Da jeg skulle sende nogle billder (af min nu 25 gamle OG900) til mit forsikrings selvskab for at få den over på Classisc forsikring, blev jeg opmærksom på mit kedelige udstødnings manifold:
I samme omgang blev jeg så også medlem af ”Saab klub Danmark” da Classic forsikring kræver medlemskab af en Klub
Jeg besluttede mig derfor at give det en frisk gang maling.
Hvilken skulle jeg så væge matsort eller Sølv?
Jeg valgte at prøve en sølv da det ser ud som om turboen orginalt har været i sølv.
Jeg købte en Varmefast fra biltema der skal hærde under opvarming til 200C i ½time.
Herefter skulle den kunne holde til en middel tempratur på mindst 650C:
Processen blev så enkelt som mulig da jeg er i tvivl om hvorvidt det overhovedet holder, så jeg nøjes med at dække af med en (masse) aviser og tape:
Her ses det færdige resultat, som da er pæner end inden malingen kom på :
Efter små 1500Km holder malingen sig fint, men er begyndt med nogle mirko smårevner på selve manifolden, der hvor de fire rør forgrenes, lige inden turboen.
På Selve Turboen ser ikke ud til at være problemer.
Nu må jeg se hvorledes det holder sig, næste år.
Det bliver nok ikke til så meget mere kørsel i min OG i år, da der kun er 3 dage til ”vinter søvnen” frem til marts.
Maling af udstødnings manifold
Redaktør: Bestyrelsen
- Deja-wuzzz
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Maling af udstødnings manifold
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Maling af udstødnings manifold
God ide med malingen.
Men kan det holde hvis man virkelig går til vaflerne ..?
Manifolden bliver kirsebærrød hvis du virkelig nænner at gå til vaflerne...det er ca. 700-800 C
Revnerne må du leve med, det er en typisk 900 lune (eller design fejl blandt venner)..
Chancen for revner minimeres hvis motoren og manifolden opvarmes ordentligt og afkøles
langsomt.
Ellers må der rustfri bana på...
Men kan det holde hvis man virkelig går til vaflerne ..?
Manifolden bliver kirsebærrød hvis du virkelig nænner at gå til vaflerne...det er ca. 700-800 C
Revnerne må du leve med, det er en typisk 900 lune (eller design fejl blandt venner)..
Chancen for revner minimeres hvis motoren og manifolden opvarmes ordentligt og afkøles
langsomt.
Ellers må der rustfri bana på...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Deja-wuzzz
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Maling af udstødnings manifold
De små revner er i malingen ikke i selve manifolden, undskyld hvis jeg ikke fik uddybet det
Den gamle "klassiske" revne er lavet for år tilbage:
Manifolden blev varmet op til den var rødglødende, og så svejset mens .. det holder stadig.
Jeg ved ikke hvordan malingen vil holde hvis der bliver kirsebær rødt.
Det kan jeg vist svært nå på de max 10sek man kan blæse til en OG900 fra stilstand til max mortorvejs hastighed i Danmark.
Men til dette holder det fint, også alm. mortorvejs kørsel er prøvet.
Måske hvis jeg kobler Campingvognen efter den igen, men nu bruger jeg mest min OG93 til dette job.
Hvis nogen har erfaring med en god maling der virklig holder til dette vil det være interessant at vide ! ?
Nu har jeg startet mit egne lille eksperiment.
Den gamle "klassiske" revne er lavet for år tilbage:
Manifolden blev varmet op til den var rødglødende, og så svejset mens .. det holder stadig.
Jeg ved ikke hvordan malingen vil holde hvis der bliver kirsebær rødt.
Det kan jeg vist svært nå på de max 10sek man kan blæse til en OG900 fra stilstand til max mortorvejs hastighed i Danmark.
Men til dette holder det fint, også alm. mortorvejs kørsel er prøvet.
Måske hvis jeg kobler Campingvognen efter den igen, men nu bruger jeg mest min OG93 til dette job.
Hvis nogen har erfaring med en god maling der virklig holder til dette vil det være interessant at vide ! ?
Nu har jeg startet mit egne lille eksperiment.
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Maling af udstødnings manifold
Jeg tror ikke man kan male en udstødningsmanifold så det holder evigt, det vil skalle af med tiden uanset hvilken maling man bruger.
Jeg har brugt "krom" maling på manifolden på min 99'er. Krom maling er egentlig aluminiumspigmenteret klarlak. Lakken forsvinder hurtigt, men det aluminium der afsættes holder forholdsvis godt. Det holder et stykke tid men forsvinder igen i løbet af et par måneder. Zinkspray er måske bedre?
MVH Mads
Jeg har brugt "krom" maling på manifolden på min 99'er. Krom maling er egentlig aluminiumspigmenteret klarlak. Lakken forsvinder hurtigt, men det aluminium der afsættes holder forholdsvis godt. Det holder et stykke tid men forsvinder igen i løbet af et par måneder. Zinkspray er måske bedre?
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- LarsJ
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Maling af udstødnings manifold
Har haft en meget gammel maling til 1200 grader, den blev brugt på forrøret og ned forbi cat på min og9-3.
Det virker til at have holdt fint indtil nu, der er små tegn på rustpletter, men ikke tegn på varme.
Kender desværre ikke mærket på malingen, men der fandes ihvertfald til højere end 650 grader for 5 år siden.
Det virker til at have holdt fint indtil nu, der er små tegn på rustpletter, men ikke tegn på varme.
Kender desværre ikke mærket på malingen, men der fandes ihvertfald til højere end 650 grader for 5 år siden.
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Maling af udstødnings manifold
Krom kan også holde.
Det gør det på udstødningsrør på motorcyklen..
De bliver super varme..
Jeg har sprayet zink spray på batteribøjet i min Silver Aero.
Det har klaret mosten i to år nu...
Ps. Det ser flot ud det du har malet....
Det gør det på udstødningsrør på motorcyklen..
De bliver super varme..
Jeg har sprayet zink spray på batteribøjet i min Silver Aero.
Det har klaret mosten i to år nu...
Ps. Det ser flot ud det du har malet....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Lindstrøm
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Hejsa.
Varmefast aluminiumsfarve der kan holde til 800 grader kan købes hos SP-butikken i Silkeborg og hedder:
Carlofon Varmefarg (a skal være et svensk Å) 800 C og har nummer 2646. Det er 99,5% aluminium.
Det holder.
Hilsen Lindstrøm
Re: Maling af udstødnings manifold
viking skrev:Krom kan også holde.
Det gør det på udstødningsrør på motorcyklen..
De bliver super varme..
Jeg har sprayet zink spray på batteribøjet i min Silver Aero.
Det har klaret mosten i to år nu...
Ps. Det ser flot ud det du har malet....
Hejsa.
Varmefast aluminiumsfarve der kan holde til 800 grader kan købes hos SP-butikken i Silkeborg og hedder:
Carlofon Varmefarg (a skal være et svensk Å) 800 C og har nummer 2646. Det er 99,5% aluminium.
Det holder.
Hilsen Lindstrøm
- dragedems
- CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Indlæg
Re: Maling af udstødnings manifold
Kun til en vis grad... Da jeg var ejer af en MC 750 kubik Virago med chrom udstødning, blev de nærmest blå-lilla.. men det var også helt åbne potter.. ikke helt efter bogen, men fed lydviking skrev:Krom kan også holde.
Det gør det på udstødningsrør på motorcyklen..
SAAB 9000 CSi 1997
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Maling af udstødnings manifold
Ja og nej.
Det er noget med blandingsforholdet. Hvis det står forkert, bliver krom afgangsrørerne blå og brune.
Som de skriver:
"Hvis luft-brændstof blanding eller timingen ikke er rigtigt , kan uforbrændt gas antændes i udstødningsrøret , der forårsager blånelse ."
http://www.weindex.info/11/2014/07/hvor ... gsror.html
Det er noget med blandingsforholdet. Hvis det står forkert, bliver krom afgangsrørerne blå og brune.
Som de skriver:
"Hvis luft-brændstof blanding eller timingen ikke er rigtigt , kan uforbrændt gas antændes i udstødningsrøret , der forårsager blånelse ."
http://www.weindex.info/11/2014/07/hvor ... gsror.html
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Maling af udstødnings manifold
Meeen hvis det betyder så meget med en flot manifold, så kan man jo lave et rustfrit varmeskjold.
Det står så blankt hele siden og man slipper for den grusomme varmestråling op på topstykket...
Jeg har selv lavet et rustfrit varmeskjold til over turboen på min 900Aero.. Så er det slut med rust på det.
https://picasaweb.google.com/1110843226 ... 0484427266
https://picasaweb.google.com/1110843226 ... 7575841426
Det står så blankt hele siden og man slipper for den grusomme varmestråling op på topstykket...
Jeg har selv lavet et rustfrit varmeskjold til over turboen på min 900Aero.. Så er det slut med rust på det.
https://picasaweb.google.com/1110843226 ... 0484427266
https://picasaweb.google.com/1110843226 ... 7575841426
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Seniorsergent
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Samme princip som alle de skjolde og dæksler i motorrummet på nye biler. Man kan snart ikke se, om motorhjelmen er åben eller lukket, det er bare en glat blank flade, og alting ruster og forgår nu i det skjulte
Re: Maling af udstødnings manifold
Det fjerner jo ikke rusten, det afdækker bare, så den ikke så let ses.viking skrev:Meeen hvis det betyder så meget med en flot manifold, så kan man jo lave et rustfrit varmeskjold.
Det står så blankt hele siden og man slipper for den grusomme varmestråling op på topstykket...
Samme princip som alle de skjolde og dæksler i motorrummet på nye biler. Man kan snart ikke se, om motorhjelmen er åben eller lukket, det er bare en glat blank flade, og alting ruster og forgår nu i det skjulte
Sláinte
Mick
Mick
- Den_Gamle
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Re: Maling af udstødnings manifold
En støbejerns manifold ruster jo ikke op. Jeg vil mene at det mest er et spørgsmål om kosmentik.
Man kan også pakke den ind i power wrap.
Man kan også pakke den ind i power wrap.
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
- Seniorsergent
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Maling af udstødnings manifold
Nej, den ruster ikke bort, men bare princippet om at gemme grimme ting, er efter min mening forkert. Du gemmer ikke kun det, der er grimt, men fjerner også muligheden for at holde øje med det. Det er jo ikke kun rust, der er et problem, men f.eks revner, og dem kan man sommetider se tidligt nok til at en god smed kan redde manifolden, eller hvad man nu ellers synes er "grimt", og derfor har skjult.
Det er nok bare mig, der har en gammeldags holdning, men jeg kan bedst lide at ting er synlige, så man tidligt kan se ændringer og begyndende fejl og ældning.
Det forhindrer ikke at man godt kan holde det kosmetisk i orden samtidig.
Jeg har i øvrigt haft held med at blande grafitpulver i tynd olie (symaskineolie) og smøre støbejernsmanifolder med det. Det lugter ad h.... til når den bliver varm , men det brænder godt ind i støbejernet og giver en fin grå farve, der holder temmelig længe. Lugten forsvinder efter den første gang den bliver ordentlig gennemvarm.
Det er nok bare mig, der har en gammeldags holdning, men jeg kan bedst lide at ting er synlige, så man tidligt kan se ændringer og begyndende fejl og ældning.
Det forhindrer ikke at man godt kan holde det kosmetisk i orden samtidig.
Jeg har i øvrigt haft held med at blande grafitpulver i tynd olie (symaskineolie) og smøre støbejernsmanifolder med det. Det lugter ad h.... til når den bliver varm , men det brænder godt ind i støbejernet og giver en fin grå farve, der holder temmelig længe. Lugten forsvinder efter den første gang den bliver ordentlig gennemvarm.
Sláinte
Mick
Mick
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Maling af udstødnings manifold
Det er jo lige som ovn-sværte
I min verden er den nu fin som den er. Den anløber let og så stopper det.
Manifolden på Silver Aero er fra 87, så man skal ikke holde så meget øje med den
I øvrigt skal den være kirsebærrød , så bruger man virkelig sin bil
I min verden er den nu fin som den er. Den anløber let og så stopper det.
Manifolden på Silver Aero er fra 87, så man skal ikke holde så meget øje med den
I øvrigt skal den være kirsebærrød , så bruger man virkelig sin bil
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Deja-wuzzz
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Maling af udstødnings manifold
Hvor blev alle mine fine billeder af... ?
Er det Saab Klub DK eller https://billedeupload.dk der sutter
Er det Saab Klub DK eller https://billedeupload.dk der sutter
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: Maling af udstødnings manifold
Billederne kunne jeg slet ikke se fra starten af på min PC, men på iPadden virkede de, men de er dog forsvundet nu.
For at vende tilbage til spørgsmålet, så kan det ikke anbefales at bruge billedupload.dk da den automatisk sletter billederne efter få dage.
Jeg bruger nu stort set kun picasaweb, men det kræver at man sælger en bid af sin sjæl til google.
Dropbox er også en mulighed, men jeg bruger den sjældent til billeder da de jo også forsvinder fra nettet når man sletter dem lokalt for at rydde lidt op. Man har jo kun 2GB i den gratis udgave.
MVH Mads
For at vende tilbage til spørgsmålet, så kan det ikke anbefales at bruge billedupload.dk da den automatisk sletter billederne efter få dage.
Jeg bruger nu stort set kun picasaweb, men det kræver at man sælger en bid af sin sjæl til google.
Dropbox er også en mulighed, men jeg bruger den sjældent til billeder da de jo også forsvinder fra nettet når man sletter dem lokalt for at rydde lidt op. Man har jo kun 2GB i den gratis udgave.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99