Banner cycler

9-3 t 2003 hverdagsbilen

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktører: Ole-Bendtsen, Casper_Ankersen, Jensen, khrisdk, Bestyrelsen

Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 296
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

12. dec 2016, 06:25

Det er svært at sige hvorfor turboen står af. det kan være oliemangel, og det kan være almindeligt slid.
Med 330k km på klokken, så vil jeg mest hælde til almindeligt slid, og at det er turbo nr. 2 den kører med.
Men bunkarret skal afmonteres for kontrol, og olierør til turbo bliver skiftet
Inden den nye turbo bliver monteret, for at være sikker på den nye får olie nok.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
troels
SAAB-PSYCHO
Geografisk sted: Vordingborg
Indlæg: 2775
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:45

12. dec 2016, 17:33

Lyder fornuftigt, det ville være synd at ødelægge den nye turbo hvis det skyldes manglende olie.

Mvh
Troels
palleib
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 123
Tilmeldt: 7. okt 2011, 17:49

12. dec 2016, 18:40

Hej
spændende streng du har lavet herinde. Må jeg spørge hvor du købte din nye turbo henne. Mvh Carsten.
Saab 9-3 Turbo
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 296
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

12. dec 2016, 19:27

Takker prøver bare at beskrive det jeg tænker og oplever med bilen.
Planerne er store, med udførelsen er nok mere, det bliver når jeg får tid og overskud.
Turboen er købt hos MAPTUN
https://www.maptunparts.dk/turbo-system ... -2005.html

MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 296
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

18. dec 2016, 12:41

Et lille android radio lysstyrings projekt, foreløbig på planlægnings stadiet.
Problematikken:
Radioen kræver 12 volt for at dæmpe lyset på skærmen, en spænding jeg ikke har kunne finde, nogen steder ift. styring af instrument, og knap belysning.
Så der må findes en anden løsning.
Display belysningen i Sid reguleres op og ned med en lyssensor, meget lys i kabinen, kraftigt lys i displayet, og det modsatte.
Udfordringen er at finde en elektronisk dims, der kan give en 12 volts spænding ud, når lysstyrken bliver reguleret ned i SID.
HMM, suk jammer og klage.
Men så faldt tiøren endelig tror jeg.
Jeg har tidligere brugt et lysstyrings kit fra velleman MK125, til at tænde og slukke instrument belysningen i min gamle volvo.
http://www.velleman.eu/products/view/?id=344193
Planen er at er statte lyssensoren, med en lus, og bruge spændingen fra lysstyrken I SID til at aktivere relæet således at radioen får sit 12 volts signal og dæmper displayet.
Billede
Det er kun på ide stadiet, og kræver noget udmåling på SID.
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
T.Brun
ULTRA SAAB FREAK
Geografisk sted: Udsholt
Indlæg: 276
Tilmeldt: 25. aug 2005, 22:29

18. dec 2016, 19:39

Smart, det burde kunne virke, og umiddelbart har du ikke behov for at måle, men bare koble den til, og justere ind.
Man skal bare lige huske at fortælle fruen, at hun ikke må justere lysstyrken i instrumentbordet.

Hvad koster delen?
Jeg har samme udfordring i min 9-5.
Venlig hilsen
Thomas Brun
9-5 Aero
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 296
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

18. dec 2016, 20:03

Mener jeg gav 50 kr for sættet for 8 år siden, men google den så får du den rigtige pris.
Jeg skal lige måle lidt først, da jeg ikke ved om lysstyrken er styret af + eller stel, og det gør en forskel i selve tilkoblingen.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 296
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

24. dec 2016, 13:58

Første julegave fra mig til mig/bil
Aldrig monteret
Billede

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 296
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

25. dec 2016, 11:12

Første tur på motor stien med vinterhjul er overstået Puhaa :(
Ved omkring de 100 kmt. begynder den at ryste i rattet, hvilket den også gør med sommerhjulene.
En lidt mystisk hastighed til at det skal være ubalance i hjulene.
Trækaksler eller en defekt bøsning står højt på den mistænkte liste.
Specielt da den bliver meget levende, og ustabil ved omkring de 110 kmt.
Noget værre end en og standart OG 900, der rammer de 170 kmt. ( ready for take off :) )
Så der er lidt at arbejde på i næste uge, desværre.

MVH
Morten
Sporing kan selvfølgelig være helt forkert, eller en død bøsning i undervognen.
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Geografisk sted: Vendsyssel - lidt nord for Storskoven.
Indlæg: 6184
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

26. dec 2016, 10:35

Hej Morten
Du er nok inde på noget af det rigtige selvom det er meget svært at finde ud af lige nøjagtig hvor problemet ligger. I min ng900 har jeg gennem tiden skiftet alle tænkelige bøsninger og det synes jeg har hjulpet i nogen tid, men så kommer vibrationerne igen i større eller mindre grad.
Når du har skiftet alle bøsningerne og der stadig er problemer så overvej motorophængene også. Start med de "billige". Den midterste kræver at forbroen afmonteres (mener jeg). Da jeg skiftede den skiftede jeg samtidig krængningsstabilisatorbøsningerne hvilket kræver at forbroen løsnes.
Det er dog ikke værd at afmontere forbroen kun for at skifte disse. Det gjorde ingen mærkbar forskel selvom de så lidt trætte ud.
Skal du have afmonteret bundkarret kan du vælge at udføre alle tre opgaver samtidig.

Bøsningen i gearkassen som du nævner kan også være et problem, men det har jeg ikke rigtigt erfaring med. Min ng900 havde stadig vibrationer selvom den er med automat som ikke har denne bøsning men et rigtigt leje i steder for.

De værste vibrationer jeg har været udsat for i min ng900 viste sig at være en "fejl" på et vinterdæk. Forholdsvis nyt og af et anderkendt fabrikat, så her kan man aldrig være helt sikker.
Jeg kørte med den næsten en hel vinter før jeg kunne se at der var begyndt at komme blanke pletter. Problemet havde helt sikkert været der først på vinteren også, men næsten umuligt at se da der ikke var noget unormalt slid på dette tidspunkt.

Jeg tror generelt at alle problemerne med vibrationer i og9-3 skyldes den elendige bløde undervogn. Man kan måske godt komme vibrationerne til livs ved at køre med 100% nye bøsninger osv. men når de bare bliver slidt en anelse kommer der igen lidt vibrationer som forstærkes af den elendige undervogn. En kraftig afstivning af forbroen tror jeg er den eneste løsning hvis man vil nedbringer rystelserne til et tåleligt niveau.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
'03 OG9³ jubi ('97 NG900SE 2,5 V6 -> AOG)
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 296
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

28. dec 2016, 17:12

Efter at have monteret det forstærkede tandstangs ophæng i højre side så fik jeg minimeret rystelserne i rattet.
Retningstabiliteten, og indstyring blev også helt klart forbedret.
Ulemper ganske lidt mere brum i kabinen
En stor forbedring selv med 15" vinterhjul.
Ukendte bøsninger, og sporing.
Og nu er lyskrontrol modulet begyndt at drille :( kun langt lys i højre forlygte, og ingen indikator i instrumentet
Hvorfor kan det ikke ske om sommeren ??? :(

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 296
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

11. jan 2017, 17:41

Nu driller olietryks kontakten ved kold motor
( læs slam, koks i bundkarret/ olietryks kontakten, måske stoppet oliesi )
Typisk kold, tænding på ingen lys i lampen, ved starter omdrejninger kommer lyset for at gå ud når motoren er startet.
med varm motor ingen problemer med lampen.
Så i morgen bliver det til et olieskift.
Min inden da får den en gang bellad servicerens 3, i olien, i ca en halv time med motoren i tomgang tomgang.
En ren nødløsning, fremfor at tage bundkarret ned for rens, og turboen har en risiko for at dø helt.
Men det er bedre en at motoren ikke får smøring til lejerene.
Vender frygteligt tilbage, med resultatet.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 296
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

12. jan 2017, 17:24

Delvis successes
Mødte lidt tidligere ind på arbejde, og olie rensen fik lov til at virke i ca. 40 minutter.
Skiftede olien, og bundproppen er smadret :(
Turboen overlevede tilsyneladende, men olietryks kontakten lever stadig sit eget liv.
Ny er indkøbt håber meget på at den er til at skifte på P. pladsen i weekenden.
Da en ustabil olietrykskontakt ikke er noget hit på denne motor,

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 296
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

22. jan 2017, 08:03

Olietryks kontakten blev skiftet med meget bøvl.
Helt klart nemmere at afmontere starteren, og udskifte den nedefra.
Det nye instrument panel blevet modificeret til at tage en 2 dins radio
Billede
En stiver blev fjernet, og rammen til sid, og kopholder blev modificeret lidt ;)
Billede
En vinkel blev monteret i bunden, for en mere solid montering af radioen.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 296
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

29. jan 2017, 09:52

Fandt lidt flere ting der skal skiftes inden udskiftning af turbo.
Koblingen er slidt, baseret på at den er svær at få i bakgear kobler ikke motoren helt fra, og er hårdere, end normalt.
Søgte efter en Viggen kobling, og prisforskellen er stor lige fra over 3000 kr ned til 2000 kr. bestilte en original til den lave pris.
Gearstangen rokker ved acceleration, og motorbremsning, så det blev til et bageste motorophæng fra en diesel.
Og så kom jeg til at købe et 3" forrør med kat, ikke nødvendigt for opsætningen, men fragten var den samme.
Så der vel samlet del sammen til en lille uges arbejde :(

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Projekt Forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster