Banner cycler

Projekt: SAAB 9-3 1999 - Min første SAAB

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

Nanki
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 819
Tilmeldt: 27. okt 2007, 21:00

19. jul 2016, 20:03

KristianKrage skrev:[quote="Nanki"]Ser ganske lovende ud :)
- Du har da rigtig fået most det der dør beklædnings dæmper / afviser af :D Evt bestil nyt hjem så du ikke får vand ind i bilen:D

Er det dig selv som har skiftet til Sort tændings bro dæksel eller har du bare malet den :)

En note til dig pollen filter, ta og vaske hele området med auto shampo der oppe, vær obs på hvor den gummi fætter sidder midt i, der kan de revne i sealingen så vandet løber på den forkerte side af pladen :)


Tak!
Jeg passede bare på med ikke at ødelægge beklædningen og så limet på igen bagefter, jeg tænker det nok skulle fungere? :)
Nej den er desværre skiftet hos en mekaniker i 2013, inden jeg havde bilen.. det skulle have været den røde.. bilen kører heldigvis fint, så venter med at udskifte den da de er dyre
fik ud over det læst mig til man godt bruge T7 kassetten på T5, men ikke omvendt!

jeg fik vasket og støvsuget oppe ved pollenfilteret, jeg tror at gummi slangen/pakningen (hvis det er den du snakker om? :) ) var uden skader, og var sat ordenligt på :)

Tak RuneTonnesen! jeg havde kigget lidt på om det kunne være det samme som dit.. jeg prøver den en dag :)[/quote]


Super duper, ville være træls at få vand ind i bilen når et reger ude fra eller når vi vasker bilen :)

Har ingen erfaring med at bytte dem om disse T5 og T7 tændingsbroer.

Ikke så meget den gummi fætter oppe ved dit pollenfilter, men der ligger en sealing hele vejen hen, som godt kan revne nogle steder, men vil du nok have bemærket hvis det var :) Det er typisk omkring hvor den gummi/udlufter er.


Med Venlig Hilsen
Frank Madsen

Nuværende SAAB:
SAAB 9-3ss Serie No. 007678
SAAB 9-3 SE 2002 B205L No. 041520
Tidligere biler:
SAAB 9-5 AERO 2.3TS MY02 (solgt)
SAAB 900s NG 1993 2.0i B206i (solgt)
SAAB 900 NG 1995 2.0i B206i (Solgt)
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 5785
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:34

19. jul 2016, 20:53

KristianKrage skrev:[quote="Nanki"]
Er det dig selv som har skiftet til Sort tændings bro dæksel eller har du bare malet den :)


Nej den er desværre skiftet hos en mekaniker i 2013, inden jeg havde bilen.. det skulle have været den røde.. bilen kører heldigvis fint, så venter med at udskifte den da de er dyre
fik ud over det læst mig til man godt bruge T7 kassetten på T5, men ikke omvendt!
[/quote]

RØD tænd kassette er til T5 og saab 9000 motorer fra før T5 og ikke andre motorer

SORT er til T7 maskiner og KUN T7 maskiner

Der er andre forskelle end farven og i følge diverse service meddelelser fra saab er der risiko for at ødelægge motor styringen ved brug af den forkerte kassette både den ene og den anden vej rundt,

der fås også en BLÅ kassette, det er en værksteds kassette tilsvarende den RØDE

ligeledes får der en GRØN som er værkstedsudgaven af den SORTE
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Brugeravatar
RuneTonnesen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1672
Tilmeldt: 17. dec 2010, 13:44

20. jul 2016, 10:29

Køb evt. en brugt rød i stedet for at bruge den sorte
Den røde bruger vekselstrøm og den sorte jævnstrøm
http://www.saablink.net/forum/performan ... 0/8421.htm
Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

20. jul 2016, 13:41

Tjek lige at det ikke er en rød kassette som nogen har malet for at "facelifte" motorrummet.
Den røde hedder TK3.2. De sorte har højere numre.
http://saabklubdanmark.dk/index.php?nam ... pic&t=9870
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
troels
SAAB-PSYCHO
Indlæg: 2790
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:45

20. jul 2016, 21:01

Tjaa min OG9-3 fra 1999 er med T7 motor, så kig på ecu og kontroller stelnr

Mvh
Troels
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

20. jul 2016, 22:27

Udfra billedet af motorrummet vil jeg helt sikkert mene at det er en T5. Der er ingen massemåler men til gengæld fartpilot boks bagerst i motorrummet.
Der er sikkert også andre forskelle hvis man går i detaljer.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
KristianKrage
SAAB FREAK
Indlæg: 63
Tilmeldt: 14. apr 2014, 00:32

23. jul 2016, 14:31

ifølge VIN nummeret og flere forskellige "decoders" så er det en b204e motor, altså med T5 motor styring. Så ja den skulle have den røde DIC :/ nogle der sælger sådan en til billige penge, så må i meget gerne melde jer til :)

Har nu også fået min pakke fra "partsforsaab"
Billede

den inkludere følg: (kopiret fra kvitteringen)

1 x 9-3 98'-02' 4cyl all Manual Petrol models - LH Outer Mount (PFS903063) = £23.16
1 x 9-3 98'-02' all Manual Petrol models - RH Lower Engine Mount (PFS903022) = £99.96
1 x 9-3 98'-02' all Petrol Manual EXCEPT 2.0i (98'-00') - LH Lwr Hydraulic Mou (PFS903059) = £50.40
1 x 9-3 98'-02' Coupe & 5 door - Mats Textile (LHD) Grey - PATTERN (PFS903948) = £42.89
1 x 9-3 98'-00' Saab Bonnet/Hood Decal (4522884) = £21.61
1 x 9-3 98'-00' Saab Boot/Trunk Decal 3D/5D (5289889) = £18.86
1 x 9-3 98'-03' & 9-5 Petrol Engines Cylinder Head Bolts (10) (PFS903320) = £21.24
1 x 99, 900,9000, NG900, 9-3 and 9-5 Exhaust Manifold Repair Kit - Alternative (PFS901786) = £11.40
1 x Fuel Filter Seals - see description for applications (ASY.FUELFILTERSEAL.KIT) = £4.16
1 x 1 Litre DOT 4 Brake Fluid (PFS902838) = £6.12
1 x 1 Litre Saab Steering gear oil (See description for applications) (93160548) = £19.05
1 x Loctite Thread Lock 3ml (PFSV907037) = £4.88

så nu skal motor ophæng skiftes, og de sidste væsker :D
Det går jeg i gang med den 28.
Ang. "Aero looket" så kan man købe hele saab og9-3 aero i sverige med alt i udstyr for mellem 3-6000 svenske! Så en eller anden dag går turen til Sverige.

På en anden note: AC'en blev fyldt op med køling, olie og sporingsmiddel. Det blev den for en små 2 ugers tid siden.. og den er allerede løbet tør igen (øv øv.. specielt når det er så varmt!). Så nu må vi ud med en UV lampe og kigge efter, og med mit held er det sikkert kompressoren :?

go' Weekend derud, nyd solen så længe det varer 8)
Andrew20
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 49
Tilmeldt: 10. jul 2015, 00:46

23. jul 2016, 15:35

Ser spændene ud! Hvis du alligevel vil til Sverige og hente en Aero, kan det så ikke godt betale sig at kigge efter en T5, så du også får en DI kassette fra den? tænker bare med de priser der er på både nye og brugte ville det da være en super deal ;)
Saab 9-5 2,3t aut. MY01
Saab 9-3 2,0t MY01
Saab 900 2,0T MY96 (solgt)
Saab 9-3 2,0i MY99 (solgt)
Brugeravatar
KristianKrage
SAAB FREAK
Indlæg: 63
Tilmeldt: 14. apr 2014, 00:32

23. jul 2016, 16:22

[quote="Andrew20"]Ser spændene ud! Hvis du alligevel vil til Sverige og hente en Aero, kan det så ikke godt betale sig at kigge efter en T5, så du også får en DI kassette fra den? tænker bare med de priser der er på både nye og brugte ville det da være en super deal ;)[/quote]
Det har du ret i :) og det var også lidt planen.. jeg kunne også være heldig at bilen har en AC kompressor der fungere (hvis altså det er den der er utæt)
Andrew20
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 49
Tilmeldt: 10. jul 2015, 00:46

23. jul 2016, 19:08

Ja. Så begynder det for alvor at være lækkert at hente en bil deroppe! Der er sikkert også mange dele du kan sælge videre fra sådan en, så der er da bare med at få en hjem! :)
Saab 9-5 2,3t aut. MY01
Saab 9-3 2,0t MY01
Saab 900 2,0T MY96 (solgt)
Saab 9-3 2,0i MY99 (solgt)
Brugeravatar
KristianKrage
SAAB FREAK
Indlæg: 63
Tilmeldt: 14. apr 2014, 00:32

7. aug 2016, 00:55

Så blev alle 3 motorophæng skiftet. Fik desværre ikke lige billeder af dem, men tjek linket for at se hvordan de gamle så ud, de var ikke så slemme :) http://saabklubdanmark.dk/index.php?nam ... c89a82de78

Siden ventildæksel pakningen var utæt blev den skiftet.
Den var et helvede at skifte for at sige det mildt :lol: endte med at sætte flydende pakning under selve gummi pakningen for at holde den fast på ventildækslet!

på venstre side af ventil dækslet, den der sidder over timing kæden, var der på indersiden en masse sod/indbrændt olie (det var helt tørt og hårdt)? se billeder:
Billede

Billede

Det ved jeg ikke om er noget jeg skal være bekymret for? det blev selvfølgelig renset af, men der sidder stadig under/ved siden af timing kæden

ellers så det meget fint ud nede ved ventilerne :)
(tændrør blev også skiftet nu hvor vi var i gang)
Billede
(billede vender omvendt pga telefonen)

selve ventil dækslet var ikke så pænt, så havde noget maling jeg gerne ville male det med,
men i stedet for bare at male det sort, valgte jeg at male det i en "rynket" sort:
Billede

Billede

Jeg har desværre ikke lige et billede af da det er helt færdigt tørt, men det er mere "rynket" end sidste billede. Blev faktisk meget pænt, og sjovt at prøve :)

Ud over det fik jeg monteret den rigtige tænd kassette. Den er ikke så pæn men fungerer fint! nogle der ved hvor man kan købe en rød farve magen til den originale? :)
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

27. aug 2016, 19:09

Af lejringene på ventildækslet ligner af med bundkar og rens det samt suge sien.
<<<<kør en gang olie rens igennem inden du aftapper olien
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Projekt Forum"