Glykolet (kølevæske) i køleren er dårlig til at lede varmen, rent vand er MEGET bedre.
Men så får du problemer med rust, men det er da let at prøve.
V4 bliver for varm
Redaktør: Bestyrelsen
- Deja-wuzzz
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Og dog, hvis en 50/50 kølervæske ikke kan holde motoren kold, kan postevand heller ikke.
50/50 Leder kun 82% varme, sammenlignet med postevand.
Anlægget vil nok have godt af en bagskylning.
50/50 Leder kun 82% varme, sammenlignet med postevand.
Anlægget vil nok have godt af en bagskylning.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Leifdalsgaard
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Hvis der er en 50/50 blanding og ca.1 bar overtryk på kølesystemet klarer den vel ca.120 gr.C før den koger
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Ja, det er netop dét der er meningen.
Må nok indrømme at jeg ikke er enig i de fremsatte forslag: Sæt en større køler i, giv den elektrisk blæser. Sæt evt en elektrisk assisteret kølevandspumpe i.
(Efter devisen: Bilen var oprindeligt et udueligt skod-design, som ikke duer over sommeren).
Må nok indrømme at jeg ikke er enig i de fremsatte forslag: Sæt en større køler i, giv den elektrisk blæser. Sæt evt en elektrisk assisteret kølevandspumpe i.
(Efter devisen: Bilen var oprindeligt et udueligt skod-design, som ikke duer over sommeren).
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Tror vi har meget sjovt at snakke om -
samt at vi sikkert kan "sparka däck" som vi siger herover
Men den der komentar om V4'ern, ja den køber jeg godt nok ikke
Da vi engang i tiden (1979) flyttede til Sverige -
så bestod det af en lejlighed i udkanten af sofielund.
Dengang arbejdede mine forældre i DK og min mor's første dyt i Sverige -
ja det var en mærsk/kaffekande blå i mindst 5 nyanser V4 ala årgang 1967
Det meste af dens levetid, ja det bestod i at køre min mor fra "ystadsvägen" og så ned til flyvebådene.
(altså 100% bykørsel)
http://www.sydsvenskan.se/oresundsbron/ ... -att-leva/
http://sv.wikipedia.org/wiki/Flygb%C3%A5tarna
Og dette uanset om det så var -20* eller +30*
I de 3 år hun havde den, så startede den på første -
samt den gik som om den bare vidste hvor den skulle hen.
I de år var der aldrig nogle problemer -
bare man sørgede for der var olie/vand friske platiner etc etc -
ja så gik den som var det "på räls.
Desværrer så var det rusten som tog den -
det tog også min mor hårt, men ikke mere end at vi fandt en finfin mørkebrun MY 75 og så var den god igen
Jeg kan stadievæk godt tænke mig at møde dig en dag Edwins.....Edwins skrev:(Efter devisen: Bilen var oprindeligt et udueligt skod-design, som ikke duer over sommeren).
Tror vi har meget sjovt at snakke om -
samt at vi sikkert kan "sparka däck" som vi siger herover
Men den der komentar om V4'ern, ja den køber jeg godt nok ikke
Da vi engang i tiden (1979) flyttede til Sverige -
så bestod det af en lejlighed i udkanten af sofielund.
Dengang arbejdede mine forældre i DK og min mor's første dyt i Sverige -
ja det var en mærsk/kaffekande blå i mindst 5 nyanser V4 ala årgang 1967
Det meste af dens levetid, ja det bestod i at køre min mor fra "ystadsvägen" og så ned til flyvebådene.
(altså 100% bykørsel)
http://www.sydsvenskan.se/oresundsbron/ ... -att-leva/
http://sv.wikipedia.org/wiki/Flygb%C3%A5tarna
Og dette uanset om det så var -20* eller +30*
I de 3 år hun havde den, så startede den på første -
samt den gik som om den bare vidste hvor den skulle hen.
I de år var der aldrig nogle problemer -
bare man sørgede for der var olie/vand friske platiner etc etc -
ja så gik den som var det "på räls.
Desværrer så var det rusten som tog den -
det tog også min mor hårt, men ikke mere end at vi fandt en finfin mørkebrun MY 75 og så var den god igen
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Det er korrekt at for sen tænding vil overhede en motor. Det er selv prøvet på en SAAB totakter. Når en bil bare kører og kører vil dens kamvinkel blive større og større, og den vil så tænde senere.
Der er ikke årsag til at tro at Commerou har pillet ved platinerne og måske har drejet fordeleren, pga. en ombyttet balanceaksel.
Der er ikke årsag til at tro at Commerou har pillet ved platinerne og måske har drejet fordeleren, pga. en ombyttet balanceaksel.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- RuneTonnesen
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Her er lidt til inspiration både med fejlfinding og problemløsning www.hotrod.com/techarticles/1401_1965_c ... ating_fix/
Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Ikke over de 135-150°C. Vulkaniseringen i toppakningen bliver blød som kol*rt, måske vrider låget(ene) sig.
Motoren slides både kemisk og mekanisk under 60°C. Ja, den ønskede driftstemperatur er 83°C. Det røde felt i indikatoren starter i reglen ved 120°C.
Motoren slides både kemisk og mekanisk under 60°C. Ja, den ønskede driftstemperatur er 83°C. Det røde felt i indikatoren starter i reglen ved 120°C.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Man kan prøve en thermostat i en balle vand. Hæng den i en stykke tråd, den må ikke ligge på kasserollens bund.
Med et thermometer i vandet ser man thermostaten åbne og lukke. Fast kostume når man har købt en ny, før man mokker den i motoren.
Selvom en thermostat står pivåben, vil den stadig begrænse kølevandets flow, så der er altid fuldt knald på, uden thermostat.
Med et thermometer i vandet ser man thermostaten åbne og lukke. Fast kostume når man har købt en ny, før man mokker den i motoren.
Selvom en thermostat står pivåben, vil den stadig begrænse kølevandets flow, så der er altid fuldt knald på, uden thermostat.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262