Banner cycler

V4 bliver for varm

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1657
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

20. jul 2014, 15:40

Glykolet (kølevæske) i køleren er dårlig til at lede varmen, rent vand er MEGET bedre.

Men så får du problemer med rust, men det er da let at prøve.


900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

20. jul 2014, 15:53

Og dog, hvis en 50/50 kølervæske ikke kan holde motoren kold, kan postevand heller ikke. :wink:

50/50 Leder kun 82% varme, sammenlignet med postevand.
Anlægget vil nok have godt af en bagskylning. :D
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Leifdalsgaard
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1323
Tilmeldt: 6. apr 2007, 17:57

20. jul 2014, 17:25

Hvis der er en 50/50 blanding og ca.1 bar overtryk på kølesystemet klarer den vel ca.120 gr.C før den koger
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

20. jul 2014, 17:32

Ja, det er netop dét der er meningen. :D

Må nok indrømme at jeg ikke er enig i de fremsatte forslag: Sæt en større køler i, giv den elektrisk blæser. Sæt evt en elektrisk assisteret kølevandspumpe i.

(Efter devisen: Bilen var oprindeligt et udueligt skod-design, som ikke duer over sommeren). :roll:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

20. jul 2014, 18:43

Edwins skrev:(Efter devisen: Bilen var oprindeligt et udueligt skod-design, som ikke duer over sommeren). :roll:
Jeg kan stadievæk godt tænke mig at møde dig en dag Edwins.....
Tror vi har meget sjovt at snakke om -
samt at vi sikkert kan "sparka däck" som vi siger herover ;)

Men den der komentar om V4'ern, ja den køber jeg godt nok ikke :lol:

Da vi engang i tiden (1979) flyttede til Sverige -
så bestod det af en lejlighed i udkanten af sofielund.
Dengang arbejdede mine forældre i DK og min mor's første dyt i Sverige -
ja det var en mærsk/kaffekande blå i mindst 5 nyanser V4 ala årgang 1967 8)

Det meste af dens levetid, ja det bestod i at køre min mor fra "ystadsvägen" og så ned til flyvebådene.
(altså 100% bykørsel)


http://www.sydsvenskan.se/oresundsbron/ ... -att-leva/

http://sv.wikipedia.org/wiki/Flygb%C3%A5tarna

Og dette uanset om det så var -20* eller +30* :D

I de 3 år hun havde den, så startede den på første -
samt den gik som om den bare vidste hvor den skulle hen.
I de år var der aldrig nogle problemer -
bare man sørgede for der var olie/vand friske platiner etc etc -
ja så gik den som var det "på räls.
Desværrer så var det rusten som tog den -
det tog også min mor hårt, men ikke mere end at vi fandt en finfin mørkebrun MY 75 og så var den god igen :lol:
melle
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 106
Tilmeldt: 16. dec 2010, 22:54

21. jul 2014, 01:17

Fokuser ikke bar på kølesystemet, men tjek også tænding/ timing, special når bilen har gammeldags platiner. Det koster ingenting!
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

21. jul 2014, 11:43

Det er korrekt at for sen tænding vil overhede en motor. Det er selv prøvet på en SAAB totakter. Når en bil bare kører og kører vil dens kamvinkel blive større og større, og den vil så tænde senere.

Der er ikke årsag til at tro at Commerou har pillet ved platinerne og måske har drejet fordeleren, pga. en ombyttet balanceaksel. :shock:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
RuneTonnesen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1672
Tilmeldt: 17. dec 2010, 13:44

21. jul 2014, 21:17

Her er lidt til inspiration både med fejlfinding og problemløsning www.hotrod.com/techarticles/1401_1965_c ... ating_fix/
Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
commerou
SAAB FREAK
Indlæg: 96
Tilmeldt: 20. maj 2014, 13:35

22. jul 2014, 16:39

Termostaten var i al fald ikke god, så den røg ud og motoren kører meget koldere nu. Er den optimale driftstemperatur de 83 grader som termostaten skulle åbne ved? Og hvad er den maksimale temperatur man kan tillade i sin motor?
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

22. jul 2014, 17:25

Ikke over de 135-150°C. Vulkaniseringen i toppakningen bliver blød som kol*rt, måske vrider låget(ene) sig. :shock:

Motoren slides både kemisk og mekanisk under 60°C. Ja, den ønskede driftstemperatur er 83°C. Det røde felt i indikatoren starter i reglen ved 120°C. :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

22. jul 2014, 17:48

Man kan prøve en thermostat i en balle vand. Hæng den i en stykke tråd, den må ikke ligge på kasserollens bund.

Med et thermometer i vandet ser man thermostaten åbne og lukke. Fast kostume når man har købt en ny, før man mokker den i motoren. :wink:

Selvom en thermostat står pivåben, vil den stadig begrænse kølevandets flow, så der er altid fuldt knald på, uden thermostat.
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262

Tilbage til "Projekt Forum"