Banner cycler

B205 motor rep.

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

ML9-5
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 4
Tilmeldt: 28. mar 2016, 21:42

B205 motor rep.

28. mar 2016, 23:05

Hej med jer derude.
Jeg er nyslået Saab ejer og derved også ganske ny herinde.
Jeg har erhvervet mig en Saab 9-5 estate fra 03 med 290000km på klokken.
Jeg fik den ganske billig da den har været kørt varm og toppakningen er sprunget godt og grundigt i luften grundet en utæt vandpumpe.
Den starter og kører dog, under omstændighederne, tilforladeligt på alle cylindre.
Er der nogle af jer herinde som har erfaring med disse motorer og har noget uundværligt "good to know" viden?
Min plan er selvf. At skille den ad inden længe og se om der er sket større skade. Er der ikke det, er planen at få topstykket planslebet, lavet ventilarbejde og skifte olietyve.
Når nu man ér igang ville jeg også se på bunden og skifte hoved og plejllejer samt rense oliesi osv. Har hørt at disse motorer har tendens til at slamme til hvis de har kørt lange olieintervaller. Regner også med at købe nye stempelringe når man nu ér igang. Som prikken over i'et ofrer jeg også et nyt taktkæde sæt med strammer og hvad dertil hører. Tænker det er en god investering når bilen jo gerne skulle beholdes længe.
Jeg har hørt og læst en del om krumtapsudluftningen som netop skulle være en af hovedårsagerne til slagger problemet og ved at der kom en revideret udgave at motorblokken. Nogen som kender til den info? Det siges bl.a. At kunne ses på ventildækslet som ikke er malet sort på disse motorer.. Mit er ikke malet og har aldrig været det, så måske man er heldig?
Smid gerne en erfaring eller to omkring emnet, eller bilen generelt, det er altid rart at have med i baghovedet.


ML9-5
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 4
Tilmeldt: 28. mar 2016, 21:42

B205 motor rep.

28. mar 2016, 23:13

ML9-5
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 4
Tilmeldt: 28. mar 2016, 21:42

29. mar 2016, 13:15

Er der nogen som ved hvorfor plejlstænger og stempler har fået et skidt omdømme i disse maskiner? Er det den generelle holdbarhed eller er der først problemer hvis man begynder at hive mere ydelse ud af dem?
Brugeravatar
RuneTonnesen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1672
Tilmeldt: 17. dec 2010, 13:44

29. mar 2016, 13:32

Plejlstænger og stempler er lettere og mindre dimensioneret end dem i b204/234 serien, specielt er skørtet på stemplet kortere og stempelringene anderledes alt sammen i benzinøkonomiens navn.

Maksimal ydelse er ca 300 hk med stempler og plejlstænger fra b205/235 serien.
Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
ML9-5
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 4
Tilmeldt: 28. mar 2016, 21:42

29. mar 2016, 20:21

Hej Rune.
Tak for god info!
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

29. mar 2016, 21:08

Det er "moderne" at løse problemet i B205T motorens fejl konstruktion med nye stempler fra B204T (Saab 9000)
Anden bundsi, nyt krumtapsudluftningskit, tjekke krumtappen om den holder tolerancen osv.
Tjekke om cylinder honingen stadig er ok,
Men det koster at hoved reppe en motor.

Ind til for ca. 1 år siden, kunne man købe en fabriks ny Saab 9-5 2,0T og 2,3T motor for ca. 14000 kr leveret til DK adresse.
Motoren var inkl. topstykke, indsugning- og udstødningsmanifold, krumtapsudluftningkit, dysse og dyssebro,

Så prøv lige at jage lidt rundt på nettet, det kan være der stadig er nogle fabriks nye enheder til salg...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Projekt Forum"