Hey alle!
Tænkte jeg ville tilføje en lille tråd om min Monte Carlo Cabriolet fra '91...
Værende en Monte Carlo gør bilen til lidt af et samlerobjekt - kun 893 biler så dagens lys i denne edition, hvoraf 311 kom til USA hvor min stadig bor.
Mine planer er meget milde, men syntes stadigvæk det kunne være sjovt at dele noget af det med jer.
Lidt baggrund:
Jeg købte bilen i 2010 inden jeg flyttede til Kansas i USA da jeg opdagede den var til salg i det nordlige Iowa. Arrangerede at flyve ind for at se den i forbindelse med en forretningsrejse. Betalte og opbevarede den hos sælger indtil jeg selv flyttede 3 måneder senere.
Sådan så bilen ud de første 2 år i mit ejerskab:
En jaloux sjæl mente jeg havde brug for en ny kaleche, så en mørk nat mens jeg var nødt til at have den holde udenfor mens GTO'en fik skiftet vandpumpe blev den skåret op med en kniv... Bilen blev ikke engang brudt op, så der var ikke rigtigt noget udbytte for vedkommende udover at have begået hærværk...
En ny kaleche kom på sammen med en ny rude, kabler osv, i princippet en hel ny kaleche... Så ved man da også at den ikke skal skiftes igen...
Jeg har tidligere rodet med Megasquirt, og siden tænding og ladetryk er rigtigt simpelt at få til at køre på sådan en 16v Turbo smed jeg en MS box på jeg alligevel havde liggende. Det giver en helt anden kørbarhed end den almindelig vakuum forstilling af tændingen under tryk.
Bilen har kørt i ca 3 år med den konfiguration nu.
Efter jeg i 2012 flyttede til Florida besluttede jeg mig det var tid til at få lakken ordentligt op at stå. Den havde mange vaskeridser:
Så købte produkter ind hos http://www.autogeek.net suppleret med en DA-polisher fra den lokale værktøjs-pusher. Resultatet blev faktisk rigtigt fint:
Process:
Under/efter
Efter:
Nærmest i samme ombæring fik jeg renoveret et sæt saab 9000 16" Aero fælge jeg havde købt lang tid i forvejen, de pynter rigtigt fin på bilen.
Ovenstående summerer egentligt hvor jeg står pt.
Lysten til at rode med motorstyring er dog blusset op igen, men i stedet for at bevæge mig videre ud i Megasquirt har jeg besluttet mig for at montere Trionic 5 motorstyring fra de nyere saab'er. Det er en lignende speed density motorstyring men med COP-pack så jeg kan smide fordeleren over skulderen.
Jeg har tunet en del Trionic 5 biler gennem tiden og det er en rigtig fed motorstyring at arbejde med...
Derudover vil jeg gerne holde bilen rimelig original - i det mindste saab-original - da det er en sjælden fugl.
Tidligere havde jeg opkøbt et ledningsnet til formålet men det har ligget i gemmerne de sidste par år...
Jeg blev færdig med at mærke det op den anden dag, har lavet en liste over hardware jeg mangler og er nu så småt klar til at bestille dele.
Mht trigger-delen har eeruoparts udvilket det her ret fede flywheel trigger kit:
http://www.eeuroparts.com/Parts/52160/T ... z31nIBI67M
Det er et svinghjul med 60-2 fræset ud inklusiv et beslag der passer til trigger sensoren. Det er plug 'n play på eksisterende bolt huller. Mens jeg er derinde regner jeg med at skifte koblingen - den har set bedre dage hvilket jeg fandt ud af da jeg skiftede slave cylinder/udrykkerleje for et par år siden. Den glider ikke endnu, men der var ikke mange mm belægning tilbage.
Bilen kører ikke mange tusinde km årligt, og slet ikke om sommeren i Florida, det er for varmt, så over de næste uger/måneder håber jeg på at få den ud af køre.
Dele jeg har/ligger hos saab-kammerat:
* Ledningsnet
* IAT sensor
* ECU
* MAP
* DI-Casette Coil-pack
Dele jeg mangler, men har fundet en source til og skal have købt:
* Trigger-sensor
* Flywheel trigger kit
Dele jeg ikke har fundet en source til:
* Lambda sonde (vil se om jeg kan finde en brugt for at holde budgettet lidt nede)
Jeg har allerede skiftet TPS-sensor til en model der passer til Trionic 5 for at styre ladetryk i MS, jeg har en flok dyser liggende der passer til, ligesom jeg bruger en T7 ladetryks ventil der fungerer med T5 efter lidt modificering, så den del er på plads.
Så følgende skal ske:
* Ledningsnet skal forlænges enkelt steder
* Svinghjul og trigger skal købes og monteres
* Relæer og sikringer monteres
* Finde et godt sted at smide ECU'en
Jeg vil forsøge mig med lidt billeder løbende, der kommer dog ikke til at ske noget voldsomt de næste par uger da jeg skal et smut til Tyskland i næste uge, så når jeg kommer retur i vil jeg bestille de dele jeg mangler og starte installationen.
Forhåbentligt kan den komme ud at køre i løbet af juli eller senest august, det ville være optimalt, da cabriolet sæsonen rigtigt starter igen engang i september
/Daniel
'91 Saab 900 Turbo Cabriolet Monte Carlo - T5 conversion
Redaktør: Bestyrelsen
- Saab-daniel
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
- Kontakt:
Indlæg
'91 Saab 900 Turbo Cabriolet Monte Carlo - T5 conversion
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
- Saab-daniel
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
- Kontakt:
Indlæg
Tak skal du have, Den Gamle - vil egentligt gerne have malet mine skørter også, men bryder mig ikke om at skulle bore de gamle popnitter ud, specielt fordi de er i rigtig god stand, og det kan næsten ikke undgås at gøre lidt ved lakken under dem, hvis jeg går i gang...
Nu er det i første omgang en gang Trionic der skal på, formentligt efterfulgt af noget udstødning...
/Daniel
Nu er det i første omgang en gang Trionic der skal på, formentligt efterfulgt af noget udstødning...
/Daniel
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
- ulrichstefan
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Feeed slæde Daniel, det er sku den rigtige "American dream"
Det fede ved en bil er netop det, at man altid har en tanke, et projekt som man kan gå og nørkle med. Fedt
Mvh Stefan
Det fede ved en bil er netop det, at man altid har en tanke, et projekt som man kan gå og nørkle med. Fedt
Mvh Stefan
9-3 Griffin Sportscombi aero 2.0Txwd,aut 12
276hk 421nm
9-3 aero 01
ca290hk og 380nm
276hk 421nm
9-3 aero 01
ca290hk og 380nm
- RuneTonnesen
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Nydelig bil og godt projekt. Det er altid sjovt at se hvad andre udretter.
Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
- Saab-daniel
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
- Kontakt:
Indlæg
Tak for kommentarerne gutter
Som sagt vil der ikke rigtigt ske noget de næste uger, men skal nok opdatere den når der sker noget nyt
/Daniel
Som sagt vil der ikke rigtigt ske noget de næste uger, men skal nok opdatere den når der sker noget nyt
/Daniel
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
- Saab-daniel
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
- Kontakt:
Indlæg
Hej Plankan.
Forstår jeg dig ret, at du spørger hvorfor jeg roder med en Monte Carlo - at den er lidt "hellig", fordi den er sjælden?
Hvis det rigtigt forstået, så er der et par ting der taler for at jeg gør hvad jeg gør:
1. Den skal aldrig sælges. aldrig. Så uanset hvad andre syntes om det, vil bilen forblive min
2. Samtlige justeringer jeg har lavet indtil videre, og som BLIVER lavet i forbindelse med monteringen af T5 kan laves tilbage til standard relativt let
3. Jeg har masser af glæde ud af at forbedre, justere og rode med den. Jeg er ikke rigtigt tilfreds hvis jeg ikke har et eller andet projekt i gang hele tiden. Jeg nyder den mere når der er noget der kan rodes med
Er glad for dit indspark, det er altid sjovt at have en dialog omkring det man laver
/Daniel
Forstår jeg dig ret, at du spørger hvorfor jeg roder med en Monte Carlo - at den er lidt "hellig", fordi den er sjælden?
Hvis det rigtigt forstået, så er der et par ting der taler for at jeg gør hvad jeg gør:
1. Den skal aldrig sælges. aldrig. Så uanset hvad andre syntes om det, vil bilen forblive min
2. Samtlige justeringer jeg har lavet indtil videre, og som BLIVER lavet i forbindelse med monteringen af T5 kan laves tilbage til standard relativt let
3. Jeg har masser af glæde ud af at forbedre, justere og rode med den. Jeg er ikke rigtigt tilfreds hvis jeg ikke har et eller andet projekt i gang hele tiden. Jeg nyder den mere når der er noget der kan rodes med
Er glad for dit indspark, det er altid sjovt at have en dialog omkring det man laver
/Daniel
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
- tknage
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
DI, hvide blink og 16" Superaero er fuldt accepteret her fra.
Det lyder som om du har stor respekt for bilen, og jeg glæder mig til at se mere.
Det lyder som om du har stor respekt for bilen, og jeg glæder mig til at se mere.
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710
9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Flot bil og en abeskøn farve.
Jeg har en model af den, en Editions Atlas, i den LED-belyste montre. Beklager den lidt slørede fremtoning, afstedkommet af billedets lange eksponeringstid:
Derunder en rød NEO, også i 1:43. En rød Anson haves også i 1:18. En '92 metallicgrøn i skala 1:1 EP model haves også. Den kan dog ikke være i stuen.
- Skide nu med lygteviskerne, der kommer vel ikke meget vand i nærheden af West Bluegrass Court, Wichita?
Jeg har en model af den, en Editions Atlas, i den LED-belyste montre. Beklager den lidt slørede fremtoning, afstedkommet af billedets lange eksponeringstid:
Derunder en rød NEO, også i 1:43. En rød Anson haves også i 1:18. En '92 metallicgrøn i skala 1:1 EP model haves også. Den kan dog ikke være i stuen.
- Skide nu med lygteviskerne, der kommer vel ikke meget vand i nærheden af West Bluegrass Court, Wichita?
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
En limited edition bliver ikke mindre "limited" og så spec ikke når bilfabrikøren derjer nøglen om.
Men nu ved jeg jo heller hvor højt i kurs de biler står "over there"
Der er s'føgelig også en bagside af medaljen....
Her i Sverige findes der et eksempel på en gut som efter megen om og men -
endelig får lov til at købe en af de ægte sv solgte MCC biler
Det var for ham, den absolute "top of the line"
og hvad sker der så efter det.....
Jo, "luften" går af ham -
kører næsten slet ikke med bilen da han senere fik angest for at der skulle ske noget med den -
eller for at KM standen skulle blive for høj
Men s'føgelig skal hver og en da have lov til at lege/bruge - gøre hvad denne vil med sin bil.
Jeg er da selv sporet godt ud med min egen trubb fra 1985 -
men er samtidigt også "befriet" for at eje en eller noget af de spec limited/fine org biler
Jo, det var lidt af den tankegang jeg havde der.Saab-daniel skrev:Hej Plankan.
Forstår jeg dig ret, at du spørger hvorfor jeg roder med en Monte Carlo -
at den er lidt "hellig", fordi den er sjælden?
Er glad for dit indspark, det er altid sjovt at have en dialog omkring det man laver
/Daniel
En limited edition bliver ikke mindre "limited" og så spec ikke når bilfabrikøren derjer nøglen om.
Men nu ved jeg jo heller hvor højt i kurs de biler står "over there"
Der er s'føgelig også en bagside af medaljen....
Her i Sverige findes der et eksempel på en gut som efter megen om og men -
endelig får lov til at købe en af de ægte sv solgte MCC biler
Det var for ham, den absolute "top of the line"
og hvad sker der så efter det.....
Jo, "luften" går af ham -
kører næsten slet ikke med bilen da han senere fik angest for at der skulle ske noget med den -
eller for at KM standen skulle blive for høj
Men s'føgelig skal hver og en da have lov til at lege/bruge - gøre hvad denne vil med sin bil.
Jeg er da selv sporet godt ud med min egen trubb fra 1985 -
men er samtidigt også "befriet" for at eje en eller noget af de spec limited/fine org biler
- Saab-daniel
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
- Kontakt:
Indlæg
Edwins: Jeg er flyttet så jeg nu bor i Orlando, Florida (siden 2012, faktisk). Det giver masser af regn om sommeren, men der kører jeg ikke i den alligevel, det er for varmt pt.
Pduelund: Har overvejet at tage dem af, især efter en af dem desværre brækkede for mig.
Plankan: Priserne varierer meget for dem, har set dem fra $5k til $10.5k, der popper en enkelt op fra tid til anden...
Jeg kører i den når jeg har lyst, det er vel nærmest 1½ måned siden sidst, hvilket er grundet rejse og varme
Den får T5, og jeg håber jeg kan dokumenteret det rimeligt fornuftigt med billedet, så jeg kan vise mine fremskridt.
Jeg var hos en autoskrothandler i weekenden og købte lidt flere ting, både til projektet og andre nice-to-have
Så nu er der styr på vand-temp, DI-kasette (en ekstra) og et par stik jeg manglede, så det er lækkert!
/Daniel
Pduelund: Har overvejet at tage dem af, især efter en af dem desværre brækkede for mig.
Plankan: Priserne varierer meget for dem, har set dem fra $5k til $10.5k, der popper en enkelt op fra tid til anden...
Jeg kører i den når jeg har lyst, det er vel nærmest 1½ måned siden sidst, hvilket er grundet rejse og varme
Den får T5, og jeg håber jeg kan dokumenteret det rimeligt fornuftigt med billedet, så jeg kan vise mine fremskridt.
Jeg var hos en autoskrothandler i weekenden og købte lidt flere ting, både til projektet og andre nice-to-have
Så nu er der styr på vand-temp, DI-kasette (en ekstra) og et par stik jeg manglede, så det er lækkert!
/Daniel
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
- Saab-daniel
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
- Kontakt:
Indlæg
Meget lidt nyt, men nyt ikke desto mindre.
Jeg har langt om længe fået mit svinghjul fra eEuroparts, og det ser faktisk ret lækkert ud:
Man kan klikke på billedet for at få en lidt større opløsning
Jeg pt i Danmark og har rejst rigtigt meget den seneste tid, så det er ikke blevet til mere...
Derudover har Saab'en været indsat i rotation da fruens vogn smed en køler og måtte vente på dele for at skifte den.
Som planen for efteråret ser ud går der vist tid før jeg for alvor kommer videre med den, men ser frem til at jeg kan få lidt kvalitets tid i garagen...
/Daniel
Jeg har langt om længe fået mit svinghjul fra eEuroparts, og det ser faktisk ret lækkert ud:
Man kan klikke på billedet for at få en lidt større opløsning
Jeg pt i Danmark og har rejst rigtigt meget den seneste tid, så det er ikke blevet til mere...
Derudover har Saab'en været indsat i rotation da fruens vogn smed en køler og måtte vente på dele for at skifte den.
Som planen for efteråret ser ud går der vist tid før jeg for alvor kommer videre med den, men ser frem til at jeg kan få lidt kvalitets tid i garagen...
/Daniel
2006 Pontiac GTO 6.0 V8 400hp Daily Driver
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
Monte Carlo c900 T16
Megasquirt c900 T8
http://www.fischer-saab.com/
- casper-fischer
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Slurp. Håber jeg får en tur i den engang. Helst i Orlando
9000 aero 1993 3"jt GT3076r turbo M: extern wastegate 3"downpipe "banan"Kort top m.storre ventiler.frakoblet ballance aksler.850ml dyser.Knaster 268/9,6 520hk 669 nm