Banner cycler

# Plankan's garage..... #

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: # Plankan

10. aug 2014, 09:08

Den_Gamle skrev:Fin tråd, og fine biler :-)

Knapper på baronen:
Jeg går ud fra at de to knapper i den røde baron er til F og P pot.
Godt gået -
for det er lige hvad det er 8)
Den_Gamle skrev: Bliver synsmanden ikke gasblå i ansigtet når han ser den slags :lol:
Næ, er da ikke sket på de snart 4 år de har siddet der -
og det kunne jo i teorien også være til noget helt andet end lige motor'n.
Men de er ikke lige så hys på de svenske syn's stationer som i DK -
ikke så længe du komme ind og viser en fin og godt passet vogn ;)
Den_Gamle skrev:Hvad er den nederste dims under radioen?
Det de en ekstra lambdamåler -
så man kan se om motor går for mager't/fedt etc etc 8)


Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: # Plankan

26. apr 2015, 11:30

Her kan vi godt lave en mindre opdate med 1 stk 9000 :)

Hvis jeg nu siger at det er årgang 98 og bilen er orginal
(Ja ja, der mangler et emblem på klappen)
kan ekspert panelet her så fortælle mig hvad det er for en af slagsen ;)

Billede

Billede


Årsagen til at jeg har den på "besøg" er at der er "pipfugle/fuglesang" i vandpumpen.
Der var også slør i hjulet når man mærkede efter.
Billede

Og med en 9K'er når man skal lave noget -
så er det oftest af med kantlist/innerskærm:
Billede


Et byte af vandpumpe resultere også i at den dejlige "multibrem" skal af -
dette er ikke til at lege med hvis man ikke har lidt respekt for sagen.
Jeg har dog fået et stykke hjemmelavet verktøj, lavet af min saab ven fra langt længere oppe i landet :D
Billede


Her ser man så at mistankerne på pumpen var korrekte ;)
Billede


Ny vs gammel pumpe:
Billede

Og det gamle bagstykke skal vi lige have med igen:
Billede

Og så lige have byttet disse 2 O-ringe
Billede

Og så voilá 8)
Billede

En ny rem fra "de gode år" :lol:
Billede

Her ses så at de 2 ruller/hjul er med i arbejdet ;)
Billede :D

Bare til og smækker det hele på plads igen -
og så ud med dytten :P
Billede
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: # Plankan

26. apr 2015, 12:20

Uhh, det er lidt af et suttet bolsche, må man i sandhed sige (selvom rød ikke lige er min smag). :P

Mit gæt er, at denne nydelige vogn er en såkaldt 9000 Classic MY98, enten 2,0t eller 2,3t (150 el. 170 hp).

Det kunne såmænd også have været en Classic 225, altså en 2,3 liters fuldtryksturbo med Mitsu-mølle, som Aero´en havde, men her ser det dog ud til, at bilen savner magnetventilen, så derfor udelukker jeg denne.

Man ser beviset for, at det er den sidste årgang, med de synlige bolthuller på fælgene. Det gjaldt både for 15 og for 16" alufælgene (sidstnævnte iøvrigt også std. på en den "store" med 225 hp).

Modellen er karakteriseret for at være en slags hybrid mellem en Aero og en A50. Man ser således ofte i specielt svenske salgsannoncer, at de betegnes "A50 Classic" eller "150A Classic" etc.

Jeg mener bestemt også, at disse modeller har A50-interiør, med de særprægede, 2-farvede lædersæder, enten i beige eller sort. Sidstnævnte med indlæg af ruskind.

Bilen er på flere fronter en overgangsmodel til 9-5´eren. Der er ingen anden info på ventildækslet ud over fabrikat. Der burde ellers have stået enten "2,0" eller "2,3". Plus - og det er snart det bedste - at motornummeret´s bogstav "W" indikerer forbedringer/forstærkninger i drivlinien, med bl.a. en stærkere gearkasse i de manuelle udgaver. I hvert fald på 2,0t.

Ellers står disse "Classic´s" i fuld Aero-optik, som en A50 ville gøre.

Det skulle ikke undre, om den ligefrem er Maj måned 1998... 8) (???)

Rart iøvrigt at se, at du stadig er i live og i bedste vanlige stil forsyner os med herlige billeder af særligt min egen favoritmodel, 9000. TAK FOR DET :!:

/Henrik
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: # Plankan

26. apr 2015, 18:15

hf-eco-power skrev:Uhh, det er lidt af et suttet bolsche, må man i sandhed sige (selvom rød ikke lige er min smag). :P


Ja 240 Imolaröd er måske lidt af en smagssag

hf-eco-power skrev:Mit gæt er, at denne nydelige vogn er en såkaldt 9000 Classic MY98, enten 2,0t eller 2,3t (150 el. 170 hp).


Men du kan da bare dette her "gylle" -
det er en 2.0t Classic 8)

hf-eco-power skrev:Man ser beviset for, at det er den sidste årgang, med de synlige bolthuller på fælgene. Det gjaldt både for 15 og for 16" alufælgene
(sidstnævnte iøvrigt også std. på en den "store" med 225 hp).

Modellen er karakteriseret for at være en slags hybrid mellem en Aero og en A50. Man ser således ofte i specielt svenske salgsannoncer, at de betegnes "A50 Classic" eller "150A Classic" etc.

Jeg mener bestemt også, at disse modeller har A50-interiør, med de særprægede, 2-farvede lædersæder, enten i beige eller sort.Sidstnævnte med indlæg af ruskind.
Så sant som det er skrevet :)

hf-eco-power skrev: Bilen er på flere fronter en overgangsmodel til 9-5´eren. Der er ingen anden info på ventildækslet ud over fabrikat. Der burde ellers have stået enten "2,0" eller "2,3". Plus - og det er snart det bedste - at motornummeret´s bogstav "W" indikerer forbedringer/forstærkninger i drivlinien, med bl.a. en stærkere gearkasse i de manuelle udgaver. I hvert fald på 2,0t.Ellers står disse "Classic´s" i fuld Aero-optik, som en A50 ville gøre.

Det skulle ikke undre, om den ligefrem er Maj måned 1998... 8) (???)


Kan ikke lige det der med 9K'erne -
men den er taget i trafik 1'e gang 30 sept 1998

hf-eco-power skrev:Rart iøvrigt at se, at du stadig er i live og i bedste vanlige stil forsyner os med herlige billeder af særligt min egen favoritmodel, 9000. TAK FOR DET :!:

/Henrik
Jo tak, vi tager en dag af gangen fra nu af.
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: # Plankan

26. apr 2015, 18:36

plankan skrev:Jo tak, vi tager en dag af gangen fra nu af


Ja, det forstår jeg udmærket. Tilværelsen kan iblandt være hård ved os. Blot du "lover" at give livstegn en gang imellem, er jeg personligt meget godt tilfreds.

Med de bedste ønsker fremover
/Henrik (en glad vinder af din gættekonkurrence og med tak for ordene iøvrigt!)
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: # Plankan

26. apr 2015, 18:49

Der har også været endnu et besøg af den røde baron.
A gik og beklagede sig over bilen "sejlede" lå ikke særligt godt på vejen -
samt var enormt følsom for sidevind..... :?

Fejlen fandt vi da også -
nemlig i den bagerste region :shock:
Billede

Billede

Billede

Billede

Så der blev straks bestilt en omgang af de sorte Powerflex 8)

Desværrer blev der ingen billeder af dem -
men beviset på at fejlen blev udbedret ses her:
Billede

Første sæsong af STCS på ring Knutstorp:
Billede
Brugeravatar
swolff
EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 431
Tilmeldt: 22. sep 2006, 03:44

Re: # Plankan

26. apr 2015, 18:57

Er jeg den eneste der kun har røde krydser i alle indlægne fra plankan????
:mrcool
ps. også glad for at du er tilbage :teethsmile
----------------------------------------------------------------------
Smart 453 Passion 2016
Cadillac STS 3.6 V6 Sport Luxury 2006 - LY7
#nofacebook #notmee #saabforlife #andnowcadillac #;-)
AL magt til tvivlerne.................måske!
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: # Plankan

23. jul 2015, 19:35

Så har vi sørme da haft danskerbesøg i dag :D

Bestod af en 9K'er som led af en lidt mere "typisk" 9K sygdom:
Billede

Nemlig kontaktstykket til tændningen:
Billede

Ny vs gammel, Ikke meget at se på billederne.
Her var problemet at det opstod knæklyde når man drejede nøglen -
samt at den ikke fjedrede tilbage efter start
Billede

Og når vi alligevel var i gang -
så også et olieskift på gearkasse ........
Billede
Den_Gamle
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2248
Tilmeldt: 16. dec 2004, 12:03

Re: # Plankan

23. jul 2015, 21:42

Det er dejligt at se, at der er liv i garagen :)

Agerer du egentlig stadig postordre-mellemlager ?
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: # Plankan

23. jul 2015, 21:48

Den_Gamle skrev:Det er dejligt at se, at der er liv i garagen :)

Agerer du egentlig stadig postordre-mellemlager ?


Vad har du på G da :lol:
Den_Gamle
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2248
Tilmeldt: 16. dec 2004, 12:03

Re: # Plankan

25. jul 2015, 23:31

Jaeh jo...

Jeg tittar lidt på Blocket af og til :)

Bla. a. fandt jeg nogle super aero fælge som jeg godt kunne bruge. Jeg finder så ud af, at de er lokaliseret ca. 1000km oppe i Sverige :shock:
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

26. jul 2015, 23:27

Er det et originalt Saab bundstykke du monterer :?:

Jeg faldt lige over en af dine ældre kommentarer, længere oppe på siden:
"Men de er ikke lige så hys på de svenske syn's stationer som i DK"

Nej, det skal jeg lige love for..... Min 9000, nysynet i Sverige :roll:

Billede
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: # Plankan

26. jul 2015, 23:37

Den_Gamle skrev:Jaeh jo...

Jeg tittar lidt på Blocket af og til :)

Bla. a. fandt jeg nogle super aero fælge som jeg godt kunne bruge.
Jeg finder så ud af, at de er lokaliseret ca. 1000km oppe i Sverige :shock:
Så må du bruge Bussgods til at få dem herned til skåne :lol:
De fragter også fælge både med og uden dæk på ;)
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

26. jul 2015, 23:43

Carlsson skrev:Jeg faldt lige over en af dine ældre kommentarer, længere oppe på siden:
"Men de er ikke lige så hys på de svenske syn's stationer som i DK"

Nej, det skal jeg lige love for..... Min 9000, nysynet i Sverige :roll:
Det kommer sådan lidt an på hvilken vej vinden den blæser med synet dengang.
Ved ikke om det er blevet bedre eller værre i dag -
nu hvor 50% er lagt ud til "private" aktører :roll:
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

29. jul 2015, 03:14

Og så har vi da fået et større projekt på G her.

Det er samme dyt som er kommet "tilbage" igen :roll:

Der blev skrevet tidligere i denne tråd -
at vi også byttede olie i gearkasse.
Det gjorde vi fordi at den var begyndt med et mærkeligt "fenomen"
hvor ved vi tog en chance og byttede olien som det billigere første alternativ.

Olien skal da guderne vide -
at den så ud som noget som baby'er efterlader i en ble :shock:
Og så meget til "rester" som der sad i magneten har jeg sjældent set :o

Men men, den gik bare ikke.
Bilen lavede dagene efter, stadievæk samme fenomén -
om end bare lidt værre.

Så i mandags mødte dette syn mig:
Billede

Billede

Jeg gik så straks på jagt efter en anden gearkasse -
og her fandt jeg ikke mindre end et fund 8)
En gearkasse fra en årgang 1995 - den rigtige FM57 101 -
og så med en garanteret kilometerstand på 52.460 Km :mrcool
Der er "klass A" garanti på den -
d v s 1 år eller 10K kilometer 8)

Det eneste "krux", var at jeg måtte op og hente den personligt -
og det var en tur på ikke mindre en 320 Km.
Men hvad gør man ikke for sådan en gearkasse :Idonno

Så Tirsdagen stod på en tur til mönsterås T/r:
Billede

Udsigten fra "das 9-5 cocpit" :biglove
Billede

Dette er da ikke så galt igen:
Billede

Fremme ved destinationen fik jeg så lov til at prøve/bruge mit lastpakett -
som tøsen jo er udrustet med:
Billede
Hold da k**t hvor saab tænkte på det meste dengang :D

Og så retur hjem igen:
Billede

Vel hjemme kunne jeg så konstatere -
at gearkassen ikke havde flyttet sig en eneste millimeter.
Jeg kunne t o m have min hatthylla på sin plads 8)
Billede

Så vi bakker lige ind i garagen med "dyrgripen":
Billede

Som vi så laster af:
Billede

Den er godt veldokumenteret 8)
Billede

Billede

Er som ny:
Billede

Man skulle ikke tro den har været monteret i en bil :)
Billede

Jeg spurgte da jeg hentede den -
om gearkassen var fra en bil hvor hele bilen kun havde kørt disse 52.460 Km .... :?:

Og, ja det var det :shock:
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

29. jul 2015, 15:22

Kan disse nymodens Saab'er virkeligt ikke køre hurtigere :roll:


Billede
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

29. jul 2015, 15:42

Carlsson skrev:Kan disse nymodens Saab'er virkeligt ikke køre hurtigere :roll:
Handler ikke om hvad de kan -
mere om hvad de ude på vejene 8)
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

29. jul 2015, 16:53

Så er det bare med at komme i gang, så man ved hvor meget der skal bestilles "hjem".

Ind med dytten, op med klappen:
Billede

Her nede under trykrør/batteri og sikrings/relæboks skal vi til :lol:
Billede

Så der er jo kun en ting at gøre:
Billede

Så er vi af med batterihylden
og det som også sidder på den som motor til fartpilot etc etc:
Billede

Billede

Trykrør samt insug til Turbo er nu også gone :lol:
Billede

Så er der lidt kontakter/gearshifter/ samt hydraulik som også skal af:
Billede

Gad dog vide hvad man har lavet med denne bagerste inder skærm -
for at den skal se sådan ud :?
Billede

Ikke så lidt den er i stykker :o
Billede

Kan se at vi skal have bestil x 4 nye lagerstöd -
lidt af en "sygdom" på 9K:
Billede

Tiden er kommet for at demonterer -
trækaksel/bremser samt fjederben:
Billede

Sådan ser det ud efter det er gjord:
Billede

Så nu er der "kun" selve framen og så skruerne til gearkasse tilbage:
Billede
Brugeravatar
Seniorsergent
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 368
Tilmeldt: 24. sep 2014, 13:17

29. jul 2015, 18:43

plankan skrev:
Carlsson skrev:Kan disse nymodens Saab'er virkeligt ikke køre hurtigere :roll:
Handler ikke om hvad de kan -
mere om hvad de ude på vejene 8)
Aha, så er det derfor, det "render ud" ved 260? :unsure
Det er ikke fordi, den ikke kan mere, men fordi den ikke må ? :bigcrying
Sláinte
Mick
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

29. jul 2015, 19:00

Nu er du jo igang med en rigtig Saab. Når du er færdig og skal prøvekøre den, bør du tænke på hvad den kan, og ikke hvad Stockholm pamperne har bestemt at du må :wink:
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

29. jul 2015, 20:09

Seniorsergent skrev:Aha, så er det derfor, det "render ud" ved 260? :unsure
Det er ikke fordi, den ikke kan mere, men fordi den ikke må ? :bigcrying
Det er sku da rart at se -
der er nogle her som forstår sagen :tihi
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

29. jul 2015, 20:17

Carlsson skrev:Nu er du jo igang med en rigtig Saab. Når du er færdig og skal prøvekøre den, bør du tænke på hvad den kan, og ikke hvad Stockholm pamperne har bestemt at du må :wink:
Ehh, en rigtig saab :lol:

Nej du, der er alt for mange 0'er -
og mangler en 5'er for at det skal være en rigtig saab :teethsmile
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

29. jul 2015, 21:25

Nå men vi har en gearkasse som skal ned i dag.

Der er her "kun" 2 ting tilbage som sådan -
og det er framen samt gearkasse:
Billede

Med alle skruer løst og kun disse 2 tilbage:
Billede

Ja så kan man "tippe" den ene halvdel af framen ned:
Billede

Når man så får den ned -
så skal man lige være pas på dette her:
Billede

Der ligger et mellem læg eller en "pladebid" om man så vil :lol:
Billede

Men de sidste 2 skruer ude -
ja så har du en halv løs frame:
Billede

Og den lægger vi over hjørnet for ting der skal gøres rent:
Billede

Med framen nede, så er der selve gearkasse tilbage.
Og det er sådan set først nu at det tiltænkte arbejde "begynder":
Billede

Nu er vi kun små 7-8 skruer fra og have en løs gearkasse :D
Billede

Og voilá, der kom den ned :lol:
Billede

Herinde gemmer der sig så en kopling:
Billede

Og den skal vi også lige have lavet en inspektion af.
Jeg fik fortalt at den skulle være byttet for ca 1 år siden -
men dette her ser bare ikke særligt godt ud :arghh
Billede

Den er efter en mere nøje rengøring ikke i særlig god stand:
Billede
Det er flere sprækker i den.

Samt gamle grimme mærker/nitter
efter en godt nedkørt gammel fd kopling.
Billede

Men bag svinghjulet ser vi så en pakdåse:
Billede

Det siges, at man ikke skal pille ved noget som fungerer -
men jeg ved nu ikke rigtigt her:
Billede
Jeg har jo det rigtige værktøj til en sådan operation -
så gad vide om ikke den skal byttes ud med en anden saab original pak dåse :wink:

En anden ting der er ved at være en standard på gamle 9K'ere -
der er dette her:
Billede
Støttebøjlen til katalysatoren som mange gange er "væk/knækket" -
så en sådan skal vi have fat i på næste tur til skroten :wink:

Så nu kan vi begynde at gøre status på selve operationen :P
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

29. jul 2015, 22:08

Wow :!:
Fed billedserie. Men det var nu bedre da du brugte thumbnails og store billeder...
En hurtig "edit" af det sidste indlæg ville være super :wink:
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

29. jul 2015, 22:30

Carlsson skrev:Wow :!:
Fed billedserie. Men det var nu bedre da du brugte thumbnails og store billeder...
En hurtig "edit" af det sidste indlæg ville være super :wink:
Sikkert nok, men jeg gider ikke sidde og vente på et forum:
Billede
Det er for øvrigt også begyndt at blive lige vel langsomt -
så skulle ikke overraske mig om lo***t snart går ned om og hjem.

så er der mange billeder som forsvinder igen :?
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

29. jul 2015, 23:06

Jeg har ikke haft problemer med dem :?
Men helt generelt, burde billederne i disse projekt tråde ikke uploades til en ukendt server.
Det er jo intet mindre end en katastrofe når disse værdifulde tråde pludselig bliver ubrugelige pga. manglende billeder.
Nu lærte jeg f.eks at pille en halv forbro af 8)
Men kun fordi jeg læste indlægget inden billederne forsvandt op i den blå luft...
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

30. jul 2015, 15:32

Så er der lagt bestilling på dele hos Speedparts/saab webshop samt Maptune 8)

I morgen skal jeg så begynde på at gøre alle ting og sager rene -
så det er klart til montering når delene kommer :mrcool
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

1. aug 2015, 02:51

Ny dag, nye udfordringer og nye brister som skal laves :)

Fik lavet en lille liste på ting og sager som jeg gerne måtte kigge på -
som t.ex sprinklerbeholderen der bare sidder så dejligt på en 9K :roll:
Billede

Man fjerner lige blinkers:
Billede

Og så sidder der en kontakt til al det elektriske på beholderen:
Billede

Og sådan ser filuren ud når den er demonteret:
Billede

Billede

Og ganske rigtigt, så har den standard sjukan
som mange 9K'ere ryger ud for :roll:
Billede

Så den skriver vi lige på listen til næste tur på skroten :wink:

Så havde vi et halvt fortøj der skulle gøres i orden til vi får de nye dele:
Billede

Godt nok ikke så meget lagerstöd tilbage her :shock:
Billede

Billede


Og så kigger vi lige på denne her bøsning -
alt for meget "space" her :o
Billede

Og se lige her :shock:
Billede

Der er nye på G i ordern :P
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

2. aug 2015, 20:44

Sådan lige som vi er ved at være klar med det som skulle gøres rent og ligge klar -
til de nye dele ankommer:
Billede

Så skal jeg da ellers love for at vi er røget på ekstra arbejde. :o

Et eller andet FJOLS har under bilens levetid
fjernet denne klap som skulle sidde i den forreste del af hjulhuset :prettymad
Billede

Dette er jo fuldstændig idiotisk da der så opstår skader på komponenterne bagtil :evil:
Og se da bare her:
Billede

Se engang på dette vandrør :o
Billede

Er jo bare tid spørgsmål om tid før vandet forsvinder den vej:
Billede

Og her med dette "hjul" :shock:
Billede
Hvor gummiet er ved at slippe efter :roll:

For at komme til dette vandrør så må spænderen af -
og her hvor jeg er ved at aflaste den:
Billede

Ja så kan jeg godt mærke at der er noget galt -
for den går sammen "i kanter og hak" :?


Et hurtigt tjek at løbehjulene -
de er fuldstændig færdige :(
Billede

Her er da også noget "galt" med skruen til dette løbehjul.
Den skal jo gå den modsatte vej når det skal løsnes -
og det gør det bare ikke :roll:
Billede

Ser ikke rigtigt ud som dengang bilen forlod fabrikken:
Billede

Og så selve spænderen:
Billede :Idonno

Ja jeg lader billederne tale for sig selv:
Billede

Her ser man årsagen til hvorfor at spænderen har haft disse "kanter":
Billede

Der er ganske enkelt kommet vand og skidt igennem med tiden:
Billede

Jeg besluttede mig for at demontere vandrøret nu -
inden der kommer en gearkasse tilbage i bilen.
Er meget lettere at komme til på venstre siden som det er nu.

Her inde "gemmer" sig røret :lol:
Sidder med 2 skruer i/på termostathuset:
Billede

Her kommer røret frem til en 90* bøjning lige ned til vandpumpen:
Billede

OBS at man altså er nød til og løsne både servopumpe -
samt generator for denne operation:
Billede

Siste skrue tilbage inden det er klart for demontering:
Billede
Som sker ved at man først trækker røret tilbage mod kupén -
og derefter så vrikker ud gennem hjulhuset 8)

OBS Man skal lige være passelig med den
O-ring der kan følge med ud inde fra vandpumpen OBS

Voilá 8)
Billede

Ikke andet end en 100% tikkende "bombe":
Billede

Ser da heller for godt ud her på den del inde ved pumpen:
Billede

Ajaba :shock:
Billede


Remhjulet sidst tilbage:
Billede
Men det må pænt vente til at svinghjulet kommer tilbage på sin plads -
eller kan man jo ikke låse motor :wink:

Det bliver en lang dag på skroten i morgen :mrcool
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

2. aug 2015, 21:52

"Ser da heller for godt ud her på den del inde ved pumpen:"

Det kan du vist ikke klandre den manglende klap for :wink:


"Det bliver en lang dag på skroten i morgen"


Ja, stænklapper i god stand er svære at finde :lol:
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
stop52
SAAB FREAK
Indlæg: 75
Tilmeldt: 17. dec 2008, 18:44

3. aug 2015, 19:34

Fantastisk arbejde :-)
TOTAL 9000 FREAK LOST IN SAAB9000 CSE TURBO
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

3. aug 2015, 22:41

stop52 skrev:Fantastisk arbejde :-)
Ja ikke også :wink:
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

3. aug 2015, 23:15

Og så kan vi fra nu af -
begynde at stryge nogle af de mange ting der står på "listen" 8)

Hvoffer da ikke starte med en dør -
som just mangler en liste :lol:
Billede

Det gør den så ikke nu længere:
Billede

Jeg var jo som sagt på skroten i dag -
og fik alt jeg skulle bruge :D

Røret fra vandpumpen som jeg viste billeder af i går........
Ja det er også afklaret:
Billede
Dette "nye" skal nok holde resten af denne bil's tid 8)


Jeg måtte jo som sagt også demontere genertor for at komme til -
og da jeg gjorde det, så opdagede jeg også dette :
Billede

Så jeg tog en anden med hjem fra skroten.
Men på denne dyt, så sidder der PF bøsninger der -
så den org måtte pænt lade livet.

Jeg fik æren af at arve dette hjemmelavet værktøj fra min gamle læremester -
da han lukkede "butikken":
Billede

Det er spec lavet til at ikke bare kunne demontere -
men også til at kunne montere en ny bøsning i bilen på plads:
Billede

Billede

Billede

Sådan D
Billede

Så var det afklaret:
Billede

Sprinklerbeholderen stod også på tur.
Jeg fandt en fin en, men dog fra en bil uden bagrudevisker -
det betyder så en motor mindre, så en skulle flyttes "over" fra den gamle.
Men her ser vi den "nye" klar:
Billede

Klar til at indtage sin plads:
Billede

Og her tages ingen chancer -
så disse 2 gevind har fået sig en omgang:
Billede

Her ser vi så alt det elektriske koblet sammen "på ny":
Billede
En smart måde at gøre det på -
bare lige tage Højre blinkers væk :D

Her så på sin plads:
Billede

Billede

Nu sider alt som det skal, vand er der også fyldt på -
så i morgen tidlig håber jeg at der er tørt på gulvet under :sunglasses

Nåede desværre ikke at tage billeder hvor det hele var koblet sammen -
tiden smuttede fra mig, og jeg havde et svinghjul som skulle afleveres til en tur i drejebænk.

to be continued
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

4. aug 2015, 22:17

Og Yes, der var tørt på gulvet i morges -
så kan vi strege sprinklerbeholderen fra listen :mrcool

Her ser vi så "staget" til katalysator:
Billede
Er ret så ofte man begynder at se det er knækket på bilerne.

Her som det skal sidde på sin plads:
Billede
Sammen med den gummiring der er tætning til gearkassens højre udgang.

Hvad historien ikke fortæller, er at den som sad på bilen var dårlig.
Her ses forskellen:
Billede

Her var jeg så heldig, at nogle havde demonteret en motor -
så denne lå løst lige i nærheden :lol:

Klappet og klart her til gearkasse skal på igen:
Billede

Så har jeg ellers flyttet signalgiveren til speedometer over:
Billede

Så er det også afklaret:
Billede

Og skaffet det plastic der enten var skadet eller -
manglede på bilen :roll:
Billede

De første nye dele er ved at komme hjem:
Billede

Det går oftest "tjep" med delene fra Orio:
Billede

En ny pakning til ventilkåben:
Billede

Og en slavCyl. inklusive lejer til koblingen:
Billede
stop52
SAAB FREAK
Indlæg: 75
Tilmeldt: 17. dec 2008, 18:44

4. aug 2015, 23:14

:bigsmile
TOTAL 9000 FREAK LOST IN SAAB9000 CSE TURBO
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

6. aug 2015, 23:13

Mens vi venter på den store ordre som er beregnet til at komme i morgen -
ja så har jeg været afsted og hente svinghjulet
som har været en tur i drejebænk 8)

Nogle husker det måske som ganske så medtaget:
Billede

Nu er det så atter klar til en ny frisk fight:
Billede
bolsen
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 825
Tilmeldt: 22. dec 2007, 11:39

6. aug 2015, 23:25

Hej Plankan
Hvor meget blev der drejet af svinghjulet?? - ud fra borehullerne ser det ud til at der er taget en hel del - men det kan være billederne snyder...........
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

7. aug 2015, 23:16

bolsen skrev:Hej Plankan
Hvor meget blev der drejet af svinghjulet?? -
ud fra borehullerne ser det ud til at der er taget en hel del -
men det kan være billederne snyder...........
Nej, der er ikke noget der snyder her.
Der blev taget en pæn del af det -
lige før man kan sige at det er "tuning" :lol:
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

7. aug 2015, 23:37

Så har vi da fået pakker i dag :D
De 2 Blå er dog til mig 8)
Billede

Lidt som juleaften:
Billede

Eller måske som en "skattekiste":
Billede

Her er alt indehold taget op:
Billede

Dette som skal bruges til den grønne 9K'er:
Billede

Her er så lidt til Missy:
Billede

Også lidt til Ruby:
Billede


Så lad og gå ud i garagen og fortsætte på projektet

1 Stk gammel pakdåse er taget ud
Billede

Sådan ser det ud når den er borte:
Billede

Ny vs Gammel pakdåse
Billede

Og så er det tid til dunder værktøjet :D
Billede

Her har vi så det som står på "meny'n":
Billede


Og sådan her går det til på bare nogle få minuter 8)
Billede

Tror at billederne "taler" for sig selv:
Billede

Billede

Billede

Billede

Næste "meny" på G:
Billede

Vi skal have 1 stk svinghjul tilbage på sin plads:
Billede

Og så skal vi have skruerne låst godt fast
Billede

Voilá:
Billede

Desværre må vi holde her med selve koblingen -
dersom at jeg har fundet "defekter" på lamellen :prettymad

Ikke lige hvad man forventer sig når man bestiller dele fra Maptun :roll:
Brugeravatar
RuneTonnesen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1672
Tilmeldt: 17. dec 2010, 13:44

8. aug 2015, 00:07

Det ser godt ud, det er bedre at finde fejl på lammelerne inden den kommer ud og kører.
Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
stop52
SAAB FREAK
Indlæg: 75
Tilmeldt: 17. dec 2008, 18:44

8. aug 2015, 00:15

Helt klart. :mrcool
TOTAL 9000 FREAK LOST IN SAAB9000 CSE TURBO
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

8. aug 2015, 00:26

RuneTonnesen skrev:Det ser godt ud, det er bedre at finde fejl på lammelerne inden den kommer ud og kører.
Sant nok, men når man kigger på denne lamel -
så ser det sku næsten ud som om den er lavet som 2'sorterimg :evil:
Billede

Og dette skal være Sachs det "bedste":
Billede

Billede

Nej, jeg tror at jeg er færdig med Sachs nu :?
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

8. aug 2015, 01:08

Nå, men det nytter jo ikke og græde over spildt mælk -
så jeg gik i gang med alt det på højre side som jo også skulle gås efter.

Som t.ex disse dejlige "lagerstöd"
Billede

Ikke alt ville sådan lige gå pænt af :lol:
Billede

Billede

Sådan, 1 stk bærearm
samt 1 stk "spindelled" som det pænt hedder på svensk:
Billede

Bagerste bøsning er ofte lidt af en "sygdom" på en gammel 9K'er:
Billede

Men det fikser en omgang PF :mrcool
Billede
Årsagen til at det blev disse "sorte" värstingar -
ja det beror på at de alm PF var restnoteret

PF vs slidt original
Billede

Dette er da guf :biglove
Billede

Nå men vi skal have det tilbage igen -
bare med fabr nye dele på tak :D

Her ser vi de nye lagerstöd
Billede

Billede

Og her das spindelled:
Billede

Billede

Ser godt ud med de nye PF 8)
Billede

Og så til det sidste -
nemlig en renoveret spænder -
2 nye løberuller, en ny rem fra Goodyear -
samt et andet bedre remhjul:
Billede

Så nu har vi reddet denne 9K'er fra en model større katastrofe

Her på højre side kan jeg ikke lave mere før opstart af motor -
samt et "tjek" af de ting og sager der er udbedret.


Ser at sprinklerbeholderen nu mere holder 100% tæt:
Billede :mrcool
Den_Gamle
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2248
Tilmeldt: 16. dec 2004, 12:03

8. aug 2015, 13:29

Det ser sgu godt ud :)
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

9. aug 2015, 00:40

Der var også lidt hydraulik som skulle byttes inde -
og sjovt hvad man af og til finder i bilerne:
Billede

Her sidder hovedcyl så:
Billede

Godt trykket ind:
Billede

Men ud skal den, og ude er den også nu:
Billede

Ny vs Gammel slange:
Billede

Sådan:
Billede
Så mangler vi bare en kobling så gearkasse kan komme op på sin plads.


Så går vi i krig med den venstre bøsning til bærearmside:
Billede

Og se lige engang den her bøsning :shock:
Billede

Men nu er den arm da også klar for en ny fight :P
Billede
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

9. aug 2015, 00:41

Den_Gamle skrev:Det ser sgu godt ud :)
Ja det begynder snart at ligne noget 8)
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

10. aug 2015, 22:27

I denne dags ventende tid fandt jeg lige et par andre småting der også kunne fikses.

Jeg skulle alligevel en tur til malmö, så hvoffer da ikke også lige tage turen forbi en skrot -
og så lige købe 2 ting til.

Denne beholder for kølervand var under al kritik -
grundet en gammel "skade" har man ikke kunne se vandstanden:
Billede

Så jeg fik fat i en der er noget kønnere:
Billede

Nu kan man da se vandstanden 8)
Billede

Købte også nogle nye pære -
her de samme LED som jeg også har i Ruby til P-lys:
Billede

Så da jeg kørte bilen ind i garagen, at der ikke var lys i den højre tågelygte -
det er der så nu :P
Billede

Kan huske jeg hørte ejeren til bilen -
beklage sig lidt over det manglende "el-udtag" her:
Billede

Det har vi så lige ordnet 8)
Billede

Formoder ikke at indehaveren til bilen også sidder og ryger i den -
så derfor gør vi sådan her :lol:
Billede

I morgen skulle den "nye/anden" kobling gerne komme -
alt er klart for den og så kan vi smække det hele på plads igen :D
stop52
SAAB FREAK
Indlæg: 75
Tilmeldt: 17. dec 2008, 18:44

10. aug 2015, 23:13

:bigsmile :bigsmile :!: :!:
TOTAL 9000 FREAK LOST IN SAAB9000 CSE TURBO
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

11. aug 2015, 22:31

Og der kom den anden kobling så:
Billede

Dog stadievæk baseret på Sachs: :roll:
Billede

Nå men det er bare med at komme i gang -
og her ser vi hvad der atter engang står på meny:
Billede

Begynder med at montere centrerings dorn:
Billede

Og så en lamelplade:
Billede

Og til sidst selve "huset":
Billede

Voilá, det sidder som det skal:
Billede

Der hoppede gearkassen på plads, som jeg altid tjekker/kobler-
hydraulikken på inden resten kommer på plads
Billede

Og det fungere som det skal :mrcool
Billede
Der er dog bestilt PF bøsning til gearkasse, men
den er desværre ikke kommet endnu, så vi køre uden den lige i starten.

Og så i med de dyre dråber -
1.8 Liter af slagsen:
Billede

Det er så blevet tid for resten af framen
Billede

Og så endelig af med alle støtter 8)
Billede

Nu sidder hele pakken helt af sig selv :P
Billede

Billede

Ting og sager finder deres vej tilbage igen:
Billede :P

Billede

Billede

Nu er der ikke så langt tilbage igen 8)

to be continued
Brugeravatar
RuneTonnesen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1672
Tilmeldt: 17. dec 2010, 13:44

12. aug 2015, 00:27

Er det en ny gearkasse eller har du haft gang i pussekluden?
Det er en nydelse at se på.
Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few

Tilbage til "Projekt Forum"