumpede en 3" potte ned fra himlen, så skulle den da heller ikke ligge og glo på reolen ;)
Kristoffer
Har 01-2014 indkøbt en Imola-rød '97 9000 Aero! Den skal kildes under maven til den spinder som en kattemis
21-02-14 Bilen er nu synet og jeg påbegynder en omfattende klargøring.
Knirker't så virker't :)
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

3. mar 2014, 22:23

Ahh, krog smæk et Raka rør på den,, lækker lyd, hjælper betydeligt på motorens ydeevne......med full flow potter.

B234R. Var toppen af Saab egen motor teknik, derfra gik det kun en vej.
Direkte ned i konkurs hullet, godt "hjulpet" af Oil sludge.. :cry:

Så pas godt på de gamle Aero-er
Den_Gamle
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2248
Tilmeldt: 16. dec 2004, 12:03

4. mar 2014, 22:41

Utroligt, du har ændret den fra en trist gammel bil i sit sene efterår, til en knap tilkørt fin SAAB :D
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Brugeravatar
casper-fischer
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3008
Tilmeldt: 25. dec 2004, 19:14

5. mar 2014, 22:16

Fed vogn . En. 9000 aero er bare bilen i mine øjne
9000 aero 1993 3"jt GT3076r turbo M: extern wastegate 3"downpipe "banan"Kort top m.storre ventiler.frakoblet ballance aksler.850ml dyser.Knaster 268/9,6 520hk 669 nm
krfogh
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 674
Tilmeldt: 28. mar 2004, 23:09

10. mar 2014, 11:11

Dejligt at læse alle de positive tilbagemeldinger :) Jeg takker mange gange!
Kristoffer
Har 01-2014 indkøbt en Imola-rød '97 9000 Aero! Den skal kildes under maven til den spinder som en kattemis
21-02-14 Bilen er nu synet og jeg påbegynder en omfattende klargøring.
Knirker't så virker't :)
Brugeravatar
vibjan
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 237
Tilmeldt: 3. maj 2010, 20:25

10. mar 2014, 12:01

Rigtig fint arbejde 8)... Kan da være at vi skal bytte hjul, jeg har super aero, 2 år gamle, og helt uden ridser...

Mvh Jan.
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 964
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

12. mar 2014, 23:10

De er godt nok meget "åbne" de fælge. Bør man ikke montere nogle skiver + kalibre som fylder rummet ud? ......det vil se pænere ud synes jeg......

Tilbage til "Projekt Forum"