Banner cycler

tknages garage

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
tknage
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1632
Tilmeldt: 15. jun 2010, 07:15

tknages garage

15. maj 2014, 21:22

Ja, så vil jeg åbne en projekttråd. Om den på sigt vil komme til, at måle sig med "plankans garage" vil tiden vise. Jeg tror det nu ikke, så meget tid har jeg slet ikke. :lol: Egentlig skulle tråden kaldes "tknages stabilgrus", for jeg har ingen garage, men kun en gruset indkørsel.

Nå, første projekt er sommerhjul til vores og9-3. Hvad kunne så være bedre, end et sæt fabriksnye, originale Saabfælge? Ikk' rigtig noget, vel? 8)

Her er de så. Fælgene har fået en gang voks og dækkene et pift ren siliconespray. Det skal lige trænge ind, så bliver dækkene flotte, uden det ser kunstigt ud.

Billede

Fælgene er ALU86, en 16" fælg. Til 600kr for en ny fælg, syntes jeg de passer rigtig godt på bilen. Det er godt nok pr. styk, men alligevel. Hvis et sæt brugte koster 1000 og skal renoveres er nyt nærmest billigere. Dækkene var på sælgers anbefaling. Hankook kinergy eco 205 55 r16. Jeg ved ikke så meget om dem. Anbefalinger på nettet spænder fra rigtig god til noget møg, så dem kan man ikke regne med. Indtil videre er de mere lige og mere støjfri, end de gamle. Nu må vi se hvordan de holder.

Billede

Så bliver jeg vel også nødt til, at istandsætte de rustne calibre. :-(

Billede

16" er i øvrigt de største man kan sætte på en almindelig og9-3 ifølge bilens instruktionsbog.

Et dejligt lille projekt til en torsdag eftermiddag. Næste gang skal jeg indbygge dette sæt nye tågelys i min 9000. Med den medfølgende instruktion fra Saab skal det nok gå let.

Billede


Mvh. Thomas, Medlem nr. 710

9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
Brugeravatar
RuneTonnesen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1672
Tilmeldt: 17. dec 2010, 13:44

tknages garage

16. maj 2014, 18:34

Nydelige fælge, de klæder en og9-3 fint.
Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: tknages garage

16. maj 2014, 19:14

RuneTonnesen skrev:Nydelige fælge, de klæder en og9-3 fint.
Absolut :D

Man skulle næsten tro at det er en videreudvikling af dem jeg har på Ruby:
Billede

8) 8)

Ellers et "trevligt" lille projekt til en torsdag du har der -
må man spørge til hvor du har løbt dine "dimljus" ;) :?:
Brugeravatar
tknage
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1632
Tilmeldt: 15. jun 2010, 07:15

16. maj 2014, 23:39

Designet er vist som andet "rigtig" Saab. Enten elsker man dem, eller det modsatte. Jeg syntes de er fede. De minder meget om dine Aero92. Jeg "troede" faktisk de var helt ens, på nær størrelsen og hjulboltene. Det er de ikke helt. :-)

Billede

"Dyret" i sin helhed.

De omtalte "tåbelygter" har jeg købt gennem ebay i G.B.. Sælgern har ikke flere, har checket for lidt siden. Men, de kan findes nye enkeltvis rundt omkring. Jeg gav 600 kr for sættet inklusiv lygter, skruer og instruktion. Knappen, sikringen og relæet har jeg selv skaffet, og er brugte ligesom resten af bilen.

Billede

Så kom de på. Instruktionen til montering af selve lygterne er i 4 lette trin. De glemmer bare at nævne, at det er nemmest at komme til, hvis man har et brækket håndled. :shock: Ellers er det relativt plug & play. Ledningsnettet er der, så det er bare at tage blænddækslet af og fiske stikket ud. En bonus var, at fjedrene til den manglende pynteliste kunne bjerges, da det nederste plastic kom af. De er ikke billige at købe ellers. Relæet og sikringen skal i de tomme pladser i sikringsboksen i motorrummet, og så er der lys. Så nemt er det faktisk.

Bort set fra, at jeg ikke kan slukke nærlyset når de er tændt, virker det fint. :? Det var lidt planen at bruge dem til lys om dagen med nogle andre (svagere?) pærer og spare lidt på wattene. - Tågelys foran er så godt som værdiløst til det det er beregnet til. Lidt der skal ses på der.

Tågelygter skal justeres, så faldet er mindst 1%, lige som nærlyset. Jeg har justeret mine lidt mere ned end det, så de ikke blænder nogen, selvom der er læs bag på. Til dem der sørger, hvordan jeg kan justere tågelygterne ind med nærlyset tændt, kan jeg sige, at jeg tog lampe kontrolrelæet ud imens. :wink:
Senest rettet af tknage 17. maj 2014, 01:17, rettet i alt 1 gang.
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710

9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
Brugeravatar
tknage
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1632
Tilmeldt: 15. jun 2010, 07:15

17. maj 2014, 01:00

Jeg nåede lige det meste af et andet projekt i 9000'en i dag. Det er jo en CS uden højtalere bag i. Så det må jeg ha'. Ledningerne er der som sædvanlig, så det er bare at komme i gang. Jeg havde nogle rigtig fine DLS 7x10" højtalere på lager, som jeg tænkte jeg kunne bruge. De originale højtalere er 6x9" og derfor har jeg lavet nogle andre plader til dem i 4mm aluminium og med filt. De kan lige være der.

Billede

Desværre fejler højtalerne et eller andet i diskanten, så de måtte af igen. Jeg fik fremskaffet nogle originale højtalere og sat i, i stedet.

Billede

De her blev støvet af og monteret. Det er fine komponent højtalere med diskanten for sig. Rigtige 2-vejs højtalere. De forreste er ligedan, bare mindre. Jeg er virkelig overrasket over kvaliteten her.

Nuvel, de passer vel også meget godt til sådan et anlæg her:

Billede

"Saab 9000 Audio System" som de er fra 95 og frem. Har næppe siddet i mange danske 9000'er, da det vist var svine dyrt. Anlægget består udover det synlige af en 4-kanals forstærker af mærket Nokia / Luxor og et beslag til montering under sædet og et ledningsnet. Der er en god side med masser af information om ældre Saab radioer frem til 94 her.

Men hvad er det for en ledning jeg holder på billedet? Der mangler en aux indgang, så den må jeg selv lave. Åbne radioen og se hvad vi finder.

Billede

Hmm.. En kasetteafspiller. Hvor nostalgisk jeg end bliver, så tror jeg aldrig jeg kommer til at bruge den. Så måske vi kan "låne" audio kanalen fra den så jeg kan tilslutte min "MP3".

Man kan finde opskrifter på nettet, hvordan man gør denne operation til mange radioer, men ikke denne. Så lidt gætteværk, måle og følge printbaner måtte til. Lyden fra kasettebåndet kommer igennem dette board, som kan tages ud.

Billede

De 2 potentiometre (justerdingenoter) er mærket med hhv. L og R og er rimelig afslørende for, hvad der foregår.

Billede

Så her loddes ledningerne på L og R. Stel tages fra den brede printbane i nærheden.

Billede

Sådan. Boardet tilbage i radioen. Ledningen kan fint være der og der er et hul bagtil, som vi kan bruge. Der sættes en strips til at aflaste ledningen. Jeg har taget kassettemekanismen ud, men det er ikke nødvendigt. Så skal radioen snydes til at tro der er et bånd i afspilleren, for at vores trick virker. Det gøres nemmest ved, at tilslutte radioen med låget af, og trykke mekanismen på den hvide pal, til den "loader" båndet. Nu kan der frit vælges mellem radio, CD og tape, som nu er vores aux ledning. Eneste minus er, at hvis nogen trykker på eject, så skal jeg ind igen. I stedet vil jeg finde et gammelt kassettebånd og hive indmaden ud og bruge som dummy som løsning på det problem. Lyden er så ren som kilden kan levere det, modsat de kassetteadaptere, som nogen sikkert kan huske, kan levere.

Som forbedring, tror jeg jeg vil lave et "autoriseret" aux stik i et blænddæksel eller skjult nede i aflæggerboksen, når jeg får tid.
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710

9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
Leifdalsgaard
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1323
Tilmeldt: 6. apr 2007, 17:57

17. maj 2014, 06:56

Fint Thomas du kan mere end at køre i bilen kan jeg se,jeg glæder mig til at se bilen næste gang vi ses
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

17. maj 2014, 09:46

:shock: Av min arm :shock:

Her bliver da ikke sparet på krudtet 8)
tknage skrev: Bort set fra, at jeg ikke kan slukke nærlyset når de er tændt, virker det fint. :?
Det var lidt planen at bruge dem til lys om dagen med nogle andre (svagere?) pærer og spare lidt på wattene.
Nu ved jeg ikke lige hvordan det er koblet på din dyt -
men der er folk herover som har haft samme problem og har løst det på følgene måde.

1 - Fjern sikring til Day running light:
Billede

Ude i motorrummet ved den lille sikringsbox -
sidder der en "blindplugg":
Billede

Tager du den af har du ikke længere automatisk nærlys.

tknage skrev:"Saab 9000 Audio System" som de er fra 95 og frem. Har næppe siddet i mange danske 9000'er, da det vist var svine dyrt.
Ja det var selv herover set med datidens øjne.
Jeg har jo det "gamle" (Alpine) system til min MY 93 -
og allerede dengang kostede det hele 10.978 Sv Kr :sosick

Så mangler du vel bare sådan en her ;)
Billede

http://www.tradera.com/item/343434/2079 ... b-9000-cse
Brugeravatar
tknage
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1632
Tilmeldt: 15. jun 2010, 07:15

17. maj 2014, 10:47

Leifdalsgaard skrev:Fint Thomas du kan mere end at køre i bilen kan jeg se,jeg glæder mig til at se bilen næste gang vi ses
Det går helt godt i perioder. :-)

Vi ses forhåbentlig snart, min ven.
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710

9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

17. maj 2014, 11:09

Fine projekter Thomas. Jeg kan sgu godt li de fælge på en og9-3'er, der er god stil.

Angående radioen så har jeg selv lavet en lignende modifikation på den originale radio i min ng900. Her er der dog en (semi) god guide på nettet.
Jeg har sat en mikroswich bag døren til kasetteafspilleren. For at slå TAPE/AUX til trykker man en finger ind hvor man normalt ville proppe kasettebåndet. Kommer man til at trykke eject så kan man slå aux til igen ved at påvirke kasette døren med en finger
.
Det krævede lidt finjustering men fungerer fint nu. Så kan jeg også høre kasettebånd hvis jeg skulle få den trang engang. Jeg har taget lidt billeder og burde lave en tråd om det engang.

For øvrigt godt ide med en "garage" tråd.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
henslev
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 493
Tilmeldt: 17. apr 2009, 00:43

Re: tknages garage

17. maj 2014, 11:55

plankan skrev:
RuneTonnesen skrev:Nydelige fælge, de klæder en og9-3 fint.
Absolut :D

Man skulle næsten tro at det er en videreudvikling af dem jeg har på Ruby:
Billede

8) 8)

Den lille pil ved det nederste bolthul indikerer det, at fælgen kun er velegnet til at bakke med, eller er det et tilfælde af en vildfaren Photoshop redigering? :wink:

Vh HEnrik
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

Re: tknages garage

17. maj 2014, 12:07

henslev skrev:
Den lille pil ved det nederste bolthul indikerer det, at fælgen kun er velegnet til at bakke med,
eller er det et tilfælde af en vildfaren Photoshop redigering? :wink:

Vh HEnrik

det er såmænd bare en "rotation" fælg :roll:

D v s at den du ser på billedet kan kun sidde på venster side -
og det er der mange dækverksteder som har "klokket" i :?
Brugeravatar
tknage
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1632
Tilmeldt: 15. jun 2010, 07:15

17. maj 2014, 12:11

Hej Plankan. Tak for tippet. Så er der taget hul på fejlsøgningen. :-)

Lyset skulle være originalt, såsom svensken har tænkt det. Jeg kan ikke se tegn på fusk nogen steder. Har for noget tid siden haft sikringsboksen ude og kigge på bagsiden. Alt ser normalt ud her. DRL kredsen udkoblet har tilsyneladende ikke nogen indflydelse på, at nærlyset altså tænder sammen med tågelyset front, uanset hvordan lyskontakten står. Det bagerste tågelys opfører sig korrekt. Det må jeg lige tænke nærmere over, imens jeg slår græs....

Alpine anlægget er også et godt et, og originalt til årgangen. Til 10.000 kr, så har det jo kostet 30 her. :-(

Antennen er på ønskelisten. :-)

Jensen, der er flere muligheder for, at forfine installationen. Jeg havde ikke tænkt på en mikroswich bag klappen. En anden mulighed er, at købe en jackbøsning med afbryderfunktion og sætte et godt sted. Så skulle den jo automatisk hoppe over til tape, når man sætter kablet i. http://elektronik-lavpris.dk/p99332/N-J ... _m/switch/
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710

9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1657
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

17. maj 2014, 13:13

Underligt at din manual siger 16" er max til OG 9-3, min tyske manual fra 2002 siger 17" med max 49mm ET:

Billede


Det er så disse 17" orginale jeg ruller med uden problemer:
Billede
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
Brugeravatar
tknage
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1632
Tilmeldt: 15. jun 2010, 07:15

17. maj 2014, 14:32

Ja, det er nu lidt mærkeligt. :?

Men, hvis jeg ville have noget der var normalt, havde jeg jo heller ikke købt Saab. :lol:
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710

9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
SGT
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3791
Tilmeldt: 3. jun 2004, 19:53

20. maj 2014, 07:30

Tknage, er fælgene på 9-3eren ikke rotationsbestemte?

Synes bare det ser ud til at de kører "baglæns"
SAAB är bra! 9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil.
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver, vinterbil.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 reservebil.
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

20. maj 2014, 10:22

SGT skrev:Tknage, er fælgene på 9-3eren ikke rotationsbestemte?

Synes bare det ser ud til at de kører "baglæns"
Godt set Søren. På det øverste billede kan man se at de 4 fælge er ens, hvorfor de 2 vil køre "baglæns"
Det er den fornemme moderne udvikling der gør at man ikke som på Aero92 fælgene har "råd" til at lave 2 forskellige støbeforme til 'en type fælg.
Disse koster sikkert også kun en brøkdel af nyprisen for 92 fælgen.
Dog findes der også nogle abnorme 18"+ Hirsch fælge i lignende design hvor de 2 fælge også kører "baglæns", og de er vist ikke specielt billige. Så det er nok desværre bare den "moderne" udvikling.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
tknage
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1632
Tilmeldt: 15. jun 2010, 07:15

20. maj 2014, 16:44

Der er kun 1 slags til begge sider. Tænkte også om jeg skulle have været udsat for en "fejl". Jeg tror Jensen har ret i det med sparetider.

Aero 92 kunne fåes i ikke mindre end 3 forskellige varianter. Smalle 5,5" til og900 i grå eller sølv. Og så en variant til 9000 som er 6,5" bred. Det er 6 varenumre til den fælg, mester!
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710

9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

24. maj 2014, 20:14

Hehe

Kom lige til og se at du også har samme fenomén med/på dine billeder af tågelygterne når de er tændt:
Billede

Har det selv på billeder af Ruby -
og det ser ud som om der er hul/sprække i plasten så det lyser igennem :lol:

Tilbage til "Projekt Forum"