Banner cycler

9-3 t 2003 hverdagsbilen

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktører: Ole-Bendtsen, Casper_Ankersen, Jensen, khrisdk, Bestyrelsen

troels
SAAB-PSYCHO
Geografisk sted: Vordingborg
Indlæg: 2778
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:45

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

9. aug 2017, 20:46

Forrøret er det pga. HK eller problem med forrør? Jeg tænker du nu har 3 tommer hele vejen inkl. Kat?

Puha kender godt til den type værksted, det kan lade sig gøre, men synes ikke det er sjovt.

Mvh
Troels
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Geografisk sted: Vendsyssel - lidt nord for Storskoven.
Indlæg: 6204
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

9. aug 2017, 22:15

Kunne du sænke forbroen uden at have en "kran" på motoren?
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
'03 OG9³ jubi ('97 NG900SE 2,5 V6 -> AOG)
Brugeravatar
Mortenvig
EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 325
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

10. aug 2017, 06:44

Mads ingen kran blev brugt.
Motoren står på de forreste ophæng, der er boltet i karossen, og det bageste der står på forbroen bliver ikke sænket meget.
Fremgangs måden.
Beskyttelses pladerne bag kofanger fjernes, hvis de stadig findes ;)
Nederste del af højre inderskærm afmonteres
Forrøret fjernes
De bageste bolte bliver afmonteret, og monteret igen så de har fat i ca. en cm. af møtrikken i vognbunden.
De forreste bolte afmonteres.
Derefter løsnes de midterste bolte skiftevis, indtil de kan afmonteres.
Forbroen sænkes. og bundkarret kan afmonteres :)

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 325
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

10. aug 2017, 19:12

Troels
Forrøret blev indkøbt da prisen var rigtig, og ja det er 3" fra turbo til bagsæde med kat.
2017-08-08 12.32.33.jpg
Oprindeligt ikke fordi jeg behøvede det, til den lille effektforøgelse jeg har planer om, men fordi jeg "KU"
Fik kørt en lidt længere tur i dag, og Den er som forvandlet, bedre trækkraft ved alle omdrejninger, bedre speeder respons.
Jeg er vældig glad, endelig føles det som 200 hk. :D
Da det er sommer ferie, solskin, og varmt blev det tid til en øl eller to på terrassen.
Og tid til lidt eftertanke.
Da jeg købte den i det sene efterår, der trak den helt ok, og benzinøkonomien lå på 9,2 l pr 100 km.
Hen over vinteren blev økonomien forværret til omkring 11,2 l pr. 100 km.
I første omgang ikke noget at blive nervøs for, da den normalt kun kører ca 35km om dagen.
Da foråret endelig kom og sommehjulene blev monteret (vejgreb).
Så manglede jeg effekt, og økonomien blev ikke forbedret :twisted:
Kombineret med et relativt stort olie forbrug, og blå røg ved koldstart
Turboen blev skiftet med en fra en Aero, og det hjalp på olieforbruget, og trækkraften, men ikke på økonomien.
Men der var 2 knækkede pindbolte til udstødningsmanifolden,
Topstykket blev skiftet da det var lagervare, men ingen ændring på økonomi og trækkraft :twisted:
Udstødningen blev skiftet, den gamle var fuld af huller, den blev opgraderet til en såkaldt sports udstødning.
Kun ændring i lyd, ellers ingen ting :roll:
Forrøret blev skiftet og holy shit trækkraften kom tilbage
Så den foreløbige dom lyder på tilstoppet kat.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
troels
SAAB-PSYCHO
Geografisk sted: Vordingborg
Indlæg: 2778
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:45

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

12. aug 2017, 21:40

Så lyder det jo godt med udskift af forrør, så du fik hestene hjem i stalden igen. Mit eget forrør er knækket ved katalysator, men tror blot jeg nøjes med std. størrelsen.

Mvh
Troels
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Geografisk sted: Vendsyssel - lidt nord for Storskoven.
Indlæg: 6204
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

12. aug 2017, 22:40

Tak for tip ang. bundkars inspektion. Jeg har aldrig inspiceret min da det virkede lidt uoverskueligt men det ser ud til at være let nok.

Jeg monterer nok et Biltema rustfri udstødning om ikke så længe. Min er jo også helt standard. Egentlig kvik nok når man lærer den at kende men ikke helt så kvik som jeg synes en turbobil burde være. Måske min kat også har et problem?

Jeg har kørt nogle lange stræk de sidste par måneder og den har over de sidste 5000 km ligget på lige knap 13 km/liter i snit. Mit normale daglige forbrug ligger dog på knap 12 km/liter, så dette tyder vel på at udstødningen ikke er helt tilstoppet?...

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
'03 OG9³ jubi ('97 NG900SE 2,5 V6 -> AOG)
Brugeravatar
Mortenvig
EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 325
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

13. aug 2017, 09:25

Troels
Jeg mener at standart udstødningen er god for ca 250 hk. før den bliver en for stor restriktion.
Og man slipper for problemer når den skal synes ;)
Husk at købe nye pindbolte og møtrikker til samling af turbo forrør. og et nyt spændbånd til den anden ende.
Lambdasonderne kan også være et problem at overflytte.

Mads
Det kan være et lille lørdag formiddags "hygge" projekt på ryggen :twisted: under bilen.
Det springende punkt er møtrikkerne på forrøret. og boltene i forbroen.
Jeg måtte bruge et 1,5 m stålrør som forlænger for at kunne løsne dem.
Det er vigtigt at bruge den rigtige flangetætning, på bundkarret, enten Saabs originale eller Locktite 574. Silikone er absolut forbudt !!!
Her er en lille indkøbs liste :)
maptun.jpg
1300 kr inc forsendelse
Biltema her holder jeg mig langt væk fra deres reservedels sektion, men elsker deres værktøjs sektion, og andre ting.
Rustfrie udstødninger, jeg syntes de har en meget hård metallisk klang.
Og når prisen på en sports udstødning er den samme som et rustfrit fra biltema, og er lavet af de samme materialer, som den originale, så var valget oplagt for mig.
Helt enig 150 hk udgaven har en karakteristik, som en lastbils motor.
Synd du ikke bor tættere på, ellers kunne vi have lavet den om til en 185 hk udgave, med den originale software fra Saab.
Og nej jeg tror ikke din kat fejler noget, jeg har bare været uheldig.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Geografisk sted: Vendsyssel - lidt nord for Storskoven.
Indlæg: 6204
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

13. aug 2017, 21:28

Jeg har en tube af den originale GM flangetætning som jeg købte i Trollhättan til et af deres lagerudsalg for år tilbage. Jeg tror ikke at jeg gav mere end en 50'er for det dengang, og der er sikkert nok til mit brug resten af livet.
Det eneste jeg ikke lige har på listen er vist den o-ring til oliesuget og så selve oliesuget hvor jeg nok bare laver en masse ekstra huller i det gamle med en ridsespids.
Angående "tuning" lægger jeg nok på et tidspunkt 05- biopower program på, men jeg har vist rigeligt med projekter så det bliver senere.
Tak for alle rådene :D
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
'03 OG9³ jubi ('97 NG900SE 2,5 V6 -> AOG)
Brugeravatar
Mortenvig
EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 325
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

14. aug 2017, 09:30

Ekstra store huller i sugefiltret, med en ridsespids :shock:
Jeg ved godt at der er en del der gør det, men de har nok ikke helt tænkt på de mulige følgeskader.
Argumentet for er at oliepumpen ha de bedste betingelser for at kunne suge olie, da sugesien aldrig kan stoppe til.
Og at pumpens tandhjul der er lavet af stål nok skal gnaske resterne i stykker uden at blive slidt, og oliefiltrer tager de sidste rester inden olien når de vitale dele.
Argumentet imod er mange.
1. stål er ikke forgængeligt mere slid.
2. Det er monteret i et alu. hus, Hvor olien suges ind, og trykkes ud fra siden af pumpen, større slid på huset (forkammerdækslet)
3. inden olien når filtret sidder der overtryks ventilen. bare forestillingen om hvad der sker hvis den bliver blokeret i åben, eller lukket tilstand, giver mig kuldegysninger
Men selvfølgelig hvis man vil spare 600 kr på en opdateret sugesi så er store huller vejen frem vejen frem :?

Min service plan ser således ud. (med eller uden skift af sugesi)
Olieskift for hver 10.000 km eller et år Først en gang olierens, derefter skift af olie,og filter.
En fuldsyntetisk olie er et must.
Bundkar ned igen efter 100.000 km eller 10 år, det når jeg nok aldrig.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Micky
SAAB NET NYBEGYNDER
Kontakt:
Geografisk sted: Herlev
Indlæg: 36
Tilmeldt: 29. apr 2017, 10:00

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

14. aug 2017, 19:51

Mortenvig skrev:
27. jul 2017, 18:20
Efter 14 år på de danske veje så kunne bag lyddæmperen ikke mere.
Da min pris på u originale original dele var det samme som et sports system i sverige.
Så blev der bestilt et system fra Maptun
MVH Morten
Kan man fritte dig for en pris på den udstødning, jeg skulle gerne selv ha en i nær fremtid, min originale er... skal vi sige buldrende uden dog at være direkte utæt. og er DIN pris en speciel pris ?
Saab 9-3 2,0 Turbo årgang 3/ 2003
Medlem nummer 876
Mike :D
Brugeravatar
Mortenvig
EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 325
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

15. aug 2017, 06:57

Prisen på grisen er 3000 kr inc. fragt.
https://www.maptunparts.dk/udstodning/m ... -2003.html
Kvaliteten er bare iorde, og det passer bare.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Geografisk sted: Vendsyssel - lidt nord for Storskoven.
Indlæg: 6204
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

15. aug 2017, 16:54

Angående oliesuget så er her hvad jeg gjorde med mine forældres 9-5er:
20150704_135125.jpg
Jeg har bare udvidet nogle af hullerne i det eksisterende net. Der burde ikke komme metalspåner i oliepumpe eller lejer eller andre steder da jeg bare har "skubbet" lidt med trådene i nettet.

Ikke pænt, dét er jeg enig i, men da der i bund og grund ikke var nogen problemer inden jeg pillede bundkaret af, er dette bare gjort som en forebyggende foranstaltning de jeg alligevel havde det hele adskilt. En nyere type oliesi med grovere net er pænere, men bør have omtrent samme effekt som dette. Sien er jo ikke et filter men bare en foranstaltning der skal udjævne trykket i suget (hvis man kan sige det) så der ikke suges luftbobler ind.

Det er heller ikke noget jeg selv har fundet på, men noget jeg har læst på nettet et sted. Jeg kan dog ikke lige komme med en kildeanvisning da jeg ikke kan huske hvor, men det er min opfattelse at der er mange andre der har gjort det samme.

Jeg overvejede også at købe et nyt oliesug men kunne ikke lige købe det hvor jeg købte de øvrige stumper dengang, så jeg endte med den "billige" løsning.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
'03 OG9³ jubi ('97 NG900SE 2,5 V6 -> AOG)
Brugeravatar
Mortenvig
EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 325
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

15. aug 2017, 18:09

Hej Mads det er yderst moderate huller, og burde ikke skabe alverdens problemer.
Jeg har set der meget værre, Store huller = meget flow :(
Sien der virker som en trykudjævner, som hovedopgave :shock:
Nu er jeg ikke hydraulik ingeniør men det virker ulogisk.
Hvorfor lave en restriktion Der er afhængig af oliens tykkelse og der med ikke give et konstant tryk, under alle omstændigheder.

Men tilbage til bilen, jeg har haft et stykke pap under bilen en nats tid, og der var et par oliedråber på det.
Hvad er der nu galt :cry:
OP med bilen for at undersøge, og hvad satan oliespild fra indsugningsmanifolden.
Ved nærmere inspektion var det fra gasspjældet
2017-08-15 09.59.47.jpg
Suk
Kontrol af krumtapshus ventilation slanger
2017-08-15 09.59.05.jpg
Ingen olie,
Hoved mistænkte er intercooler er fyldt med olie, jeg overvejer stærkt at bore et hul i en endetank, dræne olien og sætte en selv skærende skrue i for at lukke hullet. istedet for at afmontere kofanger, og stiver for at afmontere køleren. og jeg skal finde en oring til gasspjældet, da den helt åbenbart ikke er tæt.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Micky
SAAB NET NYBEGYNDER
Kontakt:
Geografisk sted: Herlev
Indlæg: 36
Tilmeldt: 29. apr 2017, 10:00

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

15. aug 2017, 21:38

Mortenvig skrev:
15. aug 2017, 06:57
Prisen på grisen er 3000 kr inc. fragt.
https://www.maptunparts.dk/udstodning/m ... -2003.html
Kvaliteten er bare iorde, og det passer bare.

MVH
Morten
Mange tak det er en fair pris.
Saab 9-3 2,0 Turbo årgang 3/ 2003
Medlem nummer 876
Mike :D
troels
SAAB-PSYCHO
Geografisk sted: Vordingborg
Indlæg: 2778
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:45

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

16. aug 2017, 20:50

Tak Morten, ja min har vist omkring 220 HK, så forrøret burde ikke være så slemt med originalt.

Mvh
Troels

Tilbage til "Projekt Forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst