Banner cycler

Saab 9-5 2.3t aut. MY01

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

Andrew20
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 49
Tilmeldt: 10. jul 2015, 00:46

Saab 9-5 2.3t aut. MY01

19. jul 2016, 04:30

Hej SKD.

Jeg har nu været Saab ejer i omkring 2 år, hvor jeg har haft 4 forskellige. Ligenu har jeg to, en 9-3 MY01 og en 9-5 MY01.

Har haft min 9-3 i omkring 1 år, men grundet olie sludge har lejerne taget skade i den, så den står ligenu bare og venter på jeg få hevet motoren ud og får kigget på den(Der kommer måske en projekt tråd med den også).

Jeg har derfor været ude og købe en ny Saab. Denne gang blev det til en 9-5 i stedet for. Har fundet en med en masse lækkert udstyr så som automat gear, ventileret elektroniske sæder osv.

Umildbart har denne været passet og plejet rigtig godt, og viser ingen indikationerne på olie sludge, hvilket jo er rigtig godt.

Jeg har dog alligevel lidt forskellige projekter jeg gerne vil have lavet ved bilen.
Interiør:
Fuld android radio, med mikrofon, bak kamera og evt. front kamera.
Warm white LED lys i hele kabinen og evt. instrumentbord
AS3 forstærker og sub evt. også nogle H/K højtalere rundt omkring(Har et AS2 system ligenu)
Varme i bagsæderne
Sportsrat fra en 06 model

Exteriør:
Undervognbehandling hist og pist
Lys under sidespejle
Kurvelys i tågelygterne
Bak lys i front blinkene
Faceliftet front incl xenon lygter
Faceliftet bagenden, med ny kofanger, nye baglygter og evt. baksensor
Dobbelt udstødning fra Hirsch, BSR eller lign.

Motorrum:
Skiftet sirene
Skiftet vaccumslanger
Renset luftmassemåleren
Nye klodser foran
Div. bøsninger i undervognen og evt. motorrum

Nu må vi se hvordan det går med alle projekterne, planen er at de skal laves løbene, som jeg får tid, overskud og penge til det, men ikke alle der bliver prioriteret lige højt ;)

Her kommer så lidt billeder udefra, så kommer der nok nogle indefra senere ;)
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Logoet bagpå er skiftet efter billederne er blevet taget, da der også er blevet lavet et stort service hjemme i garagen, hvor der blev skiftet:
Olie og rens
Oliefilter
Luftfilter
Kabinefilter/pollenfilter
PCV ventil
Benzinfilter
Tændrør
3L gearkasseolie

Næste projekt bliver så at skifte olie igen, så det er skiftet 2 gange, da jeg bruger en anden olie end sidste ejer gjorde(Jeg bruger Saab dexos 2 5W30)
Derefter bliver det nok radiodelen, da der er købt en fin radio hjem fra Joying.


Saab 9-5 2,3t aut. MY01
Saab 9-3 2,0t MY01
Saab 900 2,0T MY96 (solgt)
Saab 9-3 2,0i MY99 (solgt)
PeterZ
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1011
Tilmeldt: 20. jan 2004, 09:27

Saab 9-5 2.3t aut. MY01

21. jul 2016, 15:51

Hej,

Tillykke med bilen som jeg har haft 8,5 inden du købte den af mig, dejligt det lyder som om du er glad for den.
På min liste stod større oppletning af undervognsbehandling inkl. de plast "lister" som løber under dørene taget af og de 3 manglende døre indvendig.
Bilen er som du skriver holdt med service pr. 10.000 km i den tid jeg har haft den og har kun givet mindre problemer i de 120t km jeg har haft den.
Det lyder ambitiøst men flere gode ting, men tænk lige over xenon, det lyser ikke bedre med xenon i en BMW E39 som jeg har nu, hvis du kører med
de dyre philips pærer i SAAB'en og xenon kan drille kender jeg fra andre.
Jeg solgte kun SAAB'en til dig fordi jeg er helt vild med V8 lyden, frygter de problemer V8'eren kan give, men den har nu kørt 1500 km ude de store problemer.
/Peter

2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 25+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5
Andrew20
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 49
Tilmeldt: 10. jul 2015, 00:46

Saab 9-5 2.3t aut. MY01

21. jul 2016, 18:24

Mange tak Peter! Jeg havde godt luret at det vist var dig jeg havde købt bilen fra!
Og ja jeg har godt luret af de lister i døren, at de skal af og have en tur :) Planen er også døren som du siger, og så måske også hjulkasserne :) På sigt vil jeg også have kofangerne af og få givet en tur under dem.
Jeg ved godt at Xenon kan drille en del, men det bliver også først i forbindelse med en evt ny front, som nok ikke bliver lige med det første. Men kan godt være jeg skal tage det til overvejelse igen, kan bare super godt lide designet på xenon lygterne :)
Ja håber du er glad for din BMW for det er godt nok en super god bil du har solgt for at få den ;) Men lyden var jo også fantastisk! Så håber ikke du får for mange problemer med den.
Jeg smider lige en mail snart omkring hvornår jeg kan komme forbi og hente de ting jeg glemte :)

MVH
Andreas
Saab 9-5 2,3t aut. MY01
Saab 9-3 2,0t MY01
Saab 900 2,0T MY96 (solgt)
Saab 9-3 2,0i MY99 (solgt)
PeterZ
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1011
Tilmeldt: 20. jan 2004, 09:27

Saab 9-5 2.3t aut. MY01

21. jul 2016, 21:43

Super, du giver besked.
/Peter

2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 25+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5
Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1828
Tilmeldt: 3. feb 2004, 19:49

21. jul 2016, 22:07

På nummerplade-rammen... "C&C Automobiler", står der. Har bilen været omkring Roskilde engang?
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
PeterZ
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1011
Tilmeldt: 20. jan 2004, 09:27

21. jul 2016, 22:22

Hej,

Jeg har købt den for 8 1/2 år siden lidt nord for København og den skulle være importeret fra Tyskland et par år tidligere.
Den har speedometer i miles og km samt km tæller i miles, ifølge sælger er den kørt de første år af en britisk soldat på Ramstein basen i Tyskland, derfor miles.
Kan C&C Automobiler have importeret den til DK?
/Peter

2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 25+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5
Andrew20
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 49
Tilmeldt: 10. jul 2015, 00:46

21. jul 2016, 22:46

Hvad jeg har fundet ud af, er tidligere sælgers udtalelse omkring at den er blevet kørt af en soldat eller lign i Tyskland er rigtig. Dette har formentlig været en Engelsk soldat, og derfor fået en canadisk/amerikansk instrumentbord for at kunne finde ud af det. Den er i hvert fald blevet købt hos en Saab millitær shop i Tyskland, med levering på en kasserne, som umildbart er Ramstein basen.
Saab 9-5 2,3t aut. MY01
Saab 9-3 2,0t MY01
Saab 900 2,0T MY96 (solgt)
Saab 9-3 2,0i MY99 (solgt)
Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1828
Tilmeldt: 3. feb 2004, 19:49

21. jul 2016, 22:47

Det kan ikke udelukkes, det passer med perioden da C&C var aktive i bilbranchen. Det er selvfølgelig ikke noget vigtigt spørgsmål at få opklaret, det er bare lidt sjovt fordi jeg kendte dem lidt, og købte en M97 9000 jubilæum derfra i 2000. Den var kun 2 1/2 år gammel og kostede en større formue, men det er jo en anden historie, som slet ikke kommer denne fine bil ved.... :D
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
Andrew20
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 49
Tilmeldt: 10. jul 2015, 00:46

21. jul 2016, 22:59

Tja historien omkring en bil er jo altid sjovt at kende! Specielt hvis den er god eller anderledes :D
Saab 9-5 2,3t aut. MY01
Saab 9-3 2,0t MY01
Saab 900 2,0T MY96 (solgt)
Saab 9-3 2,0i MY99 (solgt)
Andrew20
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 49
Tilmeldt: 10. jul 2015, 00:46

23. jul 2016, 20:58

Så fik jeg skiftet de fleste vacuumslanger.
Billede
Og ja en rengøring af motor rummet ville også være super godt! Må komme på et tidspunkt.
Som man også kan se på billedet er der ingen slanger til bremse boosteren, altså den der sidder på indsugningspiben, nogle der ved hvorfor dette ikke findes, er det meningen eller er det en fejl?

Så fandet jeg også ud af at en af slangerne ikke var tilsluttet til noget:
https://lh3.googleusercontent.com/-gFQ3 ... 164153.jpg
Det er den slange der kommer fra T studsen, og skal gå ned i den hvid/røde ventil, nogle der ved hvilken effekt denne har og måske hvorfor den ikke er tilsluttet? Motoren var varm da jeg var igang i dag, og jeg havde ikke så god tid, så fik ikke kigget ordenlig ind i den anden ende, så ved ikke hvad der er der, men finder jeg måske ud af i morgen.

Derud over fandt jeg også en lidt tykkere slange som kommer nede fra gearkassen og gå op bag kølerbeholderen, men der sidder ikke på noget deroppe, er dette en udluftningslange eller er det meningen den skal sidde på noget?
Lidt billeder af den omtalte slange:
Billede
Billede

Så skal der skiftet olie og de sidste par slanger i morgen tidlig inden arbejde :)
Saab 9-5 2,3t aut. MY01
Saab 9-3 2,0t MY01
Saab 900 2,0T MY96 (solgt)
Saab 9-3 2,0i MY99 (solgt)
Andrew20
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 49
Tilmeldt: 10. jul 2015, 00:46

24. jul 2016, 10:29

Jeg fik her til morgen, inden arbejdet, skiftet olie og filter. I mens dette dryppede lidt af, kiggede jeg lidt videre på vakuumslangerne, og konkluderede at den rød/hvide ventil ikke manglede, men sad på det studs den skulle, men han bare og dinglede, og gik ikke op i T-stykket som den skulle. Jeg fik derfor skruet skruen ud, og skiftet de langer jeg kunne komme til, og fik sat det korrekt sammen. Jeg kan dog ikke mærke den store forskel. Kom dog lige til at tænke på, om den har noget med kølingen af gøre? For synes egentlig at min blæser kører stort set hele tiden, altså blæseren ved køleren. Har ikke lige fået tjekket efter, nu om den stadig kører hele tiden, men tænker det måske kan have en effekt på den?

Fik dog desværre ikke taget nogle billeder af morgenens arbejde :(
Saab 9-5 2,3t aut. MY01
Saab 9-3 2,0t MY01
Saab 900 2,0T MY96 (solgt)
Saab 9-3 2,0i MY99 (solgt)
Brugeravatar
dragedems
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Indlæg: 6094
Tilmeldt: 31. okt 2004, 18:16

24. jul 2016, 12:02

Har bilen aut. klimaanlæg ? Hvis det er varmt vejr, så kører den nok det meste af tiden..
Er der to blæsere ude foran køleren?
Når jeg kører med aircon i øjeblikket, kører den ene blæser hele tiden
SAAB 9000 CSi 1997
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
PeterZ
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1011
Tilmeldt: 20. jan 2004, 09:27

24. jul 2016, 15:33

Hej Andreas,

Bilen har altid startet blæser straks når det er varmt og slukket for den efter lidt tid og genstart lidt senere, så vidt jeg husker er der en trykmåler på kølekredsen som starter blæser når der er behov for meget køling.

Hvis du er interesseret så kommer mine originale SAAB manualer til salg for 500 kr, komplet original fabriksmanual jeg har købt fra nedlagt SAAB værksted hvor du kan læse stort set alt om bilen, 100% præcis ledningsnet diagram for en 2001 model som din osv., flere 1000 sider som får Haynes og Bentley til at ligne billige efterligninger.
/Peter

2009 9-5 Griffin, Estate, Aut., Hirsch
2015 Suzuki Swift
Sidste 25+ år, tæt på 100% selvmekanikker.
Tidligere:
MB E320, 2xBMW540i og BMW530XI
SAAB: 3x99, 3xOG900, 2x9000, OG9-3 og OG9-5
Andrew20
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 49
Tilmeldt: 10. jul 2015, 00:46

12. aug 2016, 23:18

Så har jeg igen fået lavet lidt ved bilen. Der har dog været meget arbejde det sidste stykke tid, så godt at det først bliver mørkt ved 21 tiden, så der er nogle lyse timer når man kommer hjem. Man får dog ikke lavet ret meget, så derfor går projekterne lidt langsommere end jeg egentlig gerne ville have. Men jeg har siden sidste opdatering herinde da fået lavet lidt forskelligt på bilen.

Først fik jeg kigget lidt på radioen, jeg har jo som sagt købt en 2din android radio hjem, som skulle sættes i. Dette startede med at lave nogle arbejde med kablerne:
Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Så blev den prøve monteret, da jeg manglede en ramme, blev der brugt nogle sokker i stedet for:
Billede

Da jeg så fik rammen hjem passede den self ikke, da android radioer jo typisk er ca 6x2mm større end en standard 2din, så jeg måtte igang med filen:
Billede

Og det endelige resultat:
Billede

Da jeg så dan inde i kabinen fik kom jeg i tanke om at der sidder sådan en fin lille lampe i bilen til venstre for rattet:
Billede

Billede

Hvis jeg ser rigtigt er der et lille anhængertræk inde i det grønne, dog svært at tage billedere af. Jeg pillede den så ud, og har konkluderet at det er noget eftermonteret noget, da der er boret hul i den dækplade der rigtigt skulle side der. Det der dog undre mig er, at pæren bagved der væk. Nogle der har set noget ligene før, og hvilken effekt skulle den have haft?

Så har jeg længe set på en fejl med sirenen, altså den kommer og advarer hver gang man starter bilen, og tænkte nu skal der gøres noget ved den. Jeg havde 2 sirener liggende, og tænkte en af dem må virke, så jeg gik igang med at få inderskærmen af ved venstre forhjul.
Så jeg fik inderskærmen af:
Billede

Her manglede sirenen, som jeg godt vidste, da den var blevet afmonteret af tidligere ejer. Jeg prøve monterede så begge mine dog uden held, da den stadig sagde fejlen i SID ved startop. Jeg valgte derfor at bestille nogle nye batterier hjem til dem, i håber om at det vil hjælpe. Så må vi se hvad der sker når de kommer hjem. Dog havde jeg lidt ekstra tid, og opdagede dette rust:
Billede

Det går self ikke i sådan en fin saab, og da det bare var lidt overflade rust, skulle det jo bare slibes væk:
Billede

Der blev slebet noget mere, og grundet med en filler and primer:
Billede

Da dette havde hærdet godt op fik hele inderskærmen lige en tur med noget dinitrol, så det helder sig rustfrit fremadrettet:
Billede
Saab 9-5 2,3t aut. MY01
Saab 9-3 2,0t MY01
Saab 900 2,0T MY96 (solgt)
Saab 9-3 2,0i MY99 (solgt)
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

27. aug 2016, 07:32

Det er en huske lampe.
Den blinker når du aktiverer blinklyset, og har noget på krogen.
Montøren af trækket har vel boret hullet, og opgivet. Da han fandt ud af at han skulle trække en ledning til bagagerummet.
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Projekt Forum"