Banner cycler

SAAB 9-5 Vector Sportcombi

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
kobbernagel
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 408
Tilmeldt: 18. dec 2014, 18:52

17. aug 2015, 11:16

Ja, min 9-5 2008 har lige så meget "overfladerust" på "framen" som på dine billeder. Jeg kan se i min servicebog at den har fået undervognsbehandling - formentlig dinitrol - men det ser desværre ikke ud til at have haft den store præventive effekt :(

Skal man mon give den en gang Dinitrol igen, eller er det bare at gemme problemerne af vejen? (Har desværre ikke hverken evner, tid eller værkstedsfaciliteter til at gå så grundigt til værks som dig Regin...


Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

18. aug 2015, 22:19

Så var det tid til at gå videre med det øvrige -
vi har nok at "stå i" så som remmen og vandpumpen.

For at komme til det, så er der lidt ting og sager som skal bort -
som t.ex motorfæste:
Billede

Sådan, så er det klart:
Billede

Er bare ikke meget plads her :sosick
Billede

Men til gengæld så er spænderen både let at komme til -
samt en drøm hvor remmen ikke går igennem som på 9K :mrcool
Billede

Sådan -
1 stk gammel rem:
Billede

Vi skal have vandet ud inden pumpen kan tages -
og det rinder fint ud uden noget spild:
Billede

Når servo samt "snorklen" og ventil er demonteret -
ja så ser man vandpumpen:
Billede

Den ene slange til servopumpe var ikke helt spændt -
så deraf er der blevet griset til her :evil:
Billede

Det her kender vi jo også fra 9K
men her har man åbenbart taget "styrtappen"
som sidder på/i bunddelen væk på de nyere biler :roll:
Billede
Men ud/væk skulle den så jeg kan bytte de 2 O-ringe der den sidder med.
Dog er de ens, ikke som på 9k i 2 forskellige størrelser.

Og sådan her ser en vandpumpe altså ud på en 2007 95'er
Billede

Billede

Her er den nye så klar til montering:
Billede

Jeg valgte så en saab original denne gang:
Billede

Sådan, så var det afklaret:
Billede

Efter at have monteret ny rem samt 2x løbehjul -
så slog tanken mig på at, hvorfor da ikke prøve og male lidt sort her:
Billede

Ser da meget bedre ud -
nu ser man en motor som en "helhed" når man åbner klappen:
Billede
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

18. aug 2015, 22:25

kobbernagel skrev:Ja, min 9-5 2008 har lige så meget "overfladerust" på "framen" som på dine billeder.
Jeg kan se i min servicebog at den har fået undervognsbehandling - formentlig dinitrol -
men det ser desværre ikke ud til at have haft den store præventive effekt :(

Skal man mon give den en gang Dinitrol igen, eller er det bare at gemme problemerne af vejen?
(Har desværre ikke hverken evner, tid eller værkstedsfaciliteter til at gå så grundigt til værks som dig Regin...
Ja sig det.....

Jeg overvejer om man ikke skulle investere i sådan en "fyr" her:
Billede

http://verktygsboden.se/supportbalkar/s ... vaexellada

Så kan man nok få hele framen ned og sendt til blæster/pulverlak -
mens resten bliver hængene 8)
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

19. aug 2015, 22:25

Vi drøner videre, for her er skam masser som skal fikses -
og bagtil er vi slet ikke startet endnu.............

En af tingene som jeg vil have var som sagt PF bøsninger -
og hvorfor ikke ikke bare hoppe ud i det :D

Mine bærearme har jeg for tiden ikke hjemme -
de er sendt til blæstring inkl pulverlak 8)

Men jeg kan da alligevel forberede til de kommer hjem igen -
så vi starter med denne "stygge" af slagsen:
Billede

En bøsning med en bøsning i :o
Billede

Det var sku en af de "svære" vil jeg da lige love for -
men den gav da med sig til sidst:
Billede

Sådan -
klar til en dejlig PF'er 8)
Billede

Som ligger her:
Billede

Og nej hvor ser det dog dejligt ud:
Billede

Men der er lige en anden ting til -
som jeg nok tror at mange køre rundt med uden at vide det.

Nemlig denne her "under til":
Billede
Den sidder under mellem gearkasse og frame -
er lidt af modsvarigheden til det der sidder "oppe" på 9K bilerne :roll:

Og denne her er da totalt færdig :o

Men takket være PF, så findes der bod for dette problem 8)
Billede

Sådan her ser løsningen ud:
Billede

Vi tager lige og demontere "objektet":
Billede

Her med de gamle bøsninger demonteret -
og her ser man da rigtigt hvor dårlige den store er :roll:
Billede

Gammel VS NY
Billede

Gammel VS NY
Billede

"sjovt" arbejde med at få den på plads :lol: men når først den er der -
så skal jeg da lige love for at der bliver ikke noget "slør" her fremover 8)
Billede

Og sådan ser den farveglad ud på sin plads:
Billede
Du kan stå og hoppe på motor alt hvad du vil -
den rokker sig bare lige knapt et par mm :biglove
Brugeravatar
kobbernagel
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 408
Tilmeldt: 18. dec 2014, 18:52

20. aug 2015, 15:27

Meget inspirerende at følge din grundige gennemgang! (gad vide hvordan mine bøsninger har det....)
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

21. aug 2015, 21:49

Nej det går altså bare ikke, jeg kan ikke holde det ud længere..........

Jeg bliver nød til det og det lige så godt .........

Men først skal dette lige "ned":
Billede

Her ser vi en af årsagerne til jeg fik bilen billigere og det passer mig godt -
da jeg alligevel ville have byttet til et sportssystem 8)
Billede

Og så en tur til Helsingborg:
Billede

Man kan vel aldrig få værktøj nok :lol:
Billede

Og jeg som elsker samleset 8)
Billede

Voilá:
Billede

Hvad er det så lige der sker her :roll:

Jo, dette :teethsmile :tihi
Billede

1 stk "frame" nede for regning:
Billede

Jeg kunne bare ikke tage det længere, for hver gang jeg var under bilen -
ja så fik jeg "ondt" i kroppen over denne rust :sosick
Billede

Og så er dette t o m den "fine" side af den:
Billede

Lader billederne "tale" for sig selv:
Billede

Billede

Billede

Billede

Der er lige nogle bøsninger som skal tages "ud":
Billede

Billede

Det gøres lettest sådan her:
Billede

Og det blev så til denne lille samling:
Billede
der var kun 1 som klarede den tur......


Det gør ikke noget -
eftersom de alligevel skal erstattes af disse her:
Billede

Billede

Her er så hvad jeg har været og aflevere i dag:
Billede

Så siger vi bye bye til rusten 8)
Billede
J.S.Poulsen
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 8
Tilmeldt: 9. aug 2013, 22:32

23. aug 2015, 18:10

Ja du giver den hele armen må man sige, stor respekt herfra
Jesper Søndergaard Poulsen
Saab Klub Danmark medlem nr.549
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

23. aug 2015, 22:09

Nu mens at frame og alt muligt andet for tiden er borte -
så var det levet tid til at fikse et andet problem.

Nemlig et der har været der lige siden bilen blev købt.

For hver gang man startede bilen op og skulle rulle afsted -
ja så kom der lige en 5-6 små knæk lidt i stil med en slidt drivaksel.
Men der var jo intet når man gav den 100% fuld udslag :roll:
Problemet overgik dog senere til at give ganske ubehagelige vibrationer -
ved de 120 Km/t -
så noget stod da helt klart ikke rigtigt til..........

Jaja, jeg havde alligevel bestemt mig for at se det hele over -
samt at bytte fedt i akslerne.

Og for pokker også da jeg fik den højre side af :arghh
Billede
Den i rød ring havde låst sig :Hvadhulen

Desuden kunne jeg også konstatere -
at der var slør i "støtte" lejret:
Billede

Så af med "skidtet" og senere -
monterer vi en komplet aksel, købt fra en 10K' "milare" 8)
Billede

Og så, når vi nu alligevel er "her".....
Gik op for mig -
at jeg får aldrig bedre omstændigheder til at rive sumpen ned :roll:
Billede

Og så kunne det da også være "spændene" at se -
hvordan det tager sig ud i en 2007'er med fuld servicehistorik :roll:

Af med "låget" eller bunden skulle jeg måske skrive :lol:
Billede

Her kommer den:
Billede

Alle "prikkerne" er altså kun noget fra støbeformen
Billede

Her overhovedet intet at komme efter :mrcool
Billede

De 16:- som O-ringen til pick-up'en koster -
kunne jeg godt have sparet mig :lol:
Billede

Ser bare helt nice ud, sådan som man gerne vil have det skal se ud -
på en bil med fuld service historik.


Nå, men så skal vi på saab i morgen og hente en O-ring :wink:
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

23. aug 2015, 22:37

J.S.Poulsen skrev:Ja du giver den hele armen må man sige, stor respekt herfra
Jo man takker :P

Men nu er det også slut med at skille det hele ad -
skulle gerne ud og køre igen snart.

Har bare lige 2 ting der skal besluttes omkring -
det ene er denne lille filur her:
Billede

Den fungere godt nok som den skal,
men det er jo et fy "¤%&/()" og bytte generator/dynamo på en 95'er :evil:

Så spørgsmålet er, om man ikke lige skulle være lidt smart her -
og montere en ny nu der er masser af plads 8)

Sag nummer 2:
Der skal besluttet om hvilken 2.5" udstødning der skal på.
Om det skal være i den originale "stil" uden ende rør -
eller om vi skal have det og så bestille den undre plastbid der skal skiftes ud:
http://webshop.saabparts.com/9-5-1998-1 ... kjol-nedre

...... :roll:
Brugeravatar
RuneTonnesen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1672
Tilmeldt: 17. dec 2010, 13:44

23. aug 2015, 22:56

Med synligt afgangsrør, det andet er noget pjat, bare min holdning.
Helst twin pipe, men det er nok mest til V6 udgaven i de første årgange af 9-5'eren
Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
ClausSAAB
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 813
Tilmeldt: 21. jun 2012, 00:26

23. aug 2015, 23:07

Der vil jeg give Rune ret dog kun enkeldt udgang det er jo ikke en V8 :tihi

Venlig hilsen

Claus
Total SAAB virus 1997 9000 CSE 2,3T A50 UHADA for en SAAB :biglove
Lykkelig ejer af NG9-3 2005 Sports sedan 1,8t (Bygget af Frank Madsen)
Glad ejer af OG9-3 2001 Coupé 2,0t (Forhåbentligt snart 2,3T)
Medlem # 782 Tlf: 21 41 65 79
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

24. aug 2015, 14:55

Så tager vi en lille update.

Har været på saab i Lund og hente denne her :P
Billede

Og før jeg tog turen til Lund, ja så var jeg lige forbi her i Landskrona -
fik afleveret min generator for et lettere "oversyn"
Billede

http://www.automekano.se/index.htm

Der er også lagt order på en ny udstødning 8)
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

26. aug 2015, 00:26

Whau manner -
9K'ern "vi" for nylig havde i garagen, var måske et model større projekt :roll:

Men f**k da, altså min egen dyt begynder at tage "musten" ur mig :arghh


Helt utroligt hvor meget "mere" der hele tiden kommer til :roll:
Mangler stadievæk lidt dele, så derfor begyndte jeg så småt med bremserne bagtil -
men f**k da altså om man ikke bliver vidne til verdens største "dumsnålhet"
i form af at spare ind på rustbeskyttelsen når man vel får demonteret inderskærmene :evil:

Se bare her -
dette er venstre hjulhus bagtil:
Billede

Billede

Billede

Billede

Bilen er trods alt "kun" 8 år gammel -
og gæt engang hvordan dette havde kunne udvikle sig på en 2-3 år -
hvis nu jeg ikke havde omhändetagit det direkte :roll:

Nåja men det var ikke lige rust der entlig var på tale her -
det var mere bremserne:
Billede
Og dette inklusive "rubbet" med parkerings systemet til ditto.

Af og til behøver man lige den der 3'e hånd :lol:
Billede

Sådan som det jo skal se ud:
Billede

Mangler så bare lige selve bremseskiven:
Billede

Og her er så justeringen af P-bremse afklaret i 1'e omgang:
Billede
Her ser man også resultatet af det "farvearbejde" jeg lavede tidigere.

Rustarbejdet i hjulhuset:
Billede

Skal lige "tygge" i 24 Tim før det kan efter/over behandles:
Billede

Men ingen panik her -
det bliver en afslutning med en omgang tectyl:
Billede
stop52
SAAB FREAK
Indlæg: 75
Tilmeldt: 17. dec 2008, 18:44

26. aug 2015, 01:18

Det må være det man herovre kalder for "rettidig omhu" :lol: og godt du stadig husker min gamle 9k'r :D som nu lyder som en femdobbelt Jaguar E :P
TOTAL 9000 FREAK LOST IN SAAB9000 CSE TURBO
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

26. aug 2015, 21:43

stop52 skrev:Det må være det man herovre kalder for "rettidig omhu" :lol:
og godt du stadig husker min gamle 9k'r :D som nu lyder som en femdobbelt Jaguar E :P
Jaja -
op til bevis på fredag :wink:
Brugeravatar
K.Hansen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1608
Tilmeldt: 25. mar 2004, 21:42

26. aug 2015, 21:49

Du går da til den 😀

Har du selv malet de bremseskiver eller har du købt dem sådan ?
Hilsen Kenneth
9-5 2,0T 1999
"9-3 Aero 2002 Salomon Line" RIP
9-3 2,0t SC 2009
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

26. aug 2015, 22:11

Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

26. aug 2015, 22:17

Så har vi fået endnu en pakke "hjem"
Efter dette her store projekt -
ja så bliver juleaften med "gaver/pakker" nok ikke noget spec i år :roll:

Denne gang består det så af det her:
Billede

En ny omgang oile, en pakdåse til bra o ha, det org "loctite" til bundkaret.
Sidst men ikke mindst -
den forreste bid på udstødningen i rustfri til den "nye" der ligger og venter på mig 8)
Brugeravatar
K.Hansen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1608
Tilmeldt: 25. mar 2004, 21:42

26. aug 2015, 22:28

plankan skrev:Følger du ikke med i tråden :roll:

http://www.saabklubdanmark.dk/index.php ... c&start=75 :lol:
He He .
Åbenbart ikke 😉 den side havde jeg ikke set .
Hilsen Kenneth
9-5 2,0T 1999
"9-3 Aero 2002 Salomon Line" RIP
9-3 2,0t SC 2009
Brugeravatar
RuneTonnesen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1672
Tilmeldt: 17. dec 2010, 13:44

26. aug 2015, 22:47

Hvornår kommer rammen tilbage fra sandblæs og maling?
Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

26. aug 2015, 23:22

RuneTonnesen skrev:Hvornår kommer rammen tilbage fra sandblæs og maling?
Den kommer når den kommer :lol:

Der er penge at spare, hvis man ikke lige skal have det lavet her og nu med det samme -
og de kan tage det sammen med andre ting og sager 8)

Sådan var det også da de lavede det sidste jag havde fra tiden med Kvartz.

Og som det ser ud, har jeg da nok at lave nogle dage endnu....... :roll:

Nå ja, de ringede for resten fra Landskrona -
min generator er klappet og klar til nye eventyr 8)
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

28. aug 2015, 22:08

De sidste dage som jeg kørte med Missy så hørte man af og til noget der støtte imod der bag -
som om noget lå løst :?

Tænkte i mit stille sind -
at det nu nok var p g a den halvtaskige udstødning der bagtil:
Billede

Men se bare på den -
det var det slet ikke.

Det var mere bestemt p g a dette her :twisted:
Billede

korrosion og atter korrosion
Billede

Billede

Var det mon sådan her hele bilen så ud under til som ny :roll:
Billede

Ikke så mærkeligt man måtte på den den i de bagerste hjulhuse.......

Ikke så "nice" igen -
men da heller ikke "færdig" endnu:
Billede

Billede

Den klarede vi da lige med 4 stk brikker 8)
Billede
Brugeravatar
RuneTonnesen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1672
Tilmeldt: 17. dec 2010, 13:44

28. aug 2015, 22:14

Den ingeniør der har ville montere aluminiums dele mod stål, skulle starte med at lære spændingsrækken.

Det er et idiotdesign, det findes også på og9-3
Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

29. aug 2015, 21:14

RuneTonnesen skrev:Den ingeniør der har ville montere aluminiums dele mod stål, skulle starte med at lære spændingsrækken.

Det er et idiotdesign, det findes også på og9-3
Findes nu nok på de fleste biler i dag -
noget man har valgt at se mellem fingerene på skulle jeg tro :roll:
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

29. aug 2015, 21:32

Så var det bare med at komme videre her -
man vil jo gerne ud og køre lidt til inden det bliver vinter :lol:

Har bestemt mig for en slags de-luxe til mine bremser -
så vi fortsætter med at "demontere" lidt endnu :D

Sådan her ser det jo ud fra fabrik af:
Billede

Og sådan ser "det" ud når man har revet det ned:
Billede

Her har vi så pakken med det lille ekstra 8)
Billede

Dette fra fabrik af -
bliver så byttet ud med dette her :mrcool
Billede

Starter lige med at montere "bøjlen" til bremseklodserne tilbage igen:
Billede

Ser da smukt ud 8)
Billede

Og så den anden slange ud til bremseok'et:
Billede

Venstre side klar:
Billede

Højre side klar:
Billede

Åh ja for resten -
var der nogle som lagde mærke til denne her Bonus :biglove
Billede

problem bøsningen på 95'erne er her byttet af tidl ejer 8)
Billede
Brugeravatar
RuneTonnesen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1672
Tilmeldt: 17. dec 2010, 13:44

29. aug 2015, 21:42

Du bliver så glad for de stål armerede bremseslanger. Det er klart en ad de bedste opgradering til bremserne, de bliver nemmere at dosere. Kører selv med dem.
Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

30. aug 2015, 20:07

RuneTonnesen skrev:Du bliver så glad for de stål armerede bremseslanger.
Det er klart en ad de bedste opgradering til bremserne, de bliver nemmere at dosere.
Kører selv med dem.
Jo det håber jeg da også på.
Har venner som køre med dem på bl.a OG 900
og der er klar forskel på bremsen :D
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

31. aug 2015, 17:39

Så mangler vi lige det sidste inden vi får framen tilbage.

Begynder med bundkaret som her er rent og fint -
klar til at blive sat sammen igen:
Billede

Part nr på O-ringen til pick-up'en:
Billede

Sådan, der var den tilbage på sin plads:
Billede

Og så "pladen" afklaret:
Billede

Samt dette dejlige røde stads
Billede

Voilá
Billede

1 Stk generator har også fundet tilbage til sin "herlige" plads:
Billede

Så har jeg ellers brugt dagen på at vaske -
de indre hjulhuse/skærme så det også er klart til senere.
troels
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2790
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:45

31. aug 2015, 21:55

Lækkert Plankan, og ja et rimeligt projekt efterhånden. Jeg troede du havde købt ny bil. 😉

Er det alm. metalfarve du har brugt til skiverne eller er det kaliber maling som er mere varmefast?

Mvh
Troels
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

31. aug 2015, 22:52

troels skrev:Lækkert Plankan, og ja et rimeligt projekt efterhånden. Jeg troede du havde købt ny bil. 😉
Nja, købte da en nyere bil :lol:

Men det meste af det jeg er eller har været i gang med -
er noget jeg havde regnet på/med.
Det har også været brugt til at få prisen godt sat ned da jeg i sin tid købte tøsen 8)

Har som sådan kun været 2 overraskelser under denne "operation" -
den indre drivknude (tripode)
og så lige denne "light" rust i de bagerste hjulhuse.
troels skrev:Er det alm. metalfarve du har brugt til skiverne eller er det kaliber maling som er mere varmefast?

Mvh
Troels


Jeg har gennem årene brugt 2 slags farver der.

Den ene var hammarlack
den anden er fælgfarve og begge holder godt i lang tid :P
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

1. sep 2015, 17:16

Nogle som kan huske dette her syn :roll:
Billede

Den som venter længe på noget godt -
han venter ikke forgæves......

:) :D :P :sunglasses :biglove :mrcool
Billede

Lader billederne tale :arrow:
Billede

For sig selv 8)
Billede

Hvor mange her i klubben har en rumsren "frame" :lol:
Billede

Åh ja, for resten -
så er 2.5" systemet fra Ferrita også kommet :mrcool

Må så nok "skuffe" en del af de herrer, ved at sige jeg beholder det som Biopower original -
d v s at jeg lader snålheten overtage og ikke giver 925:-
bare for at have et "synligt" udstødningsrør ............. :roll:
Brugeravatar
RuneTonnesen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1672
Tilmeldt: 17. dec 2010, 13:44

1. sep 2015, 19:40

Rammen ser godt ud.

Det med afgangsrørret er en smagssag. Der mangler bare en 3 tommer downpipe, til lidt hurtigere spoolup :mrcool

Spændt på hvordan den kører efter opdateringen af bøsninger og ordnede bremser.

:-)
Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

2. sep 2015, 00:32

Kunne altså bare ikke lade være :lol:

Her ser vi så kittet som skal "hægtes på" Missy i morgen 8)
Billede

Nogen må sige fra hvis billederne virker "hårde" -
ved jo godt at man ikke må vise porn her på forummet, men ...... :tihi
Billede

Nå men vi må da hellere se at komme i gang her.

Her ser vi så 1 stk frame med 6 stk nye powerflex
Billede

Bliver lige nød til at rense alle gevind for dette "pulver"
Billede

Så har K-staget fundet sin plads igen:
Billede

Med powerflex :arrow:
Billede

Samt nye skruer:
Billede

Nu får den så lige lov til at stå over natten med sin "hålrumstectyl"

Og så kører vi bare der ud af i morgen :teethsmile
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

3. sep 2015, 22:07

Yes babe

Så sidder framen tilbage på sin plads hvor den skal -
og vi er blevet fri for denne blå "brygga" :mrcool
Billede

Bærearm under opførelse: :D
Billede

Sådan lidt billede for billede på højre side -
hvor vi ser den store PF bøsning:
Billede

Og så er den lille PF bøsning kommer på plads:
Billede

Så skal vi have et spindelled fra lemforder på plads:
Billede

1 Stk bærearm klar til at monteres :biglove
Billede

Farvestærk oplevelse det her med Greenstuf 8)
Billede

Og så en dyrt købt lektie her :oops:
Billede

Disse lister til de bagerste skærmkanter -
er åbenbart en slags engangs af typen :roll:
Billede
Bare til at se glad ud, samt betale 304:- stk for dem :prettymad

Billede
Brugeravatar
RuneTonnesen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1672
Tilmeldt: 17. dec 2010, 13:44

4. sep 2015, 14:35

Det er kræs at se på.
Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

5. sep 2015, 23:04

Så er vi snart ved vejs ende i denne model større omgang -
af dette model meget større end beregnet projekt :lol:

Men inden vi giver os på billederne af framen -
så lige lidt billeder på modify af "stikket" til motor/kupévarmer.

Ved ikke om så mange af jer lagde mærke til det -
men her sad det da jeg købte bilen:
Billede

Ikke videre kønt at se på :roll:
Billede

Så dette måtte jeg da helt klart, lave min egen "design" på -
og spec nu som alt plastic er demonteret :lol:

Hvordan gør man så det bedst......

Jo man starter med at bore et hul:
Billede

Inden man så montere noget stik -
så har man været en tur på saab og hentet original farve i kulør #304#

Når alt så er tørt
så montere man det hele her:
Billede

Hvorfor da være/have det som de fleste andre :lol:
troels
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2790
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:45

6. sep 2015, 05:55

Ser pænt ud Plankan og lækkert med korrekt farve på 'stikket'. Jeg havde faktisk troet, at du ville gemme det helt væk, men det er nok ikke muligt.
Mvh
Troels
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

6. sep 2015, 20:06

troels skrev:Ser pænt ud Plankan og lækkert med korrekt farve på 'stikket'.
Jeg havde faktisk troet, at du ville gemme det helt væk, men det er nok ikke muligt.
Mvh
Troels
Nej, ikke hvis man altså også gerne vil gøre brug af det -
så går det ikke at gemme det væk :P
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

6. sep 2015, 20:25

Nå, skal vi så se at få en afslutning på denne operation :P

Alt oppe på sin plads nu:
Billede

Så nu er det pudsekluden som skal frem her :lol:
Billede

Utroligt hvor man dog sætter sine beskidte labber overalt :P
Billede

Og så slog det mig lige ........ ( Japp, tag en treo )
Syntes jeg sagde til mig selv efter den lidt i samme stil med Kvartz -
at jeg da aldrig skulle gøre dette om igen :help!!
Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Udstødningen fra Ferrita har det med at "rage" lidt længere ud/tilbage -
end det originale system :Idonno.

Det falder absolut ikke i god "smag" -
så løsningen på det blev så sort farve i enden :P
Billede

Så står den på:

Lufte bremser.

Ny olie i motor.

Fylde vand på.

På med sutterne -
ned med tøsen og så ud og testdrive det hele :aliensunglasses
ClausSAAB
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 813
Tilmeldt: 21. jun 2012, 00:26

6. sep 2015, 20:52

Ja og til Helsingør næste weekend :teethsmile Så vi kan se og vildrose dit fine arbejde.

Hvis du har lyst til at overnatte er der fire frie sovepladser i Camp-leten :mrcool

Venlig hilsen

Claus
Total SAAB virus 1997 9000 CSE 2,3T A50 UHADA for en SAAB :biglove
Lykkelig ejer af NG9-3 2005 Sports sedan 1,8t (Bygget af Frank Madsen)
Glad ejer af OG9-3 2001 Coupé 2,0t (Forhåbentligt snart 2,3T)
Medlem # 782 Tlf: 21 41 65 79
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

10. sep 2015, 00:50

Nå, men det er vist gået hen og blevet tid for yderligere en update i denne tråd.

Det har været nogle hektiske dage, uger skulle jeg måske sige, alt eftersom der kom mere og mere til hele tiden -
men hvor har vi alle sammen dog hørt den før :lol:

Missy køre bedre end nogen sinde, jeg var godt imponeret allerede ved købet af henne -
men nu er hun gået hen og blevet alt mere end hvad man havde turde håbe på 8)

Jeg får nok nogle på hovedet når jeg skriver dette her -
men efter al power Flex der nu er monteret, ja så er det ikke langt fra en OG 900's "roadhandling" når man "leger" med tøsen her 8)

Jaja, men her ser vi så et billede af en 2007 "Anniversary" en edna der er ude af sin garage igen:
Billede

Hennes skæbne, eller om man skulle skrive fremtid -
ja den er for al fremtid forandret efter at en 110% saab fjolle købte henne :lol:
Nu bliver hun ikke længere et "offer" for en eventuel "børnefamilie" der ikke har tiden til henne -
og ikke har råd til at tage den rigtige "hånd" om henne.

Billede

Jeg må være en idiot på mange måder, men hold da k**t hvor jeg elsker denne bil :biglove
Det er da helt sygt hvor meget bil man har fået for pengene -
et hverdagsrum på 4 hjul der bare sluger den ene mil efter den anden :P

Billede

Efter jeg byggede om til bimmer stolene i Kvartz så var det da et "WOW" -
så modifierede jeg Ruby med et komplet A50 interiør -
og det blev endnu et WOW på et højere plan :D

Men for pokker da altså siger jeg bare .......
Når man sætter sig i Missy -
ja så suger hun hele "dig" til sig og giver alt sammen med dig i de stole -
man bliver "et" sammen med henne :biglove
Det er bogstavligt talt ikke en løgn hvis jeg siger at jeg sidder bedre i dem -
en i min egen sofa der hjemme :roll:

Jeg har nu haft et par dage til at køre Missy til med alt hvad det betyder.
Som de fleste af jer sikkert har fulgt med i -
ja så er det alligevel gået hen og blevet et "lagomt" stort projekt ud af det hele.

Her har vi taget turen til det obligatoriske billede under flyveren:
Billede

Billede

Billede

Og efter yderligere en tur på små 20 minuter -
ja så var vi på "kopparhatten" = https://sverigesnationalparker.se/park/ ... fCuT7QVg5s

Nå hvad syntes -
lykkedes det ikke meget godt med "stikket" til motor/kupé varmer i blå/bilens farve
Billede

Dette naturskønne område som ingen af jer burde "snyde" jer selv for hvis i er i nærheden :D
Billede

Billede

Jeg ringede mandagen til "bil o traktor" i hörby eftersom jeg gerne ville have lavet en stor service på in gearkasse.
Har jo trods alt tænkt mig og beholde Missy en lang tid fremover -
så sådan noget som gearkasse skal jo så også være "up to date" ligsom.

Allerede I dag (Onsdag) kunde de tage henne :mrcool -
og der har vi så været i dag:
Billede
Kan ikke engang påstå at det var særligt dyrt :o

Og er du da gal -
det kunde da mærkes hvad man havde fået lavet :lol:

Hvis tøsen var sjov før, så er hun da blevet "giftig" nu efter den service -
spec i sport mode :P

Hvad er der så tilbage at sige .....

Jo vi har stadievæk 2 ting tilbage, nemlig en omgang af 4 nye "sutter" -
samt at jeg også gerne vil have tjekket styrtøjet.

Kort sagt, det har været meget og en stor omgang -
men det har da også været sjovt og lærerigt :D

Jeg fortryder absolut intet af at tage trinnet fra OG 900 op til 2007 95'er :wink:
ClausSAAB
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 813
Tilmeldt: 21. jun 2012, 00:26

10. sep 2015, 01:01

Herligt med den glæde :D Jeg har det lige sådan når jeg kører i min 9-3, den skal dog også have den store tur i undervogn og selvom jeg har renoveret bremserne drømmer jeg om at opgradere til noget bedre/større.

Kommer du så over og får oversavlet din lækre SAAB i weekenden?

Venlig hilsen

Claus
Total SAAB virus 1997 9000 CSE 2,3T A50 UHADA for en SAAB :biglove
Lykkelig ejer af NG9-3 2005 Sports sedan 1,8t (Bygget af Frank Madsen)
Glad ejer af OG9-3 2001 Coupé 2,0t (Forhåbentligt snart 2,3T)
Medlem # 782 Tlf: 21 41 65 79
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 378
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

10. sep 2015, 10:16

Jeg bliver altid i godt humør og lidt trist hver gang du laver dine god afslutninger på dine projekter. De er simpelthen så utrolig gennemførte dine projekter og det er virkelig rart med disse afsluttende stemningsbilleder på såden en operation så man ved "patienten" er i godt behold. Samtidig er det også lidt trist da man ved der går lidt tid før frøkenen skal tilbage på bordet igen :-)
Heldigvis er du en af de få der kan have op til flere projekter kørende samtidig.
Jeg kommer jo desværre i den gruppe med "børnefamilie" der ikke har tid til noget, så det er fedt med de her tråde du laver, hvor man kan sidde og drømme lidt (hvis nu jeg havde tid... , det kunne være sjovt... osv).
I relation til en af de andre tråde, her på side, hvor der blev efterspurgt lidt reaktioner på disse fedt projekt tråde, har jeg egentlig tit ville skrive men det kommer til at lyde lidt skørt inde i mit hovedet når jeg tænker over hvad jeg skal skrive.. (ork, den er sørme flot.... :oops: :oops: :oops: ). det kan god være lidt svært at sætte ord på hvor meget man sætter pris på at læse de her projekt tråde, og den tid du bruger på det.

mvh
Esben
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Brugeravatar
kobbernagel
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 408
Tilmeldt: 18. dec 2014, 18:52

10. sep 2015, 14:48

Olieskiftet på din automatgearkasse, er det sket med en gennemskylning af gearkassen, eller er der skiftet fra bundproppen - evt. af flere omgange?
Senest rettet af kobbernagel 10. sep 2015, 21:03, rettet i alt 1 gang.
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
troels
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2790
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:45

10. sep 2015, 20:52

Flotte billeder Plankan.

Mvh
Troels
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

10. sep 2015, 21:02

ClausSAAB skrev:Herligt med den glæde :D Jeg har det lige sådan når jeg kører i min 9-3,
den skal dog også have den store tur i undervogn og selvom jeg har renoveret bremserne drømmer jeg om at opgradere til noget bedre/større.

Kommer du så over og får oversavlet din lækre SAAB i weekenden?

Venlig hilsen

Claus
Ja jeg regner med at tage over et smut og køre i kortage med jer 8)
Men ved ikke om der er noget vits med at overnatte -
er jo ikke tilmeldt pogrammet/andre aktiviteter :oops:
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

10. sep 2015, 21:12

Esbenw skrev:Jeg bliver altid i godt humør og lidt trist hver gang du laver dine god afslutninger på dine projekter. De er simpelthen så utrolig gennemførte dine projekter og det er virkelig rart med disse afsluttende stemningsbilleder på såden en operation så man ved "patienten" er i godt behold. Samtidig er det også lidt trist da man ved der går lidt tid før frøkenen skal tilbage på bordet igen :-)
Heldigvis er du en af de få der kan have op til flere projekter kørende samtidig.
Jeg kommer jo desværre i den gruppe med "børnefamilie" der ikke har tid til noget, så det er fedt med de her tråde du laver, hvor man kan sidde og drømme lidt (hvis nu jeg havde tid... , det kunne være sjovt... osv).
I relation til en af de andre tråde, her på side, hvor der blev efterspurgt lidt reaktioner på disse fedt projekt tråde, har jeg egentlig tit ville skrive men det kommer til at lyde lidt skørt inde i mit hovedet når jeg tænker over hvad jeg skal skrive.. (ork, den er sørme flot.... :oops: :oops: :oops: ). det kan god være lidt svært at sætte ord på hvor meget man sætter pris på at læse de her projekt tråde, og den tid du bruger på det.

mvh
Esben

Jo jeg ved godt der har været de gange hvor man har savnet "kommentarer" på diverse indlæg.
Oftest er det mest fra min side, når der er "andet" negativt som har trykket mig ned -
men jeg ved godt at så skal jeg bare slukke ned for pc'ern, og det er jeg også blevet meget bedre til :D

Men har du svært med ord -
så brug en smily, de siger mere end 1000 ord :teethsmile
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

10. sep 2015, 21:34

kobbernagel skrev:Olieskiftet på din automatgearkasse, er det sket med en gennemskylning af gearkassen, eller er der skiftet fra bundproppen - evt. af flere omgange?
Jeg har lært mig en masse nyt omkring disse gearkasser -
og bare ved at skrue bundproppen af får du ikke 7 Liter ud :D

Det er noget i stil med denne metode her der er brugt:
Billede
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

10. sep 2015, 21:36

troels skrev:Flotte billeder Plankan.

Mvh
Troels
#Tackar# :P
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

10. sep 2015, 22:10

Hah, min bil har sku også humor :lol:

Se lige hvad hun skrev til mig i går aftes:
Billede

Olieskiftet i motor for nylig er t o m saab's eget guf med et originalt oliefilter.
Luftfilter er også skiftet selv om der ikke blev billeder på det.
Tændrør skiftet i samme omgang den nye kassette -
og i går fik hun så ny frisk olie i gearkasse :teethsmile

Jaja, kan godt lide en bil der har personlighed :biglove

Men den nuller vi enkelt selv :wink:

Håll bromsen nedtryckt, slå på tändningen, vänta på check och alla meddelanden, cleara dom som kommer.
Sedan håll inne CLEAR knappen, först kommer meddelandet CLEARED sedan SERVICE, då kan du släppa knappen.
VIKTIGT är att bromsen hålls nere INNAN tänding slås på och HÅLLS nere till att man nollat servicen.

Tilbage til "Projekt Forum"