Banner cycler

Projekt: SAAB 9-3 1999 - Min første SAAB

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
KristianKrage
SAAB FREAK
Indlæg: 63
Tilmeldt: 14. apr 2014, 00:32

Projekt: SAAB 9-3 1999 - Min første SAAB

5. jul 2016, 03:07

Hej Alle :) Da jeg nu er blevet ejer af min første SAAB for et par dage siden, tænkte jeg at det var på tide at gå i gang med at sætte den bil i super stand! Det gælder både inde, såvel som ude.
Jeg havde rodet lidt med tanken om at lave en "tråd" her på forummet omkring min proces og besluttede mig så for at gøre det når jeg fik bilen som var Juni d. 1. "dagen jeg fik min SAAB."

lidt om mig selv: Jeg er 23 år og studerer til Maskin ingeniør ude på DTU i Lyngby og Ballerup.
Fordelen ved DTU er jo at der er en masse klubber man kan tilmelde sig,
hvor en af dem er auto klubben med adgang til 4 lifte, malekabine og generelt værkstedsplads..
så hvorfor nu ikke udnytte det? :lol:

ud over det elsker jeg at rode med maskiner og have hænderne nede i dem
(helst uden at miste fingrene i processen!) :D

lidt om bilen: Det er en SAAB 9-3 fra 1999 med B204E motoren der yder 154 hk.
Bilen er i pæn stand med grå stof interiør, 5 døre, og 2 fungerende elektriske vinduer (med lidt hurtig hovedet regning, kan man regne ud at der så må være 2 der ikke fungere :roll: )

Til at starte med var min plan at lave et måske lidt overdimensioneret service på den, og har derfor en lille indkøbskurv fra Maptun:

Billede
(og hvis i kender bedre steder end maptun at købe lign. dele fra, må i da meget
gerne skrive dem, men syntes deres side virkede overkommelig, og priserne var OK)


Som i kan se er der 2 rudehejs til at (måske) fikse begge ruder.
ruden forrest til venstre (førersædet) ruller kun ned i den ene side, og ruller derfor skævt.
ruden bagved til højre ruller ikke ned, selvom moteren kører (tror den har sluppet?)

der er et oliefilter, og et til i service kittet.
service kittet indeholder:
1x Luftfilter
1x Oliefilter
1x Brændstoffilter
1x Kabinefilter
4x BCPR7ES-11 Tændrør
1x Olieprop inkl. pakning
1x Saab Original olie 5W30, 5 liter (hel syntet)

ventil dæksel pakningen lækker olie kan man se, så ny af den :)

turbo pakning (bare fordi jeg gerne vil :lol: )

Og ja desværre sidder der en SORT tændkasette på bilen. Har læst mig lidt til på
nettet at du godt kan bruge tændkasettet fra t7 til t5, bare IKKE omvendt.
Men har også læst det modsatte, så tager ingen chancer (plus så har jeg en ekstra til fremtiden in case of emergency)
Og så kan jeg egentlig godt bare lide at det er de rigtige ting sidder på bilen.

Gearkasse olie og kølervæske, det kunne man jo ligeså godt nu hvor man er igang!

Redline addetivet ved jeg ikke helt om gør den store forskel, men det kan være vi kan teste det :roll:

toppakning skifter jeg med det samme inden den går en dag, og køber derfor et kit der også indeholder turbo manifold pakning og indsugnings manifold pakning (turbo manifold pakningen ser også meget flosset ud, og tror den er lidt utæt)

Hvis folket har indvendinger til denne første (der kommer flere! :lol: ) indkøbsliste, må i da meget gerne komme med det, bestiller det først imorgen (d. 5) om aftenen.

Der kommer også billeder af bilen i morgen, og måske også lige fra værkstedet, så jeg kan komme ind under og tage billeder :)

1. Planen med bilen fra fremtiden er at fikse el sidespejle (fungerer ikke, nok kontakten?). og så køler aircon ikke rigtigt.. ved jeg ikke om jeg selv har mulighed for at lave på værkstedet
2. En flottere læderkabine i sort. (nogle der sælger? :lol: )
3. evt. installation af Magnetventil og bagefter en ECU fra B204R motoren, og ny turbo. (jeg skal lige finde ud af regler for installation af anden software. så vidt jeg forstår er det ulovligt, men samme motor findes jo med de 200hk. så måske omregistrering? hmm..)
4. der skal laves noget rust i siderne. De standart SAAB steder at ruste.
5. Give den Aero udseende
6. udnytte min malekabine, lakerere hele bilen og måske (kun måske) ændre farven til en anden.. har overvejet "Lightning blue" farven.. men den er måske for prangende..?

ud over det, så har jeg en ven til hjælp :)
Billede

Det var nogle af tingene og starten på min "do it yourself" tråd :) .. I er mere end velkommen til at skrive gode tips og råd hvis i kan se jeg burde gøre noget, eller hvis jeg gør noget forkert :) Ha en god aften derude


Andrew20
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 49
Tilmeldt: 10. jul 2015, 00:46

Projekt: SAAB 9-3 1999 - Min første SAAB

5. jul 2016, 03:52

Super fint projekt! Glæder jeg mig til at følge :)

Jeg køber som regel mine dele hos neobrothers.co.uk, så kig evt derind, og se om priserne er bedre, jeg har ikke lige tjekket op i forhold til maptun, men generelt er priserne på neobrothers super gode! De har også lidt forskellige brugte dele, som du måske ville kunne bruge til dine vinduer?

Husk også at sådan en 9-3'er jo sluger en 8-9 liter kølervæske :) Og så er det måske også værd at købe bremse- og servo olie med hvis du alligevel vil have skiftet alle olier på den? :)
Saab 9-5 2,3t aut. MY01
Saab 9-3 2,0t MY01
Saab 900 2,0T MY96 (solgt)
Saab 9-3 2,0i MY99 (solgt)
troels
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2790
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:45

5. jul 2016, 06:03

Fint projekt.

De grønne ruller er 2 stk pr dør foran, har selv lige skiftet i førerdør. Bagi er det nok en anden plastik dims, men åben og se, det kan jo Være motor eller forbindelsen.

Jeg var selv lidt uheldig med neobrothers mens andre er glade for dem. Jeg bruger partsforsaabs.com.

Additiv er jo religion 😊 jeg bruger Bell add rens og så er der et par stykker herinde der har brugt rvs.

Ecu kan ikke bare flyttes rundt de er vist registreret med stelNr. men folk her i klubben kan hjælpe. I passagerside brønden under a stolpen sidder boksen, så kan du jo se om det er t5 boks eller t7 boks.

Mvh
Troels
LarsJ
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1074
Tilmeldt: 4. dec 2008, 20:30

5. jul 2016, 16:51

Kik Servo kølerøret efter, det sidder under intercooler og den normale køler.
Har skiftet det på 2 biler, begge ved ca. 220.000km.

Når du kikker turbo pakning, så kontroller boltene til at holde manifolden på topstykket, de kan arbejde sig løst og ødelægge pakningen.
Brugeravatar
tjulahop
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 4
Tilmeldt: 4. jun 2010, 09:37

5. jul 2016, 22:28

Hej Kristian
Jeg glæder mig til at følge projektet :D

mvh Jesper
SAAB 9-5 2,0t Estate (2005)
SAAB 9-3 2,0t (1999) solgt
Brugeravatar
KristianKrage
SAAB FREAK
Indlæg: 63
Tilmeldt: 14. apr 2014, 00:32

7. jul 2016, 01:19

Så fik jeg taget nogle billeder af bilen, og under den :)

Billede

Billede

Billede

Billede

og så noget hjemme repareret rust. det er ikke så kønt, men det har da stoppet rusten en smule, som altid er noget!
Billede

også noget rust under gummiet, over vinduet. dette er det samme for alle vinduer desværre
Billede

standart stof interiør. Ellers meget pænt holdt!
Billede

motorrum skal have en vask! nogle der ved om jeg skal frakoble andet end batteriet
når det skal vaskes? :)
Billede

En skam jeg glemte at bestille de nye emblemer med sendingen.. :?
Billede


nå.. og så til under bilen! Der er lidt rust, men det er ikke meget syntes jeg!
Den blev vist undervognsbehandlet for 5 år siden hos dinitrol.
Billede

Billede

baghjul
Billede

Billede

Billede

hele udstødningen skal af, og males så den ikke ruster mere!
Billede

Billede

Billede

Er det bare mig, eller mangler der ikke et skjold? (det er under højre forlygte, lige op til lygtens forbindelser!)
Billede

Motor ophæng. Tænker jeg skifter alle 3
Billede

2. motor ophæng. Fik ikke lige billede af det sidste. Syntes også det
var lidt nemmere at se når man kiggede ned i bilen, i stedet for op i.
Billede

Det var de lovede billeder. Nu må jeg vente på jeg får tingene fra Maptun
Det her blev indkøbslisten (+ en servo olie)

Billede

håber på de kommer inden weekenden, ved det blev afsendt med FedEx :)
god aften til folket!
Brugeravatar
BrittOgLars
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 416
Tilmeldt: 22. jul 2007, 18:42

7. jul 2016, 13:26

Vedr. trimning så sig til, så laver jeg fra 200-240 hk alt efter hvad du vil have.

Det er meget nemmere end at få en anden boks til din bil. Det er også meget svært at finde en Aero boks.

Mvh. Lars
Tlf. 40841988
Medlem nummer 785
Sekretær i SAABklubDanmark
Lars@saabklubdanmark.dk
40841988
Saab 9000 2,3 1997
Saab 9-3 Cabriolet 2001
Saab 9-3 2.0T 2009 Sport Sedan 361Hk,486Nm, lææææækker bil:)
Nanki
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 819
Tilmeldt: 27. okt 2007, 21:00

9. jul 2016, 17:49

Velkommen til og stort tillykke med bilen :mrcool
- Ser frem til at følge den her på SKD siden.

Du skriver lidt om køb af reservedele etc etc,,, hold dig fra neo brother efter min vurdering. Har ellers været ok fan af deres produkter men har haft flere dårlige epsioder der fra og kvaliteten er lig thansen i mine øjne.. Selv om du bestiller originalt er der fejl og mangler i produktet.
Lav heller en god aftale med din lokale SAAB mand, meget nemmere hvis du har brug for hjælp til et eller andet..

Hvis du har brug for noget teknisk eller tegninger, reservedele etc etc så sig til :)
Med Venlig Hilsen
Frank Madsen

Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
Brugeravatar
KristianKrage
SAAB FREAK
Indlæg: 63
Tilmeldt: 14. apr 2014, 00:32

10. jul 2016, 00:21

Fik pakken fra maptun her i går :) dejligt med en masse service til bilen!
Billede

Billede
Velkommen til og stort tillykke med bilen
- Ser frem til at følge den her på SKD siden.

Du skriver lidt om køb af reservedele etc etc,,, hold dig fra neo brother efter min vurdering. Har ellers været ok fan af deres produkter men har haft flere dårlige epsioder der fra og kvaliteten er lig thansen i mine øjne.. Selv om du bestiller originalt er der fejl og mangler i produktet.
Lav heller en god aftale med din lokale SAAB mand, meget nemmere hvis du har brug for hjælp til et eller andet..

Hvis du har brug for noget teknisk eller tegninger, reservedele etc etc så sig til


Mange tak Nanki ! jeg følger dine tråde med dine 2 9-3'ere meget nøje :)

Jeg vil tænke mig godt om inden jeg bestiller fra dem så, tak

jeg står lidt i den situation at jeg nok skal bruge (som minimum) et gearophæng til bilen. Hvis du har et lettere brugt liggende, siger du bare til! men overvejer om jeg ikke også skal skifte de 2 motor ophæng med det samme.. det er bare en smule pepret i prisen sådanne ophæng..

jeg har tegninger og guides fra SAAB WIS :) men du skal ikke blive forundret hvis du en dag får tilsendt et spørgsmål eller 2 fra mig af i en privat besked :P
Brugeravatar
kesr
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 785
Tilmeldt: 7. sep 2004, 14:53

10. jul 2016, 22:41

Godt at se unge kræfter der lægges i ældre biler.

Godt projekt.
Jeg har selv haft sådan en og9-3, og jeg savner den stadig til tider. Et par andre fifs er kraftigere krængningsstabilisator bag og afstivning af styrehuset (Viggen rescue Kit). Kromdørhåndtag indvendig , lædersportsrat - pynter.
Saab CV
2014 - Saab 9-3 2.0t '08
2007-14 Saab 9-3 2.0t SE '01
2004-07 Saab 900 S 2.0 '96
snygg, snabb, snål
Far, mor, storesøster, lillesøster og Saab'en
- familie på 5
Brugeravatar
KristianKrage
SAAB FREAK
Indlæg: 63
Tilmeldt: 14. apr 2014, 00:32

11. jul 2016, 00:51

Så fik jeg bilen på værksted og arbejdet lidt med den idag, den blev rengjort og filtre skiftet hele vejen rundt.. lige med undtagelse af benzin filter.. den er godt nok rustet godt fast! fik også skiftet olie samtidig med oliefilteret selvfølgelig..

Billede
beskidt motorrum

Billede
rent (renere) motorrum.. med undtagelser af steder der er rust beskyttet.. det voks/olie der bruges til det har godt nok akkumuleret en masse snavs.. der skal hårdere midler til

Billede
førerside vinduet fungere nu igen.. hjulene var hoppet af. begge blev skiftet

og så har jeg fået mig en speciel udgave bil.. nu med træklodser i døre :lol:
de sidder der så vinduet ikke falder ned.. og tror hverken mig eller min kammerat lige havde
overskud til at finde ud af hvordan vi fik den til at fungere igen.. så ligenu ruller man bare ikke ned bagerst til højre :roll: men det kommer nok i fremtiden
Billede

De her to kabler køre frem og tilbage, alt efter om man ruller op eller ned.. nogle
der kan sige hvor kablerne skal side fast ved?
Billede

mangler lige pakninger, tændrør, motor og gearkasse ophæng og kølervæske skift.. men må vente med at skifte
kølervæske til efter toppakningen er skiftet.. ellers er det bare spild af væske
Så skal der skiftet gearkasse olie og serve olie næste gang ihvertfald

vi kigger på det engang i næste uge igen :) ha det godt derude
Brugeravatar
Viggen
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 714
Tilmeldt: 8. sep 2006, 09:12

11. jul 2016, 07:01

Til lykke med SAAB'en. 8)

Jeg er helt enig med kesr. Abbott Racing har både "Viggen Reskue Kit" (Afstivning og optimering af forvogn) og en kraftigere krængningsstabilisator bag. :D
Konbinationen forbedrer køreegenskaberne markant :!: :twisted:

SAAB hilsen Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
Nanki
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 819
Tilmeldt: 27. okt 2007, 21:00

14. jul 2016, 22:14

Ser ganske lovende ud :)
- Du har da rigtig fået most det der dør beklædnings dæmper / afviser af :D Evt bestil nyt hjem så du ikke får vand ind i bilen:D

Er det dig selv som har skiftet til Sort tændings bro dæksel eller har du bare malet den :)

En note til dig pollen filter, ta og vaske hele området med auto shampo der oppe, vær obs på hvor den gummi fætter sidder midt i, der kan de revne i sealingen så vandet løber på den forkerte side af pladen :)
Med Venlig Hilsen
Frank Madsen

Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
Brugeravatar
RuneTonnesen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1672
Tilmeldt: 17. dec 2010, 13:44

14. jul 2016, 23:06

Dit vindue som driller har knækket en plastikdims på vinduesregulatoren. Jeg har prøvet det.

http://saabklubdanmark.dk/index.php?nam ... 3f73bf8cac
Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
Brugeravatar
KristianKrage
SAAB FREAK
Indlæg: 63
Tilmeldt: 14. apr 2014, 00:32

15. jul 2016, 14:48

[quote="Nanki"]Ser ganske lovende ud :)
- Du har da rigtig fået most det der dør beklædnings dæmper / afviser af :D Evt bestil nyt hjem så du ikke får vand ind i bilen:D

Er det dig selv som har skiftet til Sort tændings bro dæksel eller har du bare malet den :)

En note til dig pollen filter, ta og vaske hele området med auto shampo der oppe, vær obs på hvor den gummi fætter sidder midt i, der kan de revne i sealingen så vandet løber på den forkerte side af pladen :)[/quote]


Tak!
Jeg passede bare på med ikke at ødelægge beklædningen og så limet på igen bagefter, jeg tænker det nok skulle fungere? :)
Nej den er desværre skiftet hos en mekaniker i 2013, inden jeg havde bilen.. det skulle have været den røde.. bilen kører heldigvis fint, så venter med at udskifte den da de er dyre
fik ud over det læst mig til man godt bruge T7 kassetten på T5, men ikke omvendt!

jeg fik vasket og støvsuget oppe ved pollenfilteret, jeg tror at gummi slangen/pakningen (hvis det er den du snakker om? :) ) var uden skader, og var sat ordenligt på :)

Tak RuneTonnesen! jeg havde kigget lidt på om det kunne være det samme som dit.. jeg prøver den en dag :)
Nanki
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 819
Tilmeldt: 27. okt 2007, 21:00

19. jul 2016, 20:03

KristianKrage skrev:[quote="Nanki"]Ser ganske lovende ud :)
- Du har da rigtig fået most det der dør beklædnings dæmper / afviser af :D Evt bestil nyt hjem så du ikke får vand ind i bilen:D

Er det dig selv som har skiftet til Sort tændings bro dæksel eller har du bare malet den :)

En note til dig pollen filter, ta og vaske hele området med auto shampo der oppe, vær obs på hvor den gummi fætter sidder midt i, der kan de revne i sealingen så vandet løber på den forkerte side af pladen :)


Tak!
Jeg passede bare på med ikke at ødelægge beklædningen og så limet på igen bagefter, jeg tænker det nok skulle fungere? :)
Nej den er desværre skiftet hos en mekaniker i 2013, inden jeg havde bilen.. det skulle have været den røde.. bilen kører heldigvis fint, så venter med at udskifte den da de er dyre
fik ud over det læst mig til man godt bruge T7 kassetten på T5, men ikke omvendt!

jeg fik vasket og støvsuget oppe ved pollenfilteret, jeg tror at gummi slangen/pakningen (hvis det er den du snakker om? :) ) var uden skader, og var sat ordenligt på :)

Tak RuneTonnesen! jeg havde kigget lidt på om det kunne være det samme som dit.. jeg prøver den en dag :)[/quote]


Super duper, ville være træls at få vand ind i bilen når et reger ude fra eller når vi vasker bilen :)

Har ingen erfaring med at bytte dem om disse T5 og T7 tændingsbroer.

Ikke så meget den gummi fætter oppe ved dit pollenfilter, men der ligger en sealing hele vejen hen, som godt kan revne nogle steder, men vil du nok have bemærket hvis det var :) Det er typisk omkring hvor den gummi/udlufter er.
Med Venlig Hilsen
Frank Madsen

Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 5785
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:34

19. jul 2016, 20:53

KristianKrage skrev:[quote="Nanki"]
Er det dig selv som har skiftet til Sort tændings bro dæksel eller har du bare malet den :)


Nej den er desværre skiftet hos en mekaniker i 2013, inden jeg havde bilen.. det skulle have været den røde.. bilen kører heldigvis fint, så venter med at udskifte den da de er dyre
fik ud over det læst mig til man godt bruge T7 kassetten på T5, men ikke omvendt!
[/quote]

RØD tænd kassette er til T5 og saab 9000 motorer fra før T5 og ikke andre motorer

SORT er til T7 maskiner og KUN T7 maskiner

Der er andre forskelle end farven og i følge diverse service meddelelser fra saab er der risiko for at ødelægge motor styringen ved brug af den forkerte kassette både den ene og den anden vej rundt,

der fås også en BLÅ kassette, det er en værksteds kassette tilsvarende den RØDE

ligeledes får der en GRØN som er værkstedsudgaven af den SORTE
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Brugeravatar
RuneTonnesen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1672
Tilmeldt: 17. dec 2010, 13:44

20. jul 2016, 10:29

Køb evt. en brugt rød i stedet for at bruge den sorte
Den røde bruger vekselstrøm og den sorte jævnstrøm
http://www.saablink.net/forum/performan ... 0/8421.htm
Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

20. jul 2016, 13:41

Tjek lige at det ikke er en rød kassette som nogen har malet for at "facelifte" motorrummet.
Den røde hedder TK3.2. De sorte har højere numre.
http://saabklubdanmark.dk/index.php?nam ... pic&t=9870
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
troels
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2790
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:45

20. jul 2016, 21:01

Tjaa min OG9-3 fra 1999 er med T7 motor, så kig på ecu og kontroller stelnr

Mvh
Troels
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

20. jul 2016, 22:27

Udfra billedet af motorrummet vil jeg helt sikkert mene at det er en T5. Der er ingen massemåler men til gengæld fartpilot boks bagerst i motorrummet.
Der er sikkert også andre forskelle hvis man går i detaljer.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
KristianKrage
SAAB FREAK
Indlæg: 63
Tilmeldt: 14. apr 2014, 00:32

23. jul 2016, 14:31

ifølge VIN nummeret og flere forskellige "decoders" så er det en b204e motor, altså med T5 motor styring. Så ja den skulle have den røde DIC :/ nogle der sælger sådan en til billige penge, så må i meget gerne melde jer til :)

Har nu også fået min pakke fra "partsforsaab"
Billede

den inkludere følg: (kopiret fra kvitteringen)

1 x 9-3 98'-02' 4cyl all Manual Petrol models - LH Outer Mount (PFS903063) = £23.16
1 x 9-3 98'-02' all Manual Petrol models - RH Lower Engine Mount (PFS903022) = £99.96
1 x 9-3 98'-02' all Petrol Manual EXCEPT 2.0i (98'-00') - LH Lwr Hydraulic Mou (PFS903059) = £50.40
1 x 9-3 98'-02' Coupe & 5 door - Mats Textile (LHD) Grey - PATTERN (PFS903948) = £42.89
1 x 9-3 98'-00' Saab Bonnet/Hood Decal (4522884) = £21.61
1 x 9-3 98'-00' Saab Boot/Trunk Decal 3D/5D (5289889) = £18.86
1 x 9-3 98'-03' & 9-5 Petrol Engines Cylinder Head Bolts (10) (PFS903320) = £21.24
1 x 99, 900,9000, NG900, 9-3 and 9-5 Exhaust Manifold Repair Kit - Alternative (PFS901786) = £11.40
1 x Fuel Filter Seals - see description for applications (ASY.FUELFILTERSEAL.KIT) = £4.16
1 x 1 Litre DOT 4 Brake Fluid (PFS902838) = £6.12
1 x 1 Litre Saab Steering gear oil (See description for applications) (93160548) = £19.05
1 x Loctite Thread Lock 3ml (PFSV907037) = £4.88

så nu skal motor ophæng skiftes, og de sidste væsker :D
Det går jeg i gang med den 28.
Ang. "Aero looket" så kan man købe hele saab og9-3 aero i sverige med alt i udstyr for mellem 3-6000 svenske! Så en eller anden dag går turen til Sverige.

På en anden note: AC'en blev fyldt op med køling, olie og sporingsmiddel. Det blev den for en små 2 ugers tid siden.. og den er allerede løbet tør igen (øv øv.. specielt når det er så varmt!). Så nu må vi ud med en UV lampe og kigge efter, og med mit held er det sikkert kompressoren :?

go' Weekend derud, nyd solen så længe det varer 8)
Andrew20
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 49
Tilmeldt: 10. jul 2015, 00:46

23. jul 2016, 15:35

Ser spændene ud! Hvis du alligevel vil til Sverige og hente en Aero, kan det så ikke godt betale sig at kigge efter en T5, så du også får en DI kassette fra den? tænker bare med de priser der er på både nye og brugte ville det da være en super deal ;)
Saab 9-5 2,3t aut. MY01
Saab 9-3 2,0t MY01
Saab 900 2,0T MY96 (solgt)
Saab 9-3 2,0i MY99 (solgt)
Brugeravatar
KristianKrage
SAAB FREAK
Indlæg: 63
Tilmeldt: 14. apr 2014, 00:32

23. jul 2016, 16:22

[quote="Andrew20"]Ser spændene ud! Hvis du alligevel vil til Sverige og hente en Aero, kan det så ikke godt betale sig at kigge efter en T5, så du også får en DI kassette fra den? tænker bare med de priser der er på både nye og brugte ville det da være en super deal ;)[/quote]
Det har du ret i :) og det var også lidt planen.. jeg kunne også være heldig at bilen har en AC kompressor der fungere (hvis altså det er den der er utæt)
Andrew20
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 49
Tilmeldt: 10. jul 2015, 00:46

23. jul 2016, 19:08

Ja. Så begynder det for alvor at være lækkert at hente en bil deroppe! Der er sikkert også mange dele du kan sælge videre fra sådan en, så der er da bare med at få en hjem! :)
Saab 9-5 2,3t aut. MY01
Saab 9-3 2,0t MY01
Saab 900 2,0T MY96 (solgt)
Saab 9-3 2,0i MY99 (solgt)
Brugeravatar
KristianKrage
SAAB FREAK
Indlæg: 63
Tilmeldt: 14. apr 2014, 00:32

7. aug 2016, 00:55

Så blev alle 3 motorophæng skiftet. Fik desværre ikke lige billeder af dem, men tjek linket for at se hvordan de gamle så ud, de var ikke så slemme :) http://saabklubdanmark.dk/index.php?nam ... c89a82de78

Siden ventildæksel pakningen var utæt blev den skiftet.
Den var et helvede at skifte for at sige det mildt :lol: endte med at sætte flydende pakning under selve gummi pakningen for at holde den fast på ventildækslet!

på venstre side af ventil dækslet, den der sidder over timing kæden, var der på indersiden en masse sod/indbrændt olie (det var helt tørt og hårdt)? se billeder:
Billede

Billede

Det ved jeg ikke om er noget jeg skal være bekymret for? det blev selvfølgelig renset af, men der sidder stadig under/ved siden af timing kæden

ellers så det meget fint ud nede ved ventilerne :)
(tændrør blev også skiftet nu hvor vi var i gang)
Billede
(billede vender omvendt pga telefonen)

selve ventil dækslet var ikke så pænt, så havde noget maling jeg gerne ville male det med,
men i stedet for bare at male det sort, valgte jeg at male det i en "rynket" sort:
Billede

Billede

Jeg har desværre ikke lige et billede af da det er helt færdigt tørt, men det er mere "rynket" end sidste billede. Blev faktisk meget pænt, og sjovt at prøve :)

Ud over det fik jeg monteret den rigtige tænd kassette. Den er ikke så pæn men fungerer fint! nogle der ved hvor man kan købe en rød farve magen til den originale? :)
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

27. aug 2016, 19:09

Af lejringene på ventildækslet ligner af med bundkar og rens det samt suge sien.
<<<<kør en gang olie rens igennem inden du aftapper olien
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Projekt Forum"