Banner cycler

SAAB 95 2,0 se 1999 Forældregaven

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

SAAB 95 2,0 se 1999 Forældregaven

29. aug 2016, 18:53

Projektet startede for 7 år siden, hvor mine forældre stod uden bil, den gamle 900 kunne ikke mere.Min bror og jeg fandt en saab 9000 2,0 til få penge og forærede dem en ny istandat bi
7 år efter så skulle den til syn igen, men desværre har den så mange problemer at den er skrotningsmoden.
Så vi ledete efter et bedre objekt.
Fandt en 95 der var gået død på motorvejen, så lidt på den motoren havde ingen kompression, men bilen var pæn, og meget velholdt..
Den tidligere ejer havde værkstedsregninger på 30.000 kr inden for de sidste 8 måneder
Billedel
Så det var motor ud for at inspicere skaderne
Billede
Død turbo
Billede
Og døde lejer grundet tilstoppet oliesi
Billede
Heleskidtet blev monteret i bilen da liften skulle bruges i normal arbejdstid, og det var så den weekend
fandt en B235E motor med 235.000 km til rimelige penge, og den ligner en guldklump, med nye kæder, og et rent bunkar
Billede
Motor blev skifter i sidste weekend, med ny vandpuppe, A/C kondensor, turbo, og en masse andre småting
Billede
Overflyttede samptlige motorstyrings komponenter fra den gamle b205 motor, med håbet om at en kan kompensere, således at den kan gå igennem et syn.
Og det var så den weekend.
Som hun ser ud i dag.
Billede
Har vel ca. 4 timers adbejde tilbage før hun siger Brum brun, og er syns klar.

MVH

Morten
Senest rettet af Mortenvig 13. nov 2016, 14:16, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

SAAB 95 2,0 se 1999 Forædregaven

29. aug 2016, 20:31

Hej Morten
Der er helt sikkert masser af bil for pengene der. Det kræver selvfølgelig nogle timers arbejde men så bør den også kunne køre problemfrit mange år frem.
Angående motorstyring så få evt. lagt et andet program i boksen. Jeg er ikke helt sikker på at det normale B205E program kan kompensere fuldt ud for en B235E, men det kan være at det er godt nok til at kunne få bilen synet.

Hvis du har mod på at rode lidt med computere kan du downloade et program der hedder "T7 suite". Det kræver også lidt hardware, men så kan man lægge andre programmer ind i motorstyringen og andre sjove ting. Jeg har aldrig selv rodet med det men jeg ved at der er flere herinde der har lidt erfaring med det.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

SAAB 95 2,0 se 1999 Forædregaven

31. aug 2016, 18:43

Den burde lande på 26.000 kr nysynet og fuldt fungerende.
T7 suite har jeg kigget lidt på, og det ser ikke helt afskrækkende ud, specielt ikke når man har rodet med Megasquirt, på min gamle Volvo 245 turbo
Det største problem er tiden.
Og at den ikke er udstyret med tractioncontrol, hvilket er vigtigt da de gamle nærmer sig de 80 år med hastoge skridt
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
BrittOgLars
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 416
Tilmeldt: 22. jul 2007, 18:42

1. sep 2016, 15:58

Pas på med at køre med dit B205E program, det har en mega hidsig tænding for en 2.3 motor, samt en noget mager blanding også. Der er også en del andre ting som behøves indstillet til 235 maskine.

Det er fint hvis du gerne vil lære at lege med T7, meeen måske du lige skulle aliere dig med en af os meget erfarne gutter, når vi snakker program til din nyrenoverede motor, bare så du holder den kørende indtil du har erfaring nok med T7 selv....

Mvh Lars
Medlem nummer 785
Sekretær i SAABklubDanmark
Lars@saabklubdanmark.dk
40841988
Saab 9000 2,3 1997
Saab 9-3 Cabriolet 2001
Saab 9-3 2.0T 2009 Sport Sedan 361Hk,486Nm, lææææækker bil:)
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

1. sep 2016, 19:56

Det er også kun en nød løsning til vinteren over..
!. den kommer kun til at køre grundladetryk, og 2. den bliver kørt forsigtigt af en mand der har udlevet sine raseri tendenser..
I første omgang bliver det at lære softwaren, Således at tændings mappet kan blive importeret.
Step 2 bliver at konvertere indsugningsmanifolden, således at vi kan bruge dyserne, og tenpgiver, samt gasspjæld,
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

5. sep 2016, 06:09

Fredag efter arbejde fik jeg samlet det sidste på motoren, Og Skidet ville ikke lave olietryk ved starter omdrejninger.
Skubbede den ind på en ledig lift og holdt fyraften, da batteriet var kørt fladt..
Søndag Skiftede oliefilter, og kontrollerede overtryks ventilen, stadig ingen olietryk, løsnede olie filtret, ingen olie.
Aktiverede starteren med løsenet oliefilter, og efter et stykke tid kom der olie,
spændte olie filtret og endelig olietryk:)
Lavede forbremserne, og samlede det sidste på fronten.
Monterede tændrør, og tænd kassette, motoren startede med det samme, og indhyldede værkstedet i røg.
Billede
Efter et kvarter i tomgang
Efter en halv time var kølesystemet udluftet, Ventilløfterne holdt op med at tikke, og ingen røg fra udstødningen. :)
Mangler bagbremser, låse toppen er slidt op :twisted:
Tågebaglys virker ikke, sikkert et problem i stikket til trækket.
Fik vasket bilen i grundrens, for at fjene træsaften, og det er så her vi er idag.
Billede
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

5. sep 2016, 06:29

Glemte helt lørdag
Hvor dette kit blev monteret i SID.
Billede
Valgte den dyre løsning med display, og fladkabel.
Resultat ingen pixel fejl :D
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jake
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 420
Tilmeldt: 17. apr 2006, 18:55

5. sep 2016, 21:37

Fin 9-5, den skal dine forældre nok blive glad for.

Lidt offtopic, men er deres gamle 9000 den hvide på billedet? Og er det en CD fra 1992? :)
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

6. sep 2016, 06:01

Du har hel ret i model og årgang.
Og det er deres nuværende bil, men det ændre sig forhåbentligt på¨onsdag.
Ps. det er dens pæne side :wink:
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
SGT
SAAB-MANIAC
Indlæg: 3791
Tilmeldt: 3. jun 2004, 19:53

6. sep 2016, 12:15

Mortenvig skrev:Du har hel ret i model og årgang.
Og det er deres nuværende bil, men det ændre sig forhåbentligt på¨onsdag.
Ps. det er dens pæne side :wink:
Forskærmen passer ikke med en CD men med en CC, CDen har liste der dækker "hakket" hen af siden. CC har en liste under.
SAAB är bra! 9000CC 2.0I 1987 hvid, sommerbil.
SAAB 9-5 2.3T Estate MY99 silver, vinterbil.
SAAB 9-5 2.0t Sedan MY01 reservebil.
Div SAAB dele til salg: http://www.guloggratis.dk/search?q=sean+t
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

13. sep 2016, 17:47

I dag er det en uge siden den blev synet
En glad far med sin nye bil
Billede
Efter en grovrens af det indvendige
Billede
Billede
Billede
Kølemiddel på A/C blev påfydt og virker, alt undtagen Lyssensor og højtaler i SID virker.
Og tankmåleren lever sit eget liv, fra helt fuld ti tom , og et sted midt imellem.
Og softwaren i motorstyringen skal opgraderes, da den ikke helt kan finde ud af en langsom acceleration
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

2. okt 2016, 13:21

2 uger senere
En slange til varme apperatet sprang læk, Rent held at det blev opdaget i tide, da giveren til kølervæsken ikke virker
Så det blev til lidt indkøb.
Og 2000 kr senere var jeg ejer af
ekspansions beholder, slange, bagklaps emblem, og en hækspoiler.
Og en gave til min mor, en ny gearknop, da den gamle er løs
Billede
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

2. okt 2016, 13:32

Og i går fik jeg ført P bussen ned i obd stikket.
Der findes mange måder at koble sig ind på bus ledningerne, og de fleste tager den ude i motorrummet, hvilket jeg syntes er en dårlig løsning, da Man skal trække ledningerne ind i kabinen.
Så det blev til
Billede
Billede
Koblede mig ind bag instrumentet på under en time :)
Og fik skifte et par døde pærer samtidigt.

MVH

Morten
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

16. okt 2016, 13:33

Lånte bilen i weekenden, for at køre til næstved, og få det rigtige software lagt ind.
0 stillede forbrugsmåleren og her er resultatet fra Tåstrup til Næstved
Billede
Resten af dagen gik med at få Combi adapterer til at spille med windows 10. Manglende digetal signerede drivere, er et helvede når man ikke er computer nørd.
Billede
Fik overført dyse parametrene til en b230 fil, og Stelnummer samt startspærre kode Søndag morgen, downloade programmet, og det var en succes :)
Det er en helt anden bil, og økonomien ble forværret, da højrefoden var tungere på vej hjem til tåstrup.
Billede
Den mangler seriøst traction control ;)

MVH
Morten
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: SAAB 95 2,0 se 1999 Forældregaven

30. mar 2017, 18:24

Tændings udsættere ikke altid ligetil.
Gik på 3 cylindre i tomgang, dellast ved 2000 omd/min ingen problem, Skød man lidt til den så kom udsætterne igen
¤ nye rør ble indkøbt, og her er de gamle
Billede
En donor bil er en god ting at have, bytte lidt rundt fra 9-3 til 9-5, og det var tændkasetten der var defekt

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: SAAB 95 2,0 se 1999 Forældregaven

13. maj 2017, 13:01

Kan en komplet læder kabine være i en 9-5
2017-05-12 11.07.09.jpg
Ja de kan den !
Den var sat til salg med el memory sæde, og bilen var født med manuelle sæder. Jeg troede jeg havde min research i orden, da EPC kun viser et reservedels nummer, for alle udgaver.
Men i produktionen var der flere udgaver åbenbart.
Så med lidt ledninger, og lodning kom de til at virke :)
Og som en ekstra bonus var det Aero sæder, for satan en opgradering i forhold til et standart sæde.
Det kan ikke beskives, det skal opleves
2017-05-12 13.34.15.jpg
Gamlingen kørte en lang tur da han fik den hjem, og er begyndt at rengøre kabinen.
Hvilket ikke er normalt ;)
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Micky
SUPER SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 157
Tilmeldt: 29. apr 2017, 10:00

Re: SAAB 95 2,0 se 1999 Forældregaven

15. maj 2017, 15:28

:D Dejlig læsning
Saab 9-3X TTID 2010
Tidl. Saab 9-3 2,0 Turbo årgang 3/ 2003
Medlem nummer 876
Admin på Hjemmesiden
Mike :D
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: SAAB 95 2,0 se 1999 Forældregaven

16. jul 2017, 10:27

Lånte bilen i weekenden, da jeg havde brug for pladsen, og det er en meget behagelig bil at køre langt i.
Sæderne er meget bedre, og lyden ift. min egen det er en koncert sal, sammenlignet med en billig transistor radio.
Ankommet til Næstved, og den blev straks sænket :)
2017-07-15 09.43.22.jpg
Brormand skulle have nyt gulv i stuen, og der blev læsset 800+ kg i bagagerummet
2017-07-15 09.53.18.jpg
Jeg bliver stadig imponeret over hvad bagagerummet kan æde, og man ikke kan mærke det nævneværdigt på bilen
Derefter var det bare hårdt arbejde og Lære at lægge et gulv, 2 mekanikkere der skulle lære noget nyt, det var en udfordring.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: SAAB 95 2,0 se 1999 Forældregaven

16. jul 2017, 20:42

Nu har jeg også kørt lidt i mine forældres 9-5 med cirka de samme km på klokken som min egen 9-3 og jeg kan kun tilslutte mig.
Lyden er fantastisk god i dens "premium" lydsystem selv sammenlignet med AS3 som jeg har i 9-3'eren. Jeg tror det er de 3 enheder ved forruden der simpelthen er bedre. Tale og diskant går meget bedre igennem hvor det er mere mudret i 9-3'eren. Jeg tog sommetider mig selv i at sidde og nynne med på selv Nick og Jaij :oops:

Det er jeg mest glad for i 9-5'eren er at den er meget mere neutral i styringen, selv med 225/45-17 dæk. 9-3 og ng900 er meget mere følsom grundet den utroligt bløde forbro mv.
Til gengæld er bagenden meget mere stiv i 9-3'eren. Det hjælper selvfølgelig at jeg monterede powerflex i bagakselen og at 9-5'eren stadig har de ca. 16 stk. originale bøsninger fra for 17 år siden.

Jeg skal helt sikkert have en 9-5 når jeg bliver gammel ;)
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Micky
SUPER SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 157
Tilmeldt: 29. apr 2017, 10:00

Re: SAAB 95 2,0 se 1999 Forældregaven

18. jul 2017, 10:01

Fedt billed med et læs gulvbrædder med teksten den blev straks sænket. :lol:
Saab 9-3X TTID 2010
Tidl. Saab 9-3 2,0 Turbo årgang 3/ 2003
Medlem nummer 876
Admin på Hjemmesiden
Mike :D

Tilbage til "Projekt Forum"