Banner cycler

Dræbersneglen

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

29. jun 2016, 21:56

Gode historier og gode billeder :)
Lige et hint med hensyn til billederne. Jeg kan se du har lagt dem på billedupload.dk som er lidt et skod sted at dele billeder da de som regel slettes i løbet af et par dage.
Jeg har dog ikke lige bedre alternativer. Jeg har selv brugt picasaweb men den kan man vist ikke oprette sig på længere da google vil have deres brugere til at bruge deres andre intergrerede tjenester som jeg ikke lige har sat mig ind i.
Jeg ved at der er mange der bruger photobucket.com men jeg har ikke erfaring med den.
postimage.org også et alternativ og her slettes billederne vist heller ikke.
MVH Mads


Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Lundhus
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 22
Tilmeldt: 28. jun 2016, 16:50

12. jul 2016, 00:26

Tak for tips mht. billeder, Jensen. :D

https://postimage.org/ Opload billede og kopi paste hele Hotlink til Forum i ens indlæg, så cykler det bare der ud af :roll:
Med Venlig Hilsen
Thorsten Lundhus
Medlemsnummer 845
SAAB 900 NG 1997 2.0i B204I
Lundhus
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 22
Tilmeldt: 28. jun 2016, 16:50

12. jul 2016, 00:47

Efter en kort besigtigelse af opgaven: Olieskift, samt kontrol af bundkar for oil sludge(olieslam), kunne det konstateres, at SAAB'en sveder imellem motorblok og bundkar. Samtidigt kunne jeg se, at forreste del af udstødningen skal af, for komme til bundkaret.

Billedeprint screen windows 7

Denne afdækning ind til koblingshuset, skal også afmonteres, for at kunne komme til boltene på bundkaret, op langs koblingshuset.

Billedepicture host

Der oppe i mørket, gemmer der sig et par bolte, helt inde langs koblingshuset.

Billedeupload imagem

Varmeskjoldet på katalysatoren, var svært angrebet af stålorm, den må hvis hellere udskiftes. Lidt til indkøbssedlen.

Billedephoto hosting sites
Med Venlig Hilsen
Thorsten Lundhus
Medlemsnummer 845
SAAB 900 NG 1997 2.0i B204I
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

12. jul 2016, 08:55

B204i er ikke særligt plaget af oil-sludge så her skal du ikke være bange. Hvis du kan leve med at den sveder lidt så er mit råd at du bare lader den være som den er. Jeg synes ikke at det ser så slemt ud. Prøv evt. at give den lidt motorvask og tør af med en klud. Jeg tvivler på at der løber ret meget olie ud.
Der er også chance for at du knækker noget på udstødningen ved afmonteringen osv. så du risikerer at få flere problemer end dem du forsøger at løse.

Varmeskjoldet ser slemt ud, men jeg er faktisk i tvivl om der overhovedet sidder sådan et på min 9-3'er og ng900 så jeg tænker at de forlængst er helt spist op af den orm du omtaler (jeg tjekker det lige senere).

Konklusionen fra mig må være at med mindre du ønsker at bilen skal være 100% perfekt fra top til bund, så brug hellere tid og energi på noget andet. Giv den evt. en støvsugning, vask eller polering eller lignende. Det tror jeg du bliver meget gladere for ;)

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Palle-Jensen
SAAB FREAK
Indlæg: 58
Tilmeldt: 27. nov 2008, 10:35

12. jul 2016, 15:07

Du skal også have forbroen ned for at få bundkaret af på en NG900
Palle
Medlems Nr.:235
SAAB OG900 1989
SAAB 9-3 2.0i 1999
SAAB 9-5 2.0T SportCombi Hirsch 2007
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

12. jul 2016, 17:22

Konklusionen fra mig må være at med mindre du ønsker at bilen skal være 100% perfekt fra top til bund, så brug hellere tid og energi på noget andet.


Fuldstændig enig her! Trods de gode intentioner, er jeg oprigtigt "bange" for, at det er...ja, spild af tid. Du behøver ikke bekymre dig det mindste omkring dette ækle fænomen, mayo i olie...og hvad har vi :x

Motorkonstruktionen fås (efter min beskedne mening) ikke ret meget bedre i SAAB-regi. Den er dermed meget pålidelig og skudsikker!

Er den uden balanceaksler, hedder den B206i. Stærk som en okse!

Jeg ville med andre ord gøre, som Jensen foreslår :wink:

Dit projekt fortjener al mulig slags hæder og respekt. Det er ikke hverdagskost, at der lægges så megen energi og lidenskab i en aldrende, nærmest uddød, race. Jeg er sikker på, du for løn som fortjent bagefter (det gør man som regel med en SAAB). Faren er dog, at man ikke nænner at "slippe den" på noget tidspunkt senere i livet, da man på en eller anden måde får et slags forhold til den. "Se, det her er mit projekt..."

Følelsen står jeg som sådan selv pladask midt i pt. Om lidt har jeg 3 styks af slagsen! Min daglige slider, som ses i profilen, må nok finde sig i at vige pladsen i nær/nærmeste fremtid, da afløseren så småt er ved at blive kørt i stilling ude bag kulissen. Det bunder ikke i noget som helst fornuft, endsige nødvendighed, da den absolut intet gør forkert og stadig hen mod sine 470 på uret er en sand fornøjelse at futte rundt i, blot lutter passion, liebhaveri og nutids luksusproblem. "I give a damn..." :Idonno

Nå, det kan der komme mere om senere. Jeg skal ikke afspore din fine projekttråd. Altid inspirerende og lærerigt at følge 8)

Mvh.
Henrik

P.S.: Kunne jeg i al fredsommelighed bede dig skalere dine billeder lidt ned? Dermed undgår man at skulle "scrolle på tværs" i indlæggende for at få det hele med :idea:
Brugeravatar
RuneTonnesen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1672
Tilmeldt: 17. dec 2010, 13:44

14. jul 2016, 22:39

Jeg er delvist enig. Dog er jeg kun enig i at motoren er stærk, men at der ikke kan være sludge problemer er noget BS. Jeg har en B204i samme motor som din dog med balanceaksler som eneste forskel.
Der er kan godt være oliekoks rester når man tager bundkarret af.

Jeg har været der.
http://www.saabklubdanmark.dk/index.php ... 67&start=0

Lån en lift også følg anvisningen som skrevet i indlægget ovenfor.

Det er bestemt en overkommelig opgave. Husk at bruge den originale tætningsmasse den er så nem at arbejde med.

Varmeskjoldet (reservedelsnummer saab 9144676) kan være svært at skaffe overvej noget selvklæbende a'la det her
http://scanturbo.dk/da/tilbehor/48-varmeskjold.html
Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
Lundhus
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 22
Tilmeldt: 28. jun 2016, 16:50

16. jul 2016, 20:29

Har kigget lidt på stelnummeret:

Stelnummer: YS3 D B 5 5 J 8 V 2 0 1 9 1 6 6

YS3 = Fabrikant: Saab Automobile AB
D = Produkt linje: SAAB 900 anden generation
B = i "Kun til internt brug"
5 = Karrosseri type: 5-dørs Hatchback
5 = Gearkasse: 5-gear Manuel
J = Fuel Injection, B201 (8-v)
V = Ingen betydning.
2 = Produktionslinie Trollhattan Linie B

Men hvis stelnummeret slås op med "Dekoder til stelnummer" her på forum, så kommer dette:

Stelnummer: YS3DB55J8V2019166
Fabrikant: Saab Automobile AB
Produkt linje: SAAB 900 anden generation
Karrosseri type: 5-dørs Hatchback
Gearkasse: 5-gear Manuel
Motor type: B204I
Model år: 1997
Samlet på (fabrik): Trollhättan, Sverige, linje A eller B
Serie nummer: 019166
Kontrol symbol: Godkendt
Ekstra info : Model serie I, Fører og passager airbag

Det skal siges som ekstra info, at øverst til venstre på stelnummerpladen står 4/95.

Kan jeg bede om et fornuftigt bud på hvilken motortype der ligger i bilen og om den er med 8 eller 16 ventiler. Mit indtryk var at den var med 16 ventiler.
Med Venlig Hilsen
Thorsten Lundhus
Medlemsnummer 845
SAAB 900 NG 1997 2.0i B204I
Brugeravatar
RuneTonnesen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1672
Tilmeldt: 17. dec 2010, 13:44

16. jul 2016, 20:39

Det er en B204i med 16v som ligger i din

Den gamle 8 ventillede udgik af produktion længe før din bil gik i produktion.
Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
Lundhus
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 22
Tilmeldt: 28. jun 2016, 16:50

17. jul 2016, 06:42

OK, synes heller ikke det gav meget mening med J = Fuel Injection, B201 (8-v), når alle andre 2. generations SAAB 900 er med 16 ventiler.

Efter lidt eftertænksomhed , er jeg kommet frem til det rationale, at man nok ikke hælde ubegrænsede midler i dette køretøj.

Set i det lys af, hvad man kan finde af fine SAAB 9-3'er med turbo og læderstue på mobile.de, for meget små midler.

Ser dog på denne "min første SAAB", som en mulighed for at skrue og lære, hvordan en SAAB fungerer. Men er lydhør overfor Mads og Henrik's pointe om ikke at blive gift med køretøjet.
Tænker jeg holder det til et simpelt olieskift(motorrens,filter og olie) pt., indtil næste syn marts 2017.

Med hensyn til varmeskjoldet mellem bundkar og katalysator, skal der findes en løsning, a la Rune Tonnesen's forslag eller lign., idet en katalysators driftstemperatur ligger mellem 700 og 800 grader. Tænker på situationen,hvor man har kørt en lang tur og så holder stille i en kø.
Så får bundkaret da virkelig mulighed for at agere kogekar for motorolien, idet katalysatoren sidder lige neden under og fyrer op.
Senest rettet af Lundhus 26. jul 2016, 17:28, rettet i alt 2 gange.
Med Venlig Hilsen
Thorsten Lundhus
Medlemsnummer 845
SAAB 900 NG 1997 2.0i B204I
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

17. jul 2016, 15:12

Korrekt! Varmeskjoldet bør få 1. prio! En katalysator kan sågar - hvis ikke altid - opnå en temp., der ligger på den anden side af 800 gr. :shock:

3 - 400 gr. er typisk temperaturen, hvor lambdaen begynder at regulere (driftstemp.)

Hvad angår dette olie-mayonaise-sludder: Modellen døjer IKKE med dette ækle fænomen. Til gengæld er det helt korrekt, at der kan sidde en "væg" af fastbrændt koks på maskinens inderside, ex.vis ventildæksel. Det gør knapt så meget, i al den stund, at det ikke forhindrer smøreegenskaberne/olietryk.

Ofte er det ejerens/ejernes egen skyld (hvis man spørger mig). For ringe olie og for lange skifteintervaller, der rager langt ud over det af fabrikantens foreskrevne, giver disse problemer. Det har stadig intet med mayo at gøre.

Prøv at tag et kig ind i min egen motor med et scop (billede savnes): Fuldstændigt clean og lækker at beskue. Intet er at se! Det er bare en fornøjelse. Den har også kun 470T på samvittigheden og har aldrig været "åbnet" 8)

Så det bør række med at give hende en omgang bell-add Servicerens III :idea:

Nå, hvad angår motortypen, må Lundhus´ være en B206i, da den formentligt savner balanceakslerne og har det gammeldags tændingssystem, som jeg har det for mig. Selve motorstyringen bør således være Bosch Motronic... :?

En fornuftig idé det med at "lære". Det giver mening og vil blive fulgt nøje her. Jeg synes heller ikke, man bør smide for megen energi og dollars i en sådan bil, uagtet at den ser rigtig fin ud. Men at foretage en komplet gennemgang og opdateringer, forbedringer og servicering er til hver en tid yderst fornuftigt. De større projekter, hvor man individualiserer bilen - så at sige - kan altid komme senere. Du får helt sikkert lyst og selvtillid til mere fremadrettet, når du har tilendebragt dine planer med den her. Det skal du være forberedt på.

Al begyndelse er svær...

/Henrik
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1657
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

18. jul 2016, 00:34

Midlertidigt løsning på Varmeskjoldet kan måske være at bore et par huller i det existerende, hvis det ikke er for rusten og så popnitte et stykke aluminium faste oven på.
En anden simple løsning:
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bil-t ... 000022291/
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
Lundhus
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 22
Tilmeldt: 28. jun 2016, 16:50

24. jul 2016, 01:52

Operation olieskift(motorrens, filter og olie) gik ikke just ifølge den forkromede plan, der var lagt forud.
Efter en køretur rundt om nærmeste gylletank, for at varme olien op, blev motorrens påfyldt. Efter små 8 min. i tomgang, så jeg ingen anden udvej, end at slukke motoren, idet kølevands temperaturen nærmede sig noget, der så kriminelt ud. Det tror da F.....! Kølerens ventilator har da hvis ikke snurret rundt i det her årtusinde. Kunne nærmest ikke dreje den rundt ved håndkraft.

Billedeimage upload no ads

Den 30A sikring tilhørende ventilatoren var fjernet :Hvadhulen Hmm...Ikke tilfredsstillende! Når, men ud med olien og på med nyt filter og olie.

Billedescreenshot tool

Den tekst på oliefilteret "LONG LIFE", har jeg nu tænkt mig at se stort på. Planen er fremover, at skifte olie hvert halve år, så det følger skift af sommer-vinterdæk.
Min kørsel til daglig, består vel af 70-80% bykørsel(Køreture under 15 km). Det tager den vel ikke skade af :D Det koster ikke mange basseører, når man laver service'et selv(Udgift: Saab Oliefilter/bundpropspakning og Castrol 5W-40 =367kr., det jo svimlende summer vi snakker om) :lol:


Derefter gik jeg på rov i blandt ophuggede biler på Fyns land. "Næsten" ny ventilator blev støvet op og monteret. Den bestod stå-i-tomgang-testen :D

Næste opgave kom helt sig selv, under inspektion af luftindtagsvejen til motor. Fra topstykkedækslet over i indsugningen går en gummislange, tænker det er til oliedampe fra motoren. Gummipakningen ind i dækslet har givet op. Den lille slange øverst i venstre hjørne på billedet, er stiv som et bræt, knækket og skulle have forbindelse i indsugningen. Må have fingrene i en ny.

Billedeimages upload
Senest rettet af Lundhus 29. jul 2016, 15:37, rettet i alt 1 gang.
Med Venlig Hilsen
Thorsten Lundhus
Medlemsnummer 845
SAAB 900 NG 1997 2.0i B204I
Lundhus
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 22
Tilmeldt: 28. jun 2016, 16:50

26. jul 2016, 16:59

Sjov lille detalje :lol: Tidligere ejer har altid haft denne svenske femmer liggende i bilen. Tænker det bringer held, så den får lov at blive liggende.

Billedeimage upload
Med Venlig Hilsen
Thorsten Lundhus
Medlemsnummer 845
SAAB 900 NG 1997 2.0i B204I
Brugeravatar
AndersF
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 3. jun 2011, 20:49

30. jul 2016, 11:29

Biler har vel altid bedst af, at blive kørt helt varme - men hvis olien bliver skiftet i de intervaller, jeg får lavet service på min for hvert 10.000 km - ingen slinger i valsen :-) Så tror jeg ikke det gør det helt store, og når den er uden turbo tror jeg ikke den er lige så kræsen som en trykladet model - det eneste kan måske være katalysator der ikke når at blive varm, men igen det tror jeg nu ikke ødelægger noget. Jeg kørte i 4 år i min NG900 uden den mindste form for mekanikproblemer og mine daglige ture var også en 15-20 km :-) Fedt at se den energi du ligger i det. Det behøver jo ikke en Turbo X eller 9000 jubilæumsmodel med kun 30.000 på klokken der skal passes godt på - de daglige travere skal køres, men også tages godt hånd om, så tager de godt hånd om dig :-) !
Mvh Anders Frantsen

Medlemsnummer 776

2003 Saab 9-3SS 2.0T Arc Aut. med TD0414T Turbo, Aero dyser, 3" Forrør, 2.5" MapTun Sportsudstødning + MapTun Aero Stage 4

270 HK / 380 NM
Lundhus
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 22
Tilmeldt: 28. jun 2016, 16:50

30. jul 2016, 15:49

Hej Anders.

Er meget glad for SAAB'en :D Lærer en masse om hvordan den fungerer, er blevet helt bidt af, at få lidt olie på fingerne.
Den trækker fint, ikke nogen raket, men følger fint med.
Rust er der en lille smule af ved bagdørene, men inderskærmene er super fine. Kørte forbi den lokale synsmand og spurgte hvad han sagde til det.
Meldingen var, svejs en lap i og giv det noget zinkspray, så arbejdet kan ses ved syn, så ville han være tilfreds. Skal så lige have lært at svejse. Det tilgår :)

Billedeimage hosting 20mb
Med Venlig Hilsen
Thorsten Lundhus
Medlemsnummer 845
SAAB 900 NG 1997 2.0i B204I
Brugeravatar
RuneTonnesen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1672
Tilmeldt: 17. dec 2010, 13:44

30. jul 2016, 20:51

Lundhus skrev:Operation olieskift(motorrens, filter og olie) gik ikke just ifølge den forkromede plan, der var lagt forud.
Efter en køretur rundt om nærmeste gylletank, for at varme olien op, blev motorrens påfyldt. Efter små 8 min. i tomgang, så jeg ingen anden udvej, end at slukke motoren, idet kølevands temperaturen nærmede sig noget, der så kriminelt ud. Det tror da F.....! Kølerens ventilator har da hvis ikke snurret rundt i det her årtusinde. Kunne nærmest ikke dreje den rundt ved håndkraft.

Billedeimage upload no ads

Den 30A sikring tilhørende ventilatoren var fjernet :Hvadhulen Hmm...Ikke tilfredsstillende! Når, men ud med olien og på med nyt filter og olie.

Billedescreenshot tool

Den tekst på oliefilteret "LONG LIFE", har jeg nu tænkt mig at se stort på. Planen er fremover, at skifte olie hvert halve år, så det følger skift af sommer-vinterdæk.
Min kørsel til daglig, består vel af 70-80% bykørsel(Køreture under 15 km). Det tager den vel ikke skade af :D Det koster ikke mange basseører, når man laver service'et selv(Udgift: Saab Oliefilter/bundpropspakning og Castrol 5W-40 =367kr., det jo svimlende summer vi snakker om) :lol:


Derefter gik jeg på rov i blandt ophuggede biler på Fyns land. "Næsten" ny ventilator blev støvet op og monteret. Den bestod stå-i-tomgang-testen :D

Næste opgave kom helt sig selv, under inspektion af luftindtagsvejen til motor. Fra topstykkedækslet over i indsugningen går en gummislange, tænker det er til oliedampe fra motoren. Gummipakningen ind i dækslet har givet op. Den lille slange øverst i venstre hjørne på billedet, er stiv som et bræt, knækket og skulle have forbindelse i indsugningen. Må have fingrene i en ny.

Billedeimages upload
Her er lidt til din projekt liste.

gummipakning til studs
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=2425

Vacuum slange http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3270

Kølerblæser test http://www.saabwiki.info/index.php?titl ... r_Fan_Test

Du har det rette gåpåmod
Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few

Tilbage til "Projekt Forum"