Banner cycler

Paskram?

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

Søren_Knudsen
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 19
Tilmeldt: 22. dec 2012, 21:45

Paskram?

22. jul 2015, 22:58

Davs folkens jeg har et lille spørgsmål. Jeg har en fin gammel saab 900i fra 1991 med en B202 motor. Jeg har fået fat i en 8v turbo intercooler H. Motor med alt ledninger og motorophænget osv. Kan det lade sig gøre at smide den 8v motor i min 900 uden alt for meget bøvl.? :-) min 16v skal alligevel ud og ha en overhaling. Så hvad syntes i? 😊


LarsJ
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1074
Tilmeldt: 4. dec 2008, 20:30

Paskram?

23. jul 2015, 19:23

Mener bestemt at hele blokken og gearkasse er ens på de 2 motorer, så det burde ikke være et problem at bytte rundt.

Det mest optimale er nok at smide 16v toppen på 8v turbo blokken, men kan ikke huske om stemplerne har plads til 4 ventiler.

Husk at få motorstyringen byttet også, turbo motoren skal have mere benzin at leve af end sugemotoren.
SGT
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3791
Tilmeldt: 3. jun 2004, 19:53

23. jul 2015, 19:30

Det er ikke bare lige!!

16V motoren kører med fuldelektronisk tænding og indsprøjtning, 8v kører med mekanisk indsprøjtning og mekanisk regulering af tænding, så mange af de dele passer ikke sammen, heller ikke fysisk!
Desuden ville du køre med et "suge-map" på din turbomotor, det er ikke optimalt.

8v turbo motoren er for øvrigt ikke noget særligt, desuden har den med at revne i udst manifold.
SAAB är bra! 9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil.
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver, vinterbil.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 reservebil.
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
Brugeravatar
tknage
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1632
Tilmeldt: 15. jun 2010, 07:15

23. jul 2015, 23:14

Systemet hedder k-jettronic. Andre biler fra perioden kørte også med det. Der findes et tons info på nettet.

Du skal skifte komponenter helt tilbage fra brændstofpumpen, så "uden bøvl" er det ikke.
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710

9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
Søren_Knudsen
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 19
Tilmeldt: 22. dec 2012, 21:45

26. jul 2015, 23:49

Har alt til den 8v lige fra ecu(motorstyringen) til lednings net. Og H motoren er jo en indsprøjtnings motor så brandstofpumpe er nok heller ikke så slemt. Tænkte på at smide en manuel brandstof regulator på også få rullet den ind ;-) det var mere om det ledningsnet som er fra den 8v H motor passer til min bil hvis man kan sige det 😉
Brugeravatar
plankan
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 26. apr 2010, 10:53

26. jul 2015, 23:57

Søren_Knudsen skrev:Davs folkens jeg har et lille spørgsmål.
Jeg har en fin gammel saab 900i fra 1991 med en B202 motor. Jeg har fået fat i en 8v turbo intercooler H. Motor med alt ledninger og motorophænget osv.
Kan det lade sig gøre at smide den 8v motor i min 900 uden alt for meget bøvl.? :-) min 16v skal alligevel ud og ha en overhaling.
Hvor lang tid skal du da bruge på det -
siden du syntes at det kan svare sig at bygge din bil om under tiden :????

Tilbage til "Projekt Forum"