Mange tak Mads
jeg vil gå ind og kigge lidt nærmere men har lige fået en andet problem sm skal løses først.
mvh jens
Projekt: OG9-3 Jubi '03 s/n 7110
Redaktør: Bestyrelsen
- Voldsgaard
- SAAB NET NYBEGYNDER
- Nanki
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Go aften Claus
- Dejligt at høre, at du kæle lidt for din 9-3 som os andre
Det ser noget voldsomt ud med disse støddæmper og bolte på denne 9-3. Det må jeg indrømme jeg aldrig har oplevet på en bagaksel på en SAAB MY98-03.
Hvis bolte drejer rundt sammen med gummiet, så må du i gang med det kedelige arbejde - - en metal sav og skære bolten over. Eller hvis man er så priviligeret at have en kanin diller som jeg kalder de små hurtige save.
Ellers hedder menuen skære støddæmperen i stykker omkring bøsningen, skære gummiet væk, skære metal ringen over og til sidst trække bolten ud
Har selv så sent som i sidste uge været på hesten på min 9-3SS hvor venstre link-arm i bag sad to tal fast. Det tog godt og vel 30 minutter at gå det skåret fra hinanden. De sidste krampe trækninger blev taget med et par klinger beregnet til plastik kofanger. Efter 6 metal klinger fra wurth og 2 plastik klinger måtte bolten lide sin overmand
Det kommer et par små projektet tråde de løbene par uger om en 9-3 MY 99 og MY05 Enjoy it
ClausSAAB skrev:Hej Mads
Nu er jeg jo så heldig at have en ret ny "185000km" donor SAAB fra S Jeg tror sgu forramme og bagaksel igen skal en tur til S igen, Regin ved det ikke endnu Så det kan blive sandblæst og pulverlakeret inden alt det nye monteres, ham der Frank "Nanki" skal jo ikke stå alene med sin på det nærmeste fabriksnye 9-3 vel :bigsmile
Venlig hilsen og god weekend
Claus
Ps. Har lige en blinkende engine lampe jeg skal forsøge at slukke med et sæt tændrør eller anden LMM.
Go aften Claus
- Dejligt at høre, at du kæle lidt for din 9-3 som os andre
Det ser noget voldsomt ud med disse støddæmper og bolte på denne 9-3. Det må jeg indrømme jeg aldrig har oplevet på en bagaksel på en SAAB MY98-03.
Hvis bolte drejer rundt sammen med gummiet, så må du i gang med det kedelige arbejde - - en metal sav og skære bolten over. Eller hvis man er så priviligeret at have en kanin diller som jeg kalder de små hurtige save.
Ellers hedder menuen skære støddæmperen i stykker omkring bøsningen, skære gummiet væk, skære metal ringen over og til sidst trække bolten ud
Har selv så sent som i sidste uge været på hesten på min 9-3SS hvor venstre link-arm i bag sad to tal fast. Det tog godt og vel 30 minutter at gå det skåret fra hinanden. De sidste krampe trækninger blev taget med et par klinger beregnet til plastik kofanger. Efter 6 metal klinger fra wurth og 2 plastik klinger måtte bolten lide sin overmand
Det kommer et par små projektet tråde de løbene par uger om en 9-3 MY 99 og MY05 Enjoy it
Med Venlig Hilsen
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
Frank Madsen
Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Mads kan du ikke lige uddybe det lidt mere
Citat Mads:
I støttearmene vil jeg direkte fraråde at montere powerflex da det kan risikere at gøre mere skade end gavn, men det er en helt anden historie.
MVh
Morten
Citat Mads:
I støttearmene vil jeg direkte fraråde at montere powerflex da det kan risikere at gøre mere skade end gavn, men det er en helt anden historie.
MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Hej Morten
Den originale bøsning er et slags kugleled som hele bærearmen drejer over. Den skal ikke optage vertikale påvirkninger men kun horisontale, og disse er meget begrænsede. Derfor vil du ikke få nogen forbedringer i køreegenskaber ved at montere polyurethan. Til gengæld gør du leddet væsentligt mere stift end det originalt er designet til.
Problemet med dette er at NG900/og9-3s undervogn er noget blødt sjask. Når bærearmen skal bevæge sig op og ned vil den hæmmes af det meget stivere powerflex hvorfor hele forbroen og bunden af bilen i stedet vil give sig.
Husk på at den bolt der går gennem støttearmen også er en af de 3 bolte i hver side der holder forbroen fast på bunden af bilen. Bolten er monteret i en svejsemøtrik under hvor du har fødderne, og denne møtrik kan risikere at knække løs ved for hård belastning.
Så selvom du på papiret laver en forstærkning vil du i praksis bare flytte svagheden til et andet punkt på den allerede elendige GM undervogn.
Dette er dels baseret på egne erfaringer samt hvad jeg har læst online. Jeg har ikke selv haft problemer med det men jeg har alligevel valgt at pille mine powerflex bøsninger ud af støttearmene og montere originale "gummiled" i stedet.
MVH Mads
Den originale bøsning er et slags kugleled som hele bærearmen drejer over. Den skal ikke optage vertikale påvirkninger men kun horisontale, og disse er meget begrænsede. Derfor vil du ikke få nogen forbedringer i køreegenskaber ved at montere polyurethan. Til gengæld gør du leddet væsentligt mere stift end det originalt er designet til.
Problemet med dette er at NG900/og9-3s undervogn er noget blødt sjask. Når bærearmen skal bevæge sig op og ned vil den hæmmes af det meget stivere powerflex hvorfor hele forbroen og bunden af bilen i stedet vil give sig.
Husk på at den bolt der går gennem støttearmen også er en af de 3 bolte i hver side der holder forbroen fast på bunden af bilen. Bolten er monteret i en svejsemøtrik under hvor du har fødderne, og denne møtrik kan risikere at knække løs ved for hård belastning.
Så selvom du på papiret laver en forstærkning vil du i praksis bare flytte svagheden til et andet punkt på den allerede elendige GM undervogn.
Dette er dels baseret på egne erfaringer samt hvad jeg har læst online. Jeg har ikke selv haft problemer med det men jeg har alligevel valgt at pille mine powerflex bøsninger ud af støttearmene og montere originale "gummiled" i stedet.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Takker for det velfunderede svar.
Det giver stof til eftertanke, specielt når man ramler over 12 fartbump til dagligt.
MVH
Morten
Det giver stof til eftertanke, specielt når man ramler over 12 fartbump til dagligt.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk