Banner cycler

9-3 t 2003 hverdagsbilen

Skriv om jeres renoverings/ombygnings projekter gerne med billeder.

Redaktører: Ole-Bendtsen, Casper_Ankersen, Jensen, khrisdk, Bestyrelsen

Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 296
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

6. feb 2017, 18:42

Det her ligner 4 dages arbejde
Billede
Ny kobling
Billede
udstødning
Billede
og jeg er ikke helt sikker på at flanchen på det forreste rør passet på resten af udstødningen :(
Og i gemmerne ligger et nyt kædekit, opdateret krumtaps ventilations kit, og det topstykke der kun har kørt 100 K km
Motor og gearkasse ud ligner den mest optimale løsning, og arbejd arbejd :(
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 296
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

12. feb 2017, 12:38

Operation anti Bling.
Billede
Ingen grund til poleret rustfrit stål under bilen, hvor det kun er synmanden der ser det, mangler den forreste del
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 296
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

13. feb 2017, 18:04

Nye øjne, eller bedre lys
Billede
Billede
De gamle osram pærer blev skiftet, og hvilken forskel :)
Levetide er ca. 400-500 time, hvilket passer med ca. et år med mit kørselsmønster.
Noget jeg burde have skiftet da jeg købte bilen, det er som at få nye øjne :)

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Ghettoadam
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 124
Tilmeldt: 26. dec 2012, 13:27

13. feb 2017, 18:07

De er sindsygt skarpe, det er som om, man tidligere har kørt i mørke med solbriller på.
Saab 9-3 2.0t 2001
maptune stage 1 Skrottet
Saab 9-5 SE stc aut 1990
Brugeravatar
Ols1
SAAB NET NYBEGYNDER
Geografisk sted: Salling
Indlæg: 36
Tilmeldt: 9. nov 2007, 19:24

13. feb 2017, 18:20

Fed tråd! Tak for at du gider dokumentere dine oplevelser og fremskridt (og de uundgåelige tilbageslag). Meget inspireret af dit og NSB's android projekt.

Det er bestemt ikke helt let at finde et velholdt eksemplar af OG9-3, jeg bliver mere og mere glad for min egen 8)

Pøj-pøj med projektet!

Mvh Ulrich
Saab 9-3 SET 1999

Tidligere:
Saab 9-3 SC TTID Hirsch 2010
Saab 9-3 SS 1,8t Hirsh 2006
Saab 9-3 T 2001
Saab ng 900 1997
Saab og 900 3 stk
Saab 90
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 296
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

1. mar 2017, 17:18

Temperatur skift på ca. 12 grader
Fra minus 6 til plud 6 grader
Og en voldsom ændring i benzin økonomien
Fra 12,4 l/100 km
Til 9,6 l/100 km.
Det koster lidt at have motoren gående i tomgang, med el bagruden tændt, mens man skraber is af ruderne, specielt når man kun kører 30 km om dagen.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Geografisk sted: 6230 Rødekro
Indlæg: 1611
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

1. mar 2017, 21:56

Det er måske mere økonomisk at bruge 10l koldt vand og vande runderne indtil de er tøet op, så er de også samtidig afdugget indvendig :idea:

Jeg kører også 30km x2 men ligger mellem 7,3 og 7 5 l pr 100Km året rundt.
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Geografisk sted: Vendsyssel - lidt nord for Storskoven.
Indlæg: 6184
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

1. mar 2017, 22:22

Jeg ligger også mellem 7,5 og 75 l pr. 100 km :lol:
Spøg til side. Mit snit siger 8,4 l/100km. 9 når der er meget frost og 8 når der er sommer og varmt.
Dette er målt ved optankning. Kørecomputeren viser helt i skoven.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
'03 OG9³ jubi ('97 NG900SE 2,5 V6 -> AOG)
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 296
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

2. mar 2017, 17:51

<koldt vand virker ikke når temperaturen sniger sig ned under -10 grader.
Er prøvet dengang jeg var ung og doven :)
Ruderne iser til, når man kommer op i hastighed
Nu er blevet gammel og magelig, så det hedder start motoren fjern is og sne, og kør i en bil der kan varme lidt.
Benzin fyr er den ultimative løsning ;)

Kørecomputeren i min stemmer overens med forbruget +-
Unøjaktigheden er ikke særlig stor inden for 3%
Målt på km kørt ift. tanket mængde, men jeg nulstiller også ved hver tankning

MVH
MORTEN
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Geografisk sted: 6230 Rødekro
Indlæg: 1611
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

2. mar 2017, 19:00

Opps Jensen ... Her kommer det manglende " , "..
Et skærm tastatur lever sit egne liv.. :wink:

Hvis det er meget koldt så brug mere vand... men 20L vand koster også snart som 0,2 liter benzin..
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 296
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

5. mar 2017, 08:03

Vand bliver som bekendt til is, når det er under fryse punktet.
Har prøvet det for mange år siden, og det er ikke en løsning jeg ville anbefale !

Til bage til projektet.
Operation opgradering af hjul er begyndt.
Bilen blev købt med 16" sommerhjul, og nogle skæve og larmende viking dæk.
Vinterhjulene var nogle meget grimme 15" med et sæt dæk der kunne holde en sæson.
Min plan var at finde et sæt 17" hjul, som de nye sommerhjul, og køre med 16" om vinteren.
Fandt et sæt der skal have nyt gummi. i ok brugsstand.
Billede
Kemien arbejder
Billede
Efter en grov rens ser det helt hæderligt ud.
Så nu er der dæk junglen tilbage.
Da planen er en effekt forøgelse på ca. 100 hk ift. standart,
Så bliver det til et såkaldt sports dæk, hvor vejgreb, støj, komfort, og levetid vægtes i nævnte rækkefølge.
Så jeg har set mig lidt lun på 3 forskellige dæk
1. Michelin Pilot Sport 4
2. Continental ContiSportContact 5
3.Pirelli P ZERO

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Geografisk sted: 6230 Rødekro
Indlæg: 1611
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

5. mar 2017, 17:44

Det er et fedt fælg design til OG93, jeg tror ikke du går helt i skoven ligegyldig hvilke af de 3 dæk du vælger.
FDM siger 2.
http://www.fdm.dk/biler/biludstyr/daek/ ... 2545-r17-y
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 296
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

12. mar 2017, 07:50

Første ordentlige forårs dag, og det stod på opgradering, og indvendig rengøring.
Lidt skrue skrue, og bore bore.
Billede
Hullerne er til at låse radiorammen bedre fast i instrument bordet.
Efter lidt rensning af kontakter, montering af rammer, banden over for lidt plads bag radioen.
Så så det således ud
Billede
Sid sidder fast, radio sidder fast, instrument bordet fik en opgradering, og er rent ;)
Der er dog lidt småjusteringer tilbage.
Radioen skal trækkes lidt ud, for at sidde i samme plan som Sid, pynterammen skal modeficeres, således den sidder ordentligt.
Overvejer om fronten på Sid, og pynteramme skal males piano sort.
Til slut fik den et sæt nye bundmåtter.
Og selvfølgelig fandt bilen på at lave et nyt problem, tryksensoren i passager sædet er blevet for følsom, så selv en pakke cigaretter udløser spænd sikkerheds selen.
Jeg må finde en løsning til at koble sensoren fra, da en ny sensor koster en mindre formue, og er besværlig at skifte.
Og det er en totalt ubrugelig feature, da alle spænder selen når de kører i bilen.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 296
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

25. mar 2017, 12:25

Krogen sandblæst og grundet
Billede
Lit sort maling, og det er tørretid ;)
Billede
Og en lille prøve
Vedhæftede filer
2017-03-25 11.45.09.jpg
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 296
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-3 t 2003 hverdagsbilen

26. mar 2017, 14:03

Ny vasket
Another one bites to dust
Dette sker hver gang jeg vasker bilen, SAAB er langt stærker end vaskemaskinen, selvom de anbefaler at afmontere alt på karossen inden vask :)
Vedhæftede filer
2017-03-26 13.30.30.jpg
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Projekt Forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster